Algemene Loopthread

Was ingecalculeerd. Douchen is niet mogelijk.

Wat kan je verwachten in de verzorgingszones?
bevoorrading bedoel je? In mijn laatste trail:
water - sportdrank/cola
snoepjes, tuc koekjes, banaan, peperkoek

en gouden tip van ervaren maat van mij -> zorg dat je voor de post je soft flasks al uit je backpack hebt gehaald zodat je die snel kan bijvullen -> in mijn eerste trail als een idioot die proberen bij te vullen terwijl ik ze nog aanhad, en dat is
1. geen zicht
2. niet makkelijk
3. doet pijn aan je benen omdat je je serieus moet bukken

Probeer op de post je drank bij te vullen en al iets te eten en grits dan nog een handje vol snoep of zo mee dat je al wandelend op eet na de post, zo verlies je niet te veel tijd en moet je niet te lang stilstaan.

Waar ga je lopen?

Alfa bear trail in Schinnen. Waterzak bijvullen is geen idee dus ?

Softflasks heb ik niet.

Is een liter waterval voldoende? 24 km en 500 hm

[...].

Drie jaar geleden was ik "coach-potato". Met te beginnen fietsen sowieso al heel wat vooruitgang geboekt (en kg's verloren). [...]

[...] Aangezien ik merk dat ik in de winter moeilijker tot fietsen toekom, wil ik wat meer variatie in mijn sporten. (Ik heb geen indoor trainer, en je kunt je wel kleden op de kou, dat is geen probleem. Maar kou EN regen, of gelijk januari, sneeuw, dat is gewoon een no-go.) Hiermee het lopen stilaan willen opnemen. Hiervoor zelfs speciaal een smartwatch gekocht om dat wat te kunnen volgen.

Voor mijn eerste training wat zitten googlen, kom ik hier op uit : https://all4running.be/blog/beginnen-met-lopen/
Dan zit je te kijken naar het 2de of 3de schema dat begint met 4*5m. Dit eenmaal gedaan, merkte ik toch dat de schokbelasting net wat te hoog was naar het einde toe. (Of zo leek het toch, wou me vooral behouden van overbelasting.)
Hierna besefte ik ook dat garmin ook trainingsschema's heeft. Dus ik open de garmin coach zeg dat ik wil beginnen met lopen en zegt "Loop 5 minuten als benschmark". (Met opwarming en cooling down.) Oké, doen we. 5 minuten gelopen. Geef achteraf op een schaal van 5 stappen aan dat ik het een 4 vond van intensitief. Wat stelt hij me daarna voor? Oké, eerstvolgende training : 15 minuten aan één stuk lopen.

I mean, wtf. Ik wil beginnen lopen, ik geef aan niet gelopen te hebben. Ik doe een benchmarkrun van 5 minuten waarbij ik aangeef dat het me vrij zwaar afging. (Niet het allerzwaarste, aangezien bij die benchmarkrun ook stond dat wandelen ook mocht indien het niet ging, dit heb ik niet moeten doen.) En dan stelt die 15 minuten voor? No way dat ik dit al kan.
Dit bovenstaande even als startpunt. Ondertussen iets meer regelmaat in het lopen gekregen, tot nu toe wel nog zeer beperkt, de afgelopen weken éénmaal in de week (daarnaast een keer fietsen). Deze week terug eens iets meer volume (afgelopen week tweemaal fietsen, tweemaal lopen), en al wat meer goesting gevonden in het lopen omdat het volume lopen (tov. wandelen) wel een goede sprong gemaakt heeft.

Op dit moment gebruik ik vooral het "gewone" start to run schema. (Waar ik echt nog niet ver in zit. Ergens wel confronterend hoe verschillend lopen en fietsen wel niet zien.)

Anyway, mijn concrete vragen :

Hoe nefast voor mijn loopcapaciteiten op te bouwen is het om laten we zeggen 2 keer in de week te gaan (ipv de 3de die meestal voorgeschreven is). Is dit dan dat een schema voor op te bouwen in 10 weken eerder 15 weken zal duren? Of is het slechter dan dat omdat het volume dan te laag is?

