Algemene Loopthread

Ik ben nu al een week mijn nieuw speelgoedje aan het gebruiken, Fenix 7pro en dat ziet er imo toch slecht uit voor apps zoals Trenara:
-> 's morgens krijg je een ochtendrapport en krijg ik dus ook elke ochtend een suggested workout die rekening houdt met (in het engels wat copy paste van garmin website):

• Training Status
  • Training Load & Load Focus
  • VO2 Max Value
  • Recovery Time
  • Sleep Data
  • Profile of Recently Performed Workouts
  • Scheduled Races (This will only effect this feature on devices with the Race Event feature. Refer to your owner's manual to check compatibility)

Dit is dus eigenlijk letterlijk wat Trenara ook doet voor €10 per maand, maar dan automatisch inbegrepen in je, weliswaar dure, horloge.
Enorme voordeel tov een extra app is dat je deze workout ook direct te zien krijgt als je een activiteit wil starten en dus eenvoudig weg kan volgen zonder gesynchroniseer of ander gedoe.

Die workouts komen toch echt wel goed overeen met mijn gekende schema's die ik gebruik voor marathons etc, maar deze houden wel rekening met een goede of slechte nachtrust wat ik een enorme + vind tov Trenara.
Dat is ook, hoe beter die dingen worden, hoe minder apps als Trenara van de koek zullen krijgen. En misschien ook hoe minder bestaansrecht ze hebben. Volgens mij is zelfs bijna het hoogst haalbare dat hun bedrijf wordt opgekocht door Garmin en ze erin versmelten. Waarschijnlijk niet volgens henzelf ;)

Voorlopig zijn de Garmin-schedules voor mij doorgaans te intensief, waarbij volume te weinig meetelt ivm intensiteit. Voor mensen die al aan die intensiteit zitten, niet zozeer inzitten met 80/20 (voor mij is dat een must gebleken om niet te veel geblesseerd te zijn), een veel hogere belastbaarheid hebben door jarenlang al volume te hebben opgebouwd, of veel extra crosstraining doen... is dat ideaal.

Maar die vooruitgang is niet te stoppen, en hoewel third party apps altijd zullen proberen om mee te zijn, zie ik op uiteindelijk de in-watch schema's alleen maar beter en meer costumizable worden. Plus je hebt ineens alle data: slaapdata, x-training...

Ik ben nu al een week mijn nieuw speelgoedje aan het gebruiken, Fenix 7pro en dat ziet er imo toch slecht uit voor apps zoals Trenara:
-> 's morgens krijg je een ochtendrapport en krijg ik dus ook elke ochtend een suggested workout die rekening houdt met (in het engels wat copy paste van garmin website):

• Training Status
  • VO2 Max Value
  • Recovery Time
  • Sleep Data
  • Scheduled Races (This will only effect this feature on devices with the Race Event feature. Refer to your owner's manual to check compatibility)

Dit is dus eigenlijk letterlijk wat Trenara ook doet voor €10 per maand, maar dan automatisch inbegrepen in je, weliswaar dure, horloge.
Enorme voordeel tov een extra app is dat je deze workout ook direct te zien krijgt als je een activiteit wil starten en dus eenvoudig weg kan volgen zonder gesynchroniseer of ander gedoe.

Die workouts komen toch echt wel goed overeen met mijn gekende schema's die ik gebruik voor marathons etc, maar deze houden wel rekening met een goede of slechte nachtrust wat ik een enorme + vind tov Trenara.

Dus samengevat, als ik de marathon van Gent ingeef als scheduled race, dan zou die mij een gepersonaliseerd schema moeten bouwen om daar naartoe te werken? Werkt het zo?

Ik ga dit dan toch eens bekijken. Het enige dat me zou tegenhouden is dat hij rekening houdt met sleep data. Mijn slaaphygiene is niet van de beste, maar ik heb daar weinig impact van naar trainen toe. Maar ik zou niet willen dat dat mij tegenhoudt in de trainingen die ik door krijg van Garmin.

Dus samengevat, als ik de marathon van Gent ingeef als scheduled race, dan zou die mij een gepersonaliseerd schema moeten bouwen om daar naartoe te werken? Werkt het zo?

Ik ga dit dan toch eens bekijken. Het enige dat me zou tegenhouden is dat hij rekening houdt met sleep data. Mijn slaaphygiene is niet van de beste, maar ik heb daar weinig impact van naar trainen toe. Maar ik zou niet willen dat dat mij tegenhoudt in de trainingen die ik door krijg van Garmin.
yep absoluut -> en je hebt meer flexibiliteit dan in Trenara -> ik heb bijvoorbeeld Bello Gallico 80km ingegeven met een tempo van 7min/km -> resultaat is dus dat ik nu veel lange rustige duurlopen krijg met af en toe een snelheidsprikkel.

Na BG ga ik die marathon eind februari in Nationaal park hoge kempen ingeven dus eens benieuwd hoe dan de trainingen gaan evolueren.

yep absoluut -> en je hebt meer flexibiliteit dan in Trenara -> ik heb bijvoorbeeld Bello Gallico 80km ingegeven met een tempo van 7min/km -> resultaat is dus dat ik nu veel lange rustige duurlopen krijg met af en toe een snelheidsprikkel.

Na BG ga ik die marathon eind februari in Nationaal park hoge kempen ingeven dus eens benieuwd hoe dan de trainingen gaan evolueren.
Via Garmin? Zonder die loopcoach dan , want dat gaat maar tot een HM.

