Algemene Loopthread

Ik kan een kruis maken over mijn eerste wedstrijd op een tweetal weken van nu.

In functie van die wedstrijd had ik mijn schema ‘opgedreven’ naar 4x de week en een totaal volume van ongeveer 30km ipv 20-23km. Maar al snel begon ik te voelen dat dat hoger volume mij niet beviel. Voornamelijk aan mijn iliopsoas spier. Vanaf een km of 2 begin ik te voelen dat die verkrampt en is het echt uitlopen op karakter. De uren en dag later blijft het hetzelfde. Stretchen helpt gedurende een kwartiertje maar dan verkrampt ze opnieuw.

Maandag naar de huisarts maar ik vrees dat er geen remedie zal zijn die me pijnvrij aan de start zal krijgen.
Misschien met twee weken rust dat het iets beter zou zijn, maar conditioneel ga ik dan niet top zijn dus das ook geen oplossing.
Dat zou ik nog niet zomaar zeggen… sowieso is ff (drastisch) volume opdrijven altijd een slecht idee. Dat moet maanden voor de wedstrijd, in de laatste maand moet je kwaliteit hebben, geen kwantiteit. Dus hardere trainingen, eerder dan volume. En daarbij opletten dat de belasting niet te drastisch stijgt. Dus net mínder volume. Maar typisch is dat wel het moment van kans op blessures.

Maar die spier, dat klinkt als overbelasting. En dat is meestal niet zo acuut en is waarschijnlijk al iets langer bezig. Ik zou niet slechts kijken naar die laatste weken als oorzaak. Doe je ook core-oefeningen?

En ten slotte je wedstrijd: als je nog in een heel vroege fase zit van overbelasting is een weekje rust (met fietsen?) en een weekje taper zeker geen ramp. Hoelang wordt de wedstrijd? Als die korter is dan een 10 mijl, zou ik het nog durven afhankelijk van hoe je je voelt, maar met natuurlijk het idee van rust ervoor en achteraf.

Dat zou ik nog niet zomaar zeggen… sowieso is ff (drastisch) volume opdrijven altijd een slecht idee. Dat moet maanden voor de wedstrijd, in de laatste maand moet je kwaliteit hebben, geen kwantiteit. Dus hardere trainingen, eerder dan volume. En daarbij opletten dat de belasting niet te drastisch stijgt. Dus net mínder volume. Maar typisch is dat wel het moment van kans op blessures.

Maar die spier, dat klinkt als overbelasting. En dat is meestal niet zo acuut en is waarschijnlijk al iets langer bezig. Ik zou niet slechts kijken naar die laatste weken als oorzaak. Doe je ook core-oefeningen?

En ten slotte je wedstrijd: als je nog in een heel vroege fase zit van overbelasting is een weekje rust (met fietsen?) en een weekje taper zeker geen ramp. Hoelang wordt de wedstrijd? Als die korter is dan een 10 mijl, zou ik het nog durven afhankelijk van hoe je je voelt, maar met natuurlijk het idee van rust ervoor en achteraf.
Het voelt niet aan als een scheur, eerder een reactie van die spier. Dat denk ik toch omdat ik ze kan ‘uitstretchen’ en dan opnieuw weer even pijnvrij kan zijn. Het begint nu ook te minderen dus ik denk dat ik morgen weer niets voel tot ik opnieuw mijn loopschoenen aandoe en er op uit trek.

Misschien wat rust in combinatie met kiné. Ik weet gewoon zelf niet of het een goed idee is. Mijn doelstellingen waren al getemperd, maar nu weet ik niet wat ik moet verwachten. En das wel klote.

Bon. Maandagochtend eerst horen, en rusten..

Ik kan een kruis maken over mijn eerste wedstrijd op een tweetal weken van nu.