Ik wil graag dit lopen wat structureler inplannen om uit te bouwen, maar drie keer in de week zal ik, als ik ook frequent wil blijven fietsen (bovenop andere verantwoordelijkheden/keuzes), niet direct halen.

TLDR : Kan ik een trainingsschema dat drie dagen per week trainen op tien weken voorschrijft gemakkelijk aanpassen naar 2 dagen per week op 15 weken zonder grote impact voor de doelen?

Over welke doelen spreek je dan? Voor zover ik het lees wil je een start to run doen. Twee keer lopen per week = basisconditie. Of je nu 5km kunt lopen op 10 weken of 15 weken tijd, who cares? Luister naar je lichaam en neem dit als maatstaf over hoeveel weken extra tijd je nodig hebt ten opzichte van 3x lopen per week op 10w tijd. Consistentie is de sleutel.

Vrijdag heb ik plots buikloop gekregen tijdens de loopsessie (Uit het niets. Plots had ik asap last). Ik ben daarna toch 2 dagen niet zo goed geweest. Zaterdag had ik zelfs een beetje koorts. Ik had gehoopt vandaag volledig hersteld te zijn. De temperatuur was deze ochtend normaal (anders had ik geskipt). Het ging wel redelijk maar volledig hersteld was ik alvast niet.

Vandaag waren de eerste 6 km qua gevoel nog niet super. Ik liep 100% in zone 1 maar ik voelde mij nog vrij slapjes (ik had nochtans een goed ontbijt). Dan ben ik wijselijk even gestopt met lopen. Rustig een gelleke ingenomen, daarna 0,5 liter water gedronken (ik had mijn voorzorgen genomen) en na een minuutje ben ik rustig verder gaan lopen.

Daarna ging het qua gevoel al veel beter. Na km 12 ben ik dan weer opnieuw gestopt met lopen. Rustig een gelleke ingenomen, opnieuw 0,5 liter water gedronken en na een minuutje ben ik weer rustig verder gaan lopen. Ik heb eigenlijk altijd continue aan eenzelfde tempo gelopen. 5:44min/km (looptempo < 5:40)

Laatst bewerkt:
Over welke doelen spreek je dan? Voor zover ik het lees wil je een start to run doen. Twee keer lopen per week = basisconditie. Of je nu 5km kunt lopen op 10 weken of 15 weken tijd, who cares? Luister naar je lichaam en neem dit als maatstaf over hoeveel weken extra tijd je nodig hebt ten opzichte van 3x lopen per week op 10w tijd. Consistentie is de sleutel.
Hier is het volgende en laatste doel van 2023 opnieuw een HM onder de 2 uur lopen (op training)

Qua conditie had ik dat vandaag al vlotjes kunnen halen. Maar ik had dit jaar nog niet langer gelopen dan 16,1 km (15,3 km tijdens mijn 15 weken trainingsschema) dus 18,1 km was dan genoeg voor vandaag. Ook was ik wat ziekjes de laatste dagen dus ik heb wijselijk 2 wandelpauzes gehouden. (om rustig te eten en te drinken)

Morgen eerste trail.
Succes. Laat ons weten hoe het gegaan is :D

Laatst bewerkt:
Nu staat mijn Garmin Training Status sinds een week op 'strained' en is mijn HRV geruime tijd in dalende lijn. Ik probeer op mijn slaap te letten (avg sleep score 81), ik ervaar geen extra stress dan voorheen, mijn eet en algemene gewoontes zijn hetzelfde, en ik loop een pak minder kilometers vergeleken met de opbouw naar de hm van 22/10. Buiten twee aerobic threshold trainingen van vrijdag en 03/11 ook geen zware trainingen gedaan. Waarom heeft mijn lichaam dan moeite met recovery.. Zou nog graag willen gaan lopen vandaag, of dat dan een goed idee is?

Ik snap er de ballen van..

