Algemene Loopthread

Mooi dat je wat extra km's bij doet, dat geeft sowieso veel vertrouwen. Maar als je in de flow zit is dat inderdaad wel zalig om te lopen :love:

Enige nadeel is dat je in konijnenpijp geen deftige snelheidsmeting hebt.
Doseren is de boodschap, maar als je dat doet valt dat echt wel reuze mee.
Wat zijn de doelen hier voor de 10miles?

Ik start met als doel 1u10 kalm aan. En zien zien hoe de benen zijn bij het justitiepaleis om eventueel te versnellen of gewoon verder te blijven lopen.
Onder 1u10, dat zou voor mij voluit zijn 😁 da's dus het doel.

Terug van de halve marathon van Lier, juist voor de start een stortbui, maar dan bij de start zelf scheen het zonnetje, speciaal weer, nog best veel zon, de eerste 10km de wind in de rug, doorgekomen in 39m46s, maar tien seconden trager als mijn eindtijd in Mechelen afgelopen zondag, dan de brug over en de wind pal op de kop, liepen er vervolgens twee man wieltjes te zuigen, die dan de kop opgedwongen, waarna er vervolgens ene wegliep. pijp was uit en nog een aantal uit de achtergrond teruggekomen, paar keer met een ouwe rakker voor mij haasje over, maar er zat niks meer in, uiteindelijk de halve in 1u28m en nog wat gefinished.

Geen echt doel hier. Heb me samen met wat collega’s ingeschreven en zal ook mijn allereerste loopevent ooit zijn. Ook de eerste maanden dat ik focus op het lopen.
Trenara stelt 1u32 voor, maar we zullen wel zien!

Ik start met als doel 1u10 kalm aan. En zien zien hoe de benen zijn bij het justitiepaleis om eventueel te versnellen of gewoon verder te blijven lopen.

59min

Ik moet de 10 miles dit jaar laten passeren. Ik heb nog altijd last van de (steun)rugspieren dus ik geraak nooit naar boven in de konijnenpijp.
Ik zal morgen in de regen wel een toerke doen.

Ik ben nu voor de 2de keer bij de arts geweest. Ik moet blijven bewegen en lopen en wat geduld hebben (dit geneest gewoon blijkbaar heel tergend langzaam). Ik word er soms wel moedeloos van, maar het is wat het is.

10 miles over een maand..
Ik ga het voorzichtiger aanpakken dan gepland door de last in mijn bovenbenen.
Helaas dus minder lopen en meer fietsen.

Gisteren ook wel zo ne massage gun besteld. Hopelijk doet het wat af.
Ik heb dit produkt gekocht een dik jaar geleden
Masseert iets te hard, maar het helpt wel erg goed. Ik ben blij dat toen gekocht te hebben. zonder dit apparaat had ik 2 weken geen millimeter kunnen slapen de afgelopen maand.

Ik heb ook wel een massagestoel, maar die geraakt niet tot aan de onderste rugspieren (helaas), terwijl zo'n toestel overal aan kan (je verlegt dit dan gewoon).

Die massage gun die jij gekocht hebt, ziet er ook wel goed uit.

Mijn doel voor de 10M: weggaan voor onder de 1u25. En zo dicht bij de 1:20 als ik kan eindigen.

Ik zit nog in dubio voor het najaar. Ik ben sinds gisteren me aan het inlezen, boel podcasts gehoord, op aanraden van een kameraad-coach. Die zei dat je in theorie je huidige conditie met verbazingwekkend weinig verval tot wel zes weken op een plateau kunt houden en toch de frequentie en de totale loopminuten gevoelig kunt laten zakken. Mits, belangrijk, de intensiteit wel hoog blijft. Dus dat zou ik tijdens de vakantie kunnen doen, en dan nog 2w knallen en 1w taper voor de Antwerp Marathon 🙈

