Algemene Loopthread

Gisteren spijtig genoeg twee zaken aangepast en had kort erna en nu ook redelijk wat spierpijn in de kuiten, dus kan niet zeggen van waar het komt.
1ste keer gelopen met compressiekousen en achteraf gebruik gemaakt van een massagerol.
Ter info beginnend loper, mijn 5km gedaan 2/1/5/2/6/2/6/2/7/2 lopen/stappen formaat, dat had ik al 2/3 keer gelopen en nog nooit 'zoveel' last gehad.
Wat laat ik best eerst weg? Gevoel dat het lopen zelf ook wel niet super ging, kan natuurlijk slechte dag geweest zijn of aan de kousen liggen.
Wat zijn hier de ervaringen?

Ik loop met de asics gel nimbus 24. Dat is een loopschoen die tegelijkertijd ook een compressiesok is. De allereerste keer dat ik er mee liep had ik nét extra opgezwollen voeten (raar maar waar want compressiesokken zorgen net voor een betere doorbloeding). Pas na enkele sessies begon dat echt goed te werken.

Ik beweer niet dat je last hebt door je compressiekousen en op lange termijn zijn compressiekousen (of toch minstens compressiesokken) zeker een goed idee.

Echter je moet naar mijn mening altijd voorzichtig zijn als je iets nieuw uitprobeert. Want je weet dus nooit hoe je lichaam er in eerste instantie op reageert.

Laatst bewerkt:
Hoe kan een schoen nu tegelijkertijd een compressiesok zijn? :wtf:

@Monkytiger ik denk dat je meer kwaad kan doen met een massagerol dan met compressiekousen. Volgende keer 1 van de 2 achterwege late en dan ga je het wel merken zeker?
Wat spierpijn kan ook niet zoveel kwaad, de kans dat het na opwarmen niet meer voelt is groot.

Hoe kan een schoen nu tegelijkertijd een compressiesok zijn? :wtf:
Haha. Ik zou identiek dezelfde zin gezegd hebben als jij TOT ineens versie 24 arriveerde van de Asics Gel Nimbus een dik jaar geleden. :support:

Die schoen vormt zich helemaal sluitend rond je voet (is echt heel strak en sluitend) en het is precies echt op sokken dat je loopt met onder die sokken de onderkant van een schoen. Het voelt ook aan zoals een compressiesok. (die sokken heb ik ook liggen)

Ik was gewoon om te lopen met erg brede schoenen en ineens was dezelfde loopschoen (maar een nieuwe versie) ineens helemaal anders. Verbazing alom. (Bij mij toch). En de eerste keer daarmee lopen voelde raar aan.

Maar goed: Of een loopschoen een compressiesok mag of kan genoemd worden hangt natuurlijk af van interpretatie hé. :tongue:

Asics: "De zachte speciaal ontwikkelde mesh aan de bovenkant en de flexibele panelen bij de middenvoet geven je meer comfort tijdens lange runs. Het design beweegt perfect mee met je voet zodat je soepeler loopt."

Laatst bewerkt:
Hier sinds donderdag serieuze verkoudheid. HR in rust 10 slagen hoger. Dan maar een week training skippen. Helpt ook niet dat er geen verwarming is opt werk.

De doelen voor het laatste half jaar zijn bijna bereikt:
- Opnieuw 11km/u kunnen lopen op een uurke op basistempo (Dwz zonder enige moeite) = Check
- Geen enkel pijntje meer hebben = Check
- Opnieuw een HM kunnen uitlopen = Check
Omdat mijn basistempo waar ik 15 weken hard aan heb gewerkt nu tussen 5:25 en 5:30 ligt, hoopte ik stiekem vandaag mijn HM training te lopen in een tijd tussen 1u55 en 1u56. (wat voor mij in feite een wedstrijd zou betekenen maar dan op training)
Ik ben dus ook meteen gestart aan een tempo tussen 5:25 en 5:30/km (+-11km/u)

