Algemene Loopthread

Iemand hier ervaring met apps uit de connect iq om op een garmin forerunner turn by turn navigation inclusief kaarten te krijgen?
Stel op een forerunner 255vb met de komoot app. Zie je dan werkelijk een kaartje met je route?

Vandaag 29km met 11km aan 3:52 tempo. Gemiddeld tempo overall: 4:18/km. Avg BPM: 147. Cadans: 184

Brandstof: Maurten drink mix 320 en 2 sis gels (+-120g kh of 60g kh per uur)

Vandaag 29km met 11km aan 3:52 tempo. Gemiddeld tempo overall: 4:18/km. Avg BPM: 147. Cadans: 184

Brandstof: Maurten drink mix 320 en 2 sis gels (+-120g kh of 60g kh per uur)
Gisteren liep ik op het stukje van 14% richting de kerk in Heist Op Den Berg aan een tempo van 3:47 (200 meter lang).
Ik ging echt dood aan HR 177 (max is 180). :tongue: Dit was deel van een intervalsessie. (tempowisseling training)

Dus ik weet wel hoe snel dat 3:52 is én al zeker bergop lol :D Ik ga nog hard mogen trainen!

Weer een weekendje 40K. Gisteren LSD 25K en vandaag een tempoduurloop van 15K waarvan een 5K blokje aan marathon pace - allez, dat was de bedoeling, maar toch 15s/km sneller gelopen.

Vormpeil blijft boven die van een jaar geleden uitsteken en verder groeien. Nog geen hint van pijn of blessure. Zeer blij 🙂

Volgende week 66K in totaal, daarna 76K en dat wordt de week met het hoogste volume.

WTF. Kiptum is overleden in een auto-ongeval. De man die in Rotterdam wel eens de eerste sub-2u marathon in competitie had kunnen afleggen. Wat een shock :/

WTF. Kiptum is overleden in een auto-ongeval. De man die in Rotterdam wel eens de eerste sub-2u marathon in competitie had kunnen afleggen. Wat een shock :/

Amai goeie morgen, gisteren nog een artikel gelezen over hem en z'n doel om sub twee uur te lopen.

Mokerslag voor de sport.

Rip Kiptum en coach.
Naast de personen die het leven laten is het ook echt zonde voor de sport. Het was slechts een kwestie van tijd tot hij onder de mythische 2u ging duiken, en op de spelen de fakkel van Kipchoge over te pakken.

Ik was zo gemotiveerd en ik keek er zo naar uit om samen met hem aan de start van de marathon van Rotterdam te staan. Ik ging er sowieso van uit dat hij al in Rotterdam onder de 2u ging duiken en de magische grens ging breken.

Toen ik deze ochtend een pop up van Sporza kreeg en vluchtig bekeek, was mijn eerste gedacht: hij zal toch niet geblesseerd zijn of niet kunnen meedoen aan de Olympische Spelen. Als je dan op de push melding klikt en de titel leest, meer dan 5x what the fuck kwam er niet uit. Toch een beetje in shock. Another talent wasted.

Inderdaad schokkend nieuws, ik was De Jogclub aan het luisteren waar ze het net over Kiptum hadden en dan lees je dit. Wat voor records had deze jongen nog kunnen lopen...

Wat een talent. Enkel als je zelf loopt besef je op wat voor een ander niveau zo iemand zit. Zo zie je ook maar hoe fragiel alles is. Je moet het talent hebben, en de juiste ingesteldheid, maar ook gewoon een portie geluk. En net dat laatste ontbrak het hem blijkbaar.

Hij ging sowieso onder de 2 uur duiken, ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren vooraleer er nog is iemand aanspraak gaat maken op die scalp.

Knoop in de maag bij het lezen van het bericht deze ochtend, en ben er nog steeds niet goed van. Die man betekende ontzettend veel voor de sport en voor heel veel mensen. :( Het is een gebeurtenis die ons nog vele jaren een 'wat als...'-gevoel zal bezorgen.

Onlangs las ik nog een discussie over de afweging tussen enerzijds een korte en extreem rijke carrière en anderzijds een lange carrière met enkele hoogtepunten maar geen wereldrecord. Kiptum speelde de hoofdrol, dankzij z'n trainingsweken van 300 kilometer. Iedereen was het erover eens dat het voor Kiptum niet erg zou zijn mocht z'n carrière snel gedaan zijn door zijn waanzinnige training (z'n management en trainer noemden z'n trainingsaanpak 'niet duurzaam') als hij daardoor wel als eerste onder de grens van twee uur zou duiken. We kennen nog allemaal de naam Bannister, maar weinigen weten de naam van de tweede die onder de 4 minuten dook op de mijl.