In functie van die wedstrijd had ik mijn schema ‘opgedreven’ naar 4x de week en een totaal volume van ongeveer 30km ipv 20-23km. Maar al snel begon ik te voelen dat dat hoger volume mij niet beviel. Voornamelijk aan mijn iliopsoas spier. Vanaf een km of 2 begin ik te voelen dat die verkrampt en is het echt uitlopen op karakter. De uren en dag later blijft het hetzelfde. Stretchen helpt gedurende een kwartiertje maar dan verkrampt ze opnieuw.

Maandag naar de huisarts maar ik vrees dat er geen remedie zal zijn die me pijnvrij aan de start zal krijgen.
Misschien met twee weken rust dat het iets beter zou zijn, maar conditioneel ga ik dan niet top zijn dus das ook geen oplossing.
Misschien iets te snel gegaan voor uw gestel ??

Ik had een 15 weken schema opgesteld en ik ben ook gestart met 22.9km in week 1. De eerste 30 km was in week 6.
Maar daarna door kuitproblemen toch ook even moeten inhouden en pas terug de 30km aangetikt in 9.

Alvast doodzonde. :support:

En verder wat Loser zegt. Was dit opdrijven van de weekkilometers zo net voor een wedstrijd wel de beste zet?

Opmerking: Morgen voor mij nog 1 allerlaatste loopsessie en dan is mijn 15 weken schema succesvol ten einde waarbij ik in week 14 en nu in week 15 de 40km zal aantikken :)

We zitten allemaal teveel, want ik heb daar ook last van.
Op het eerste zicht misschien wat vreemd maar de enige locatie waar ik 'soms' af en toe lichtjes last van heb NA een loopsessie de laatste 15 weken is mijn 'fucking' zitvlak.

De reden lijkt mij echter duidelijk.

Ik ben IT'er. Ook thuis zit ik veel achter een bureaustoel en pas na het lopen voel ik dat dan af en toe

Laatst bewerkt:
Vandaag stond er nog 18.7km op de planning (44,4 weekkilometers). Maar ik wil mij nu (weer) meer focussen op snelheid ipv (nog meer) afstand.
Dus ik heb 5:22/km gemiddeld gelopen maar na 15,1km ben ik er dan wel mee gestopt (40,8 weekkilometers). 18,7km was aan die snelheid nog iets te lang.

Dit was de gedeeld snelste loopsessie van mijn 15 weken loopschema, de gedeeld langste gelopen afstand en het was ook de laatste loop van mijn 3de loopweek. Dan is het wel goed zo zeker? :tongue:

Nu rust tem vrijdag en dan ga ik een nieuw schema moeten opstellen.

Hieronder het schema dat ik vandaag beëindigd heb. An sich was dit schema (mits een paar correcties na raad van oa Mrkendl) best wel 'ok'. Ik heb alvast geen enkele blessure of hinder opgelopen (1x kuitproblemen maar dat was door een potje padelen niet door te lopen).

Screenshot-2023-11-05-093140.png

Laatst bewerkt:
Een vraagje voor de meer ervaren lopers.

In welke loopjes kan je hoogtemeters steken?

Ik heb vandaag een tempoduurloop van 12 km opstaan. 3 km opwarmen, 5 km tempo en 4 km uitlopen. Ik heb een rondje van 2 km met 40 hm hier uitgestippeld. Is dat overdaad?
In principe in elke loop.

In een sessie met tempowisselingen of tempoblokken kan je de intensiteit proberen te behouden of geven de stukken bergop een beetje extra prikkels, in rustige trainingen kan je leren om omhoog te lopen zonder jezelf op te blazen, in trainingen met korte versnellingen spreek je andere spieren aan (en belast je volgens mij de knieën minder) door deze bergop te doen.

Ik ben vandaag voor het eerst sinds de marathon gaan lopen en ik heb elke minuut gehaat. :’) Nochtans had ik ook zoveel gewerkt dat ik het gebrek aan sport ook kotsbeu was. Ik weet niet wat ik hier nu mee aan moet. Ik zie wel.