Rond km 7 lag ik lichtjes voor op schema. Ik ben dan gestopt met lopen en ik heb een gelleke ingenomen en 0,25 liter water. Toen ik terug liep zat ik exact op schema voor 1u56. Rond km 14 zat ik dan alweer lichtjes voor op schema. Ik heb dan extra veel tijd genomen om opnieuw een gelleke in te nemen + 0,25 liter water. Daardoor zat ik plots lichtjes boven schema maar tegen km 19 had ik terug een voorsprong opgebouwd van 20 sec.

Echter de laatste 2 km kreeg ik het dan toch iets lastiger met de wind tegen en lichtjes bergop waardoor ik toch nog 14sec verloor. Eindtijd: 1u55min54sec (5:29/km). Mission accomplished. Ik heb echt mijn basistempo dus 21,1 km lang non stop kunnen volhouden. Mijn trainingsschema loog dus niet. :tongue:

Dit was het wél voor mij voor 2023 mensen. Dit was mijn (trainings)wedstrijd van 2023 na blessureleed. Ik ga nu in december veel feesten (elk weekend is er nu wel iets te doen) en de conditie een beetje onderhouden maar that is it. Hopelijk kan ik volgend jaar dan een paar echte wedstrijden eruit pikken.

Laatst bewerkt:
De Chocomousse Trail in Brakel was echt extreem vandaag. Overal modder en soms 15cm diep in de velden. Ze hadden deze van mij mogen afschaffen want op sommige momenten had het echt niets meer te maken met trail. Ik had gehoord dat er iemand tot aan de knieën in de modder zat. Was wel een kind maar dan nog…

Zijn er nog leuke trails de komende maanden?

Laatst bewerkt:
Vandaag de 2000 kilometer overschreden voor dit jaar. Dat was een van de doelen. Er zullen er nog wel een dikke 200 bijkomen normaal 🙂

Gisteren ging ik voor mijn langste loop ooit gaan, wat niet zo ver is 😅

In 2015 eens een trappistenloop gedaan van 12,3km aan 6:30.

Een jaar geleden ‘echt’ beginnen lopen omdat ik wou starten met triathlon. Zeer traag opgebouwd, in maart de 11km gelopen in Gent die er 10,2 was, dan enkele kwart triathlons (10km lopen) maar op training slechts 1 maal 10km gelopen in september, daarnaast vrijwel nooit boven 7km gegaan.

Gisteren het in mijn hoofd gehaald om 15km te lopen, met dit weer ging ik toch niet veel fietsen dus qua belasting kwam dat nog goed uit.

De route in mijn hoofd bleek nog wat langer te zijn, finaal 17,4km gelopen en los van een kleine blaar op mijn voet door natte kousen niets van last. De laatste 3km waren ook mijn snelste, qua gevoel kon ik aan dat tempo (5:56 gemiddeld) blijven gaan. Had ik meet tijd gehad deed ik wss gewoon door tot een halve marathon.

Mijn doel om in Gent volgend jaar een halve marathon te lopen onder de 2u lijkt dus alvast goed haalbaar te zijn 😁

Haha. Ik zou identiek dezelfde zin gezegd hebben als jij TOT ineens versie 24 arriveerde van de Asics Gel Nimbus een dik jaar geleden. :support:

Je moet volgens mij toch eens opzoeken wat compressie, en compressiekousen juist zijn.
Dit is geen omsluitend bovenwerk van een schoen.

Wel goed om te horen dat je tevreden bent met je training.

en achteraf gebruik gemaakt van een massagerol.
Geen ervaring met compressiekousen. I.v.m. foamrolling mag het alleszins geen pijn doen. Regel de druk op uw spieren dat het op zijn max richting onaangenaam gaat. Zeker in het begin had ik daar last van, toen kon ik mijn linkerkuit niet masseren met mijn rechterbeen erbovenop voor extra druk/gewicht. Andersom ging dan wel. Ondertussen lukt dat wel dus foamrolling vergt ook een beetje aanpassingstijd.

