Algemene Loopthread

Laat hier weten hoe het gaat. Ik volg en leer graag bij van anderen.

Nu ga ik doordoen tot aan mijn doel in december. Daarna wil ik samen met mijn kinesist eens kijken hoe ik zelf de trainingen kan vormgeven.

Ik ben toch niet van zin om tijden te lopen op de gekende afstanden. Daar ben ik voorlopig te blessuregevoelig voor.

Dit vind ik persoonlijk een moeilijke om inplannen. Idealiter doe je 's morgens of voormiddag een training en 's avonds je krachtoefeningen of vice versa. Maar als je 's avonds pas kunt gaan lopen is het dan nog een goed idee om direct daarna kracht oefeningen te doen?
Direct daarna is volgens mij geen goed idee. Een paar uur rust om de spieren te laten herkomen, afhankelijk van de intensiteit van de training natuurlijk. Maar ik zou het niet direct erna doen.

En voor eigen schema's heeft de Jogclub wel een heel goeie met die specials... ik weet niet meer welke het is, maar zoek maar eens op. 5km is al lange afstand, trouwens ;) Er zit ook een heel stuk aan tussen het balanceren van je VO2 max en je VLa max, waar ik mezelf echt niet aan zou wagen. Maar in hoeverre dat te detaillistisch is voor ons niveau, geen idee.

Na lang hier passief te lezen uiteindelijk besloten om ook een account aan te maken :). Recent de marathon van Antwerpen gelopen. Als volgende doel allicht de marathon van Gent met daartussen nog enkele 5 en 10k's. Heb zelf hiervoor Pfitzinger 18/55 gebruikt.

Om even in te pikken op bovenstaande. Sinds ergens begin dit jaar ben ik zelf ook krachttraining (wel pure kracht) beginnen toepassen i.f.v. het lopen. Deze pas ik zelf toe op dezelfde dag als mijn intensieve trainingen (hard days hard, easy days easy). Op dinsdag na mijn interval waarbij ik dan mijn interval doe om 16u-16u30 en mijn krachttraining rond 21u. Als het echt niet anders kan doe ik deze meteen erna en heb ik tot nu toe nog geen last van ondervonden. Voorheen regelmatig last gehad van blessures en sinds het opstarten van de krachttraining eigenlijk geen last meer gehad...

@Zane Ik heb altijd gelezen dat 2x per week een richtlijn is voor het krachttrainen. Die stijfheid verdwijnt wel naarmate je het vaker en vaker doet.

Ik spam de link ook even hier, omdat het toch ontopic is:

Het geld mag rijkelijk vloeien met al die betaalde schemake's en personal trainers, toch weer duidelijk dat de loopsport hoofdzakelijk bestaat uit hogeropgeleiden met dikgevulde portemonnee.

Je kan ook eenmalig investeren/downloaden/lenen in wat basiswerken zoals Hansons marathon method, Jack Daniels running formula of Pete Pfitzinger. en daar een schema uitnemen of u daarop baseren, gewoon ff wat tabellen lezen, tijden aanpassen, en op gevoel en op basis van wat basisprincipe (10%, 80/20 principe) het schema eventueel aanpassen.

met als aanrader Hansons half/marathon method..

Het is zo duur als je het zelf maakt. Ik heb nu duurdere loopkledij dan toen ik begon. Ik heb nu een coach die mijn schema’s maakt, terwijl ik vroeger ‘gewoon liep’.

Het geld mag rijkelijk vloeien met al die betaalde schemake's en personal trainers, toch weer duidelijk dat de loopsport hoofdzakelijk bestaat uit hogeropgeleiden met dikgevulde portemonnee.

Zeer rare opmerking.
Elke hobby kost nu eenmaal geld en zeker als je het beste uit jezelf wilt halen. Er bestaan inderdaad basisprincipes, maar niet alles werkt voor iedereen even goed.

Maar dat is ineens ook mijn argument. Er wordt heel veel geld tegengegaan gegooid en het dingen zoals trenara worden verdedigd.
Maar mijn vraag is dan hoe ver heeft trenara u echt gebracht? Haal je nog verbeterde prestaties eruit?
Zakt uw 5km en 10km tijd erdoor? Of is het louter het volgen van het schema dat maakt dat je loopt en vooral niet slechter wordt?