Een nieuw doel stellen?
Ja, maar daar heb ik het ook wat moeilijk mee. Heel drukke periode op het werk, mijn doel voor Ironman naar 2025 verschoven. Ik kan sneller worden op alles wat ik al gedaan heb, maar is dat echt wat ik wil?

Halve triatlon onder de 5u (PR 5u12) en halve marathon in 1u30 (PR 1u44, tijdens die halve triatlon) zijn ambitieuze doelen, maar daar win je ook niks mee.

't is hier nog niet gepost blijkbaar maar Koen Naert is 5e geworden op de NYC marathon op 2:10:25. Tola heeft een parcours record beet met zijn 1e plek op 2:04:58. Ziet er goed uit voor de OS in Parijs!

Vorige week een weekje eruit geweest in Duitsland en daarvan gebruik gemaakt om elke dag dat ik kon te gaan lopen. Concreet: dinsdag tot zaterdag 5 dagen op rij gelopen, begonnen en geëindigd met een halve marathon en in totaal net geen 80 kilometer gedaan.

Ik zeg altijd dat ik nooit een snelle loper zal zijn, maar verdomme wat geniet ik toch van zo'n periodes.

Vorige week een weekje eruit geweest in Duitsland en daarvan gebruik gemaakt om elke dag dat ik kon te gaan lopen. Concreet: dinsdag tot zaterdag 5 dagen op rij gelopen, begonnen en geëindigd met een halve marathon en in totaal net geen 80 kilometer gedaan.

Ik zeg altijd dat ik nooit een snelle loper zal zijn, maar verdomme wat geniet ik toch van zo'n periodes.
En wat vinden moeder de vrouw en de kinderen ervan dat je meer dan 2u weg bent op vakantie? :P

Hoelang heb je gedaan over die 21km?

En wat vinden moeder de vrouw en de kinderen ervan dat je meer dan 2u weg bent op vakantie? :p

Ik ben al op pad ergens tussen 7u en 7u30, tegen dat het gezin uit bed rolt ben ik terug 🙂

Hoelang heb je gedaan over die 21km?

Dinsdag 22,55km aan 6:17/km (2u21)
Zaterdag 23,44km aan 5:53/km (2u17)

Vooral niet te hard gaan op dit soort afstanden, nog even freewheelen en me amuseren vooraleer ik in december voor Gent begin te trainen.

Ik kwam tot de ontdekking dat volgend jaar voor de eerste maal de marathon van Charleroi wordt georganiseerd, op 7 mei. Misschien doe ik die wel. maar eerst nog een weekje rust en dan voluit trainen om mijn persoonlijk record op de halve marathon te verbeteren.

Opstaan rond 6u15-6u30, even iets eten en dan 45 minuten wachten om te vertrekken. Nuchter vertrekken voor 20K+ doe ik liever niet :)
99% van de tijd dat ik een HM op training loop - loop ik op één banaan. Ik fret dan wel 2 gellekes op onderweg.

Echt ontbijten doe ik nooit. Bij mij moet daar 2 uur tussen zijn of dat ligt dan nog op mijn maag en vermits ik meestal rond 7u30 ga lopen in het weeknd ga ik echt niet ontbijten rond 5u30.

Bij mij is het juist het omgekeerde. Ik kan nie meer stilzitten :shy::shy::shy:
Idem hier. Twee weken terug heb ik eens een rustweek genomen (concreet: 2 dagen rust - 5km herstelstempo - 1 dag rust - 11km hersteltempo - 2 dagen rust), en dan ben ik echt al om te rotten. :laugh: Daarna heb ik ook direct 8 dagen op rij minstens 30 minuten gesport (wel maar 1 stevige training van 1u30 met stukken aan hoge intensiteit).

Ik kan niet vatten dat sommige mensen kunnen leven zonder de drang om te bewegen. Gisterenochtend heb ik een intervaltraining afgewerkt en als het aan mij lag had ik er 's avonds nog een duurloop bij gedaan. 😅

99% van de tijd dat ik een HM op training loop - loop ik op één banaan. Ik fret dan wel 2 gellekes op onderweg.

