Algemene Loopthread

Ieder bepaald voor zich zeker hoeveel geld hij eraan uitgeeft aan zijn hobby.

Ik gebruik trenara enerzijds omdat het mij ontzorgt door een schema voor mij te voorzien.
De tijd die ik niet moet steken in het maken en onderhouden van een schema kan ik in het sporten steken.
Ik heb een vriendin, dochter en doe triatlon. Dus time management is heel belangrijk voor mij :biglaugh:

Anderzijds, ik heb een marathondoel van 2:40 - 2:45 volgend jaar. Een google search levert mij niet zoveel nuttige schema's op over hoe zo één eruit moet gaan zien. Maar moest ik er onderzoek naar doen zou ik dat wss ook wel kunnen opstellen.

Nu, ik geef geld uit aan Trenara. Andere mensen doen dat misschien aan verschillende streamingsdiensten of aan een dure auto.

Ik blijf erbij dat de gratis schema's beschikbaar op de Decathlon Coach app ook erg goed zijn. Ik heb een 2u48 marathon gelopen met het 9-weken schema en 1u20 halve marathon met het 8-weken schema (met slechts een paar kleine aanpassingen).

Marathon Rotterdam 2024 zal ik met een schema van Ben Parkes lopen (15-weken met 2 weken taper). Deze keer ga ik dus voor een langer schema dat geleidelijk aan opbouwt in volume en intensiteit.

Ben Parkes ziet er wel interessant uit.

Maar even om een vergelijk te geven.
Ik heb HM schema gedaan 4 dagen per week met 50-60km weekvolumes ongeveer (+ nog wat fietsen en zwemmen) met doel 1u16
Trenara gaf zelf ook aan dat dit mogelijk was

Bij Ben Parkes zou afgaande op de tabel moeten gaan naar 72-106 weekvolume met 6-8 loopjes per week.
Daar struggel ik dan mee :p
Ik zou wel wat kunnen schrappen en vervangen door andere trainingen.

Waar ik nog het meest interesse is een Trenara, maar die ook rekening gaat houden met bv. fietstrainingen naar conditie toe. (in princiep staat dit op hun roadmap, maar geen idee wnnr)

Ik ben ook eens begonnen met wat te lopen.
Ondertussen 6tal keer geweest en probeer wat te kijken naar een start to run maar ik zit toch al richting week 5 waarbij ik 20 minuten loop en 12 minuten stap. Om het volledige schema te volgen vind ik echt te weinig en gaat het niet voldoende vooruit. Maar ik probeer het wel zo te doen om gewrichten en pezen niet te overbelasten, want daar heb ik uiteindelijk wel het meeste last van (spierpijn) daags na de 'training'.

Ik loop voorlopig met sportschoenen die ik misschien al +-10 jaar heb maar die nooit echt super intensief gebruikt geweest zijn.
Dit is een Asics T5F1N die precies toch nog steeds verkocht wordt als loopschoen.
Kan ik hiermee nog even door of kijk ik toch best zo rap mogelijk naar een nieuw paar om blessures of de spierpijn die ik nu ervaar te vermijden?
Het staat wel op mijn planning om naar runnerslab te gaan maar het lijkt mij ook een ideale kerstcadeau (omdat ik elk jaar toch moeilijk heb met een wenslijstje op te stellen).

Ik loop voorlopig met sportschoenen die ik misschien al +-10 jaar heb maar die nooit echt super intensief gebruikt geweest zijn.
Kan ik hiermee nog even door of kijk ik toch best zo rap mogelijk naar een nieuw paar om blessures of de spierpijn die ik nu ervaar te vermijden?
Een (hedendaagse) loopschoen dat niet wordt gebruikt verliest jaarlijks ongeveer 10% van zijn demping. Dus ook al is uw paar schoenen weinig gebruikt, 't zal geen slecht idee zijn om een nieuw paar te gaan halen.

Gister gaan lopen met een veel te warme regenjas, die niet geschikt is voor het lopen.
Veel en veels te warm, en dan had ik nog geen shirt aan.
Dat in combinatie met duisternis, regen, harde wind, dikke plassen en glibberige plaatsen...
Soms gewoon recht in de plas, met koude voeten tot gevolg.

Op zo'n momenten haat ik toch lopen.