Of is het louter het volgen van het schema dat maakt dat je loopt en vooral niet slechter wordt?
Ik gebruik het zelf niet, maar doordat ik graag mijn eigen schema wil samenstellen en dit tegoei wil doen, ondervind ik dat hierin toch wat tijd kruipt. Hoofdzakelijk omdat je wilt weten waarom en wanneer je bepaalde trainingen moet doen, het effect ervan, waarom tapering, wat zijn thresholds, aeroob vs anaeroob, wat is lactaat, hf zone modellen, etc etc..

Mensen die oa Trenara gebruiken krijgen een schema voorgeschoteld en mogen er vanuitgaan dat het grotendeels correct is. Geen tijdsinvestering vereist in de research van type oefeningen etc. Tijd die ze dus in andere zaken of het lopen zelf kunnen steken.

Het grote manco voor mij aan voorgekauwde schema's en trenara etc is dat het geen rekening houdt met jouw lichaam en jouw toestand die dag.
Als je zelf wat boeken leest en zelf een schema kan opstellen dan weet je ook veel beter hoe je dat schema moet aanpassen als je 's morgens opstaat en je voelt dat je een slechte dag hebt (slecht geslapen, feestje dag ervoor, etc) of als je een superdag hebt.

Akkoord, dit is moeilijk voor beginners, maar dit is iets dat je zelf kan leren en dan kan je gratis ondersteunende apps gebruiken zoals Garmin of Runalyze of Trainingpeaks die je de voortgang in je training tonen en kunnen aanduiden of je te licht of te zwaar aan het trainen bent.

Ik had in mijn Beartrail dit jaar duidelijk minder gepresteerd dan vorig jaar -> dan is het leuk om te gaan onderzoeken en je trainingen van vorig jaar naast die van dit jaar te leggen en te kijken waar het verschil zit... dat zijn zaken dat je nooit uit zo'n trenara gaat krijgen.

Stel nu nog dat je 10 euro per maand aan Trenara besteedt... Pak dan dat je 600-700 euro per jaar kwijt bent aan Trenara, een paar wedstrijden, een paar paartjes schoenen, wat eten en drinken, en eens een kledingsstuk hier en daar.

Alles samen genomen blijft dat dan toch een enorm goedkope hobby? Of ik dan die 40 euro per jaar wel of niet besteed aan Trenara gaat het niet maken :)

Maar dat is ineens ook mijn argument. Er wordt heel veel geld tegengegaan gegooid en het dingen zoals trenara worden verdedigd.
Maar mijn vraag is dan hoe ver heeft trenara u echt gebracht? Haal je nog verbeterde prestaties eruit?
Zakt uw 5km en 10km tijd erdoor? Of is het louter het volgen van het schema dat maakt dat je loopt en vooral niet slechter wordt?

Mja zie hierboven: er wordt niet eens heel veel geld tegenaan gegooid...

Ik ga Trenara ook niet per sé verdedigen of iedereen zeggen dat het the best thing ever is. Het is deels gemoedsrust (er zit een redenering achter, ik ga me niet in de vernieling lopen ermee) en gemak/tijdsbesparing (gaat automatisch, direct gesynct). En die 40-50 euro die ik er op een jaar aan geef is dan peanuts. Tijd is voor mij veel meer een bottleneck dan dat geld.

Laatst bewerkt:
Zelf schema's maken heeft ook nadelen. In mijn geval ging ik vaker mijn trainingen aanpassen omdat er iets tussen kwam, terwijl ik nu meer geneigd ben het schema te volgen. Het is moeilijk om als je zelf schema's maakt niet in de val te trappen van te veel gemiste trainingen in te halen etc.

Zelf schema's maken heeft ook nadelen. In mijn geval ging ik vaker mijn trainingen aanpassen omdat er iets tussen kwam, terwijl ik nu meer geneigd ben het schema te volgen. Het is moeilijk om als je zelf schema's maakt niet in de val te trappen van te veel gemiste trainingen in te halen etc.
Langs de andere kant ga je jezelf soms ook kapot lopen omdat je niet goed uitgerust bent en toch persé die geplande zware training wil afwerken...

Hangt er toch vooral vanaf hoeveel loopervaring je al hebt -> ik loop ondertussen al zo'n 30+ jaar, dus dan ken je je lichaam wel al een beetje :wink:

Ik geef altijd veel feedback aan mijn coach en de kiné. Ik heb eigenlijk sinds ik het zo doe geen blessures meer gehad en ik doe nu toch al 4 seizoenen triatlon (met slijtage van 20j volleybal). Het kost me wel een sloot geld.

