Algemene Loopthread

Waarom past strava mijn geloopte afstand aan?
Eergisteren 5,18km (Suunto) —> Strava maakt er 7,20km van.
Vandaag exact dezelfde route, maar allicht niet op hetzelfde tijdstip gestart: 5,29km —> Strava maakt er 6,30km van.

Geeft natuurlijk een raar beeld in Strava en Trenara…
 
Vandaag nog eens eens een trage looptraining gedaan.
Mijn gevoel weeral bevestigd: om één of andere reden heb ik het moeilijker met trage loopjes dan intensieve loopjes....

Is dit iets wat nog iemand heeft? Of een verklaring voor heeft?
🤷‍♂️🤷‍♂️
 
Waarom past strava mijn geloopte afstand aan?
Eergisteren 5,18km (Suunto) —> Strava maakt er 7,20km van.
Vandaag exact dezelfde route, maar allicht niet op hetzelfde tijdstip gestart: 5,29km —> Strava maakt er 6,30km van.

Geeft natuurlijk een raar beeld in Strava en Trenara…

Maar wie van de twee heeft het juist? De Suunto gebruikt gps maar Strava gebruikt kaartdata dus mogelijk heeft je horloge slecht signaal en registreert hij de afstand foutief?
 
Vandaag nog eens eens een trage looptraining gedaan.
Mijn gevoel weeral bevestigd: om één of andere reden heb ik het moeilijker met trage loopjes dan intensieve loopjes....

Is dit iets wat nog iemand heeft? Of een verklaring voor heeft?
🤷‍♂️🤷‍♂️
Gewenning misschien? Ze worden gemakkelijker naarmate hoe meer je ze doet.
 
Je moet dan wel kotsen, je hebt dan wel onder het uur op de 10miles gelopen! :p

Laat ons ook eerlijk zijn, lopen op vaporfly's of alpafly's is cheaten eh.
Doe het eens op normale schoenen en dan spreken we nog eens :unsure:
Ik heb nergens gezegd dat ik de 10 miles met vaporfly's zou lopen :p Voor alles minder dan een HM zou ik ook de Takumi Sen 8 kunnen gebruiken (koolstofvezelvrij!).
 
Vandaag nog eens eens een trage looptraining gedaan.
Mijn gevoel weeral bevestigd: om één of andere reden heb ik het moeilijker met trage loopjes dan intensieve loopjes....

Is dit iets wat nog iemand heeft? Of een verklaring voor heeft?
🤷‍♂️🤷‍♂️
Na een zware traingsweek kan ik daar wel eens last van hebben. Mijn lichaam reageert als het ware op de vorige trainingssessies. Dat vind ik ook ergens normaal.

Ook als mijn basisconditie nog niet zo goed is, dan kan het zijn dat een snellere sessie 'heel goed gaat' (lees: geen snelle sessie, maar een snellere) en dat de volgende sessie tegen een slakkengangetje dan een 'marteling is'.

De laatste maand, nu ik wat regelmatiger en meer loop en de basisconditie terug veel beter is, heb ik er van dat laatste al veel minder last van.
 
Waarom past strava mijn geloopte afstand aan?
Eergisteren 5,18km (Suunto) —> Strava maakt er 7,20km van.
Vandaag exact dezelfde route, maar allicht niet op hetzelfde tijdstip gestart: 5,29km —> Strava maakt er 6,30km van.

Geeft natuurlijk een raar beeld in Strava en Trenara…
Dat ligt aan uw Suunto vrees ik. Van de weinige mensen die ik op Strava volg die met een Suunto lopen zie ik alleen maar foutieve data doorstromen. 😏
 
Maar wie van de twee heeft het juist? De Suunto gebruikt gps maar Strava gebruikt kaartdata dus mogelijk heeft je horloge slecht signaal en registreert hij de afstand foutief?

Dat ligt aan uw Suunto vrees ik. Van de weinige mensen die ik op Strava volg die met een Suunto lopen zie ik alleen maar foutieve data doorstromen. 😏
Exact dezelfde route en dezelfde Suunto staat nochtans in oktober toch als 5,2km op Strava.

