Ik ben begin 2021 gestart met recreatief lopen, vooral om mijn hoofd leeg te maken na het werk.
Ik loop altijd 5-6-7 km, vorig jaar in totaal 550km gelopen
Dit jaar zit ik nu goed op weg om hetzelfde ongeveer te doen.
Tempo per km ligt rond de 6min als ik een goede dag heb, 6:30 bij een moeilijkere dag
Maar nu mijn vraag. Ik zelf ben 35 jaar en weeg 78 kg (184cm). Toch heb ik nu al twee jaar tijdens het lopen dat mijn hartslag altijd belachelijk hoog ligt, zelfs na 2km aan mijn gemiddeld tempo gaat deze meteen naar 160-170 om tegen km 4 aan 185 te zitten... Terwijl ik duidelijk in de benen voel dat ik nog een hoop marge heb...
Als ik dan kijk naar mijn mede-lopers die zeker niet meer of sneller trainen dan zie ik een hartslag dat gemiddeld 20 slagen lager ligt.
Heb ik gewoon een slecht hart? Kan ik dit ergens meten? Is dit gevaarlijk?