Algemene Loopthread

Ben nu bezig met schema voor HM via Garmin op een forerunner 45.

Als ik ooit zo zot geraak voor een marathon te doen. Waar kan ik dan een schema via Garmin volgen, want dat zie ik nu niet?

Of moet ik eerst die hm doen voor ik het schema zie van de marathon? 🤔

Marathon schemas vind je enkel via Connect website, niet in de app. Het zijn wel geen dynamische Coach schemas meer, waardoor ik voor marathon meer fan ben van Trenara (heb beide gedaan).

Voor het lopen zal het nu dus 2 keer in de week zijn. Met voor de komende periode ook wel vaker drie, is toch de insteek, wanneer het fietsen wat terugvalt door weersomstandigheden. (Dat is het doel, voor alle duidelijkheid, werkelijkheid kan er van afwijken.)

Ik kan alleen maar zeggen probeer 3-4 actieve dagen te hebben. Aerobe basis en anaërobe prikkelingen, verschillende energiesystemen laten werken.

Lopen is gewoon een ongelooflijke kutsport omdat het zo belastend is.
Zeker als onervaren loper is het zo makkelijk om geblesseerd te raken.

Nu staat mijn Garmin Training Status sinds een week op 'strained' en is mijn HRV geruime tijd in dalende lijn. Ik probeer op mijn slaap te letten (avg sleep score 81), ik ervaar geen extra stress dan voorheen, mijn eet en algemene gewoontes zijn hetzelfde, en ik loop een pak minder kilometers vergeleken met de opbouw naar de hm van 22/10. Buiten twee aerobic threshold trainingen van vrijdag en 03/11 ook geen zware trainingen gedaan. Waarom heeft mijn lichaam dan moeite met recovery.. Zou nog graag willen gaan lopen vandaag, of dat dan een goed idee is?

Ik snap er de ballen van..

Untitled.png
Op basis van die training load zou ik wel gaan lopen, maar het dan wel rustig houden gezien je HRV status.

Op basis van die training load zou ik wel gaan lopen, maar het dan wel rustig houden gezien je HRV status.
Ik heb eigenlijk op 14 jaar tijd nog nooit gehad (echt 0%) dat ik door toch te lopen als ik mij slecht voel of ziek geweest ben, dat ik nadien daar enig nadeel van heb ondervonden. (Ik spreek nu wel over mijn eigen lichaam - ik kan niet over een ander zijn/haar lichaam spreken)

In tegendeel zelfs. Meestal ben ik een dag of twee later tijdens de eerstvolgende loopsessie dan (raar maar waar) net héél goed tot super.

Soms is het zelfs beter van toch een beetje te blijven te lopen dan te rusten en een week niets te doen. Maar dus wel heel rustig aan. Niks forceren. Wandelen als het moet. Extra vocht innemen, goed eten, gellekes voorzien. Relax! En gaat het echt niet dan kan je nog altijd stoppen. Loop daarom ook niet TE ver van huis als je niet 100% bent zodat je meteen kan stoppen.

Nu ja bovenstaande is mijn mening he. Je doet er mee wat je wil.

Laatst bewerkt:
Het voelt niet aan als een scheur, eerder een reactie van die spier. Dat denk ik toch omdat ik ze kan ‘uitstretchen’ en dan opnieuw weer even pijnvrij kan zijn. Het begint nu ook te minderen dus ik denk dat ik morgen weer niets voel tot ik opnieuw mijn loopschoenen aandoe en er op uit trek.

Misschien wat rust in combinatie met kiné. Ik weet gewoon zelf niet of het een goed idee is. Mijn doelstellingen waren al getemperd, maar nu weet ik niet wat ik moet verwachten. En das wel klote.

Bon. Maandagochtend eerst horen, en rusten..
And we were out. De wedstrijd aan mij laten voorbij gaan in samenspraak met de kiné.

