Jep, de twee minuten die me dat zou uitsparen, is me geen extra €6 per maand waard. Met die krachttraining is dat misschien al iets anders maar langs de andere kant, vind je zo'n dingen heel makkelijk en uitgebreid op youtube terug..
Voor mij is (was) het grootste voordeel de aanpasbaarheid en de automatische aanpassingen. Geen enkel schema van Garmin of Polar doet dat voor jou, daarvoor moet je altijd naar een (veel duurdere) coach gaan. Heb je een dag meer km's gelopen, of trager gelopen dan gepland, dan past het om middernacht al je volgende trainingen daarop aan. Normaal gaat dat weinig verschil maken, maar soms zijn de verschillen groter. Zeker bij kwaliteitstrainingen dichter bij het doel, maar ook bij een weekje waarin je weinig kunt lopen. De automatische link met Garmin, bwa... ik zet ze er al even graag zelf op, zodat ik weet wat ik precies moet doen.
Een ander voordeel is dat ze wel degelijk gepolariseerd trainen. Er zit heel weinig grijs trainen in, en ze komen toch aardig dicht in de buurt van de 80/20% traag vs snel. En dat mis ik vooral bij oa Garmin, die voor mijn gevoel toch te vaak blijft vasthouden aan het idee dat kwaliteitstrainingen het enige zijn wat telt. Veel te veel gewicht hangt aan anaerobe en tempotrainingen vs duurtrainingen
voor mij.
Maar ik zeg dus 'was', want ondertussen werk ik met de schema's van Stryd. Niet-adaptieve schema's, en dat verschil is er toch wel. Gelukkig werkt de kalibratie wel goed.
Edit: O ja, om op de vraag te antwoorden

Ja, ik doe ook spieroefeningen thuis, maar dat zijn dan grondoefeningen. Allemaal oefeningen die ik heb gekregen van de kine na een blessure, en die blijf ik eigenlijk herhalen. Blijven ook telkens dezelfde die voor iedere loper belangrijk zijn, denk ik: gluten, heupflexoren, hamstrings en quads. Samen met wat stretchen en lenigheid in probleemgebieden voor mij (achilles en bil). Pre-hab noemen ze dat ook wel

In theorie elke dag dat ik niet loop, maar de laatste keer bij de kine zei die: waarom zou je op je rustdag je spieren gaan belasten. Dus nu probeer ik het net niét op rustdagen te doen. Al gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat ik ze meer en meer vergeet als het goed gaat.