Haha, ik heb dan weer keihard genoten van mijn regen- en windloop gisteravond :D

Ik doe echter geen moeite meer met een regenjas. Long sleeve shirt tegen de koude en daaronder een gewoon loopshirt, of een thermisch shirt als het echt koud is. Meer dan OK zo (tenzij je misschien voor 2u vertrekt ofzo).

Ik ben ook eens begonnen met wat te lopen.
Ondertussen 6tal keer geweest en probeer wat te kijken naar een start to run maar ik zit toch al richting week 5 waarbij ik 20 minuten loop en 12 minuten stap. Om het volledige schema te volgen vind ik echt te weinig en gaat het niet voldoende vooruit. Maar ik probeer het wel zo te doen om gewrichten en pezen niet te overbelasten, want daar heb ik uiteindelijk wel het meeste last van (spierpijn) daags na de 'training'.

Ik denk dat het op zich geen probleem is dat je er wat sneller doorgaat tot je op je niveau zit en vanaf daar het programma gewoon volgt. Enige gevaar is dat je te snel gaat en daardoor blessures zou oplopen, maar ik weet niet of dat echt al veel impact heeft bij kortere afstanden.

Marathon Rotterdam 2024 zal ik met een schema van Ben Parkes lopen (15-weken met 2 weken taper). Deze keer ga ik dus voor een langer schema dat geleidelijk aan opbouwt in volume en intensiteit.

Ben Parkes dat zetten ze bij de KGB op hun martelkamer :P
Het beste is als hij aan 3min40 pace loopt en terwijl een hele uitleg doet en terwijl zichzelf filmt terwijl hij mensen voorbijsteekt die half aan het sterven zijn :P

Als ik naar zijn schema’s kijk dan valt daar wel iets over te zeggen. Het gaat zeker niet voor iedereen zijn, maar het is ook niet ronduit slecht.
Bij trenara heb ik vooral het gevoel dat het zeer random is, en qua belasting/ TSS er geen lijn in zit. Los gezien houden de trainingen steek, alleen de combinatie van hoe ze per week worden ingedeeld is toch soms vreemd.
Maar het zal voor sommige mensen zeker werken, al is het maar om consequent te trainen. Want onderschat niet wat consequentie kan doen.

Bij trenara heb ik vooral het gevoel dat het zeer random is, en qua belasting/ TSS er geen lijn in zit. Los gezien houden de trainingen steek, alleen de combinatie van hoe ze per week worden ingedeeld is toch soms vreemd.

Ben wel benieuwd wat je hiermee bedoelt - oprecht, want ik ken er ook niet genoeg van.

Want voor mij lijkt het logisch: blokken van 4 weken, 3 weken gradueel opbouwen gevolgd door een relatieve rustweek met wat lagere intensiteit.
Als je 4 trainingen per week doet krijg je dan elke week een intervaltraining, een recup, een tempoduurloop en een LSD.

Lijkt niet mijn idee van random, maar wel benieuwd dus hoe het dat wel is :)

Dat is allemaal relatief natuurlijk.
600€ per jaar is voor jou misschien niet veel geld, maar dat kan voor iemand anders een heel andere zaak zijn.
Maar voor mij gaat het er vooral om dat er geld wordt uitgegeven, maar is dit geen weggegooid geld? Ik laat dat graag in het midden, even vastleggen wat je gaat doen kost ook geen uren per week.
Eenmaal je de ins en outs kent bepaal je vrij snel wat je gaat doen. Vooral met als argument wat is het uiteindelijke doel?
Wil je echt alles uit uw lichaam halen? Of gaat het er gewoon om om blessurevrij te blijven, een bepaalde afstand aan te kunnen, en dit binnen een vrij comfortabele tijd te lopen? Is zelfs uw tijd verbeteren geen grote prioriteit?

Ik hoor en zie zaken voorbijkomen als VLAmax, VO2max en allerlei andere zaken en trainingtheorieën die inderdaad meebepalen hoe je presteert en een hulpmiddel kunnen zijn. Er worden dan carbon schoenen gekocht, een stryd aangeknoopt en allerlei andere zaken.
Terwijl er in de eerste plaats al veel meer te winnen valt bij te starten met te focussen op kortere afstand, looptechniek, een kwalitatief bredere basis op te bouwen en vooral 15-20kg af te vallen. Vink eerst die vakjes af, en als je daarmee dan de limiet bereikt hebt kan je verder met de meer gevorderde zaken.
Die laatste alinea gaat over mij, denk ik :D Maar je negeert wel alle nuance, hé. Ik heb dat van die VLaMax en VO2Max gereageerd op iemand die zijn eigen schema’s wilde opstellen. En ik zal nooit iemand de Stryd aanraden als ultiem middel om beter te worden. Ik zal dat altijd kaderen als: onnodig voor mensen van ons niveau, en zeker voor mijn niveau, maar wel plezant en er zijn dingen mee te doen.