Een opmerkzaam verschil in de iliopsoas tussen links en rechts met als gevolg dat die spier in paniekmodus geraakt na x-aantal kilometer. De obligatoire oefeningen om deze te versterken in combinatie met massage en warmte. Heel goed gevoel bij de kiné die realistisch is maar mij niet wil tegenhouden om toch te trainen, al moet ik wel bij erge last stoppen.

Vandaar: de focus ligt op de HM van Gent nu. Uit nieuwgierigheid gestart met Garmin Coach om eens te zien wat dat voor mij kan betekenen. Het doel is om binnen de twee uur te eindigen wat ongeveer overeenkomt met 5:40/km.

Na de benchmark van Garmin vandaag een eerste training achter rug. Moeilijk, maar fijn om tijdens een loopje variatie erin te steken. Cadansoefeningen, 5x 800m aan doelpace enzovoort. De wandelpauzes zijn wat overbodig en probeer ik al joggend tegen een slakkentempo toch wat leuker te maken. Next up zijn heuveltrainingen, iets wat ik eigenlijk al lang eens wil doen omdat ik merk dat ik lichte hoogteverschillen niet goed verteer. Zowel naar effort als naar hartslag toe.

On verra. :)

Mogelijks dat ik de HM ook doe in Gent. Eigenlijk heb ik simulatietraining opstaan van 25km. Met nog wat Warm-up en Cool-down bij 30 km. Dus zou in parcour gelijk nog extra lusje moeten maken om aan 25km te komen of nog wat bijlopen na de finish

Laatst bewerkt:
Sinds m'n rustweek een maand geleden ben ik ontzettend veel vooruitgang aan het boeken op het iets langere werk (alles tussen 5 en 30 minuten) na een jaar op een plateau gezeten en de afgelopen drie maanden erop getraind te hebben. Het zalige voor mij was ook dat ik van alle trainingen redelijk snel hersteld was. Ik ben op geen enkel moment compleet gebroken van training gekomen. Ik liep gewoon elke paar weken m'n trainingen iets harder dan de vorige weken zonder mezelf ooit op te blazen, tot het punt dat ik nu relatief eenvoudig trainingen aankan die je me drie maanden geleden had moeten laten doen als je me afgevoerd wilde zien worden.

Sessies waar ik naar mijn gevoel veel aan heb gehad waren 10-12x400m of 15x300 aan m'n geschatte 5k-tempo met 30" rust. Daarbuiten liep ik vooral verschillende 1000'jes (snelheid was afhankelijk van rust en het aantal) en wekelijks een blok van 5-15 minuten om gewoon te worden aan inspanningen van langer dan 5 minuten. Ik lijk op twee maanden tijd rond de 20"/km vooruitgang geboekt te hebben op m'n 5k-tempo. De intensiteit van de range 3'50-4'10/km van twee maanden terug komt naar mijn gevoel overeen met de de intensiteit van 3'30-3'50/km nu. Het voelt ook alsof ik nog lang niet op m'n limiet zit. M'n doel om ooit onder het uur te duiken op de ten miles komt zo ook een beetje dichterbij. Komend jaar zit het er nog niet in, maar als ik zo kan doordoen moet het het jaar erna mogelijk wel lukken.

De vooruitgang is voor mij -ondanks de extra aandacht- onverwacht. Ik dacht echt dat ik een plateau bereikt had dat ik enkel zou kunnen doorbreken door serieus aan snelheid in te boeten. De voornaamste focus is nog steeds om komende zomer goed te zijn op de 800m, wat me het beste lijkt te liggen, dus ik houd de snelheid nog op peil met af en toe 100'jes of 200'jes en ik doe 2x/week enkele krachtoefeningen. Na nieuwjaar hoop ik van een veel bredere basis dan vorig jaar vertrekken en af en toe voor de zege te kunnen meestrijden in kleinere wedstrijden. Ik merkte afgelopen weekend al bij m'n eerste specifieke langere 800m-training in lange tijd (in totaal 9x200m @800m-pace) dat de snelheid nog aanwezig is en dat ik het naar het einde van de training veel minder lastig had dan bij soortgelijke trainingen deze zomer. De tempotrainingen botten m'n snelheid dus nog niet af. :) Dit gaat me sowieso ook een heel stuk sneller maken op de 1500m. Het zou me niet verbazen moest ik volgend seizoen 15 seconden van m'n PR doen.

