Algemene Loopthread

Nul is misschien overdreven. Heb twee jaar geleden wel eens 16km gelopen (op 1u42 ofzo) en begin van het jaar liep ik nog wel eens af en toe 10km (PR is 55min).
Maar de tweede helft van 2022 heel weinig gesport, dus daar mag dringend verandering in komen!
Heb wel effectief een doel nodig!

Nul is misschien overdreven. Heb twee jaar geleden wel eens 16km gelopen (op 1u42 ofzo) en begin van het jaar liep ik nog wel eens af en toe 10km (PR is 55min).
Maar de tweede helft van 2022 heel weinig gesport, dus daar mag dringend verandering in komen!
Heb wel effectief een doel nodig!
Dan zou ik toch eerst mikken op een 10 miles of halve. Of een scherpere 10K dat is ook leuk.

Zeker als het is om de conditie op punt te zetten hoef, je echt geen marathon te lopen.

Hoeveel maanden zou je moeten rekenen om van (bijna) 0 naar een marathon te gaan, met pakweg 3-4 trainingen per week?
10 weken naar 5K
10 weken naar 10K
10 weken naar halve marathon
10 weken naar marathon

In het begin kan je misschien wel wat sneller vooruitgaan dan de standaardschema’s, maar het risico op blessure / runner’s knee verhoogt dan ook wel enorm.

34 km deze week. 11km (gemiddeld) - 18 km (zwaar tot erg zwaar) - 5 km (recup)
Morgen nog een loopje met mijn nonkel en dan zit ik boven de 40.

Ondanks een licht rugblessure (ondertussen alweer in orde), toch weken van 40 - 27 en 40+. 1 loopsessie aldus moeten overslaan door die rugproblemen, anders had ik 3x40km gelopen.

Anyways, volgende week is het dan rustweek.

Hoeveel maanden zou je moeten rekenen om van (bijna) 0 naar een marathon te gaan, met pakweg 3-4 trainingen per week?
Ben in Mei terug beginnen lopen.
Enige ervaring dat ik had is dat ik tot een jaar of 5-6 geleden regelmatig trails liep tot 30 km.
De laatste 2 jaren heb ik royaal veel gewandeld: pines and dunes trail (100km), Hagelandse 101 (101km), kennedy mars (80km), en dan nog regelmatig tochten van tegen de 50 km.
Dus in Mei na onze vakantie nog eens op de weegschaal gestaan, en die gaf toen 102kg aan voor een lengte van 1m95. Dus nie overdreven dik, maar toch teveel naar mijn goesting.
Dus besloten van een paar loopschoenen te kopen en heel op het gemak te beginnen lopen. (vroeger regelmatig eens blessure gehad , dus wil absoluut geen risico nemen en iets forceren.
Begonnen met 2 of 3 x per week een 7 a 8 km te gaan lopen/joggen.
In juli/augustus, de smaak echt goed te pakken gekregen, en alles wat beginnen op te drijven.
Nu ga ik 4a 5x per week, en doe ik op iedere run per week er een 5% bij.
Week totaal zit ik nu rond de 68km. Duurloop op 20 km.

Sinds een paar weken is er de marathondroom bijgekomen, dus als ik op dit ritme blijf doordoen ga ik normaal April/Mei denk ik klaar zijn voor het te proberen.

Om een lang verhaal kort te maken...... ik ga er dus bijna een jaar over gedaan hebben.

Let op, ik voel dat ik op dit moment al grotere afstanden dan die 20km aan kan, maar er is niks wat jaagt voor mij.

Vandaag btw 1e duurloop van 20km, en kwam uit op een 1u.54.
Kan met een tevreden gevoel voor mezelf, seffens aanschuiven aan de kersttafel.

Goed zot. Ik ben bezig aan week 8 van schema voor HM. 2u is wel mijn doel.
Ik ben al blij dat ik met 3x per week geen last heb van niets. Alhoewel nu al 2x lichte last aan de kuiten tijdens het lopen, erna geen problemen meer. Merk wel dat HR zakt bij de interval trainingen maar door de opwarming en cooldown mijn tempo wel zakt in het algemeen.

Vandaag een lange tempoloop gedaan. Vorige week met mn zus 15k gelopen, wat voor mij veel is. Meestal zit ik tussen de 6 en 10km.
wou het vandaag nog eens overdoen. De voorbije dagen niet gesport dus was goed gerecupereerd. Loop van 18 km tempo 5m40. Een van mijn beste loopprestaties, hoewel ik de indruk heb/had dat ik in een winterdip zit. (Op basis van recente fietsprestaties).

Mbt marathon: ik heb er anderhalf jaar over gedaan van de start van mijn start to run 5K programma tot aan de eerste marathon.