Ik train nu met Garmin coach. 5 trainingen per week waarvan 2 heel zware (interval of hoog tempo) en 3 iets wat rustigere maar nog altijd goei tempo (5:30 tot 6:00 bij doeltempo van 4:45 op racedag).
Dus echt rustige loopjes zitten er niet tussen. Denk wel dat dit te maken heeft met dat ik een doeltempo heb opgegeven

Laatst bewerkt:
Vandaag de 32 km van de crêtes de spa gelopen (trail).
Mannekes wat een weer. Ik verzoop bijna. Had mij voorgenomen, rustig te lopen en als enige doel uitlopen. Is goed gelukt moet ik zeggen. Heb mij heel goed kunnen inhouden, en de 32km heb ik eigenlijk zonder problemen verteerd.
Jammer van het weer, want het parcours en de organisatie zat wel snor.

Vandaag LSD, het doel was 14,7km in 1:25 (5:47 gemiddeld). Maar inderdaad wat een weer. Rustig begonnen en na 1km, 3sec achter op schema.
Daarna dalend, meteen een minuut voor op schema genomen door gewoon naar beneden te bollen. Dan regen, wind, bergop, schijte weer.
Ik heb de rem erop gezet en gewoon de benen hun werk laten doen. Ik heb dan heel lang rond 1 min voorsprong gelopen (soms iets minder, soms weer iets meer op een vlotter stukje).

Halverwege liep dit op naar 1:15 voorsprong. Dan de laatste kilometers tempo kunnen houden en wind meer in de rug, en dan liep dit op naar 2 volle minuten voorsprong.

Daarna rustig uitgelopen en 15,1km gelopen in 1:25. (5:37 gemiddeld).

Ik ben nu echt wel vermoeid. 40+km week, rug nog niet 100% wat toch energie koste. Hopelijk blijf ik nu blessurevrij zodat ik eindelijk even op die 40km per week kan blijven. Volgende week ga ik wel maar 2x lopen. Ik heb een rustweek nodig.

Als ik onder 4'/km loop (dus tussen 1:04 en 1:05 als de lengte van het parcours correct is) ben ik al heel content. Als ik dat niet haal, is het geen ramp.

Het is voor mij vooral een tussentijdse test. Als ik nadien met voldoende rust goed hersteld geraak, weet ik waar ik aan toe ben.H et doel is om volgend jaar er wat evenementen uit te pikken, bv. Ten Miles sub 1:00. Ik kan pas sinds enkele weken terug een volume lopen waarmee ik blij ben (50+ km) na twee jaar af en aan op de sukkel geweest te zijn en sinds mei vorig jaar gestaag het volume opgebouwd te hebben tot nu.

Hier 80km weekje afgerond. Denk toch dat dat voor mij een record is. Geen issues dus het lijf verteert het goed.

Volgende week nog een HM op marathon pace als test, en daarna taperen. Het belangrijkste werk is dus stilaan geleverd.

Voor mijn duurloop en LSD paartje Clifton 8 is het na net geen 1200km wel voldoende geweest 😀

IMG_20230326_183311.jpg

Gisteren voor het eerst in meer dan 5 jaar aan de start van een ‘wedstrijd’ gestaan. De 11km in Gent, het doel was om die onder het uur te lopen, gewoon een steady pace van iets minder dan 5:30. Het was ook al meer dan 5 jaar geleden dat ik meer dan 7km had gelopen.

11km bleek er wel maar 10,1 te zijn, wat flauw is. Maar het ging vlot, de 10 gelopen in 54:05 dus mooi op schema om binnen het uur 11 te lopen. Ik was mij ook aan het sparen om de laatste km nog vol te gaan, dat bleek niet meer mogelijk te zijn 😅

Wel opvallend dat ik met die tijd in de top 21% van de finishers zat, terwijl ik mijzelf absoluut niet als goede loper zie en continu heb gepraat tijdens het lopen.

Hier gisteren ook Gent gedaan maar dan de marathon.
Net onder de 4 uur geëindigd, de omstandigheden waren echt wel kak tbh.
Ook helemaal niet zo een leuk parcours, weinig van de stad gezien, met momenten stukken door velden vol modder en plassen.
De laatste 5 kilometer nog een stevige brug en de laatse 4 km nog 2-3 kleinere bruggen. Op dat moment keek ik daar enorm tegen op om die iedere keer te doen.

