Algemene Loopthread

Vanaf wanneer gebruik je eigenlijk stokken?
Heb ze nog nooit gebruikt maar:
Ik heb in juli 50km trail in Houffalize gedaan. en in Januari de 23km. ook in Houffalize.
In beide gevallen heb ik ze echt gemist (denk ik)
In januari alleen al ter ondersteuning op de gladde afdalingen (was toen een besneeuwd parcours), en in Juli op de 50k als ondersteuning bij het klimmen.
Ondertussen een paar aangeschaft maar nog niet gebruikt, omdat ik een half jaar getrained heb voor een marathon op de weg.
Nu het trailseizoen er weer aankomt ga ik ze snel eens proberen.

Ander vraagje,
ik heb mij ingeschreven voor de marathon van Gent.
Doel is om deze sneller te lopen dan mijn 1e marathon.
Voor de eerste heb ik een 20 weken schema gevolgd waar ik wel redelijk content van was.

De interval's ed. waren eigenlijk gebaseerd op een benchmark run op de 10km.

Zou ik nog eens een run doen op 10km, en daar dan het schema op aanpassen, of hebben jullie andere tips of schema's?

Deze calculator vind ik wel een handige. Als ik mijn race info ingeef en de tijden correleer met mijn data dan is de calculator een mooie richtlijn. Mijn 10K PB is 46:34 maar dat is op training. De calc geeft mij adhv mijn ingegeven HM tijd een 46:18.

Vandaag mijn lsd gedaan van 21 km. Niet beter gevonden dan er een trailrun van te maken met 700 hm.

Mijn ervaring: ben blij dat ik het gedaan heb en het bevestigt dat dit is wat ik wil doen. Geen blessure gelopen, paar keer kuiten, quadriceps en hamstrings gestretchet. Absoluut niet alles gelopen. Maar dat had ik ook niet verwacht.

Mijn grootste vraag echter is: hoe doet ge uw energie inname. Nu weet ik dat ik 2100 kcal verbruikt heb, mijn banaan en pannekoek, mijn sisgel bij vertrek en mijn tweede gelleke halverwege waren absoluut ontoereikend. De laatste 5 km was ik gene zak meer waard. Water is ook niet voldoende want het zout stond rond mijn ogen.

Iemand die me wegwijs kan maken in de wereld van voeding en hydratatie tijdens dit soort inspanningen?

Minstens 60gr koolhydraten per uur en zeker 1l sportdrank met koolhydraten drinken per uur, aangevuld met water. Dat zal uw krampen wel tegengaan.
SiSgel voor vertrek zou ik ook niet doen. Hou die voor tijdens de inspanning. 1 per 25-30 minuten. en de sportdrank van SiS is wel goed qua koolhydraten, dus vul daar uw flasks maar mee.
Hoe ge dat allemaal meeneemt? :D Wedstrijden hebben om de zoveel km bevoorrading, dus daar genoeg tijd voor nemen om uwhydratatie terug aan te vullen en eventueel wat bij te eten wat ze in de aanbieding hebben.
Op training zou ik overigens nooit zo diep gaan dat ge de laatste 5k van de 21k niet meer kunt.

Minstens 60gr koolhydraten per uur en zeker 1l sportdrank met koolhydraten drinken per uur, aangevuld met water. Dat zal uw krampen wel tegengaan.
SiSgel voor vertrek zou ik ook niet doen. Hou die voor tijdens de inspanning. 1 per 25-30 minuten. en de sportdrank van SiS is wel goed qua koolhydraten, dus vul daar uw flasks maar mee.
Hoe ge dat allemaal meeneemt? :D Wedstrijden hebben om de zoveel km bevoorrading, dus daar genoeg tijd voor nemen om uwhydratatie terug aan te vullen en eventueel wat bij te eten wat ze in de aanbieding hebben.
Op training zou ik overigens nooit zo diep gaan dat ge de laatste 5k van de 21k niet meer kunt.
Was de bedoeling ook niet. Maar hey, het is nu zo.

