Algemene Loopthread

Nu het lopen nog steeds goed gaat, durf ik toch al wa dromen naar volgend jaar.
Droom om volgend jaar die 1e marathon eens te lopen.
Ik wil niks forceren en blijven opbouwen.
Wat is een goede marathon om te beginnen?
De 1e die in mij opkomt is die van Brussel? Als die weer in september/oktober valt heb ik nog ruim de tijd om me voor te bereiden.
Anderzijds da is nog lang, en heb het gevoel dat ik er tegen eind april/mei wel al zal kunnen staan (zonder tegenvallers)

In Januari ga ik de 24km doen op de houffa trail. Da zal al een 1e test zijn qua conditie
 
Nu het lopen nog steeds goed gaat, durf ik toch al wa dromen naar volgend jaar.
Droom om volgend jaar die 1e marathon eens te lopen.
Ik wil niks forceren en blijven opbouwen.
Wat is een goede marathon om te beginnen?
De 1e die in mij opkomt is die van Brussel? Als die weer in september/oktober valt heb ik nog ruim de tijd om me voor te bereiden.
Anderzijds da is nog lang, en heb het gevoel dat ik er tegen eind april/mei wel al zal kunnen staan (zonder tegenvallers)

In Januari ga ik de 24km doen op de houffa trail. Da zal al een 1e test zijn qua conditie
In België?

Brussel is redelijk zwaar met serieuze kuitenbijters erin. Ik heb eerst Antwerpen gelopen en dan pas Brussel. Die eerste is veel vlakker.
 
Volgens mij vallen die kuitenbijters nog wel mee in vergelijking met de Houffa trail.
Het is maar wat je wil als eerste marathon he. ;) 42km valt niet te onderschatten (tov 24km voor de Houffa trail).
Die heuveltjes vallen misschien wel mee maar als je na 35km stikkapot zit en je moet terug klimmen in Brussel dan valt elke scheet toch wel tegen.
 
Antwerpen is begin September zeker. Da is een moeilijke periode voor mij.
Heb begin september de Hagelandse 101 wandeltocht. Dus is geen ideale combo ;-)
 
Bon juist een uur gaan lopen.
Op zich warm genoeg, maar buik ziet rood en ijskoud. Op te lossen met windjack Wss.

Mensen met een Garmin, effectieve oplaadtijd 2u? De mijne doet er toch veel langer over. Is wel al 4 of 5j oud.
 
Bon juist een uur gaan lopen.
Op zich warm genoeg, maar buik ziet rood en ijskoud. Op te lossen met windjack Wss.

Mensen met een Garmin, effectieve oplaadtijd 2u? De mijne doet er toch veel langer over. Is wel al 4 of 5j oud.
Na verloop van tijd laadt Garmin uurwerk minder goed of niet meer op. Je moet maar eens googlen op dit issue.
 
Antwerpen is begin September zeker. Da is een moeilijke periode voor mij.
Heb begin september de Hagelandse 101 wandeltocht. Dus is geen ideale combo ;-)

Brugge (normaal eind oktober) of Gent (eind maart) zijn beiden zeer vlak.
Brussel zou ik nu ook niet als eerste nemen.
 
Hoe ouder ik word, hoe gevoeliger aan de kou blijkbaar.

Twee lagen, handschoenen en een muts ten spijt, heb ik mijn loopje na 5k moeten afbreken.
Nochtans al wat zon toen en geen wind. Tomorrow is another day zeker :).

Dan maar op de rollen rijden - de kuit lijkt ook stand te houden en al 25k kunnen lopen deze week.
Dat van de ouderdom merk ik ook.

Ik ga hier even een pauze inlassen, gewoon omdat ik merk dat bepaalde pijntjes boven komen en dat tegelijk met een verslappen van m'n spier- en lenigheidsoefeningen. Ik ga die maar eerst even weer wat optrekken en dan weer aan volume beginnen. Ik heb een soort van chronische pijn in de pees die van m'n grote teen over m'n enkel loopt tot in mijn kuit. Dat klinkt erger dan het is, dat doet gewoon altijd een beetje pijn.

Maar nu gaan ze echt zingen, en ik weet niet of het is door de kou, het verwaarlozen van m'n oefeningen of aan m'n schoenen die net te oud aan het worden zijn. Ik denk dat een weekje (misschien 2) geen kwaad kan, en dan kan ik al de eerste twee oorzaken doorstrepen.