Tot km 35 constant tempo's gedaan van 5:20 - 5:35 dan vanaf 36 richting de 6:00 en de laatste 3 rond de 6:30

Blij dat ik het gehaald heb en nog blijer dat ik net onder mijn doel zat ondanks het weer en een verhuis die ik vorige week bijna volledig afgerond heb. Donderdag 2 wagens volgeladen en dat was toch een keer of 30-40 telkens de trap van het eerste omhoog dus ik zat met heel zware kuiten.
Zo blij dat het gewoon allemaal OK was.
Harstslag zat eerste 1.5 uur altijd rond de 140 dan gestegen naar ongeveer 150 tot het 3de uur en vanaf dan boven de 160 met pieken rond de 177.
Bij aankomst op mijn stepke gestapt naar de auto (+/- 10 minuten) en daar wel enorme krampen. Ik heb daar sowieso wel vaak last van, ook op random momenten maar deze waren best erg. Vooral mijn kuiten dus, dan weer mijn buikspieren, dan mijn borst,... enfin waren ff paar minuten afzien.
Half uurtje in de auto ook ff moeten stoppen om te kotsen en erna me weer heel wat beter gevoeld. Heb dat soms wel bij echt zware inspanningen, mijn cool down was ook niet optimaal tbh. Maar hey, erna was ik weer top :woohoo:

Best emotioneel allemaal. Vaak gedacht aan mezelf 20 jaar geleden toen ik gepest werd en altijd laatste gekozen werd voor de lessen LO terwijl ik daar nu in weer en wind een marathon zat te lopen, best een goeie Thai bokser ben en elke dag sport.
Ook nog aan de mislukte marathon poging in R'dam vorig jaar waar ik dan achteraf ben te weten gekomen dat mijn ex toen met één van haar minnaars zat te sturen dat ze wilde dat hij bij haar op de kamer was en dat terwijl ik zo aan het afzien was en door de pijn in mijn knie ben moeten staken. Af en toe echt wat tranen in mijn ogen gehad.
Dat heeft er mij allemaal wel wat doorgetrokken, zeker die laatste kilometers als je mensen ziet beginnen wandelen is het toch wel verleidelijk maar ik was het mezelf schuldig om door te doen.
Op km 41 ook nog een kramp in mijn hamstring, toen had ik wel echt bang dat ik het niet zou halen maar gewoon even met dat been wat op de grond gestampt en toen kon ik door.

Blij dat ik het gedaan heb en nog blijer dat het zulke omstandigheden waren, dat maakt het voor mij nog mooier.

Hier gisteren ook Gent gedaan maar dan de marathon.
Net onder de 4 uur geëindigd, de omstandigheden waren echt wel kak tbh.
Ook helemaal niet zo een leuk parcours, weinig van de stad gezien, met momenten stukken door velden vol modder en plassen.
De laatste 5 kilometer nog een stevige brug en de laatse 4 km nog 2-3 kleinere bruggen. Op dat moment keek ik daar enorm tegen op om die iedere keer te doen.

Tot km 35 constant tempo's gedaan van 5:20 - 5:35 dan vanaf 36 richting de 6:00 en de laatste 3 rond de 6:30

Blij dat ik het gehaald heb en nog blijer dat ik net onder mijn doel zat ondanks het weer en een verhuis die ik vorige week bijna volledig afgerond heb. Donderdag 2 wagens volgeladen en dat was toch een keer of 30-40 telkens de trap van het eerste omhoog dus ik zat met heel zware kuiten.
Zo blij dat het gewoon allemaal OK was.
Harstslag zat eerste 1.5 uur altijd rond de 140 dan gestegen naar ongeveer 150 tot het 3de uur en vanaf dan boven de 160 met pieken rond de 177.
Bij aankomst op mijn stepke gestapt naar de auto (+/- 10 minuten) en daar wel enorme krampen. Ik heb daar sowieso wel vaak last van, ook op random momenten maar deze waren best erg. Vooral mijn kuiten dus, dan weer mijn buikspieren, dan mijn borst,... enfin waren ff paar minuten afzien.
Half uurtje in de auto ook ff moeten stoppen om te kotsen en erna me weer heel wat beter gevoeld. Heb dat soms wel bij echt zware inspanningen, mijn cool down was ook niet optimaal tbh. Maar hey, erna was ik weer top :woohoo:

