Hartslag is superpersoonlijk. Daarom werkt iedere coach eigenlijk ook met percentages en niet met absolute cijfers. Iedereen z'n rusthartslag is anders, iedereen zijn max is anders, en de punten waarop je plots veel meer suikers gaat verbranden (de omslagpunten) zijn anders.

Je max zal niet veel verhogen of verlagen naarmate je meer of minder sport, maar wel verlagen naarmate je ouder wordt. Je rusthartslag gaat normaal gezien omlaag hoe meer 'in vorm' je bent. Maar er zijn mensen met een rust-HR van 35 en er zijn er met eentje van 65. Lager hoeft niet beter te zijn.

Hier heb ik pas nog eens naar een oude post van me verwezen:

Misschien kan het wel handig zijn om eens zo'n test uit te voeren om je max-HR te weten? Dan weet je pas op welk percentage daarvan je eigenlijk zit met 170-180. Kan zijn dat je gewoon nog veel over hebt. Maar het zou ook kunnen dat je eigenlijk constant te snel traint. Da's niet verschrikkelijk of zo, maar gewoon niet zo efficiënt als zou kunnen.
Bedankt, ja zo'n test zou inderdaad wel eens nuttig kunnen zijn.

Ik ben hoofdzakelijk bang dat ik opeens een hartaanval ga krijgen tijdens het lopen :p
 
Om je max hartslag zelf te bepalen: zoek een helling in de buurt die niet te kort is. Warm rustig 5-10' op. En dan ga je all out op die helling zodat je op de top ongeveer moet overgeven. Dan heb je onderweg ergens je max hartslag quasi bereikt.
 
Ik ben begin 2021 gestart met recreatief lopen, vooral om mijn hoofd leeg te maken na het werk.

Ik loop altijd 5-6-7 km, vorig jaar in totaal 550km gelopen
Dit jaar zit ik nu goed op weg om hetzelfde ongeveer te doen.

Tempo per km ligt rond de 6min als ik een goede dag heb, 6:30 bij een moeilijkere dag :)

Maar nu mijn vraag. Ik zelf ben 35 jaar en weeg 78 kg (184cm). Toch heb ik nu al twee jaar tijdens het lopen dat mijn hartslag altijd belachelijk hoog ligt, zelfs na 2km aan mijn gemiddeld tempo gaat deze meteen naar 160-170 om tegen km 4 aan 185 te zitten... Terwijl ik duidelijk in de benen voel dat ik nog een hoop marge heb...

Als ik dan kijk naar mijn mede-lopers die zeker niet meer of sneller trainen dan zie ik een hartslag dat gemiddeld 20 slagen lager ligt.

Heb ik gewoon een slecht hart? Kan ik dit ergens meten? Is dit gevaarlijk?
Heb je al geprobeerd om trager te lopen? Dus ipv 6min/km eens aan 7min/km lopen en kijken hoe hoog je hartslag dan gaat?

Ik ben eerder dit jaar terug van 0 moeten starten wegens ernstige ziekte, en ben véél trager beginnen lopen dan ik vroeger deed.
Dus echt beginnen met 5km aan 7min/km en dan opbouwen tot 10km aan 7min/km. Ben pas na een maand vanzelf mijn tempo gaan verhogen tot 10 km/u.

Resultaat na ongeveer 6 maand opnieuw lopen: 10km aan 6min/km aan gem. hartslag 125 (was vroeger 145)

Ik lees hier wel eens dat je van traag lopen je lichaam lui maakt, maar ik vind het toch wel aangenaam om aan zo een lage hartslag te kunnen lopen.

Mijn rusthartslag nu en vroeger is min of meer hetzelfde rond de 40.
Leeftijd: 47
 
Om je max hartslag zelf te bepalen: zoek een helling in de buurt die niet te kort is. Warm rustig 5-10' op. En dan ga je all out op die helling zodat je op de top ongeveer moet overgeven. Dan heb je onderweg ergens je max hartslag quasi bereikt.
Da's ongeveer de tip die Paul Van Den Bosch gaf bij KOTK :D
Een snelheid pakken die je 200 meter kunt aanhouden en die aanhouden tot je overgeeft.

De test die handiger is, is die van Joe Friel om je overslag-HR te meten. De fameuze lactaatdrempel: Basically, it said to just go as hard you can for 30 minutes and your average heart rate for the last 20 minutes is close to your LTHR.
 
Da's ongeveer de tip die Paul Van Den Bosch gaf bij KOTK :D
Een snelheid pakken die je 200 meter kunt aanhouden en die aanhouden tot je overgeeft.


De test die handiger is, is die van Joe Friel om je overslag-HR te meten. De fameuze lactaatdrempel: Basically, it said to just go as hard you can for 30 minutes and your average heart rate for the last 20 minutes is close to your LTHR.
Ik denk dat ik deze werkwijze ook aangeleverd gekregen heb van iemand die met Paul heeft samengewerkt :p
 
Paar x nu 5 km aan een stuk gelopen aan een traag tempo van ongeveer 8min per km.
Echter blijft mijn hartslag nog erg hoog rond de 180.
Wat kan ik daar aan doen of gewoon geduld hebben ?
 