Helaas is het zelfs zover niet gekomen. RIP. Vreselijk nieuws.

Heb recent een wandelband onder mijn staan bureau geïnstalleerd. Ik wandel een ganse dag aan zo'n 5km/uur.

Dit gaat heel goed, heb enkel enorm veel last van blaren. Mijn voeten zitten vol. Heb al geprobeerd te wandelen op kousen, op blote voeten en loopschoenen van Kalenji (goedkoop Decathlon merk), maar niets lijkt echt te helpen.

Hoe kan ik blaren vermijden tijdens het lopen / wandelen? Loopschoenen op maat? Iets anders?

De juiste maat (lengte, breedte) loop- of wandelschoenen en goede sokken. Vrouwen hebben meestal in verhouding iets bredere voeten dan mannen. Die schoenen van Decathlon zijn misschien gewoon iets te smal in de voorvoet.

Vandaag 5x1km aan 3:22 - 3:26 gelopen op de piste (met 2min jog rust tussen de sets) Nog wat vermoeidheid in de benen van vorige week en voelde me in het algemeen wat meer moe en de windstoten hielpen ook niet. Echter, wel vrij snel gelopen in vergelijking met de 5x800m van vorige week. Volgende week is gelukkig een herstelweekje.

Even een kleine vraag: ik ga voor het eerst op carbons lopen in Gent volgende maand. Is er een algemene richtlijn hoeveel kilometers je die best inloopt?
Met mijn andere schoenen tot hiertoe liep ik die een dertigtal kilometer in denk ik, dat ik zeker was dat ze goed zaten. Maar geen idee of dat met carbon ook moet, of dat die bvb een bepaald kilometrage nodig hebben om hun werk goed te beginnen doen?

Ik heb er nu 2 trainingsruns op gedaan, 21 kilometer in totaal, ze zitten en voelen uitstekend. Dus op dat vlak is de eerste vereiste van inlopen al voldaan. Maar gaan de schoenen er zelf bij baten om er nog meer kilometers op te zetten, of net niet?

Even een kleine vraag: ik ga voor het eerst op carbons lopen in Gent volgende maand. Is er een algemene richtlijn hoeveel kilometers je die best inloopt?
Met mijn andere schoenen tot hiertoe liep ik die een dertigtal kilometer in denk ik, dat ik zeker was dat ze goed zaten. Maar geen idee of dat met carbon ook moet, of dat die bvb een bepaald kilometrage nodig hebben om hun werk goed te beginnen doen?

Ik heb er nu 2 trainingsruns op gedaan, 21 kilometer in totaal, ze zitten en voelen uitstekend. Dus op dat vlak is de eerste vereiste van inlopen al voldaan. Maar gaan de schoenen er zelf bij baten om er nog meer kilometers op te zetten, of net niet?
Je hoeft ze nooit in te lopen om hun werk goed te laten doen. Je moet ze een beetje in lopen zodat de zooltjes wat naar je voeten gevormd zijn en je geen blaren/schuurplekken krijgt omdat ze schuren op plekken die je niet gewend bent. Sowieso zou ik nooit op kraaknieuwe schoenen lopen tijdens je wedstrijd. Maar met 20km zou ik ze als ingelopen beschouwen!

Heb recent een wandelband onder mijn staan bureau geïnstalleerd. Ik wandel een ganse dag aan zo'n 5km/uur.

Dit gaat heel goed, heb enkel enorm veel last van blaren. Mijn voeten zitten vol. Heb al geprobeerd te wandelen op kousen, op blote voeten en loopschoenen van Kalenji (goedkoop Decathlon merk), maar niets lijkt echt te helpen.

Hoe kan ik blaren vermijden tijdens het lopen / wandelen? Loopschoenen op maat? Iets anders?
En dit heeft er zijdelings wel mee te maken: ingelopen loopschoenen/wandelschoenen, en als voornaamste goeie kousen die vocht afvoeren. Blaren zijn bijna altijd het gevolg van vocht: zweet is geen goed glijmiddel en dat gaat schuren.

Langs de andere kant: van de hele dag zitten naar de hele dag aan 5km/u wandelen, dat is misschien een véél te sterke stijging, waardoor je hele gestel nog te veel moet wennen, en dan kun je je ook nog afvragen of de hele dag 5km/u wandelen enig nut heeft.

Terug
Bovenaan