Algemene Loopthread

Zijn er mensen die ook aan krachttraining doen ifv het lopen? Ik bedoel niet pure krachttraining in de gym met zware squads en deadlifts etc, eerder oefeningen voor blessurepreventie. Heb vorige week voor de eerste maal 10-15 min kracht- & stabilisatie-oefeningen gedaan thuis met gewichten en een weerstandsband. De stijfheid was pas verdwenen op dag 3, dus gedurende die periode moet ik ook al geen hoge intensiteits looptraining plannen me dunkt.

Ik zou die kracht- en stabilisatie-oefeningen graag willen incorporeren in mijn loopschema maar weet niet goed of 1x in de week voldoende is, of ik moet toewerken naar 2x per week. Core workouts doe ik normaliter elke dag dat ik niet loop.

Zijn er mensen die ook aan krachttraining doen ifv het lopen? Ik bedoel niet pure krachttraining in de gym met zware squads en deadlifts etc, eerder oefeningen voor blessurepreventie. Heb vorige week voor de eerste maal 10-15 min kracht- & stabilisatie-oefeningen gedaan thuis met gewichten en een weerstandsband. De stijfheid was pas verdwenen op dag 3, dus gedurende die periode moet ik ook al geen hoge intensiteits looptraining plannen me dunkt.

Ik zou die kracht- en stabilisatie-oefeningen graag willen incorporeren in mijn loopschema maar weet niet goed of 1x in de week voldoende is, of ik moet toewerken naar 2x per week. Core workouts doe ik normaliter elke dag dat ik niet loop.
Ik krom mijn rug af en toe een paar keer in mijn waterbed net voor ik ga slapen. Dwz rug naar achteren krommen. En dan zo telkens 10 sec die houding aannemen en dan terug loslaten / relaxen.

En ook zijwaarts liggen en been strekken richting het plafond en dan zo enkele tellen houden en loslaten.
En af en toe het been ook een (kromme) hoek laten maken van 90 graden en dat ook zo enkele tellen houden en loslaten.

Oefeningen komen van mijn kinesist. Na problemen met mijn steunspieren probeer ik die oefeningen af en toe te doen en dat helpt echt.

Andere oefeningen doe ik momenteel (nog) niet.

Ik heb hier ook een paar halters liggen maar die heb ik nog niet gebruikt.

Laatst bewerkt:
Trenara biedt het aan in de betaalde versie.
10 euro per maand vind ik gewoon crazy voor wat je ervoor krijgt eigenlijk, zeker als je het bekijkt tov de vele gratis apps/tools die er al zijn voor lopers zoals Garmin Connect, Runalyze, trainingpeaks, etc.

Uiteindelijk is elke loper anders en je leert wat wel en niet voor je werkt qua training gewoon door ervaring, de gratis versie van Trenara is ok, het extra stuk betalend gewoon zijn geld niet waard imo

Uiteindelijk is elke loper anders en je leert wat wel en niet voor je werkt qua training gewoon door ervaring, de gratis versie van Trenara is ok, het extra stuk betalend gewoon zijn geld niet waard imo

Persoonlijk: ik heb sowieso nog niet de ervaring die een doorgewinterd loper wel heeft om te weten hoe hij efficiënt ergens naartoe kan trainen, dus ik heb wel iets nodig dat schema's aanreikt.

Voor mij is Trenara dan wel een uitkomst, en de betalende versie is vooral een gemak: kunnen schuiven met trainingen maar vooral de export naar Garmin is voor mij de killer feature.

Idem hier. Ik heb geen zin om me bezig te houden met schema's online op te zoeken en trainingszones te bepalen etc.

Trenara laat u gemakkelijk toe met wat parameters een 'ideaal' schema te maken op basis van uw huidige conditie om naar een ultieme prestatie te werken. De app kan dat voor u bepalen of je kan zelf iets instellen.

Na 4 weken een herstelschema gevolgd te hebben volgend op de halve marathon stel ik vanaf volgende week stel ik mijn doel in voor de marathon van Parijs. Ik voeg nog een tussendoel in en hoppa, ik kan beginnen :)

Ah, wel een nuance: ik betaal niet het hele jaar door. Enkel in de 3 a 4 maand dat ik echt specifiek naar een groot doel toetrain. :)

Ah, wel een nuance: ik betaal niet het hele jaar door. Enkel in de 3 a 4 maand dat ik echt specifiek naar een groot doel toetrain. :)

Zo doe ik het ook. Enige betaal functie die ik nuttig vind is, schuiven met trainingen dus ik neem gewoon Peak, dat maakt het extra voordelig.

