Algemene Loopthread

Voor iemand die gewoon een trail op het gemakske gaat lopen, zou ik niet speciaal gellekes gaan kopen of spotdrank inslaan. De trails hebben meestal toch ook een uitgebreide verzorgingsposten?
Mja, ik vind die meestal niet voldoende. Op de 32k van de TDF afgelopen zomer waren er 2 bevoorradingen, na 12 en na 22 km. Dat is dus, aan trailtempo, minder dan 1 bevoorrading per uur. Gezien het aantal hoogtemeters (1200), was eigen drank en gellekes toen echt wel welgekomen.
't is ook niet omdat er "uitgebreide bevoorrading" vermeld staat, dat het ook kwalitatief is. En persoonlijk: ik kan me ook niet volboefen aan zo'n post om daar een uur of langer mee rond te komen.

Ik ging er trouwens van uit dat hij SiS-gellekes ging/gaat gebruiken. Die 60 koolhydraten per uur kunnen uiteraard ook op een andere wijze bekomen worden.

Ben Parkes dat zetten ze bij de KGB op hun martelkamer :P
Het beste is als hij aan 3min40 pace loopt en terwijl een hele uitleg doet en terwijl zichzelf filmt terwijl hij mensen voorbijsteekt die half aan het sterven zijn :P

Als ik naar zijn schema’s kijk dan valt daar wel iets over te zeggen. Het gaat zeker niet voor iedereen zijn, maar het is ook niet ronduit slecht.

Heb je dan zijn schema's volledig kunnen zien? Normaal krijg je er enkel toegang tot wanneer je het trainingsplan koopt (Kost iets van een 6-8 euro).

Ik heb mijn doelen eindelijk gesteld.
Voorjaar sub-20min 5km, sub-40min 10km.
Ergens een snelle halve marathon zoeken voor nieuw PR (april-mei). Tips?
Najaar sub-5h halve Ironman.

Ik wil wel hoog mikken, dus ik heb mijn coach feedback gevraagd over waar ik mijn doelen kàn leggen om maximale motivatie en voldoening te halen. Benieuwd naar de feedback.

Ik heb mijn doelen eindelijk gesteld.
Voorjaar sub-20min 5km, sub-40min 10km.
Ergens een snelle halve marathon zoeken voor nieuw PR (april-mei). Tips?
Najaar sub-5h halve Ironman.
De meeste rappe halve marathons zijn in maart, Gentbrugge (hoog niveau) op 10 maart, halve marathon Hapert 17 maart, halve marathon Lier 23 maart, halve marathon Gent 24 maart. Op 14 april halve marathon Helmond (vorig jaar mijn persoonlijk record hier verbeterd)

Lier staat al op de planning voor de 5km en 10km. Vorig jaar de eerste keer daar een 10km gelopen en die organisatie is echt top. Belachelijk goedkoop ook.

Lier staat al op de planning voor de 5km en 10km. Vorig jaar de eerste keer daar een 10km gelopen en die organisatie is echt top. Belachelijk goedkoop ook.
Idd, heel leuke wedstrijden, twee keer de halve marathon daar gelopen (waarbij ik zelfs een keer mijn PR heb verbeterd), enige nadeel is dat de wind wel gemeen uit de hoek kan komen en je meot eenmaal de brug over.

Was die 10km, exacte afstand? ik ga in februari en maart daar ook normaal meedoen.

Voor iemand die gewoon een trail op het gemakske gaat lopen, zou ik niet speciaal gellekes gaan kopen of spotdrank inslaan. De trails hebben meestal toch ook een uitgebreide verzorgingsposten?
Vorige week op eigen houtje een trail gedaan op het gemak.

Mijn 2 gellekes en water waren niet genoeg om het comfortabel uit te doen.

Ik heb geen idee wat er te krijgen is aan de verzorgingspost. Dus maar voorzien dat ik voldoende mee heb.

De ervaring van wat ik eten kan, ontbreekt me ook. Het zijn mijn eerste stappen in het traillopen. Had ook al gedacht aan schepsnoep.

In de toekomst wil ik me wel meer toespitsen om een fatsoenlijk tempo erin te krijgen. Het gedeelte op het gemak is vooral om me niet op te blazen en vooral te genieten.

Ben wel benieuwd wat je hiermee bedoelt - oprecht, want ik ken er ook niet genoeg van.

Want voor mij lijkt het logisch: blokken van 4 weken, 3 weken gradueel opbouwen gevolgd door een relatieve rustweek met wat lagere intensiteit.
Als je 4 trainingen per week doet krijg je dan elke week een intervaltraining, een recup, een tempoduurloop en een LSD.

Lijkt niet mijn idee van random, maar wel benieuwd dus hoe het dat wel is :)

Belasting of TSS dat is een getal dat aangeeft hoe zwaar een training is.
Als basis gaat men uit van een uur op de drempel is 100tss. Loop jij dus een uur op drempelsnelheid dan heb je 100tss, een uur aan LSD snelheid is misschien maar 60tss.
De bedoeling van een trainingsplan of schema is om de belasting op te bouwen naar een bepaald niveau en het daarna gedurende een tijd hoog te houden, het terug wat te verlagen wat dan de rustweek is, en daarna terug hoog niveau.
Bij trenara is dit niet altijd zo. Soms is het een zware interval, een zware lange duurloop en een matige tempoduurloop, soms is alles dan licht terwijl het geen enkel rustweek is.
En vooral is het precies de bedoeling dat er geen enkel schema moet zijn waarbij je een bepaalde training is meerdere keren doet.

Maar als individu X nu graag 500€ uitgeeft aan iets waarover hij goed geïnformeerd is? Doe maar, toch? 7:30 lopen en een Stryd erbij kopen? Of omgekeerd: een marathon aan 3:30 en nog nooit gehoord hebben van VLaMax. Kan allemaal! Maakt je geen betere of slechtere loper en een ander kan niet bepalen hoe jij nu exact plezier haalt uit het lopen. Live and let live ;) Er zijn voordelen aan Trenara, er zijn voordelen aan de Garmin-schema’s en er zijn voordelen aan zelf iets verzinnen. En nadelen aan alle drie. Je kiest wat voor jou werkt, toch?

Nee akkoord hoor.
Dat is persoonlijke keuze en daarom niet verkeerd. Maar het helpt wel voor een deel mee aan de perceptie van “dit moet je doen en dit moet je kopen”, terwijl dat niet zo is.
En het argument voor het schema is, werkt het omdat het zo een goed schema is? Of werkt het omdat je gewoon niet overbelast wordt en je consequent traint? :p
Als het helpt om beter te lopen dan is het sowieso een goede zaak.

Belasting of TSS dat is een getal dat aangeeft hoe zwaar een training is.
Als basis gaat men uit van een uur op de drempel is 100tss. Loop jij dus een uur op drempelsnelheid dan heb je 100tss, een uur aan LSD snelheid is misschien maar 60tss.
De bedoeling van een trainingsplan of schema is om de belasting op te bouwen naar een bepaald niveau en het daarna gedurende een tijd hoog te houden, het terug wat te verlagen wat dan de rustweek is, en daarna terug hoog niveau.
Bij trenara is dit niet altijd zo. Soms is het een zware interval, een zware lange duurloop en een matige tempoduurloop, soms is alles dan licht terwijl het geen enkel rustweek is.
En vooral is het precies de bedoeling dat er geen enkel schema moet zijn waarbij je een bepaalde training is meerdere keren doet.

Hm, hieraan merk ik toch dat je niet niet heel veel schema's van ze gezien hebt.
Ik hou mijn TRIMP (en TSS of LBSS, hoe je het ook wilt noemen) nauwlettend in het oog, dat is voor mij dé maatstaf tegen overbelasting. En die schommelt niet zo heel veel bij Trenara. Zeker niet als ik rustweken in rekening breng. Wat wel is, is dat ze niet heel doorzichtig zijn over in welke fase van het schema je zit, en wat precies een rustweek is, vind ik. Maar als het punt is het uit handen geven, dan moet dat ook niet.

Opnieuw: ik wil zeker geen lans breken voor één "merk". Maakt mij niet veel uit met wat je loopt. Ik denk dat het vooral zaak is om iets te kiezen wat voor jou werkt, en dat dan ook daadwerkelijk te volgen. Niet week 1 uit één schema en week 2 en 3 uit een ander, en week 4 half uit een andere theorie. Dat gaat botsen. (en zelfs dat is tot op zekere hoogte geen probleem, tot je met specifieke problemen komt)

Nee akkoord hoor.
Dat is persoonlijke keuze en daarom niet verkeerd. Maar het helpt wel voor een deel mee aan de perceptie van “dit moet je doen en dit moet je kopen”, terwijl dat niet zo is.
En het argument voor het schema is, werkt het omdat het zo een goed schema is? Of werkt het omdat je gewoon niet overbelast wordt en je consequent traint? :p
Als het helpt om beter te lopen dan is het sowieso een goede zaak.
De voordelen van Trenara zijn voor mij dat het aanpast: de trainingen worden aangepast (op basis van TSS) als je te hard of te traag hebt getraind. De voordelen van een schema zijn voor mij dat je niet diep in de trainingsleer moet duiken en zo overbelasting kunt vermijden. En nog specifieker voor mij: ik heb zo'n structuur nodig om netjes te lopen, anders vervalt het in aanmodderen. En de voordelen van dàt schema voor mij zijn dat ze gepolariseerd werken en nergens te snel opbouwen itt sommige Amerikaanse schema's. Voor mij :D

Voor een ander zijn er andere voordelen. Ik ken genoeg lopers die huiveren van zulke schema's en die daardoor alleen al gewoon slechter presteren. Prima, en dan is dat zo. Goed dat je dat van jezelf weet, toch? Maar als iemand hier komt vragen hoe ik het doe en waarom, dan kan ik alleen maar dat meegeven.