Zal hoe dan ook eens kijken of er een update beschikbaar is…
 
Ik heb nergens gezegd dat ik de 10 miles met vaporfly's zou lopen :p Voor alles minder dan een HM zou ik ook de Takumi Sen 8 kunnen gebruiken (koolstofvezelvrij!).
Ik snap niet zo goed wat de hype tegenwoordig is van zulke hoge schoenen te maken en te lopen.
Waar is de tijd wat je voor een race schoen geen hogere stack dan 20mm wou? Wat is er mis met een Saucony Fastwitch? Of een Adidas Adios? :(


Exact dezelfde route en dezelfde Suunto staat nochtans in oktober toch als 5,2km op Strava.

Zal hoe dan ook eens kijken of er een update beschikbaar is…
Welke Suunto horloge heb je?
 
Suunto 9.
Maar lijkt me straf dat die verkeerd zou zijn. Op Strava route builder of Google maps is die route ook effectief 5,x km…
En hoe verliep uw tour, vooral in de bossen en off-road?
Je kan altijd in Strava eens de optie afstand corrigeren laten lopen.

Maar het is wel een vreemd verhaal dat hij zoveel zou afwijken.
En de route die hij tekent op de map is ook juist?
 
Waarom past strava mijn geloopte afstand aan?
Eergisteren 5,18km (Suunto) —> Strava maakt er 7,20km van.
Vandaag exact dezelfde route, maar allicht niet op hetzelfde tijdstip gestart: 5,29km —> Strava maakt er 6,30km van.

Geeft natuurlijk een raar beeld in Strava en Trenara…
Kan zijn dat het iets met Suunto te maken heeft natuurlijk, maar is het niet gewoon ook omdat er een verschil is tussen "verstreken tijd" en "gelopen tijd", of hoe ze het ook noemen? Bij Strava zijn er twee verschillende, en afhankelijk van de aard van je training, en misschien ook je instellingen, verschijnt het ene of het andere. Als je "race" aangeeft, is het bijvoorbeeld altijd verstreken tijd, geloof ik. Als je stukken wandelt, worden die wel of niet meegeteld, afhankelijk van de soort.

Is dat zo een verschil, die vaporfly's/alphafly's?

Ik heb een kleine weddenschap en kan alle hulp gebruiken :p

Als je loopstijl er voor gemaakt is wel ja
Die vaporfly's en alphafly's maken een groot verschil. Maar groot is relatief... De "officiële" cijfers zijn 4% winst in loopeconomie, dus teruggave van energie, wat resulteert in 3% snellere marathontijden. 3% snelheid zou je kunnen zeggen. Daar zijn nog wat caveats aan, maar dat wordt wel algemeen aangenomen, dat je 3-5% sneller zult lopen op carbonschoenen.

In tegenstelling tot wat SomeDude zegt, moet je loopstijl er echter niet voor gemaakt zijn. Je spieren en pezen moeten er wel op voorzien zijn. Dat is wat anders. Je paslengte vergroot automatisch door de energieteruggave, en als je pezen daar niet op voorbereid zijn, kun je scheuren krijgen. Het aantal achillespees- en hamstringblessures is in de eerste jaren van de cabonschoenen geëxplodeerd en nu weer wat gesetteld. Dat betekent geen andere loopstijl (dat kan haast niet meer op je dertigste), maar wel aangepaste trainingen.

Sowieso klinkt het overal tegenwoordig dat als je op alpha's gaat lopen, je daar je snelle trainingen best al mee doet. Want naast dat ze 5% sneller zijn, is er nog wel iets aan. En dat voel ik al bij de Zoomfly, het kleinere neefje: onstabiel as fuck. De marathons nu moeten allemaal lang rechtdoor zijn, onder andere omdat bochten nemen niet meer zo vanzelfsprekend is op die dingen.
 
Terug
Bovenaan