Best emotioneel allemaal. Vaak gedacht aan mezelf 20 jaar geleden toen ik gepest werd en altijd laatste gekozen werd voor de lessen LO terwijl ik daar nu in weer en wind een marathon zat te lopen, best een goeie Thai bokser ben en elke dag sport.
Ook nog aan de mislukte marathon poging in R'dam vorig jaar waar ik dan achteraf ben te weten gekomen dat mijn ex toen met één van haar minnaars zat te sturen dat ze wilde dat hij bij haar op de kamer was en dat terwijl ik zo aan het afzien was en door de pijn in mijn knie ben moeten staken. Af en toe echt wat tranen in mijn ogen gehad.
Dat heeft er mij allemaal wel wat doorgetrokken, zeker die laatste kilometers als je mensen ziet beginnen wandelen is het toch wel verleidelijk maar ik was het mezelf schuldig om door te doen.
Op km 41 ook nog een kramp in mijn hamstring, toen had ik wel echt bang dat ik het niet zou halen maar gewoon even met dat been wat op de grond gestampt en toen kon ik door.

Blij dat ik het gedaan heb en nog blijer dat het zulke omstandigheden waren, dat maakt het voor mij nog mooier.
Topper.
Probeer me in te leven in het verhaal. Zou zelf ook volschieten.
Geweldig dat je hebt uitgelopen, en onder 4u. Respect.
Je wordt er op alle vlakken beter van.

10 Miles-parcours eens goed bekeken.

Dus de aanpassingen die ze hebben gedaan en/of de pijnpuntjes dit jaar:
- Na de U-bocht na de Bolivartunnel (die veel mensen onderschatten) : In plaats van stukje rechtdoor, nu direct inslaan naar de eerste bevoorrading. Ik weet niet of het vorig jaar ook zo was, maar het jaar daarvoor alvast niet. Een beetje een ambetante straat, omdat het twee smallere baanvakken zijn, gescheiden door een tramvak met kasseien. Maar als het niet druk is, heel goed te doen.

- Pakweg 500m slechte kasseien vanaf 7km-punt: zit er altijd in, echt een kutstuk, maar wel te begrijpen. Van mij mochten ze langs het water gaan elk jaar.

- Na Grote Markt komt normaal een heel lang stuk met nog slechtere kasseien, dat is vervangen door een kort stukje Oude Beurs (afwisselend goed/redelijk :p ) en dan Lange Koepoort helemaal af en studentenbuurt in, allemaal heel goed te belopen. Mooie asfalt of klinkers, nergens nog last. Dat is een pak minder kasseien dus.

- Eerstvolgende punt is pas aan de Konijnenpijp. En daar vind ik het toch wel een raar bochtenwerk om daar nog in te raken :D Net ervoor moet je een lus voor het MAS langs, wat opnieuw erg goed ligt (zeker als ze de plaveien binnen de hekken zetten, dan kun je die nemen ipv de kasseien, maar wrs niet) en dan eigenlijk 2x 90° en 1 U-bocht om in de Pijp te duiken.

Op zich dus zeker een verbetering/versnelling tegenover vroeger met die kasseien die weg zijn, en een deel van het gewriemel dat weg is om krampachtig een stuk Meir erin te willen. Dat erg slecht ligt, zeker als het nat is. Dus veiliger voor de Alphafly'ers onder ons ;) Maar de ingang van de Waaslandtunnel vind ik wel een beetje raar liggen nu.

Terug
Bovenaan