Echt ontbijten doe ik nooit. Bij mij moet daar 2 uur tussen zijn of dat ligt dan nog op mijn maag en vermits ik meestal rond 7u30 ga lopen in het weeknd ga ik echt niet ontbijten rond 5u30.

Nog niet zo lang geleden gaf je al aan wat de implicaties hiervan zijn :P
Het is zeldzaam maar zo kan het dus toch gewoon gebeuren dat ik rustig een recupke aan het lopen ben in zone 1 aan HR 135 en dat ik plots na 8 km precies geen meter meer vooruit geraak. En dan is de kans ook gewoon 99.99% dat ik 2 dagen later terug helemaal in orde ben. Zo ooit na zo'n schijtloop een dag later mij uitgebreid laten testen. Resultaat: Alles tiptop in orde meneer! :support:

Is dit herkenbaar bij sommige lopers hier of niet ??? Zo van die onverklaarbare off days.

Die onverklaarbare off days zijn ineens dan zeer verklaarbaar :P
Onderschat nooit de waarde van voeding. Brandstof van het lichaam, grote invloed op de prestaties. Als je uw wagen niet tankt moet je ook niet verwachten dat hij u naar Spanje zal brengen.

Die onverklaarbare off days zijn ineens dan zeer verklaarbaar :p
Misschien .. maar normaal gezien kan je het dan wel even volhouden aan een bepaald tempo op vetverbranding. Maar zelfs dat lukte dan niet altijd.

Het is wel lang geleden dat ik nog een zware off day had. Echt een heel grote inzinking (wel eens een mindere loopdag dat wel) heb ik tijdens mijn laatste 15 weken schema nu helemaal niet gehad. Ik moet er wel eerlijkheidshalve aan toevoegen dat vrouwlief mij tijdens dit laatste schema steeds wakker maakte rond 3 - 4 u en dan mij ontbijt serveerde. Daarna val ik terug in slaap om dan rond (bijvoorbeeld) 7u op te staan. Niet erg xxx maar het werkt wel. :tongue:

Dus eigenlijk eet ik nu wel ontbijt. Ik denk daar nu net aan lol. Eigenlijk haat ik loop en voedingsschema's maar ik heb het de laatste 15 weken ditmaal wel vrij slim aangepakt. Echt zware fouten heb ik nu niet gemaakt. Het resultaat is er dan ook naar: 100% blessurevrij, een paar secondjes (niet veel) basistempo gewonnen en de afstand die ik vlotjes kan lopen tevens verdubbeld. (aan die paar secondjes per km sneller he)

---

Echt zo snel gaat het wel niet (maar dit is normaal - het kan altijd sneller maar dan riskeer je blessures en andere problemen).

Mijn basistempo was doorheen heel 2023 zo rond 5:30 tot 5:35. Maar dat schuift nu (eindelijk weer) op naar 5:25 tot 5:30. (het resultaat van ditmaal geen blessures op te lopen). De max afstand was 15 weken geleden een triestig dieptepunt van 7 km. Nu is dat 14-15 km. Daarmee moet ik tevreden zijn.

Idem hier. Twee weken terug heb ik eens een rustweek genomen (concreet: 2 dagen rust - 5km herstelstempo - 1 dag rust - 11km hersteltempo - 2 dagen rust), en dan ben ik echt al om te rotten. :laugh:
Ik neem nu 5 dagen rust. Dat is horror! :tongue:

Maar ik ga dat wel doen. Gisteren liep ik 11 km lang aan 5:18min/km + warming up en cooling down rond 5:40 (In totaal aldus 15,1km aan 5:22 gemiddeld). Na zo'n snelle duurloop is die rust welgekomen. Natuurlijk wist ik wel al op voorhand dat ik rust ging nemen he. Dit was na 15 weken gewoon ne test hoever ik stond. Blijkbaar is dat dus redelijk goed (maar het kan altijd nog beter).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan