Dat zou ik nog niet zomaar zeggen… sowieso is ff (drastisch) volume opdrijven altijd een slecht idee. Dat moet maanden voor de wedstrijd, in de laatste maand moet je kwaliteit hebben, geen kwantiteit. Dus hardere trainingen, eerder dan volume. En daarbij opletten dat de belasting niet te drastisch stijgt. Dus net mínder volume. Maar typisch is dat wel het moment van kans op blessures.Ik kan een kruis maken over mijn eerste wedstrijd op een tweetal weken van nu.
In functie van die wedstrijd had ik mijn schema ‘opgedreven’ naar 4x de week en een totaal volume van ongeveer 30km ipv 20-23km. Maar al snel begon ik te voelen dat dat hoger volume mij niet beviel. Voornamelijk aan mijn iliopsoas spier. Vanaf een km of 2 begin ik te voelen dat die verkrampt en is het echt uitlopen op karakter. De uren en dag later blijft het hetzelfde. Stretchen helpt gedurende een kwartiertje maar dan verkrampt ze opnieuw.
Maandag naar de huisarts maar ik vrees dat er geen remedie zal zijn die me pijnvrij aan de start zal krijgen.
Misschien met twee weken rust dat het iets beter zou zijn, maar conditioneel ga ik dan niet top zijn dus das ook geen oplossing.
Maar die spier, dat klinkt als overbelasting. En dat is meestal niet zo acuut en is waarschijnlijk al iets langer bezig. Ik zou niet slechts kijken naar die laatste weken als oorzaak. Doe je ook core-oefeningen?
En ten slotte je wedstrijd: als je nog in een heel vroege fase zit van overbelasting is een weekje rust (met fietsen?) en een weekje taper zeker geen ramp. Hoelang wordt de wedstrijd? Als die korter is dan een 10 mijl, zou ik het nog durven afhankelijk van hoe je je voelt, maar met natuurlijk het idee van rust ervoor en achteraf.

Daarna heb ik ook direct 8 dagen op rij minstens 30 minuten gesport (wel maar 1 stevige training van 1u30 met stukken aan hoge intensiteit).