Algemene Loopthread

Ik raad toch ook wel aan, om minstens 1 keer in uw loopleven een test af te leggen bij een sportarts om je 'echte' HR- zones te bepalen.
Waarom zeg ik dit? Ahum, lees even de cijfertjes hieronder, en dan begrijp je mij wel. :tongue:

En neen er is niets mis met mijn hart of longen of zo, dit zijn gewoon 'mijn' waarden.

Die hartslagzones hebben allemaal te maken met op welke hartslag de aerobe (en anaerobe) drempel ligt.
Deze waarde haal je best uit een lactaattest.
2 personen die even oud zijn kunnen een aerobe drempel hebben die soms tot 30 slagen uit elkaar ligt.

Er zijn wel goede alternatieve manieren om de hartslagzones bij benadering te weten via max HF, rust HF, anaerobe drempel HF (conconi test).

Iemand die al wat langer loopt, kan ook perfect die aerobe drempel voelen tijdens het lopen. Dit is de overgang van echt rustig lopen, naar net iets meer "inspanning". Aerobe drempel is immers de overgang van lopen op vetverbranding naar net al wat suikerverbranding (= iets meer lactaatvorming, Ventilatie/VO2 stijgt, er is net iets meer "lucht" nodig om 1l O2 op te kunnen nemen in de spieren).

Eenmaal je al jaren loopt, ken je jouw lichaam wel voldoende om die testen niet meer nodig te hebben.

Doe gewoon waar je je goed bij voelt en wat je graag doet.

Als ik had opgebouwd volgens wat sommigen zeggen dat "best" is en het veel trager had gedaan, had ik misschien niet eens meer gelopen. Ik haal weinig plezier uit sneller proberen worden op 5K. Ik haal dan wel enorm veel plezier uit mijn rugzak aandoen en uren op weg gaan.

Wat is dan "best" he 🙂
Opbouwen naar lang lopen is dan ook 'minder' belastend voor uw lichaam dan opbouwen naar snel lopen.
Daarmee dat ook altijd eerst conditie voor snelheid komt.

Maar het belangrijkste is inderdaad, doe wat je leuk vindt en uw lichaam zal wel aangeven wanneer het effe genoeg is.

Net 18km tempoloop in de benen om de feestmaaltijden te verwerken.

Serieus afgezien vooral omdat de kroketten de eerste 14km het lichaam wouden verlaten, vervolgens mij route slecht uitgestippeld en vooral veldwegen gedaan die grotendeels onderwater lagen :wallbash:

Het is dus vooral een training van het karakter geweest :lol:

Ik raad toch ook wel aan, om minstens 1 keer in uw loopleven een test af te leggen bij een sportarts om je 'echte' HR- zones te bepalen.
Waarom zeg ik dit? Ahum, lees even de cijfertjes hieronder, en dan begrijp je mij wel. :tongue:

Als ik tov de "gemiddelde mens / de referentiewaardes" mijn HR zones zou moeten bepalen dan waren dit mijn waardes voor 2022
zone 1 = 90 - 108
zone 2 = 109 - 127
zone 3 = 128 - 145
zone 4 = 146 - 163
zone 5 = 164 - 181

De waarden bij de sportarts en die echt voor mij van toepassing zijn?
zone 1 = 131 - 144
zone 2 = 145 - 161
zone 3 = 162 - 169
zone 4 = 170 - 176
zone 5 = 176 - 181

Dat is dus een 'miniscuul' verschil :tongue:

En neen er is niets mis met mijn hart of longen of zo, dit zijn gewoon 'mijn' waarden.
Sportarts is meestal wel de duurdere optie voor zo'n test.

Sportarts is meestal wel de duurdere optie voor zo'n test.
Bij het meest gekende centrum in dit land betaal je 200 euro voor een inspaningstest.
En daar zit geen medisch onderzoek inbegrepen (met bvb ECG in rust of tijdens inspanning).
Ik ken sportartsen waar je 120 euro betaalt, en waar wel dit medisch onderzoek inbegrepen is, en al dan niet een deel terugbetaling via ziekenfonds.

Ik heb 130€ betaald in 2014. Daar was wel een ECG bij. 200€ is een beetje overdreven, maar inderdaad sommige instellingen profiteren ervan.

----

Ik merk vandaag toch vooruitgang in mijn conditie. 14,1km - 5:30/km gemiddeld - Gemiddelde HR 154 (zone 2)

Toen ik even versnelde naar 5:10 / km helemaal op het einde, kreeg ik het toch wel lastig. Ik heb nog te weinig tempo / intervalsessies gelopen om te versnellen richting zone 4 en zone 5. Dat zit nog niet echt goed in de benen. Het positieve is wel dat ik na 13+km nog gewoon kan versnellen. Qua conditie zat er toch nog erg veel rek op.

Nu even rust tot vrijdag en zondag loop ik deze week niet. Een beetje rust is nu wel nodig.

Het is het eerste jaar dat ik zo met lopen bezig ben, maar toch wel gek hoeveel content er op YouTube verschijnt de laatste tijd. Enorm veel atleten die hun training richting de Olympische spelen aan het documenteren zijn. Louis Orta was de eerste dat ik tegen kwam, nu ook Stephen Scullion, Noah Lyles, ...

Interessant, dat wel.