Untitled.png

Nu staat mijn Garmin Training Status sinds een week op 'strained' en is mijn HRV geruime tijd in dalende lijn. Ik probeer op mijn slaap te letten (avg sleep score 81), ik ervaar geen extra stress dan voorheen, mijn eet en algemene gewoontes zijn hetzelfde, en ik loop een pak minder kilometers vergeleken met de opbouw naar de hm van 22/10. Buiten twee aerobic threshold trainingen van vrijdag en 03/11 ook geen zware trainingen gedaan. Waarom heeft mijn lichaam dan moeite met recovery.. Zou nog graag willen gaan lopen vandaag, of dat dan een goed idee is?

Untitled.png
Dalende/lage HRV kan betekenen dat er iets sluimert in uw lijf he. Veel mensen zijn ziek dezer dagen, misschien heb je iets in die zin gaande zonder dat je het weet of dat het echt doorbreekt?

Ik ben intussen al een paar maand mijn goesting aan het doen en het bevalt wel.
Opgebouwd naar weken van gemiddeld rond de 50K. Laatste 8 weken ook 8 halve marathons, op het gemak.

Denk dat ik een goede basis aan het leggen ben om binnen een kleine maand weer marathontraining op te starten richting Gent.

Ben nu bezig met schema voor HM via Garmin op een forerunner 45.

Als ik ooit zo zot geraak voor een marathon te doen. Waar kan ik dan een schema via Garmin volgen, want dat zie ik nu niet?

Of moet ik eerst die hm doen voor ik het schema zie van de marathon? 🤔

TLDR : Kan ik een trainingsschema dat drie dagen per week trainen op tien weken voorschrijft gemakkelijk aanpassen naar 2 dagen per week op 15 weken zonder grote impact voor de doelen?

De grote vraag is hoeveel fiets en loop je op weekbasis.
Fietsen kan heel complementair zijn voor het lopen. Je kan perfect die aerobe basis leggen op de fiets, veel minder impact op het lichaam en je kan ook meer doen.
Je loopt dus niet altijd uw lange duurlopen maar vervangt deze door fietstrainingen. Je loopt dus vooral de intensievere trainingen.

Ik loop ook nog maar gemiddeld 2 keer per week, maar fiets wel gemiddeld 4x. En ik loop echt niet slechter dan toen ik 5x liep, integendeel zelfs. Iemand die triathlons doet gaat ook geen 5x per week lopen, en toch lopen zij ook marathons na eerst gezwommen en gefietst te hebben.

Vandaag mijn eerste officiele trail afgewerkt.

Het was plezant en smaakt direct naar meer.

Op het gemak begonnen en geprobeerd in zone 3 te blijven wat dus niet gelukt is. Ik bleef wel laag in zone 4 en heb nooit het gevoel gehad dat ik me aan het opblazen was.

Mijn liter elektrolytendrank was voldoende. Mijn 3 gels per uur ook. Merk wel dat die met caffeine die ik het laatste uur gebruikte meer punch hebben. Die waren ook wel 30 gr koolhydraten ipv 20 gr. Aan de tussenposten elke keer een stuk banaan meegenomen en verder gelopen.

Mijn officiele tijd was 3h19 en een klets. Echter na 12 km een half uur stilgestaan omdat een vrouw waarschijnlijk haar scheen en kuitbeen gebroken had. Erbij gebleven tot de ambulance het overnam. Er was ook direct een huisarts bij die de zorg op zich nam. Ik heb mijn regenjas en trui gegeven zodat ze het niet koud kreeg en nadien mensen wat op afstand gehouden. Dadelijk paracetamol en ibuprofen gekregen van de huisarts. De spoedarts heeft haar in slaap gedaan en ketamine tegen de pijn gegeven.

Untitled.png
Ik heb dat onlangs ook dik 2 weken lang gehad. Het begon in m'n rustweek, zelfs nadat ik enkele nachten goed geslapen had. Ik voelde me ook echt slecht tijdens het lopen in die periode. M'n rustpols was ook 25% hoger dan anders. Volgens mij zat er toen één of ander beestje in m'n lichaam.

Ik heb toen ook geprobeerd om genoeg te slapen en heb nooit echt gepusht op training (vooral omdat dat gewoonweg niet lukte, m'n benen liepen leeg bij de minste versnelling).

