Ik raad toch ook wel aan, om minstens 1 keer in uw loopleven een test af te leggen bij een sportarts om je 'echte' HR- zones te bepalen.
Waarom zeg ik dit? Ahum, lees even de cijfertjes hieronder, en dan begrijp je mij wel.
En neen er is niets mis met mijn hart of longen of zo, dit zijn gewoon 'mijn' waarden.
Die hartslagzones hebben allemaal te maken met op welke hartslag de aerobe (en anaerobe) drempel ligt.
Deze waarde haal je best uit een lactaattest.
2 personen die even oud zijn kunnen een aerobe drempel hebben die soms tot 30 slagen uit elkaar ligt.
Er zijn wel goede alternatieve manieren om de hartslagzones bij benadering te weten via max HF, rust HF, anaerobe drempel HF (conconi test).
Iemand die al wat langer loopt, kan ook perfect die aerobe drempel voelen tijdens het lopen. Dit is de overgang van echt rustig lopen, naar net iets meer "inspanning". Aerobe drempel is immers de overgang van lopen op vetverbranding naar net al wat suikerverbranding (= iets meer lactaatvorming, Ventilatie/VO2 stijgt, er is net iets meer "lucht" nodig om 1l O2 op te kunnen nemen in de spieren).
Eenmaal je al jaren loopt, ken je jouw lichaam wel voldoende om die testen niet meer nodig te hebben.

Bij mij ligt die grens momenteel zo rond 11km/u. Vanaf dan moet ik tussen het praten door, eens naar lucht happen.