Algemene Loopthread

10 Miles-parcours eens goed bekeken.

Dus de aanpassingen die ze hebben gedaan en/of de pijnpuntjes dit jaar:
- Na de U-bocht na de Bolivartunnel (die veel mensen onderschatten) : In plaats van stukje rechtdoor, nu direct inslaan naar de eerste bevoorrading. Ik weet niet of het vorig jaar ook zo was, maar het jaar daarvoor alvast niet. Een beetje een ambetante straat, omdat het twee smallere baanvakken zijn, gescheiden door een tramvak met kasseien. Maar als het niet druk is, heel goed te doen.

- Pakweg 500m slechte kasseien vanaf 7km-punt: zit er altijd in, echt een kutstuk, maar wel te begrijpen. Van mij mochten ze langs het water gaan elk jaar.

- Na Grote Markt komt normaal een heel lang stuk met nog slechtere kasseien, dat is vervangen door een kort stukje Oude Beurs (afwisselend goed/redelijk :p ) en dan Lange Koepoort helemaal af en studentenbuurt in, allemaal heel goed te belopen. Mooie asfalt of klinkers, nergens nog last. Dat is een pak minder kasseien dus.

- Eerstvolgende punt is pas aan de Konijnenpijp. En daar vind ik het toch wel een raar bochtenwerk om daar nog in te raken :D Net ervoor moet je een lus voor het MAS langs, wat opnieuw erg goed ligt (zeker als ze de plaveien binnen de hekken zetten, dan kun je die nemen ipv de kasseien, maar wrs niet) en dan eigenlijk 2x 90° en 1 U-bocht om in de Pijp te duiken.

Op zich dus zeker een verbetering/versnelling tegenover vroeger met die kasseien die weg zijn, en een deel van het gewriemel dat weg is om krampachtig een stuk Meir erin te willen. Dat erg slecht ligt, zeker als het nat is. Dus veiliger voor de Alphafly'ers onder ons ;) Maar de ingang van de Waaslandtunnel vind ik wel een beetje raar liggen nu.
Gvd nogal een studie voor een doeltijd van 1u20 :oi22:
 
Gvd nogal een studie voor een doeltijd van 1u20 :oi22:
Haha, zeker weten :D Het was ook gewoon omdat ik de veranderingen eens wou bekijken, en met onze babbel mets @MichielD4 in gedachten, voor mensen met die snelheden en die schoenen is het wel absoluut niet evident. En als die hier dan niet vaak lopen... Kan maar helpen!

Voor mij maken die kasseien ook bijna nergens iets uit. Zoals je zegt, voor 1u25 (niet 20! :D ) en niet op van die Alpha's, meh. Dat loopt hoogstens een beetje vermoeiender, maar meer niet echt.
 
10 Miles-parcours eens goed bekeken.

Dus de aanpassingen die ze hebben gedaan en/of de pijnpuntjes dit jaar:
- Na de U-bocht na de Bolivartunnel (die veel mensen onderschatten) : In plaats van stukje rechtdoor, nu direct inslaan naar de eerste bevoorrading. Ik weet niet of het vorig jaar ook zo was, maar het jaar daarvoor alvast niet. Een beetje een ambetante straat, omdat het twee smallere baanvakken zijn, gescheiden door een tramvak met kasseien. Maar als het niet druk is, heel goed te doen.

- Pakweg 500m slechte kasseien vanaf 7km-punt: zit er altijd in, echt een kutstuk, maar wel te begrijpen. Van mij mochten ze langs het water gaan elk jaar.

- Na Grote Markt komt normaal een heel lang stuk met nog slechtere kasseien, dat is vervangen door een kort stukje Oude Beurs (afwisselend goed/redelijk :p ) en dan Lange Koepoort helemaal af en studentenbuurt in, allemaal heel goed te belopen. Mooie asfalt of klinkers, nergens nog last. Dat is een pak minder kasseien dus.

- Eerstvolgende punt is pas aan de Konijnenpijp. En daar vind ik het toch wel een raar bochtenwerk om daar nog in te raken :D Net ervoor moet je een lus voor het MAS langs, wat opnieuw erg goed ligt (zeker als ze de plaveien binnen de hekken zetten, dan kun je die nemen ipv de kasseien, maar wrs niet) en dan eigenlijk 2x 90° en 1 U-bocht om in de Pijp te duiken.

Op zich dus zeker een verbetering/versnelling tegenover vroeger met die kasseien die weg zijn, en een deel van het gewriemel dat weg is om krampachtig een stuk Meir erin te willen. Dat erg slecht ligt, zeker als het nat is. Dus veiliger voor de Alphafly'ers onder ons ;) Maar de ingang van de Waaslandtunnel vind ik wel een beetje raar liggen nu.
Je bent de grootste merde nog vergeten: de laatste twee kilometer afzien na de Waaslandtunnel 😁 Vroeger was het U-bochtje maken en paar honderd meter doorzetten en klaar.
 