Ik heb net marathon Gent ingegeven en horloge gaf ook al info wanneer ik een run wou starten, dus dat lijkt inderdaad al wat te werken.
Kan je ook ergens een overzicht krijgen van je trainingschema? Want ik zie nu op mijn watch wel dat hij wil dat ik 46 minuten ga lopen vandaag aan 6:35 (beetje kort, maar goed), maar ik zie het niet in mijn kalender in Connect bvb.

En kan je ook schuiven met trainingen, die omwisselen, etc?

Ik hecht er wel waarde aan om toch ongeveer te weten wat gaat komen en wanneer :)

• Training Status
  • VO2 Max Value
  • Recovery Time
  • Sleep Data

Garmin (en Polar) zitten op decennia aan data van al hun gebruikers. Dat is waar het echte goud voor hun producten zit. We zijn allemaal minder uniek dan we denken en algoritmes gaan enkel beter worden door te trainen op zo'n megagrote datasets. Ik heb nu ook enkel een coach omdat ik lopen met zwemmen en fietsen combineer.

yep zonder loopcoach -> gewoon een race event ingeven via connect site

@eniac waar het volledig schema te vinden -> dat gaat niet echt hé aangezien het dynamisch 's morgens aangemaakt wordt op basis van je slaap, HRV, etc.

Gohja, maar een soort basis waarvan vertrokken wordt bvb... Ik zie liever voor ik commit op een schema hoe het er ongeveer gaat uitzien 🙂

• Training Status
  • VO2 Max Value
  • Recovery Time
  • Sleep Data

Die Fenix 7Pro vind ik wat prijzig. Maar zit zulke detail bij elke Garmin of pas vanaf een bepaald model?

Die Fenix 7Pro vind ik wat prijzig. Maar zit zulke detail bij elke Garmin of pas vanaf een bepaald model?

Vanaf de Forerunner 265 en up (Forerunner 55 ben ik niet zeker van wat die precies wel en niet heeft) heb je al het bovenstaande. Forerunner 255 heeft bijna alles, maar geen Training Readiness (ik denk dat dat de "training status" van hierboven is).

Venu en Vivoactive en dergelijke zijn wat meer lifestyle georienteerd en missen vrij veel specifieke running en training features.

Bovenstaande is dus de reden dat ik een epix 2 of fenix 7 wil aanschaffen. De 6x heeft dat ook wel maar niet zo uitgebreid.

Ik twijfel nog steeds over zo een horloge omdat ik een horlogecollectie heb en graag verander van uurwerk dagelijks. Zou zonde zijn om zoiets te kopen om het enkel te dragen als ik sport ofzo.

Ik loop ook al een half jaar met het schema van Garmin, heel tevreden van en ik zie niet in waarom ik iets anders zou moeten hebben.

Gohja, maar een soort basis waarvan vertrokken wordt bvb... Ik zie liever voor ik commit op een schema hoe het er ongeveer gaat uitzien 🙂
Het horloge kan dat niet, logisch ook gezien de filosofe van zoveel variabelen.
Maar wat wel vaststaat is dat hij u veel keren in de week gaat laten lopen en ook geen gigantische lange lopen.
Als je denkt dat hij u op zondagochtend een duurloopje van 20km gaat laten doen dan kom je dik berooid uit :P

Er zijn al meerdere video’s van gemaakt, en het systeem werkt wel hoor. Maar het is vooral nuttig als je het heel casual aanpakt en ook effectief elke dag van de week tijd kan vrijmaken.

Maar wat wel vaststaat is dat hij u veel keren in de week gaat laten lopen en ook geen gigantische lange lopen.
Als je denkt dat hij u op zondagochtend een duurloopje van 20km gaat laten doen dan kom je dik berooid uit :p

Er zijn al meerdere video’s van gemaakt, en het systeem werkt wel hoor. Maar het is vooral nuttig als je het heel casual aanpakt en ook effectief elke dag van de week tijd kan vrijmaken.
Ik heb nochtans zowel op zaterdag als op zondag een 2u lsd gekregen van mijn horloge, je theorie klopt dus niet… vandaag wil hij me laten sprinten aan 2:55/km, ik denk het niet vriend 😂 (meerdaalwoud is waiting for me!)

Als je denkt dat hij u op zondagochtend een duurloopje van 20km gaat laten doen dan kom je dik berooid uit :p

Ja ik denk dat het voor mij dan een lastige wordt daarmee :)
Ik moet mijn weken echt kunnen plannen, ik kan niet opstaan op een donderdag en dan zien dat ik verwacht wordt ineens 20K te doen bvb. Ik kijk meestal aan het begin van mijn week wat er allemaal op het programma staat qua training en wissel dan wel eens wat trainingen en dagen met elkaar omdat het anders gewoon niet past.

Bvb deze week kan ik zondag niet gaan lopen, dus mijn LSD moet naar zaterdag en ik loop di/wo/do (interval/recup/duurloop).

Long Slow Distance. Lang en traag, de extensieve duurloop onder je aerobe drempel.

Ik zit vandaag met D1 van mijn Stryd-test :D Grappig hoe ik daar toch weer zenuwachtig voor word, want het is niks anders dan gewoon een test om te zien hoe het op dit moment staat. Elk resultaat is goed, want dat is dan de huidige stand. Maar 9min voluit gaan is toch altijd pittig, en ik moet er mezelf toch wat voor oppeppen :D

Terug
Bovenaan