Om m'n training wat te kruiden, ga ik komende maanden ook enkele korte crossen lopen, als trainingsprikkel. Ik weet dat ik er meestal voor spek en bonen ga bijlopen, maar het is eens iets anders dan de zoveelste intervaltraining waarbij ik continu net boven m'n anaerobe drempel ga. (Niet dat ik opzie tegen die trainingen.) Enkele all-out inspanningen iets onder de 10 minuten passen perfect in m'n voorbereiding op het zomerseizoen.

Daarnaast heb ik tot nu toe altijd veel last gehad van nervositeit voor wedstrijden, tot op het punt dat ik vaak vanaf de avond voor een race met zware buikkrampen zat, wat me steeds parten heeft gespeeld. Ik vind dit echt belachelijk van mezelf dat ik hier zoveel last van heb, aangezien ik weet dat het letterlijk niemand ter wereld uitmaakt hoe ik presteer en ik het vooral voor m'n eigen plezier doe. Voor mij is de beste manier om hier korte metten mee te maken om regelmatig wedstrijden mee te doen, en dan zeker ook eens enkele wedstrijden waar ik niks te verliezen heb. Volgend seizoen wil ik sowieso ook wat meer korte crossen lopen, zodat ik ook naast het verbreden van m'n basis en het verbeteren van m'n 1500m ook in de winter een specifiek doel heb waarom ik beter wil worden op inspanningen van 5-20 minuten.

Laatst bewerkt:
Vandaag zat er echt vanalles in mijn loopsessie. :tongue:

Km 1 en stralende zon - wind in de rug - vlak - meteen een sprintje getrokken aan 5:04/km. (Bewust gedaan om te testen voor wedstrijden - om te zien of ik een snelle start goed kan verwerken)
Km 2 & km 3 - Wind tegen en bergop aan 5:30/km
Km 4 + km 5 - Wind tegen en een combinatie van bergaf + vlak + bergop aan 5:20/km (Oa de brug en de tunnel aan het treinstation in Heist heb ik gelopen)
Km 6 & 7 - Plots véél ijsregen / hagelbollen, rukwinden en tevens bergop- 5:27/km
Km 8 - Nog steeds ijsregen en bergaf - 5:16/km
Km 9 - Ineens weer stralende zon en bergaf maar wél bosgrond - 5:28/km
Km 10 - Regen en vlak - 5:18/km
Km 11 - Plots nog mijn veter los van de linkerschoen en bergop - 5:44/km (Tijd om uit te bollen dan maar!)

Voorts is er een fietser letterlijk tegen mij gereden waardoor ik even moest stoppen met lopen.
En 2x gingen mensen met kleine kinderen niet opzij waardoor ik ook 2x zo goed als stilstond.
Ook 2x zelf in een bocht tegen wandelaars gelopen.
Ook was er enorm veel verkeer ..

Zo rond 15-16u lopen wanneer de kleine kindjes van school gehaald worden is niet ideaal.
Maar ik heb verlof en ik wilde nog eens lopen wanneer het NIET donker is. :fingerguns_r:

Nu goed. Ik had zo van die dagen dat het wel héél vlotjes ging en dan is dat allemaal géén probleem. :D

Laatst bewerkt:
Nice! Dat gaat zo te zien de goede kant uit voor jou.

Hier heb ik door buikgriep tijdelijk gemiddeld 20-30 sec/km trager en minder weekafstanden moeten lopen. Ik was al blij dat ik met 'krampen tot achter mijn oren' uberhaut kon lopen. 1x heb ik zelfs de bosje moeten opzoeken. :frown:

Ik heb ondanks de buikgriep toch 18,1 km kunnen lopen vorige zondag en daar ben ik toch zeer blij mee. Dat was toch niet zo evident.