Het was eigenlijk een training om hm te maken. Maar denk dat ik er teveel heb gemaakt.

Ofwel moet ik hier eens toerkes uitstippelen die me het max van hm bieden tijdens duurloop en lsd. Maar das mss wat eentonig.

Dankzij een post van @Loser een tijd terug heb ik ondertussen al verschillende afleveringen van de Slimmer Presteren podcast bekeken/beluisterd. Heb voor de koudere maanden in aantocht hun buff gekocht voor een schamele €9 ofzo. Zit daar naast twee extra stickers toch wel een persoonlijk geschreven bedankkaartje bij zeker van Gerrit & Jurgen. 🤩 Hoe tof is dat!

Maar wat is diep gaan? Fysiek? Qua spierkracht? Effe zonder het te weten inwendig een beetje ziekjes zijn (terwijl je u bij de start van de loop goed voelt maar op een bepaald moment niet meer) Of gewoon ne off day hebben?

Het is zeldzaam maar zo kan het dus toch gewoon gebeuren dat ik rustig een recupke aan het lopen ben in zone 1 aan HR 135 en dat ik plots na 8 km precies geen meter meer vooruit geraak. En dan is de kans ook gewoon 99.99% dat ik 2 dagen later terug helemaal in orde ben. Zo ooit na zo'n schijtloop een dag later mij uitgebreid laten testen. Resultaat: Alles tiptop in orde meneer! :support:

Is dit herkenbaar bij sommige lopers hier of niet ??? Zo van die onverklaarbare off days.

Nu goed even een viruske in uw lichaam (zoals Covid) kan al voldoende zijn voor zoiets denk ik. En dat kan ook weer snel uit uw lichaam verdwenen zijn. Zo denk ik dan.

Dit weekend toch weer terug starten met lopen. Ik liep tot voor kort altijd met de Sennheiser TW2. Uitstekende audiokwaliteit, maar batterijen zijn end of life. Nu twijfel ik om over te schakelen naar de Shokz, maar ik heb geen idee wat die audiokwaliteit is. Ik sport meestal met podcasts, maar ik ben nu wel gewend aan hoge kwaliteit en noise canceling. Tips?

Eerste post in deze thread. Mijn enige contact met lopen komt van LO-lessen een goede 20 jaar terug, en ik vond dat vreselijk. Ondertussen zou ik na evengoed zo'n 20 jaar zuivere krachttraining graag mijn conditie wat opbouwen. En wie weet, misschien doe ik het zelfs graag.

Maar ik zit na die jaren krachttraining met een povere conditie, gewrichten die al hebben afgezien, en een lichaamsgewicht van 110+ kg, dus volgens mij gaat dat echt niet leuk zijn voor mijn gewrichten/pezen/... Ik heb uiteraard ook geen enkele ervaring, techniek, of materiaal om te lopen, dus ik denk dat ik mijzelf gewoon ga blesseren.

Maak ik me onnodig zorgen, of zou ik beter gewoon een hometrainer aanschaffen/gaan fietsen?

Je maakt je terecht zorgen. Ik heb zelf ook de nodige problemen met gewrichten door jarenlang volleybal spelen, en een enkel waar al 2x in was gesneden. Ik maakte mij dezelfde zorgen en daarom heb ik alles onder begeleiding gedaan. Zowel trainer als af en toe kiné. Ik kan nu probleemloos en pijnvrij lopen, onlangs mijn eerste marathon gedaan. Ik zou het altijd aanraden, maar het heeft mij wel al veel geld gekost zo.

Je maakt je terecht zorgen. Ik heb zelf ook de nodige problemen met gewrichten door jarenlang volleybal spelen, en een enkel waar al 2x in was gesneden. Ik maakte mij dezelfde zorgen en daarom heb ik alles onder begeleiding gedaan. Zowel trainer als af en toe kiné. Ik kan nu probleemloos en pijnvrij lopen, onlangs mijn eerste marathon gedaan. Ik zou het altijd aanraden, maar het heeft mij wel al veel geld gekost zo.
Daar was ik al bang voor. Ik wil mezelf niet echt omvormen tot een (afstands)loper dus mogelijk is dat wel een te grote investering qua tijd en middelen om de conditie wat op te krikken. Je hebt dan regelmatig afgesproken met een soort loopcoach?