Op Discord is iemand die begint met S2R, en in mijn tips en adviezen kijk ik heel hard uit om het bij de basis te houden: goeie schoenen, traag lopen en traag opbouwen. Punt. Zelfs een hartslagmeter is daar van heel beperkt nut, en over zones hoef je het niet te hebben in dat geval.

Maar als individu X nu graag 500€ uitgeeft aan iets waarover hij goed geïnformeerd is? Doe maar, toch? 7:30 lopen en een Stryd erbij kopen? Of omgekeerd: een marathon aan 3:30 en nog nooit gehoord hebben van VLaMax. Kan allemaal! Maakt je geen betere of slechtere loper en een ander kan niet bepalen hoe jij nu exact plezier haalt uit het lopen. Live and let live ;) Er zijn voordelen aan Trenara, er zijn voordelen aan de Garmin-schema’s en er zijn voordelen aan zelf iets verzinnen. En nadelen aan alle drie. Je kiest wat voor jou werkt, toch?

Voila, vandaag ingeschreven voor de Alfa Bear trail. 24 km en 560hm. We gaan op het gemakske gewoon genieten en uitlopen.

Iemand een aanrader voor trailstokken, het zou een heel drassig parkoers zijn.

Ik heb op tweedehands een nieuwe Solomon Advanced skin 12 gezien voor 80 euro. Is dat een goede investering ter vervanging van een evadict 5 liter?

En als laatste vraag: hoe pak ik de voeding aan? Elke half uur een gel of energiereep? Iemand aanraders van webwinkels voor dat allemaal te bestellen? Ik heb er nu van sisgel maar niet genoeg in huis om de komende training en de trail te doen. En is elk half uur 250 cc sportdrank genoeg of hoe kan ik dat best inschatten? Ik mik op 3 uur lopen.

Voila, vandaag ingeschreven voor de Alfa Bear trail. 24 km en 560hm. We gaan op het gemakske gewoon genieten en uitlopen.

Ik heb op tweedehands een nieuwe Solomon Advanced skin 12 gezien voor 80 euro. Is dat een goede investering ter vervanging van een evadict 5 liter?

En als laatste vraag: hoe pak ik de voeding aan? Elke half uur een gel of energiereep? Iemand aanraders van webwinkels voor dat allemaal te bestellen? Ik heb er nu van sisgel maar niet genoeg in huis om de komende training en de trail te doen. En is elk half uur 250 cc sportdrank genoeg of hoe kan ik dat best inschatten? Ik mik op 3 uur lopen.
Ik koop SIS gellekes altijd bij wielervoeding (online). Hier in de winkel kosten 30 gellekes tegenwoordig blijkbaar al 75 fucking € of 2.5€ per stuk (!) :unsure:

Bij wielervoeding staan ze aan 33.99€ (of goedkoper als de vervaldatum dichtbij komt).

Ik vond vroeger de fysieke winkel heel goed maar de prijzen zijn absurd hoog tov de prijzen die ik vind bij oa wielervoeding.
Toen het verschil klein(er) was kocht ik ze fysiek maar sinds het van de pot gerukt is - is de keuze snel gemaakt.

Normaal neem ik om de 7 km een gelleke. Maar vermits het 24km is zou ik persoonlijk er dan eentje nemen op 6 -12 en 18 km

Tegen repen kan ik zelf minder tegen.

Laatst bewerkt:
Ik koop SIS gellekes altijd bij wielervoeding (online). Hier in de winkel kosten 30 gellekes tegenwoordig blijkbaar al 75 fucking € of 2.5€ per stuk (!) :unsure:

Bij wielervoeding staan ze aan 33.99€ (of goedkoper als de vervaldatum dichtbij komt).

Ik vond vroeger de fysieke winkel heel goed maar de prijzen zijn absurd hoog tov de prijzen die ik vind bij oa wielervoeding.
Toen het verschil klein(er) was kocht ik ze fysiek maar sinds het van de pot gerukt is - is de keuze snel gemaakt.