Ik geef altijd veel feedback aan mijn coach en de kiné. Ik heb eigenlijk sinds ik het zo doe geen blessures meer gehad en ik doe nu toch al 4 seizoenen triatlon (met slijtage van 20j volleybal). Het kost me wel een sloot geld.
En doe je dan echt mee voor de prijzen of wat is de reden dat je geld aan een coach wil geven hiervoor?

Mja zie hierboven: er wordt niet eens heel veel geld tegenaan gegooid...

Ik ga Trenara ook niet per sé verdedigen of iedereen zeggen dat het the best thing ever is. Het is deels gemoedsrust (er zit een redenering achter, ik ga me niet in de vernieling lopen ermee) en gemak/tijdsbesparing (gaat automatisch, direct gesynct). En die 40-50 euro die ik er op een jaar aan geef is dan peanuts. Tijd is voor mij veel meer een bottleneck dan dat geld.
Dat is allemaal relatief natuurlijk.
600€ per jaar is voor jou misschien niet veel geld, maar dat kan voor iemand anders een heel andere zaak zijn.
Maar voor mij gaat het er vooral om dat er geld wordt uitgegeven, maar is dit geen weggegooid geld? Ik laat dat graag in het midden, even vastleggen wat je gaat doen kost ook geen uren per week.
Eenmaal je de ins en outs kent bepaal je vrij snel wat je gaat doen. Vooral met als argument wat is het uiteindelijke doel?
Wil je echt alles uit uw lichaam halen? Of gaat het er gewoon om om blessurevrij te blijven, een bepaalde afstand aan te kunnen, en dit binnen een vrij comfortabele tijd te lopen? Is zelfs uw tijd verbeteren geen grote prioriteit?

Ik hoor en zie zaken voorbijkomen als VLAmax, VO2max en allerlei andere zaken en trainingtheorieën die inderdaad meebepalen hoe je presteert en een hulpmiddel kunnen zijn. Er worden dan carbon schoenen gekocht, een stryd aangeknoopt en allerlei andere zaken.
Terwijl er in de eerste plaats al veel meer te winnen valt bij te starten met te focussen op kortere afstand, looptechniek, een kwalitatief bredere basis op te bouwen en vooral 15-20kg af te vallen. Vink eerst die vakjes af, en als je daarmee dan de limiet bereikt hebt kan je verder met de meer gevorderde zaken.

En doe je dan echt mee voor de prijzen of wat is de reden dat je geld aan een coach wil geven hiervoor?
Natuurlijk niet. Ik zou het gewoon fysiek niet kunnen, want ik heb het geprobeerd en steeds blessures gehad. Ik wil ook niet zoals veel marathonlopers of triatleten in de pijnkliniek belanden eens de 50 gepasseerd.

Iemand hier die zondag mee doet aan de poppies run?
Ik ben ingeschreven voor de halve. Hopen op droog weer en niet al te veel wind. Dan zou een 1h28 toch mogelijk moeten zijn op de halve

Gister gaan lopen met een veel te warme regenjas, die niet geschikt is voor het lopen.
Veel en veels te warm, en dan had ik nog geen shirt aan. Denk na 2 km dat de binnenvering, zo'n netje met gaatjes, volledig aan me plakte.
Dat in combinatie met duisternis, regen, harde wind, dikke plassen en glibberige plaatsen. Combinatie van zweet en regen in m'n ogen.
Soms gewoon recht in de plas, met koude voeten tot gevolg.

Op zo'n momenten haat ik toch lopen.

Laatst bewerkt:
Hier weer iets vreemd aan de hand.

veel last aan de knie bij rustig joggen , lopen
Bij volle bak lopen / springen / sprinten 0.0 last

Nu de kine zegt dat het tegen volgende week wel weg moet zijn.
Maar momenteel dus alle trainingen zijn nu aan 110% intensiteit :hurrr:
-----

Dat van geld smijten tegen uw hobby is toch normaal voor sommige mensen denk ik.
Als ik niet kan trainen loop ik echt ambetant en niet vrolijk rond.
Dan heb ik daar ook een centje voor over om dat te voorkomen / snel op te lossen.

Terug
Bovenaan