Mijn schoenen hebben nu 550km (met nog wat wandelingen die niet zijn meegeteld). Ik vind dat niet bijster veel, maar toch voel ik dat de veerkracht er wat uit is, en dat het meer plankjes geworden zijn. Het bovenwerk is ook al wat gescheurd waar het vaak plooit, maar daar zit ik nu niet zo mee in. Misschien toch maar ineens de nieuwe bestellen ook, maar 550 is toch een 150km (voor mij dus 6 à 8w) sneller dan verwacht.
 
Hier ging de opbouw na een spierscheur in 1 van mijn kuitspieren supervlot, duurlopen van 20km ertussen en zat aan +/-60km weken. Tot er paar dagen geleden weer een scheur in een andere kuitspier is 'gesprongen'. En dit zelfs al na 5 km, geen overbelasting of te snel.
Ik begin er bijna moedeloos van te worden. Altijd graag atletiek gedaan en gelopen, maar ik heb er precies toch het gestel niet (meer) voor.

Terug paar weken rust en opbouwen.
 
Mijn schoenen hebben nu 550km (met nog wat wandelingen die niet zijn meegeteld). Ik vind dat niet bijster veel, maar toch voel ik dat de veerkracht er wat uit is, en dat het meer plankjes geworden zijn. Het bovenwerk is ook al wat gescheurd waar het vaak plooit, maar daar zit ik nu niet zo mee in. Misschien toch maar ineens de nieuwe bestellen ook, maar 550 is toch een 150km (voor mij dus 6 à 8w) sneller dan verwacht.

550 is wel heel weinig toch? Mijn vorige Cliftons (7) zijn 1130km meegegaan, mijn huidige gaan nu 730 mee en kunnen echt nog lang door.
 
550 is wel heel weinig toch? Mijn vorige Cliftons (7) zijn 1130km meegegaan, mijn huidige gaan nu 730 mee en kunnen echt nog lang door.
Ik denk dat het ook te maken heeft met de leeftijd. Jij doet meer kilometers per maand dan ik, dus dan speelt dat iets minder mee. Je komt eerst aan de km's voor je aan de maanden komt :D Net nagekeken en ik heb de mijne gekocht op 31/01. Da's bijna 11mnd. Ze raden meestal 12mnd aan, plus dat ik in de tweede helft van het jaar niet echt gealterneerd heb.

Nu goed, 550 is heel weinig, vind ik ook. Ik heb het nog eens nagekeken en de rest zit bij mij tussen de 650 en de 800. Maar het zou dus zeker kunnen dat dat het probleem niet is, hè. Dat gewoon ff rusten nu ook al goed genoeg kan zijn.
 
550 is wel heel weinig toch? Mijn vorige Cliftons (7) zijn 1130km meegegaan, mijn huidige gaan nu 730 mee en kunnen echt nog lang door.

Ik denk dat het ook te maken heeft met de leeftijd. Jij doet meer kilometers per maand dan ik, dus dan speelt dat iets minder mee. Je komt eerst aan de km's voor je aan de maanden komt :D Net nagekeken en ik heb de mijne gekocht op 31/01. Da's bijna 11mnd. Ze raden meestal 12mnd aan, plus dat ik in de tweede helft van het jaar niet echt gealterneerd heb.

Nu goed, 550 is heel weinig, vind ik ook. Ik heb het nog eens nagekeken en de rest zit bij mij tussen de 650 en de 800. Maar het zou dus zeker kunnen dat dat het probleem niet is, hè. Dat gewoon ff rusten nu ook al goed genoeg kan zijn.

Ja mijn Nike's (Pegasus 38) zouden ook 800-1000 km moeten meegaan. Al 500 km ermee gedaan.

Maar ge merkt dat verschil idd wel al. Als ik nieuwe schoenen koop, loop ik effectief 5 s/km ofzo sneller door de extra veerkracht.
 
Ik denk dat het ook te maken heeft met de leeftijd.
Inderdaad hoe ouder ik word, hoe sneller ik mijn loopschoenen moet wegsmijten :biglaugh:
Want ja, ik ben een ouwe zak, en mijn oude botten kraken sneller in hun voegen, hoe meer de loopschoenen beginnen te slijten.