De laatste twee loopjes steeds na een paar kilometer last van mijn voeten (eerder de pees van scheenbeen naar voet, dus de bovenkant).
Kan dat gewoon van te vast geknoopte schoenen zijn?
 
10 Miles wordt mijn eerste officiële "wedstrijd".
Afgelopen 3 jaar alles gelopen tot aan een marathon die ik zelf had uitgestippeld (3u43 over gedaan), ondertussen wel volume iets geminderd maar loop nog wel vrij vlot 16km aan 5:00 pace.

Wat zijn tips voor de 10 Miles? Kan ik er van uitgaan dat ik met een tempo van 5:00 bij het gemiddelde zit en ik dus vrijwel continu omsingeld zal zijn door een massa? Is het beter om in het begin iets sneller van start te gaan om toch wat mensen achter me te laten?
1u20 is minimum tijd voor mezelf, al lijkt 1u15 me een (relatief) eenvoudige doelstelling om te halen, op voorwaarde dat ik vrijuit kan lopen. Het is daar natuurlijk wel wat drukker dan wanneer ik alleen ga lopen :unsure:
 
Wat zijn tips voor de 10 Miles? Kan ik er van uitgaan dat ik met een tempo van 5:00 bij het gemiddelde zit en ik dus vrijwel continu omsingeld zal zijn door een massa? Is het beter om in het begin iets sneller van start te gaan om toch wat mensen achter me te laten?

Aan 5:00 ga je voortdurend mensen voorbijlopen hoor. Er lopen daar heel veel mensen bij die zoiets vooral voor de fun en ervaring doen, die soms zelfs nauwelijks getraind hebben of net eens 2 maand sportief zijn gaan doen in functie van de 10 miles.

Als ik jou was zou ik gewoon aan beoogd tempo van start gaan, het begin gaat wat druk zijn maar tegen dat je naar de Kennedytunnel gaat heb je al wel ruimte genoeg om te lopen.
 
11km bleek er wel maar 10,1 te zijn, wat flauw is. Maar het ging vlot, de 10 gelopen in 54:05 dus mooi op schema om binnen het uur 11 te lopen. Ik was mij ook aan het sparen om de laatste km nog vol te gaan, dat bleek niet meer mogelijk te zijn 😅

Wel opvallend dat ik met die tijd in de top 21% van de finishers zat, terwijl ik mijzelf absoluut niet als goede loper zie en continu heb gepraat tijdens het lopen.

Hoe groter het event, hoe trager er (gemiddeld gezien) gelopen wordt. Je moet maar eens naar wat kleine lokale wedstrijden gaan, daar vlammen ze goed door. Wat oude en minder oude uitslagen die ik gelopen heb:

10K aan 13.23 km/h: #101/199
10K aan 14.20 km/h: #62/185
10K aan 15.08 km/h: #73/1143

HM aan 12.13 km/h: #105/230
HM aan 12.20 km/h: #1604/7799
HM aan 14.12 km/h: #40/354
 
10 Miles wordt mijn eerste officiële "wedstrijd".
Afgelopen 3 jaar alles gelopen tot aan een marathon die ik zelf had uitgestippeld (3u43 over gedaan), ondertussen wel volume iets geminderd maar loop nog wel vrij vlot 16km aan 5:00 pace.

Wat zijn tips voor de 10 Miles? Kan ik er van uitgaan dat ik met een tempo van 5:00 bij het gemiddelde zit en ik dus vrijwel continu omsingeld zal zijn door een massa? Is het beter om in het begin iets sneller van start te gaan om toch wat mensen achter me te laten?
1u20 is minimum tijd voor mezelf, al lijkt 1u15 me een (relatief) eenvoudige doelstelling om te halen, op voorwaarde dat ik vrijuit kan lopen. Het is daar natuurlijk wel wat drukker dan wanneer ik alleen ga lopen :unsure:
Met een tempo van 5:00 zit je ver boven het gemiddelde. In de top 15% of zo. Er doen heel veel (ongetrainde) plezierlopers mee. Als je vooraan in je wave staat, zul je niet te veel last hebben van het volk. Hoe hoger je wave, hoe meer natuurlijk.