Configureer jij zelf dan de Trenara trainingen in Connect?

Jep, de twee minuten die me dat zou uitsparen, is me geen extra €6 per maand waard. Met die krachttraining is dat misschien al iets anders maar langs de andere kant, vind je zo'n dingen heel makkelijk en uitgebreid op youtube terug..

En da’s prima hé, ben blij dat diene Kristof er toch wat geld mee binnenkrijgt want zoiets opzetten is verre van simpel of goedkoop natuurlijk

Aan de andere kant zijn er ook mensen die schema's door trainers laten maken aan een veel hogere kostprijs.

Laat staan de mensen die een personal trainer inschakelen.

Voor elke doelgroep heb je opties.

Ik zou graag zelf mijn loopschemas maken maar het ontbreken aan ervaring en het gemak zijn me wel 10 euro waard tijdens het werken naar een doel.

Ik ben zo iemand. Ik heb een coach die mijn schema maakt en aanpast. Een kinesist is veel beter geschoold en goedkoper dan eender welke PT als je blessurevrij wilt blijven. Ik begrijp niet goed waarom mensen om die reden naar een PT zouden gaan.

Jep, de twee minuten die me dat zou uitsparen, is me geen extra €6 per maand waard. Met die krachttraining is dat misschien al iets anders maar langs de andere kant, vind je zo'n dingen heel makkelijk en uitgebreid op youtube terug..

Voor mij is (was) het grootste voordeel de aanpasbaarheid en de automatische aanpassingen. Geen enkel schema van Garmin of Polar doet dat voor jou, daarvoor moet je altijd naar een (veel duurdere) coach gaan. Heb je een dag meer km's gelopen, of trager gelopen dan gepland, dan past het om middernacht al je volgende trainingen daarop aan. Normaal gaat dat weinig verschil maken, maar soms zijn de verschillen groter. Zeker bij kwaliteitstrainingen dichter bij het doel, maar ook bij een weekje waarin je weinig kunt lopen. De automatische link met Garmin, bwa... ik zet ze er al even graag zelf op, zodat ik weet wat ik precies moet doen.

Een ander voordeel is dat ze wel degelijk gepolariseerd trainen. Er zit heel weinig grijs trainen in, en ze komen toch aardig dicht in de buurt van de 80/20% traag vs snel. En dat mis ik vooral bij oa Garmin, die voor mijn gevoel toch te vaak blijft vasthouden aan het idee dat kwaliteitstrainingen het enige zijn wat telt. Veel te veel gewicht hangt aan anaerobe en tempotrainingen vs duurtrainingen voor mij.

Maar ik zeg dus 'was', want ondertussen werk ik met de schema's van Stryd. Niet-adaptieve schema's, en dat verschil is er toch wel. Gelukkig werkt de kalibratie wel goed.

Edit: O ja, om op de vraag te antwoorden :D Ja, ik doe ook spieroefeningen thuis, maar dat zijn dan grondoefeningen. Allemaal oefeningen die ik heb gekregen van de kine na een blessure, en die blijf ik eigenlijk herhalen. Blijven ook telkens dezelfde die voor iedere loper belangrijk zijn, denk ik: gluten, heupflexoren, hamstrings en quads. Samen met wat stretchen en lenigheid in probleemgebieden voor mij (achilles en bil). Pre-hab noemen ze dat ook wel :D In theorie elke dag dat ik niet loop, maar de laatste keer bij de kine zei die: waarom zou je op je rustdag je spieren gaan belasten. Dus nu probeer ik het net niét op rustdagen te doen. Al gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat ik ze meer en meer vergeet als het goed gaat.

De schema's van Polar zijn wel erg saai he @Exorikos. Weinig variatie in.
Ik volg nu sinds aankoop van de Stryd wat schema's die daarin meegeleverd zijn. Dat is echt HEEL erg gevarieerd. Maakt het wel leuk om naar elke training uit te kijken, ook al zitten er soms stukken in dat ge de maker van het schema alles wilt verwensen wat het licht niet mag zien. :D

De schema's van Polar zijn wel erg saai he @Exorikos. Weinig variatie in.
Ik volg nu sinds aankoop van de Stryd wat schema's die daarin meegeleverd zijn. Dat is echt HEEL erg gevarieerd. Maakt het wel leuk om naar elke training uit te kijken, ook al zitten er soms stukken in dat ge de maker van het schema alles wilt verwensen wat het licht niet mag zien. :D
Er zitten er pittige bij, hè :D 🙈

Zou het ook niet zijn waar uw prioriteiten liggen?