(Grapje he, ik heb je post wel begrepen, maar toen ik uw tekst las, dacht ik eerst dat het over de leeftijd van jijzelf ging)
 
Maar ge merkt dat verschil idd wel al. Als ik nieuwe schoenen koop, loop ik effectief 5 s/km ofzo sneller door de extra veerkracht.
Dat laatste is moeilijk te bepalen. Het kan ook maar de gedachte zijn dat je sneller loopt. Maar volgens mij klopt dit effectief wel.
Ik heb daar nog nooit bij stilgestaan, maar misschien is het wel een ideetje om net voor een wedstrijd nieuwe loopschoenn in te lopen en daarmee te lopen ipv je loopschoenen met 600-1000 km op de teller. ;)
 
Dat laatste is moeilijk te bepalen. Het kan ook maar de gedachte zijn dat je sneller loopt. Maar volgens mij klopt dit effectief wel.
Ik heb daar nog nooit bij stilgestaan, maar misschien is het wel een ideetje om net voor een wedstrijd nieuwe loopschoenn in te lopen en daarmee te lopen ipv je loopschoenen met 600-1000 km op de teller. ;)

Mijn Garmin geeft dat gewoon aan hoor :p Tenzij je bedoelt dat ik loop met de gedachte "ik heb nieuwe schoenen aan" en dat de gedachte alleen genoeg is om me sneller te doen lopen :p
 
Inderdaad hoe ouder ik word, hoe sneller ik mijn loopschoenen moet wegsmijten :biglaugh:
Want ja, ik ben een ouwe zak, en mijn oude botten kraken sneller in hun voegen, hoe meer de loopschoenen beginnen te slijten.

(Grapje he, ik heb je post wel begrepen, maar toen ik uw tekst las, dacht ik eerst dat het over de leeftijd van jijzelf ging)
Dat eerste ging ook over mijn leeftijd, en hoe goed ik nog tegen kou kan :D
 
Dit weekend mijn 2de poging gewaagd op de Bello Gallico 160.
Helaas weer een DNF.

Was voor een keer volledig uitgerust aan de start.

Tights gekocht die ik onder men short droeg.
Maar ik heb het lang veel te warm gehad. Zo heb ik geregeld zonder handschoenen gelopen.
Had voor de gelegenheid ook de Trail schoenen van de decathlon gekocht om wat meer grip te hebben(MT2). Ik vind ze persoonlijk beter dan mijn hokas (challenger) De voorvoet is breder. Wat veel aangenamer is om te lopen. Ik heb er dan ook geen enkele blaar in gekregen. De speedgoats zijn me te smal.

Halverwege op men gemakje doorgekomen in 09:32.
Het liep uitstekend.
Rond 100km begon het moeizaam te gaan en kreeg ik nood aan wandelen. Speciaal voor dit moment had ik een gel gekocht in de decathlon.
Na 10-tal minuten begon ik me misselijk te voelen en kreeg ik met de nodige jeuk uitslag op men buik en gezicht. Allergische reactie?
En van toen kreeg ik het koud. Echt koud. Mijn handschoenen aan of uit, veel verschil maakte het niet.
Warm lopen was te moeilijk.

Toen... Heb ik het opgegeven.
Korste weg naar de bevoorading. Daar met de weinige woorden die ik gezegd kreeg, mijn opgave ingediend. 3 kwartier aan de warme soep gezeten tot ik me beter voelde.
Was het beter gegaan als ik het gelleke niet had genomen? Geen idee. Kon ook toevallig zijn.


En nu, nu moet ik een jaar wachten voor ik weer een poging kan wagen.
Vandaag heb ik spijt dat ik heb opgegeven en had me misschien beter wat verzorgd bij de bevoorrading en dan gekeken hoe het ging.

Uiteindelijk 120km nog gedaan. Het was fijn.

Twijfels zijn er om me in te schrijven voor de Legends. Ik heb nog tijd.
 
Hmmm met die feestdagen zal het gene vette worden deze week of ik moet vandaag, morgen en overmorgen lopen. Interval, tempo en LSD achter elkaar. Dat is wat veel van het goede zeker...

Wat zouden jullie doen?
 
Hmmm met die feestdagen zal het gene vette worden deze week of ik moet vandaag, morgen en overmorgen lopen. Interval, tempo en LSD achter elkaar. Dat is wat veel van het goede zeker...

Wat zouden jullie doen?
Hangt er allemaal vanaf hoe ver je doel ligt van de feestdagen. Ik denk dat ik in bijna alle gevallen gewoon het tempoloopje zou overslaan.
 
Terug
Bovenaan