Vandaag had ik voor het eerst in 2 weken terug een goed gevoel (dat zag je ook aan het looptempo dat terug goed was). Ik ga zondag proberen een HM te lopen en dan denk ik dat december een feestmaand zal worden. Big Lol. :fingerguns_r:

Mijn snelheid opnieuw verder optrekken zal dan voor begin volgend jaar zijn.

De doelen voor het laatste half jaar zijn bijna bereikt:
- Opnieuw 11km/u kunnen lopen op een uurke op basistempo (Dwz zonder enige moeite) = Check
- Geen enkel pijntje meer hebben = Check
- Opnieuw een HM kunnen uitlopen (nu zondag ??) = ??

Laatst bewerkt:
Makila, ge doet wat ge wilt, 't uw lichaam. Maar het is niet aan te raden om te sporten wanneer je ziek bent. Je lichaam is zo al een strijd aan het voeren en heeft veel impact, je lichaam extra belasten is dat echt niet goed hoor. Ook niet wanneer je je HR in de gaten houdt.

Griep vs gewone griep, zo slim is ons lichaam nu ook weer niet...

Makila, ge doet wat ge wilt, 't uw lichaam. Maar het is niet aan te raden om te sporten wanneer je ziek bent. Je lichaam is zo al een strijd aan het voeren en heeft veel impact, je lichaam extra belasten is dat echt niet goed hoor. Ook niet wanneer je je HR in de gaten houdt.

Griep vs gewone griep, zo slim is ons lichaam nu ook weer niet...
Op 2 weken tijd - 42.8km gelopen inclusief die 18,1km ipv 70 km (het doel)
+-5:45 gemiddeld ipv +-5:25 gemiddeld (tot ik helemaal genezen was wat nu het geval is)
HR 10 tellen lager dan gemiddeld
Veel extra gerust
Veel water gedronken

Was het slim? Waarschijnlijk niet maar ik heb wel serieus de rem er op gezet.
Er is altijd een risico maar het is inderdaad mijn eigen lichaam he.

Voor de lopers die mij goed kennen - tov enkele jaren geleden neem ik eigenlijk de laatste tijd héél weinig risico. :tongue:
(Dus dat mensen mij nog altijd gek noemen qua loper? Die mensen gaan *figuurlijk* een hartaanval krijgen als ze posts van enkele jaren geleden lezen van mij)

Echter elk risico is er 1 te veel maar ja helemaal risicoloos zal ik nooit worden. Zo ben ik nu éénmaal hé.
Ik ben véél wijzer geworden tov vroeger maar ik ben nu éénmaal iemand die risico's durft nemen en soms gekke dingen doet (daar kick ik op - het leven is al saai genoeg lol)

Ik doe echt mijn best, maar ik begrijp echt niks van hoe jij het lopen aanpakt, makila. 😅
Ik doe ook mijn best hoor. Ik maak hier en daar nog wat foutjes maar tov eerdere jaren doe ik nu toch vrij normaal. (Maar je hebt wel gelijk dat tov de meesten hier is het nog steeds abnormaal :D) De blessures die ik had dit jaar waren door brute pech en waren ook geen loopblessures.

Ik moet sowieso toch een aantal zaken juist doen want als alles goed gaat zondag, dan ga ik "alle" 3 de doelen voor het jaareinde ook vrij vlotjes halen. Dat lukt niet door maar 'zomaar wat te lopen'. Het is natuurlijk ook wel zo dat ik na 14 jaar lopen wel weet wat ik kan en wat niet he. Ik ken mijn eigen lichaam zelf het beste.

In december gaat de riem er af en is het vooral 'onderhouden'. En dan ga ik eens kijken of ik hier en daar wat wedstrijdjes kan mee doen in 2024.