Ja, ben ik ook wel benieuwd naar.

Heb je voorbeelden van in uw ogen goede schema's?

Goede schema’s vond ik altijd diegene die energy lab aanbood. Waren betalend, maar kostte niet zoveel en they made some senses. Gebaseerd op hartslag, maar dit was na een lactaattest.
Dit was zo een voorbeeld.

Heb je dan zijn schema's volledig kunnen zien? Normaal krijg je er enkel toegang tot wanneer je het trainingsplan koopt (Kost iets van een 6-8 euro).
Zijn beginner schema’s zijn gratis.
Nu ik weet niet of dit volledig representatief is voor al zijn schema’s. Ik zeg het het schema is niet slecht, maar ik denk niet dat iedereen er zich even goed mee zal voelen.

Hm, hieraan merk ik toch dat je niet niet heel veel schema's van ze gezien hebt.
Ik hou mijn TRIMP (en TSS of LBSS, hoe je het ook wilt noemen) nauwlettend in het oog, dat is voor mij dé maatstaf tegen overbelasting. En die schommelt niet zo heel veel bij Trenara. Zeker niet als ik rustweken in rekening breng. Wat wel is, is dat ze niet heel doorzichtig zijn over in welke fase van het schema je zit, en wat precies een rustweek is, vind ik. Maar als het punt is het uit handen geven, dan moet dat ook niet.

Ik moet nu ook wel zeggen dat mijn ervaring ermee van al enkele jaren geleden is.
Pre-corona voor mij zelf en mijn vriendin heeft er zich tijdens nog aan gewaagd.
De vriendin is iets minder bezig met de TSS, en het 100% strikt volgen, moet ik nu wel toegeven.
Het kan al verbeterd zijn tegenover toen natuurlijk, dat sluit ik niet uit.

Maar wat wel blijft of gebleven is het principe van het interessant houden door veel variatie in trainingen te hebben. Nu goed dat heeft voordelen want je doet niet vaak hetzelfde, maar is het echt nodig? In mijn ogen niet.

Gister gaan lopen met een veel te warme regenjas, die niet geschikt is voor het lopen.
Veel en veels te warm, en dan had ik nog geen shirt aan. Denk na 2 km dat de binnenvering, zo'n netje met gaatjes, volledig aan me plakte.
Dat in combinatie met duisternis, regen, harde wind, dikke plassen en glibberige plaatsen. Combinatie van zweet en regen in m'n ogen.
Soms gewoon recht in de plas, met koude voeten tot gevolg.

Op zo'n momenten haat ik toch lopen.
Gisteren ook de laatste 3km in stevige regen mogen lopen, er zijn aangenamere dingen.

En als laatste vraag: hoe pak ik de voeding aan? Elke half uur een gel of energiereep? Iemand aanraders van webwinkels voor dat allemaal te bestellen? Ik heb er nu van sisgel maar niet genoeg in huis om de komende training en de trail te doen. En is elk half uur 250 cc sportdrank genoeg of hoe kan ik dat best inschatten? Ik mik op 3 uur lopen.
Ik koop SIS gellekes altijd bij wielervoeding (online). Hier in de winkel kosten 30 gellekes tegenwoordig blijkbaar al 75 fucking € of 2.5€ per stuk (!) :unsure:

Bij wielervoeding staan ze aan 33.99€ (of goedkoper als de vervaldatum dichtbij komt).
Inderdaad via die wielervoeding website bestel ik ze ook soms. Momenteel korting met volgende code's (geen idee of ze uniek zijn of niet):
"Gebruik de code: SIS061105, ontvang 5% korting, geldig bij een minimale besteding van €50,00.
Voor de grootgebruikers hebben wij een extra grote korting! Gebruik de code: SIS061110, ontvang 10% korting, geldig bij een minimale besteding van €125,00.
Kopieer de bovenstaande kortingscode en gebruik deze in je winkelwagentje. De codes kunnen niet worden gecombineerd en zijn alleen geldig op SiS."

Wat zijn jullie online winkels voor loopkleding enzo te kopen?
Omdat ik last heb van bebloede tepels loop ik dikwijls met een Under Armour HG T-shirt. (HG staat voor HeatGear)
Met dat type T-shirt heb ik daar 10x minder last van.

Je vindt deze bijvoorbeeld hier (of ook op bol.com)
HeatGear® Armour met korte mouwen

Loopbroek koop ik meestal gewoon bij de decathlon. Dat maakt niet zoveel uit en ik vind die daar best van redelijk kwaliteit.

Loopschoenen is voor iedereen anders.

Laatst bewerkt:
Die heatgear en coldgear shirts van Under Armour zijn echt goed ja. Ik loop in niets anders meer. Door de compressie van de shirts zitten die zo nauwsluitend dat je geen wrijving hebt met lichaamsdelen 😬

Terug
Bovenaan