Normaal neem ik om de 7 km een gelleke. Maar vermits het 24km is zou ik persoonlijk er dan eentje nemen op 6 -12 en 18 km

Tegen repen kan ik zelf minder tegen.
Ik heb idd op wielervoeeing besteld en in ene weg bruistabletten voor hydrateren genomen.

Hoeveel zou je per uur moeten drinken? Ik kan wel kijken naar mijn geschat vochtverlies volgens garmin.

Ik heb mijn trails volledig op Decathlon materiaal gedaan -> ik heb daar die duurdere stokken van €100 genomen maar die zijn wel heel licht en héél gemakkelijk in en uit te klappen.

Mijn gellekes neem ik ook van Decathlon merk zelf en werkt eigenlijk prima, ik neem 1 gelleke per uur, voor jouw trail misschien 3 meenemen?

Adv skin 12 heb ik ook en zéér content van, enjoy die trail, 560hm op 24km is al zeker niet vlak :biglaugh:

Ik heb idd op wielervoeeing besteld en in ene weg bruistabletten voor hydrateren genomen.

Hoeveel zou je per uur moeten drinken? Ik kan wel kijken naar mijn geschat vochtverlies volgens garmin.
Gezien het 24km onverhard met 560HM is, zou ik voor minstens 60g koolhydraten per uur gaan. Dus doe maar 2 SiS gellen en quasi een halve liter sportdrank met koolhydraten. En vul aan met water hé. Tegen de krampen die nog moeten komen. Ge gaat niet uitdrogen van de warmte, dus op dat vlak gaat uw lichaam weinig vochtverlies hebben. Maar ik zou durven zeggen: reken op 1L drank per uur.

Gezien het 24km onverhard met 560HM is, zou ik voor minstens 60g koolhydraten per uur gaan. Dus doe maar 2 SiS gellen en quasi een halve liter sportdrank met koolhydraten. En vul aan met water hé. Tegen de krampen die nog moeten komen. Ge gaat niet uitdrogen van de warmte, dus op dat vlak gaat uw lichaam weinig vochtverlies hebben. Maar ik zou durven zeggen: reken op 1L drank per uur.
Ik moet zeggen dat ik dat 2 weken geleden by far niet gehaald heb -> trail 58 km in 7u30 en in totaal 3,5 liter gedronken dus slechts 0,5 liter per uur... het was toen zo'n 12 graden.

Caloriëen is puur op gevoel bij mij want ik ga het aantal tuc-koekjes, snoepjes en stukken banaan echt niet gaan tellen bij een bevoorrading :wink:

Als ik naar zijn schema’s kijk dan valt daar wel iets over te zeggen. Het gaat zeker niet voor iedereen zijn, maar het is ook niet ronduit slecht.

Ben wel benieuwd wat je hiermee bedoelt - oprecht, want ik ken er ook niet genoeg van.

Want voor mij lijkt het logisch: blokken van 4 weken, 3 weken gradueel opbouwen gevolgd door een relatieve rustweek met wat lagere intensiteit.
Als je 4 trainingen per week doet krijg je dan elke week een intervaltraining, een recup, een tempoduurloop en een LSD.

Ja, ben ik ook wel benieuwd naar.

Heb je voorbeelden van in uw ogen goede schema's?

Voor iemand die gewoon een trail op het gemakske gaat lopen, zou ik niet speciaal gellekes gaan kopen of spotdrank inslaan. De trails hebben meestal toch ook een uitgebreide verzorgingsposten?

Enkele jaren geleden zowel eens meegedaan aan de 24 als 56km trail van de Bouillonante. Dat was gewoon een waterzak dat ik meehad en wat boterhammen/koeken/snoep. Aangevuld met het lekkers bij de verzorgingsposten.

Dat is ook wel mijn punt, voor zo'n trail en met een dergelijke doelstelling, moet je niet direct geld gaan binnen uitgeven aan dure gellekes/drankskes.
Deze week overigens in het programma Geld Gezocht, was er ook zo'n amateur thriathlete die gemiddeld 600 EURO per maand uitgaf aan haar hobby. (ok dat zal wel vertekend zijn omdat ze aantal zeer dure fietsen had, maar toch). Een van de oplossingen was om zelf energierepen en dranken (grenadine met water en zout) te maken. Wel een interessante oplossing.

Terug
Bovenaan