Ge kunt gratis schema's van het internet plukken. Maar die passen zich niet aan. Of ge kunt naar een loopcoach gaan meer betalen en meer persoonlijke input geven en feedback krijgen. En dan hebt ge alles daartussen.

Er is ook een leercurve om uw eigen loopschema's te maken en die vindt ge waarschijnlijk ook wel op het internet en in boeken.

Ik heb gisteren runalyze nog eens bekeken. En als ik kijk naar trainingstempo's vind ik 5 verschillende methodes met allemaal verschillende tempo's en benamingen die wel in elkaars buurt liggen. Welke kies je en hoe bouw je verderop? Ik weet dat ge uw volume max 10% per week moogt opbouwen. Maar hoe intregeer je dat dan in 3 loopjes en zorg je voor afwisseling met intervaltraining zonder dat ge elke week hetzelfde doet. Wanneer kies je welk doel voor intervaltrainingen?

Dan moet ge nog eens kijken voor versterkende oefeningen liefst en ook nog eens op voeding. Als ik voor mezelf eerlijk ben, ik heb een onvoldoende voor ze alledrie. Maar ik wil wel gewoon gaan lopen.

maar de laatste keer bij de kine zei die: waarom zou je op je rustdag je spieren gaan belasten. Dus nu probeer ik het net niét op rustdagen te doen.
Dit vind ik persoonlijk een moeilijke om inplannen. Idealiter doe je 's morgens of voormiddag een training en 's avonds je krachtoefeningen of vice versa. Maar als je 's avonds pas kunt gaan lopen is het dan nog een goed idee om direct daarna kracht oefeningen te doen?

Er is ook een leercurve om uw eigen loopschema's te maken en die vindt ge waarschijnlijk ook wel op het internet en in boeken.

En als ik kijk naar trainingstempo's vind ik 5 verschillende methodes met allemaal verschillende tempo's en benamingen die wel in elkaars buurt liggen. Welke kies je en hoe bouw je verderop? Ik weet dat ge uw volume max 10% per week moogt opbouwen. Maar hoe intregeer je dat dan in 3 loopjes en zorg je voor afwisseling met intervaltraining zonder dat ge elke week hetzelfde doet. Wanneer kies je welk doel voor intervaltrainingen?
Ik ben van plan om mijn eigen loopschema nu op te stellen voor de HM in Gent. Ik kan er enkel uit leren lijkt mij.. Je vindt heel veel info online en Youtube maar je moet er wel wat researchtijd in steken. De richtlijn is de 80/20 ratio, niet de regel. Als je hier een beetje over of onder zit is dat ook goed. Je moet immers kijken naar welk doel/type race je naartoe werkt. Bv; als je voor een 5K race traint dan ga je idealiter wat meer je anaerobe tank moeten ontwikkelen dan voor (middel)lange afstand.

Je moet je niet focussen op specifieke trainingen want de bedoeling is om je gehele loopcurve te verbeteren. Bv; enkel zone 2 trainen icm zone 5 HIIT is onvoldoende. Je moet ook tempolopen inplannen, aerobische en anaerobische thresholds, rustige loopjes, etc. Je haalt voordeel uit trainingen met één tempo om dat te kunnen aanhouden, maar evengoed met tempovariaties om je lichaam te trainen hoe snel welk tempo is. Duurtrainingen kan je combineren met intensievere stukken in een bloktraining, etc.

Ik reken zelf uit in een aparte excel hoeveel tijd per week ik in een bepaalde zone spendeer want Garmin toont dit enkel per training. Ik verschiet er alleszins van dat ik best wat intensieve training moet doen (in totaal 3 trainingen/week voor alles) om richting die 80/20 ratio per week te zitten. Dat houdt dus ook in om tijdens mijn duurtraining of op het einde van een lage intensiteitstraining toch nog ff wat snelheid er in steken.

Terug
Bovenaan