Paar x nu 5 km aan een stuk gelopen aan een traag tempo van ongeveer 8min per km.
Echter blijft mijn hartslag nog erg hoog rond de 180.
Wat kan ik daar aan doen of gewoon geduld hebben ?
Toen ik voor het eerst met lage hartslag probeerde te lopen, moest ik afwisselen tussen lopen en wandelen. Redelijk kut om als je 10km kunt lopen, 5km te moeten aanpakken als een absolute beginner, maar na een tijdje merkte ik dat de stukjes lopen langer en de stukjes wandelen korter werden tot het wandelen niet meer nodig was :)
 
Paar x nu 5 km aan een stuk gelopen aan een traag tempo van ongeveer 8min per km.
Echter blijft mijn hartslag nog erg hoog rond de 180.
Wat kan ik daar aan doen of gewoon geduld hebben ?
Zoals Destel zegt: afwisselen stappen/lopen -> alarm op je horloge zetten bij pakweg 140 hartslag, telkens je daarboven gaat stoppen en wandelen.

Héél frustrerend de eerste 2-3 keer maar ongelooflijk hoe snel je zal verbeteren op deze manier, heb t ook gedaan en zelfs de batterijen uit mijn hartslagband vervangen omdat ik dacht dat ie kapot was :biglaugh:
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Deze tights/korte legging gekocht om te testen of ze in aanmerking komen om te gebruiken bij de volgende marathon:


Moeilijk om zo'n betaalbare broeken te vinden met voldoende zakjes of lusjes voor gels. Deze legging heeft plaats voor 6 gels: 2x2 aan de benen, 2 achteraan in het zakje met rits.

Mss zal ik ook 0,1% aerodynamischer zijn in vergelijking met de 2-in-1 shorts van Nike die ik nu gebruik.
 
Deze tights/korte legging gekocht om te testen of ze in aanmerking komen om te gebruiken bij de volgende marathon:


Moeilijk om zo'n betaalbare broeken te vinden met voldoende zakjes of lusjes voor gels. Deze legging heeft plaats voor 6 gels: 2x2 aan de benen, 2 achteraan in het zakje met rits.

Mss zal ik ook 0,1% aerodynamischer zijn in vergelijking met de 2-in-1 shorts van Nike die ik nu gebruik.
De rits van de Nike-broeken achteraan trek ik altijd kapot... Dikke miserie :D
Maar ik gebruik een band met lusjes aan om mijn gelletjes weg te stoppen, dan kan ik de broek kiezen die ik wil. Paar keer gebruikt al, en dat gaat prima.
 
Na lange tijd ook terug begonnen.
Ga eens zo een garmin coach gebruiken. Dinsdag de benchmark run gedaan.
Benieuwd hoe dit gaat bevallen. Normaal loop ik gewoon op gevoel.

Nog iemand die dit gebruikt?
 
Na lange tijd ook terug begonnen.
Ga eens zo een garmin coach gebruiken. Dinsdag de benchmark run gedaan.
Benieuwd hoe dit gaat bevallen. Normaal loop ik gewoon op gevoel.

Nog iemand die dit gebruikt?
Ik gebruik een trainingsplan van Garmin, hetgeen mij helpt om niet te moeten nadenken over planning en welk soort loop. Ik vermoed dat Coach min of meer hetzelfde zal zijn.
 
Ik gebruik een trainingsplan van Garmin, hetgeen mij helpt om niet te moeten nadenken over planning en welk soort loop. Ik vermoed dat Coach min of meer hetzelfde zal zijn.
Ik had eerst verwacht dat die coach ook (basis)tips zou geven.
Maar dat is niet het geval.

Vandaag zou ik bv 3x5min
5min walk (matig tot stevig)
5min run (continu hardlopen)

en dan nog 2min cooldown.

Ik zou die 3x5min walk al veranderen naar rustig lopen.
Het is niet zo dat ik helemaal geen conditie heb

Vanwaar komt dat trainingsplan van garmin dan?
 
Ik had eerst verwacht dat die coach ook (basis)tips zou geven.
Maar dat is niet het geval.

Vandaag zou ik bv 3x5min
5min walk (matig tot stevig)
5min run (continu hardlopen)

en dan nog 2min cooldown.

Ik zou die 3x5min walk al veranderen naar rustig lopen.
Het is niet zo dat ik helemaal geen conditie heb

Vanwaar komt dat trainingsplan van garmin dan?
Ja, dat plan houdt volgens mij geen rekening met uw huidige conditie.
Via de website: Training > Training Plans. Je kan dan kiezen tussen 5/10/HM/M training.
 
Zoals Destel zegt: afwisselen stappen/lopen -> alarm op je horloge zetten bij pakweg 140 hartslag, telkens je daarboven gaat stoppen en wandelen.

Héél frustrerend de eerste 2-3 keer maar ongelooflijk hoe snel je zal verbeteren op deze manier, heb t ook gedaan en zelfs de batterijen uit mijn hartslagband vervangen omdat ik dacht dat ie kapot was :biglaugh:
En als ik gewoon blijf voortdoen op deze manier zou de hartslag niet automatisch verbeteren ?
 
Toen ik voor het eerst met lage hartslag probeerde te lopen, moest ik afwisselen tussen lopen en wandelen. Redelijk kut om als je 10km kunt lopen, 5km te moeten aanpakken als een absolute beginner, maar na een tijdje merkte ik dat de stukjes lopen langer en de stukjes wandelen korter werden tot het wandelen niet meer nodig was :)
En als ik gewoon blijf voortdoen op deze manier zou de hartslag niet automatisch verbeteren ?
 
Veel succes. Komt helemaal goed. Welke wedstrijd?

M'n fluogele alphafly's zijn vandaag ook binnengekomen. Wat een beauties. Dit weekend mss eens testen en daarna sparen tot voor de wedstrijd.
 
Terug
Bovenaan