The "who cares" is voor mij juist de reden. I care, of andersom eigenlijk, I don't care, als ik geen heldere doelen kan stellen. Dat is wat zwart-wit verwoord, maar het helpt mij alleszins beter om "on track" te blijven om wat concretere doelen te maken. Maar dan vind ik het wel zeer belangrijk dat deze doelen aan de ene kant goed haalbaar zijn en aan de andere kant mij wat blijven prikkelen.

Bv. Start to run = 10 weken met 3 trainingen/week
Schema 5k naar 10k = 10 weken met 3 trainingen/week

Als ik dit gewoon mag omrekenen naar 15 weken van 2 trainingen per week, dan weet ik dat ik een doel kan stellen van 10k lopen in 30 weken. Dan is dat een beredeneerd doel dat aan bovenstaande eisen voldoet. Natuurlijk, als er zaken tussen komen, dan kan hier altijd een mouw aan gepast worden. Maar het volgende doel (10k) al klaar hebben staan, helpt mij ook om me beter te motiveren voor het eerste doel (5k) te behalen.

De grote vraag is hoeveel fiets en loop je op weekbasis.
Fietsen kan heel complementair zijn voor het lopen. Je kan perfect die aerobe basis leggen op de fiets, veel minder impact op het lichaam en je kan ook meer doen.
Je loopt dus niet altijd uw lange duurlopen maar vervangt deze door fietstrainingen. Je loopt dus vooral de intensievere trainingen.

Ik loop ook nog maar gemiddeld 2 keer per week, maar fiets wel gemiddeld 4x. En ik loop echt niet slechter dan toen ik 5x liep, integendeel zelfs. Iemand die triathlons doet gaat ook geen 5x per week lopen, en toch lopen zij ook marathons na eerst gezwommen en gefietst te hebben.
Dankjewel, dat van die duur/intensief dat wist ik wel een beetje denk ik, maar het is goed om er nog eens op gewezen te worden. Lijkt me inderdaad een goed gegeven om er in mee te nemen.

Op dit moment is het fietsen op een zeer laag pitje, zit momenteel maar op 1 keer in de week, omdat het echt zoeken is naar momenten wanneer het uitkomt qua persoonlijke agenda in combinatie met het weer. Met beter weer is het in deze periode van het jaar normaal twee keer per week. Vanaf februari wordt dat meestal gemiddeld een drietal keer in de week. Met soms eens vier of soms eens twee (als het pittigere ritten waren in groep neem ik wat meer rust).

Voor het lopen zal het nu dus 2 keer in de week zijn. Met voor de komende periode ook wel vaker drie, is toch de insteek, wanneer het fietsen wat terugvalt door weersomstandigheden. (Dat is het doel, voor alle duidelijkheid, werkelijkheid kan er van afwijken.)

Dalende/lage HRV kan betekenen dat er iets sluimert in uw lijf he. Veel mensen zijn ziek dezer dagen, misschien heb je iets in die zin gaande zonder dat je het weet of dat het echt doorbreekt?

Ik heb dat onlangs ook dik 2 weken lang gehad. Het begon in m'n rustweek, zelfs nadat ik enkele nachten goed geslapen had. Ik voelde me ook echt slecht tijdens het lopen in die periode. M'n rustpols was ook 25% hoger dan anders. Volgens mij zat er toen één of ander beestje in m'n lichaam.

Ik heb toen ook geprobeerd om genoeg te slapen en heb nooit echt gepusht op training (vooral omdat dat gewoonweg niet lukte, m'n benen liepen leeg bij de minste versnelling).
Hier nog niet echt bij stilgestaan. Dus het zou wel eens kunnen dat er ziektekiemen aanwezig zijn. Sinds mijn kindertijd heb ik buiten een snotneus nog nooit ziektesymptomen gehad en ben ik nog nooit echt ziek geweest.

Vandaag toch nog gaan lopen voor een kort tochtje van 7km, bewust volledig in zone 1. Hopelijk betert het snel en anders zal ik een training of twee overslaan en zien wat het geeft.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan