Mja zie hierboven: er wordt niet eens heel veel geld tegenaan gegooid...
Ik ga Trenara ook niet per sé verdedigen of iedereen zeggen dat het the best thing ever is. Het is deels gemoedsrust (er zit een redenering achter, ik ga me niet in de vernieling lopen ermee) en gemak/tijdsbesparing (gaat automatisch, direct gesynct). En die 40-50 euro die ik er op een jaar aan geef is dan peanuts. Tijd is voor mij veel meer een bottleneck dan dat geld.
Dat is allemaal relatief natuurlijk.
600€ per jaar is voor jou misschien niet veel geld, maar dat kan voor iemand anders een heel andere zaak zijn.
Maar voor mij gaat het er vooral om dat er geld wordt uitgegeven, maar is dit geen weggegooid geld? Ik laat dat graag in het midden, even vastleggen wat je gaat doen kost ook geen uren per week.
Eenmaal je de ins en outs kent bepaal je vrij snel wat je gaat doen. Vooral met als argument wat is het uiteindelijke doel?
Wil je echt alles uit uw lichaam halen? Of gaat het er gewoon om om blessurevrij te blijven, een bepaalde afstand aan te kunnen, en dit binnen een vrij comfortabele tijd te lopen? Is zelfs uw tijd verbeteren geen grote prioriteit?
Ik hoor en zie zaken voorbijkomen als VLAmax, VO2max en allerlei andere zaken en trainingtheorieën die inderdaad meebepalen hoe je presteert en een hulpmiddel kunnen zijn. Er worden dan carbon schoenen gekocht, een stryd aangeknoopt en allerlei andere zaken.
Terwijl er in de eerste plaats al veel meer te winnen valt bij te starten met te focussen op kortere afstand, looptechniek, een kwalitatief bredere basis op te bouwen en vooral 15-20kg af te vallen. Vink eerst die vakjes af, en als je daarmee dan de limiet bereikt hebt kan je verder met de meer gevorderde zaken.