Ik zou alvast niet aan een marathonvoorbereiding (zelfs niet aan een halve) beginnen zonder een lactaattest. Dat kan samen met een sportmedisch onderzoek, afhankelijk van je leeftijd kan dat wel nuttig zijnTerugkomend op hartslagzones
Ik ga inderdaad misschien eens beter gaan voor een lactaattest. Ik loop eigenlijk al bijna 10 jaar met nooit echte doelen, meer om gezond te blijven feitelijk. Nu wil ik toch eens gaan voor een halve marathon en volgend jaar - waarom niet - een volledige marathon.
Ik heb via dit topic onwijs veel bijgeleerd als lurker, maar afgaan op hartslagzones bepaald door 220-leeftijd is natuurlijk wat onzinnig als het dan ook niet correct is. Energylab kom ik zo tegen voor lactaattesten, iemand ervaring mee?
Je hebt praktijktesten die aardig in de buurt kunnen komen en meestal ook komen. Zoals de methode van Joe Friel die ik hier al vaker heb aangeraden (exact 30min voluit lopen, en de gemiddelde hartslag van de laatste 20= je drempel), en een max-HR-test. Maar dan mis je natuurlijk een heel stuk, en je weet nooit of je echt wel daarin past. Er zijn er wel meer die het doen, EnergyLabs wordt vaak aangeraden. Volgens mij bij @Vlitser zelf ook
Of je kunt het via het ziekenhuis doen. Oa in het UZA SPORTS, dan zit er ineens het sportmedische onderzoek bij.
). Dat wil niet zeggen dat je plots over je wattages moet gaan gewoon omdat de wind in de rug zit, maar vaak is het toch net een trap rapper dan je gedacht had.

Maar beide kunnen waar zijn: Je kunt je kapotlopen naar beneden omdat het idee is dat de relatieve inspanning daar toch veel lager ligt, én je tempo schommelt behoorlijk op hellingen als je gelijke inspanning wilt aanhouden. Als je verwacht exacte rondetijden aan te houden, kun je zelfs schrikken van hoeveel om hetzelfde wattage aan te houden.