De Chocomousse Trail in Brakel was echt extreem vandaag. Overal modder en soms 15cm diep in de velden. Ze hadden deze van mij mogen afschaffen want op sommige momenten had het echt niets meer te maken met trail. Ik had gehoord dat er iemand tot aan de knieën in de modder zat. Was wel een kind maar dan nog…

Zijn er nog leuke trails de komende maanden?

Uhm. Tenzij het nu plots een maand droog gaat blijven zullen alle trails modderig zijn hoor. Elke veldbaan in heel Vlaanderen ligt er nu slijkerig bij.

Wel goed om te horen dat je tevreden bent met je training.
De 2de helft van de loopsessie was 20 sec sneller dan de eerste ondanks dat de 2de drankpauze langer duurde dan de eerste. Dit was dan ook mijn snelste HM in ruim 5 jaar tijd.

Die rugblessure eerder dit jaar is misschien wel mijn geluk geweest. Ik heb (tegen mijn natuur in) mij in gehouden tijdens de meeste loopsessies waardoor mijn basisconditie nu weer degelijk is. En als je dit tempo dan gewoon 21 km lang non stop kan volhouden dan is de eindtijd ook niet onaardig hé. :tongue:

Waarschijnlijk was mijn loopschema niet perfect (dat je er eerder vragen bij stelde was juist goed. Ik heb dan ook hier en daar correcties gedaan) maar het is een degelijk schema. Ik liep gisteren in verhouding alvast relatief snel tov de max wekelijkse trainingsload. (40 km)

Dus ja daarmee mag ik tevreden zijn. En het belangrijkste: Ik voel na die loop van gisteren nog steeds géén pijntjes. Ik ben alleen een beetje stijfjes en mijn nachtrust was erg kort. :D

Laatst bewerkt:
Hier gaat het ook goed vooruit. Laatste tijd lijkt het allemaal vanzelf te gaan.
Basistempo ligt een pak hoger dan enkele maanden geleden en vroeger voelde sommige trainingen echt zwaar aan,
nu totaal niet meer.

9 december eerste keer 18km, zal de eerste test zijn want zal het langste zijn dat ik al gelopen heb tot nu toe (hiervoor was dat 15km).
Ben eens benieuwd, uitlopen zal sowieso wel lukken, enkel aan welke snelheid :D

Zoals ik mij nu voel en hoe het er nu uit ziet denk ik wel dat ik mijn doel van 3u45 op de marathon wel kan halen volgend jaar.

Ik ben nu al een week mijn nieuw speelgoedje aan het gebruiken, Fenix 7pro en dat ziet er imo toch slecht uit voor apps zoals Trenara:
-> 's morgens krijg je een ochtendrapport en krijg ik dus ook elke ochtend een suggested workout die rekening houdt met (in het engels wat copy paste van garmin website):

• Training Status
  • Training Load & Load Focus
  • VO2 Max Value
  • Recovery Time
  • Sleep Data
  • Profile of Recently Performed Workouts
  • Scheduled Races (This will only effect this feature on devices with the Race Event feature. Refer to your owner's manual to check compatibility)

Dit is dus eigenlijk letterlijk wat Trenara ook doet voor €10 per maand, maar dan automatisch inbegrepen in je, weliswaar dure, horloge.
Enorme voordeel tov een extra app is dat je deze workout ook direct te zien krijgt als je een activiteit wil starten en dus eenvoudig weg kan volgen zonder gesynchroniseer of ander gedoe.

Die workouts komen toch echt wel goed overeen met mijn gekende schema's die ik gebruik voor marathons etc, maar deze houden wel rekening met een goede of slechte nachtrust wat ik een enorme + vind tov Trenara.

Terug
Bovenaan