Daar was ik al bang voor. Ik wil mezelf niet echt omvormen tot een (afstands)loper dus mogelijk is dat wel een te grote investering qua tijd en middelen om de conditie wat op te krikken. Je hebt dan regelmatig afgesproken met een soort loopcoach?
Nog 1 goeie raad - loopschoenen is ook heel belangrijk. Dus best een testje doen om te zien welke loopschoenen bij jou passen en dan deftige loopschoenen kopen. En ja met 100€ (tenzij je geluk hebt in de outlet winkel) kom je daar vermoedelijk niet mee toe maar dit is echt wel een "must".

Zonder een echt loop t-shirt, loopbroek enzovoorts kan je u nog wel behelpen zolang je geen heel lange afstanden loopt. Maar zonder deftige loopschoenen ga je niet ver geraken. Ik ben zelf begonnen lopen met "basketbalschoenen". Je kan daarmee lachen maar ik dacht: Ah ik heb hier nog schoenen liggen dat is wel OK zeker? NOT .. :tongue:

@Sylverscythe Voor conditie opbouw kan je ook aan crosstraining doen of op een hometrainer zitten. Daar is de belasting op de gewrichten een heel pak minder.

Als je echt wilt gaan hardlopen (om in de buitenlucht te zijn ipv binnen) dan zou ik aanraden om eerst deftige loopschoenen te kopen. Bij Runnerslab heb je een gratis voetscan (voor pronatie/supinatie) als je je schoenen daar koopt. Als je een beetje platvoeten hebt zou ik ook aanraden om eerst steunzolen te halen (niet diegene in een harde uitvoering voor in je gewone schoenen).Aan een traag tempo beginnen en wandelen wanneer nodig. Max 2 sessies per week, begin met 30 minuten per loopsessie. Stretching is ook belangrijk na het lopen wanneer de spieren nog warm zijn. Qua techniek er op letten dat je cadans hoog genoeg is. Als je er op let om middenvoets te landen en niet op de hiel dan is dit in het begin goed genoeg.

Dit weekend toch weer terug starten met lopen. Ik liep tot voor kort altijd met de Sennheiser TW2. Uitstekende audiokwaliteit, maar batterijen zijn end of life. Nu twijfel ik om over te schakelen naar de Shokz, maar ik heb geen idee wat die audiokwaliteit is. Ik sport meestal met podcasts, maar ik ben nu wel gewend aan hoge kwaliteit en noise canceling. Tips?
Shokz is voor podcasts te luisteren goed genoeg. Maar de kwaliteit van de muziek kan je niet vergelijken met een deftige headset. Nu wil je geen noise canceling als je gaat lopen omwille van veiligheid. Als je de shokz te luid zet, hoor je ook niks van de omgeving :)

Maar wat is diep gaan? Fysiek? Qua spierkracht? Effe zonder het te weten inwendig een beetje ziekjes zijn (terwijl je u bij de start van de loop goed voelt maar op een bepaald moment niet meer) Of gewoon ne off day hebben?

Het is zeldzaam maar zo kan het dus toch gewoon gebeuren dat ik rustig een recupke aan het lopen ben in zone 1 aan HR 135 en dat ik plots na 8 km precies geen meter meer vooruit geraak. En dan is de kans ook gewoon 99.99% dat ik 2 dagen later terug helemaal in orde ben. Zo ooit na zo'n schijtloop een dag later mij uitgebreid laten testen. Resultaat: Alles tiptop in orde meneer! :support:

Is dit herkenbaar bij sommige lopers hier of niet ??? Zo van die onverklaarbare off days.

Nu goed even een viruske in uw lichaam (zoals Covid) kan al voldoende zijn voor zoiets denk ik. En dat kan ook weer snel uit uw lichaam verdwenen zijn. Zo denk ik dan.