Bij het meest gekende centrum in dit land betaal je 200 euro voor een inspaningstest.
En daar zit geen medisch onderzoek inbegrepen (met bvb ECG in rust of tijdens inspanning).
Ik ken sportartsen waar je 120 euro betaalt, en waar wel dit medisch onderzoek inbegrepen is, en al dan niet een deel terugbetaling via ziekenfonds.
Ik bedoelde dan voor enkel een lactaattest om wat waarden te weten.

Hoe kan je in 2022 je hs zones kennen uit een inspanningstest van 2014?
Niet. :) Maar in 2014 heb ik een test laten doen, omdat ik veel kritiek kreeg in dit topic, betreffende de hartslagen die ik haalde tijdens mijn trainingen. Deze waren veel te hoog volgens de kenners hier (dit is geen belediging, men bedoelde het goed met mij he!), maar ik moest wandelen om die HR's te halen die men voorstelde en ik was de kritiek op een dag beu ...

Na een grondige test bij de sportarts (inclusief ECG), bleek dat mijn (snelle) loopsessies te traag waren ipv te snel. :tongue: Dus juist het omgekeerde van wat men mij aangeraden had. Ik hoor hier regelmatig: Zo'n test is duur en onnodig. Als je geen prof bent, is het inderdaad niet altijd echt nodig, maar het kan wel eens een indicatie geven of je als 'noob' in het lopen goed of slecht bezig bent. Eens je al wat jaren op de teller hebt staan en je gaat niet voor een top-10 plaats of zo --> Who cares? Ik alvast niet.

Sindsdien loop ik eigenlijk eerder op ervaring. Zoals hierboven gemeld, je weet wel na een tijdje wat je aan het doen bent. Ik gebruik nog altijd min of meer de zones uit 2014 om ergens een 'vaag' idee / indicatie te hebben. Ik word er 48. Ik ga geen test meer doen voor 100€+ se.

De truk die meestal wel toegepast kan worden is: Kan je nog in volzinnen praten zonder enig probleem? Dan loop je zeker niet te snel ;) Bij mij ligt die grens momenteel zo rond 11km/u. Vanaf dan moet ik tussen het praten door, eens naar lucht happen.

Laatst bewerkt:
. Ik word er 48. Ik ga geen test meer doen voor 100€+ se.
Wat in feite ook wel onzin is :P
Als je nog een beetje wilt lopen op een goede manier dan wordt het belang van controle en juist weten wat uw lichaam nog kan en niet kan net belangrijker.
Je doet precies of 48 dan is het ver gedaan. Dat die 100€ weggegooid geld zou zijn.
Maar als je naar menig loopwedstrijd gaat dan zal je nog bijlange na niet de oudste zijn, en zullen er nog heel wat mannen en vrouwen zijn die een pak ouder zijn en die je niet zult kunnen bijhouden.

De truk die meestal wel toegepast kan worden is: Kan je nog in volzinnen praten zonder enig probleem? Dan loop je zeker niet te snel ;) Bij mij ligt die grens momenteel zo rond 11km/u. Vanaf dan moet ik tussen het praten door, eens naar lucht happen.
Dat is een ruwe indicatie en goed voor eens met de natte vinger het te bepalen.
Alles hangt af van uw doelen natuurlijk. Wil je gewoon nog wat lopen dan kom je daar mee weg. Maar wil je nog kijken wat je maximaal kan en wil je nog verbeteren dan zal het vaak toch over een andere boeg moeten.

Spreken in km/h is trouwens ook zo variabel dat het een vrij nutteloze metric is om op te trainen.
En dan zwijg ik nog over het feit dat wij lopers in tempo spreken :P

Je doet precies of 48 dan is het ver gedaan. Dat die 100€ weggegooid geld zou zijn.Maar als je naar menig loopwedstrijd gaat dan zal je nog bijlange na niet de oudste zijn, en zullen er nog heel wat mannen en vrouwen zijn die een pak ouder zijn en die je niet zult kunnen bijhouden.
Nu we toch bezig zijn .. het wereldrecord 80-plussers op de marathon = 3u15min54sec (Ed Whitlock, ondertussen wel al overleden op 86 jarige leeftijd, misschien toch te veel gas gegeven? Wie weet? Hij is overleden aan kanker

90% van dit loopforum loopt niet eens zo snel op die afstand hé. Dus dat zijn allemaal sukkelaars! 😛
Dus ik als broekventje van 42 jaar, toen ik in topvorm verkeerde, en 3u37 liep, werd gewoon door hem als 80 plusser het snot uit mijn neus gelopen.

Uitzonderingen maken de regel. :tongue:

Net hersteld van coronabesmetting. Voorlopig ziet het ernaar uit dat ik geen blijvende schade heb opgelopen. Binnen drie weekjes start m'n specifieke training voor de halve marathon (BK HM Gentbrugge) want de wedstrijd is al begin maart. Doel blijft, net zoals in Roosendaal, om onder de 1u20 te eindigen (gemiddeld tempo van 3:47/km).

Heb voor de gelegenheid de zwart-gouden vaporfly's v2 gekocht (in solden voor 150 euro). Ik ga ze sparen voor de wedstrijd. De vaporfly's bevallen me bovendien meer dan de alphafly's. De alpha's zal ik dan meer gebruiken voor lange duurlopen van min. 25km waar er blokken in zitten aan Marathon Tempo.

Doelen voor dit jaar:
Maart: Halve marathon Gentbrugge - sub 1u20
April: 10 Miles - sub 60min
December: Marathon Valencia - sub 2u45

Terug
Bovenaan