Tips, behalve de dingen die ik hierboven al gezet had, zou ik vinden: kom niet met de auto, kom op tijd en probeer niet met de fiets de St-Annatunnel te nemen. Ik ga met de fiets tot aan de fietsenparking, die vaak al vol staat en neem de tunnel dan te voet. Afhankelijk vanwaar je komt, denk ik dat de fiets of de tram het beste is. En de tram zal ook stampvol zitten, je zult de eerste die aankomt niet op kunnen.

En als de wind goed staat, is het stuk langs de kaaien eentje waarop je kunt doortrekken, en de toptijden dat ook doen naar het schijnt. Omdat het daarna de tunnel in duiken is, en het daar moeilijk inschatten is ook.

Of die na net geen 2km 🤐 die toch ook niet?
Ik ging ervan uit dat die er waren voor de kortere lopen, maar die hebben geen bevoorrading. En komen niet op hetzelfde parcours. Moet iets zijn met sponsordeals, zeker?
 
10 Miles wordt mijn eerste officiële "wedstrijd".
Afgelopen 3 jaar alles gelopen tot aan een marathon die ik zelf had uitgestippeld (3u43 over gedaan), ondertussen wel volume iets geminderd maar loop nog wel vrij vlot 16km aan 5:00 pace.

Wat zijn tips voor de 10 Miles? Kan ik er van uitgaan dat ik met een tempo van 5:00 bij het gemiddelde zit en ik dus vrijwel continu omsingeld zal zijn door een massa? Is het beter om in het begin iets sneller van start te gaan om toch wat mensen achter me te laten?
1u20 is minimum tijd voor mezelf, al lijkt 1u15 me een (relatief) eenvoudige doelstelling om te halen, op voorwaarde dat ik vrijuit kan lopen. Het is daar natuurlijk wel wat drukker dan wanneer ik alleen ga lopen :unsure:
Hopelijk start je in wave 1 😁 dan zal je vanaf de snelweg wel vrij op je gemak kunnen lopen zonder te moeten zigzaggen.
 
Met een tempo van 5:00 zit je ver boven het gemiddelde. In de top 15% of zo. Er doen heel veel (ongetrainde) plezierlopers mee. Als je vooraan in je wave staat, zul je niet te veel last hebben van het volk. Hoe hoger je wave, hoe meer natuurlijk.

Tips, behalve de dingen die ik hierboven al gezet had, zou ik vinden: kom niet met de auto, kom op tijd en probeer niet met de fiets de St-Annatunnel te nemen. Ik ga met de fiets tot aan de fietsenparking, die vaak al vol staat en neem de tunnel dan te voet. Afhankelijk vanwaar je komt, denk ik dat de fiets of de tram het beste is. En de tram zal ook stampvol zitten, je zult de eerste die aankomt niet op kunnen.

En als de wind goed staat, is het stuk langs de kaaien eentje waarop je kunt doortrekken, en de toptijden dat ook doen naar het schijnt. Omdat het daarna de tunnel in duiken is, en het daar moeilijk inschatten is ook.


Ik ging ervan uit dat die er waren voor de kortere lopen, maar die hebben geen bevoorrading. En komen niet op hetzelfde parcours. Moet iets zijn met sponsordeals, zeker?
Dat komt door het trauma in 2019 (?) toen het 30° was en de eerste bevoorrading pas op 6,5km was net voor de Bolivartunnel. Toen zijn er zoveel ongetraindecm pummels ingestort in de eerste 5k dat ze tegenwoordig maar al een bevoorrading voorzien na 2km.
 
Thanks voor de feedback, kijk er al naar uit.
Ga nog eens nadenken over hoe ik tot daar ga komen, met de trein en vervolgs een deelfiets/step lijkt me het eenvoudigste komende van Willebroek.
 
Dat komt door het trauma in 2019 (?) toen het 30° was en de eerste bevoorrading pas op 6,5km was net voor de Bolivartunnel. Toen zijn er zoveel ongetraindecm pummels ingestort in de eerste 5k dat ze tegenwoordig maar al een bevoorrading voorzien na 2km.
2018

Ik liep daar toen bij. 1u53, m'n halve marathon in oktober dat jaar was sneller dan dat!
Eigenlijk was ik toen ook niet echt goed getraind om daar te staan, zat al stikkapot op halverwege en als je dan die tempo's ziet amai.

Veel succes aan diegenen die mee doen!
 
2018

Ik liep daar toen bij. 1u53, m'n halve marathon in oktober dat jaar was sneller dan dat!
Eigenlijk was ik toen ook niet echt goed getraind om daar te staan, zat al stikkapot op halverwege en als je dan die tempo's ziet amai.

Veel succes aan diegenen die mee doen!
aha, toen was ik sneller dan u :D 1u39'40"!
Was wel echt geen leuke ervaring in die hitte toen.
 
Terug
Bovenaan