Laatst bewerkt:
Leuk om al die updates te lezen, zal dan ook maar mijn bijdrage doen:

Hier alles in teken van Bello Gallico: gisteren in Herent het GR3020 parcours gedaan, kleine 37 km (want vond paar keer de afslag niet)
Gemiddelde snelheid 6:30/km maar dat was vooral door de enorm challenging stukken met water.
Daar waar ik de voorbije weken nog last had van slijk en modder is het nu carrément gewoon vijvers en beken geworden -> stukken parcours waar geen enkel stukje aarde meer te zien is en het pad gewoon 20-30cm onder water staat.
Deze keer mijn stormsocks vergeten aan te doen en mijn voeten zullen het geweten hebben -> redelijk wat blijnen dus

Wat het wel serieus leuk maakt -> nieuw speelgoedje kunnen gebruiken, van Fenix 6pro geupgrade naar de 7pro -> echt wel zalig horloge en vooral de kwaliteit van het scherm is een enorme verbetering.

Dus ivm Bello Gallico -> als het op deze manier verder blijft regenen zal ik toch ergens op zoek moeten naar een surfplank en peddels want anders zie ik niet hoe ik de finish ga halen? :biglaugh:

Leuk om al die updates te lezen, zal dan ook maar mijn bijdrage doen:

Hier alles in teken van Bello Gallico: gisteren in Herent het GR3020 parcours gedaan, kleine 37 km (want vond paar keer de afslag niet)
Gemiddelde snelheid 6:30/km maar dat was vooral door de enorm challenging stukken met water.
Daar waar ik de voorbije weken nog last had van slijk en modder is het nu carrément gewoon vijvers en beken geworden -> stukken parcours waar geen enkel stukje aarde meer te zien is en het pad gewoon 20-30cm onder water staat.
Deze keer mijn stormsocks vergeten aan te doen en mijn voeten zullen het geweten hebben -> redelijk wat blijnen dus

Wat het wel serieus leuk maakt -> nieuw speelgoedje kunnen gebruiken, van Fenix 6pro geupgrade naar de 7pro -> echt wel zalig horloge en vooral de kwaliteit van het scherm is een enorme verbetering.

Dus ivm Bello Gallico -> als het op deze manier verder blijft regenen zal ik toch ergens op zoek moeten naar een surfplank en peddels want anders zie ik niet hoe ik de finish ga halen? :biglaugh:
Het bos ligt er inderdaad verzopen bij. Vanaf volgende week vriestemperaturen, dus vergeet ook uw schaatsen niet? :D
Al kan het half december plots 15° zijn natuurlijk, of -10°, zoals vorig jaar :D :D

Met Black Friday in het achterhoofd iemand die weet wanneer je de beste deals kan scoren voor nieuwe loopschoenen? Het is niet dringend maar ik ben toch aan het uitkijken om een paar aan mijn collectie toe te voegen.

Met Black Friday in het achterhoofd iemand die weet wanneer je de beste deals kan scoren voor nieuwe loopschoenen? Het is niet dringend maar ik ben toch aan het uitkijken om een paar aan mijn collectie toe te voegen.
Welk merk? Asics (in hun outlet store) heeft promo's lopen. Ik heb de nieuwe loopschoenen net thuis aangekregen.

Welk merk? Asics (in hun outlet store) heeft promo's lopen. Ik heb de nieuwe loopschoenen net thuis aangekregen.
Niet speciaal gebonden aan een merk en moet zeker ook niet het nieuwste model zijn. Ik heb een neutrale looppas en al gelopen met verschillende schoenmerken. De Hoka Rocket X zijn bijna aan vervanging toe dus ik zoek een interval/wedstrijdschoen voor afstanden tussen 16 en 30km (snelheid 3.45/4.00 min/km) maar ik betaal liefst niet de hoofdprijs aangezien ik ook al genoeg spendeer aan mijn fietsen/mtb🙈

Terug
Bovenaan