Wel ruwweg 5 maand verloren door achillespeesblessure, die niet door overtrainen werd veroorzaakt maar door verkeerde techniek.

Wat versta je onder marathon uitlopen?

Compleet gecreveerd over de finish kruipen na 5 uur en risico lopen op een degout van lopen en/of lichamelijke schade: 6 maanden.
Comfortabel een marathon lopen tegen een deftig tempo: meerdere jaren.

Compleet gecreveerd over de finish kruipen na 5 uur en risico lopen op een degout van lopen en/of lichamelijke schade: 6 maanden.
Dit dus.
Daarom da ik het zo langzaam volgens sommige opbouw

Dit dus.
Wat men ook wel eens onderschat (ikzelf ook).

Je wordt steeds beter, dus het gaat steeds vlotter aan een hoger tempo, maar ja het is en blijft een WEDSTRIJD en je geeft echt ALLES. Je probeert zo goed mogelijk te doen en zo ben ik toch 4x (op 4 marathons) de man met de hamer hier en daar tegen gekomen.
(Ik liep wel elke marathon sneller dan de vorige)

Voor zo'n lange afstand is goed doseren, niet te snel starten, goed eten, drinken, mentaal erbij zijn enzovoorts .. minstens even belangrijk dan uw fysieke conditie.

Laatst bewerkt:
Mijn korte short nog eens uit de kast gehaald vandaag :love:
Vorige week, muts, handschoenen, lange loopbroek, wintervestje, en het gewoon fris hebben.

Vandaag? Korte loopbroek, T-shirt met korte mouwen en ik zweette mij te pletter. (Ja echt)
Looppartner had zijn wintervestje aan vandaag, hij had spijt en hij vond dat deze ochtend, gewoon veel te warm.

Crazy dat temperatuursverschil .. 20+ graden verschil hé!

---

Week zit erop. 42.6km in iets meer dan 4 uur. Volgende week rustweek.

Ik zou vandaag de week nog willen een afsluiten met een rustige trail van 10km hier in het bos.
Alleen hier regent al de hele morgen pijpenstelen.

Juist toch trail van 10km gedaan. In de strontregen vertrokken, 1e km was even wennen en plassen ontwijken, daarna boeide het nie meer :-)
Moet zeggen was plezant, heb me geamuseerd. Zat echt in de goede flow.
Kan weer met een tevreden gevoel aan de 2e ronde van kerstfestijn beginnen ;-)

De enige echte waarheid.
Velen onderschatten lopen in het algemeen en zeker een marathon lopen.
Trainen voor lopen is iets wat jaren duurt voor uw lichaam zich echt goed heeft aangepast. Zeker als je 42km wilt lopen en nog eens wilt presteren ook.

Maar veel mensen nemen die tijd niet en aangezien marathon het enige is wat telt krijg je dus mensen die maar opdoen en zich blesseren.
Goed voor de kinesisten natuurlijk. Die mensen hoor je niet klagen.
Dit dus.
Als ik uw verhaal zo lees dan is het zeker niet langzaam te noemen.
Maar ik geloof gerust dat voor sommige dit super traag zou aanvoelen. Iedereen wilt instant resultaat en tijd heeft blijkbaar niemand.

Doe gewoon waar je je goed bij voelt en wat je graag doet.

Als ik had opgebouwd volgens wat sommigen zeggen dat "best" is en het veel trager had gedaan, had ik misschien niet eens meer gelopen. Ik haal weinig plezier uit sneller proberen worden op 5K. Ik haal dan wel enorm veel plezier uit mijn rugzak aandoen en uren op weg gaan.

Wat is dan "best" he 🙂

Wat is dan "best" he 🙂
Ik raad toch ook wel aan, om minstens 1 keer in uw loopleven een test af te leggen bij een sportarts om je 'echte' HR- zones te bepalen.
Waarom zeg ik dit? Ahum, lees even de cijfertjes hieronder, en dan begrijp je mij wel. :tongue:

Als ik tov de "gemiddelde mens / de referentiewaardes" mijn HR zones zou moeten bepalen dan waren dit mijn waardes voor 2022
zone 1 = 90 - 108
zone 2 = 109 - 127
zone 3 = 128 - 145
zone 4 = 146 - 163
zone 5 = 164 - 181

De waarden bij de sportarts en die echt voor mij van toepassing zijn?
zone 1 = 131 - 144
zone 2 = 145 - 161
zone 3 = 162 - 169
zone 4 = 170 - 176
zone 5 = 176 - 181

Dat is dus een 'miniscuul' verschil :tongue:

En neen er is niets mis met mijn hart of longen of zo, dit zijn gewoon 'mijn' waarden.

Terug
Bovenaan