Wat jij zegt is gewoon de definitie van “bonking”.
Met andere woorden uw lichaam is zonder brandstof gevallen en je loopt te snel om zuiver om vetverbranding over te gaan, uw lichaam gaat dus in noodloop.

Eerste post in deze thread. Mijn enige contact met lopen komt van LO-lessen een goede 20 jaar terug, en ik vond dat vreselijk. Ondertussen zou ik na evengoed zo'n 20 jaar zuivere krachttraining graag mijn conditie wat opbouwen. En wie weet, misschien doe ik het zelfs graag.

Maar ik zit na die jaren krachttraining met een povere conditie, gewrichten die al hebben afgezien, en een lichaamsgewicht van 110+ kg, dus volgens mij gaat dat echt niet leuk zijn voor mijn gewrichten/pezen/... Ik heb uiteraard ook geen enkele ervaring, techniek, of materiaal om te lopen, dus ik denk dat ik mijzelf gewoon ga blesseren.

Maak ik me onnodig zorgen, of zou ik beter gewoon een hometrainer aanschaffen/gaan fietsen?

En waarom wil je specifiek gaan hardlopen?

Om te beginnen zou ik aanraden om goed schoeisel te kopen en HEEL rustig met een start-to-run te beginnen.

Weet wel dat uw lichaam ook gaat veranderen door het lopen. 110kg weeg je nu zei je?
Uw spiermassa en vetmassa gaat afnemen dat staat wel vast.

@shokz
Heel content van mijn aanschaf daarvan. Het geluid is echt zeer goed voor het design.
Maar het is wel het tegenovergestelde van noise canceling natuurlijk :P

Ik kan een kruis maken over mijn eerste wedstrijd op een tweetal weken van nu.

In functie van die wedstrijd had ik mijn schema ‘opgedreven’ naar 4x de week en een totaal volume van ongeveer 30km ipv 20-23km. Maar al snel begon ik te voelen dat dat hoger volume mij niet beviel. Voornamelijk aan mijn iliopsoas spier. Vanaf een km of 2 begin ik te voelen dat die verkrampt en is het echt uitlopen op karakter. De uren en dag later blijft het hetzelfde. Stretchen helpt gedurende een kwartiertje maar dan verkrampt ze opnieuw.

Maandag naar de huisarts maar ik vrees dat er geen remedie zal zijn die me pijnvrij aan de start zal krijgen.
Misschien met twee weken rust dat het iets beter zou zijn, maar conditioneel ga ik dan niet top zijn dus das ook geen oplossing.

Een vraagje voor de meer ervaren lopers.

In welke loopjes kan je hoogtemeters steken?

Ik heb vandaag een tempoduurloop van 12 km opstaan. 3 km opwarmen, 5 km tempo en 4 km uitlopen. Ik heb een rondje van 2 km met 40 hm hier uitgestippeld. Is dat overdaad?

Ik kan een kruis maken over mijn eerste wedstrijd op een tweetal weken van nu.

In functie van die wedstrijd had ik mijn schema ‘opgedreven’ naar 4x de week en een totaal volume van ongeveer 30km ipv 20-23km. Maar al snel begon ik te voelen dat dat hoger volume mij niet beviel. Voornamelijk aan mijn iliopsoas spier. Vanaf een km of 2 begin ik te voelen dat die verkrampt en is het echt uitlopen op karakter. De uren en dag later blijft het hetzelfde. Stretchen helpt gedurende een kwartiertje maar dan verkrampt ze opnieuw.

Maandag naar de huisarts maar ik vrees dat er geen remedie zal zijn die me pijnvrij aan de start zal krijgen.
Misschien met twee weken rust dat het iets beter zou zijn, maar conditioneel ga ik dan niet top zijn dus das ook geen oplossing.
We zitten allemaal teveel, want ik heb daar ook last van. Af en toe mijn heup laten losmaken bij de kinesist en voor de rest voldoende dynamische rekoefeningen doen. Ik hoop dat huisartsen ondertussen niet meer voor alles meteen rust aanraden.

Terug
Bovenaan