Vandaag buienradar vergeten te checken. Na 200m donder en bliksem en een stortbui. Maar blijven lopen met de verkeerde route en beland tussen de plassen op een onverharde weg.

De straat maar gaan opzoeken en rustig het loopje afgewerkt.

Ik stond donderdag klaar met m'n loopgerief aan breekt daar een soort onweer uit met bliksem en donder, zat snel in de zetel:laugh:

Regen houdt me niet tegen maar die bliksem was echt stevig.
 
Succes aan allen in Antwerpen.
Ik had vrijdag m'n kuit nog getest, maar voelde het nog altijd trekken, zelfs al na 300m. Dus wijselijk rust ingelast. Hopelijk kan ik komende week terug wat rustig lopen zonder dat ik iets voel 😵
 
Succes aan allen in Antwerpen.
Ik had vrijdag m'n kuit nog getest, maar voelde het nog altijd trekken, zelfs al na 300m. Dus wijselijk rust ingelast. Hopelijk kan ik komende week terug wat rustig lopen zonder dat ik iets voel 😵
Ai das minder, maar uw geld krijgde nietmeer terug
oi22


Vandaag voor de 13e keer de halve marathon van Hamont-Achel meedoen, tijd zal gene vette worden..
 
Succes aan allen in Antwerpen.
Ik had vrijdag m'n kuit nog getest, maar voelde het nog altijd trekken, zelfs al na 300m. Dus wijselijk rust ingelast. Hopelijk kan ik komende week terug wat rustig lopen zonder dat ik iets voel 😵
Normaal gezien like ik je loopjes, maar dat loopje heb ik zo gelaten. Veel beterschap gewenst!
 
Doel gehaald, gefinished aan gemiddeld 5min28/km en mooi onder de 2 uur gebleven.

Het parcours was wel 350 meter te kort. :(
Ja, bij mij dus ook te kort! Ik kom wel maar een 90m te kort na distance correction op Strava.

Ik was weggegaan om onder de 2u10 aan te komen, en onder de 2u als de benen goed aanvoelden. 1:57:44, dus supercontent! Echt, alles ging goed, geen last van de blessure en op het einde nog wat open kunnen zetten. Misschien een minuutje laten liggen, maar da’s achterafpraat.
 
Top 5 zelfs :)

M'n vriendin wil dat ik volgend jaar mee doe. Normaal ben ik dan zonder tegenslagen nog paar minuten sneller.
Als ze dit parcours dan aanhouden en niet wéér veranderen. Hier was het wel goed, hoor. Geen tunnels en weinig scherpe bochten. Toch in de halve. Sfeer zat wel goed, en veel populaire plaatsen waar volk stond. Maar wel een gatlelijke medaille dit jaar :D
 
Vandaag aan start voor de halve marathon van Hamont-Achel, traditiegetrouw de start om 16uur, net als de vorige 13 keren, weer weinig getraind in de zomer en sinds marathon van Rotterdam geen tempotrainingen meer gedaan, rustig gestart en dan opgeschoven, in groepje terechtgekomen, maar was duidelijk de sterkste, de laatste 3km nog versneld, en uiteindelijk gefinished in 1u32m, mijn beste tijd op deze halve marathon.. Schoon parkoers en verdiend toch echt wel meer deelners dan 140 deelnemers die aan de start stonden.
 
Efkes niet meer aanwezig geweest hier...
Context: eind maart marathon van Gent gelopen, eind april Covid gekregen, zware impact op de longen, maandenlang afgezien elke kilometer. Zelfs de eerste 200 meter, straat uitlopen en al lopen hijgen. Komende uit een marathon is dat echt demotiverend, om te bleiten. Meeste loopjes tot 7-8 kilometer beperkt met eens een uitschieter naar 10, traag tempo, maar goed voelde het nooit aan.

Sinds 2 weken (dus na 4 maand!) heb ik nu eindelijk weer het gevoel dat de longen normaliseren en ik weer wat normaal kan trainen. Dit weekend voor het eerst sinds de marathon terug 10 mijl gelopen met het gevoel dat ik gerust nog kon doorlopen voor een halve marathon. Dus heel bemoedigend.
Natuurlijk is er veel van de conditie weg, ligt het tempo lager dan toen, hartslag wat hoger. Ook doordat er wel een paar kilo bij zijn (minder kunnen trainen en eten niet voldoende geminderd).

Maar goed, toch positief en bemoedigend nu. Ik heb maar 1 volgend doel en dat is de marathon van Rotterdam, en daar is nog genoeg tijd voor om me voor te bereiden.
 
Vanmorgen en voormiddag mijn vibram fivefingers aangehad tijdens mijn flexijob. Ik sta er verwonderd van hoe fijn die dingen zijn.

Thuisgekomen en mijn training van vandaag afgewerkt. Het zit misschien tussen de oren maar het leek toch alsof het makkelijker was. Waarmee ik bedoel dat de voor/middenvoetslanding minder aandacht nodig had dan anders.
Was al vergeten dat ik hier wat enkele paren 5-fingers heb staan :)
Vandaag nog eens een 10k mee gedaan. Mag meer gebeuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
De foto's van de Sportograf zijn binnen voor de Antwerp Halve Marathon, en voor de verandering sta ik er eens niet op alsof ik eigenlijk afgevoerd moet worden naar het ziekenhuis, of loop als een bejaarde. Dus heb ze maar eens gekocht.

Hier trouwens nog iemand die Dwars door Hasselt gaat meedoen? Ik ben aan het twijfelen of ik eens ga meedoen en welke afstand het dan zou worden. Wel jammer dat er geen gpx op de website staat.
 
Ik ben begin 2021 gestart met recreatief lopen, vooral om mijn hoofd leeg te maken na het werk.

Ik loop altijd 5-6-7 km, vorig jaar in totaal 550km gelopen
Dit jaar zit ik nu goed op weg om hetzelfde ongeveer te doen.

Tempo per km ligt rond de 6min als ik een goede dag heb, 6:30 bij een moeilijkere dag :)

Maar nu mijn vraag. Ik zelf ben 35 jaar en weeg 78 kg (184cm). Toch heb ik nu al twee jaar tijdens het lopen dat mijn hartslag altijd belachelijk hoog ligt, zelfs na 2km aan mijn gemiddeld tempo gaat deze meteen naar 160-170 om tegen km 4 aan 185 te zitten... Terwijl ik duidelijk in de benen voel dat ik nog een hoop marge heb...

Als ik dan kijk naar mijn mede-lopers die zeker niet meer of sneller trainen dan zie ik een hartslag dat gemiddeld 20 slagen lager ligt.

Heb ik gewoon een slecht hart? Kan ik dit ergens meten? Is dit gevaarlijk?
 
Ik ben begin 2021 gestart met recreatief lopen, vooral om mijn hoofd leeg te maken na het werk.

Ik loop altijd 5-6-7 km, vorig jaar in totaal 550km gelopen
Dit jaar zit ik nu goed op weg om hetzelfde ongeveer te doen.

Tempo per km ligt rond de 6min als ik een goede dag heb, 6:30 bij een moeilijkere dag :)

Maar nu mijn vraag. Ik zelf ben 35 jaar en weeg 78 kg (184cm). Toch heb ik nu al twee jaar tijdens het lopen dat mijn hartslag altijd belachelijk hoog ligt, zelfs na 2km aan mijn gemiddeld tempo gaat deze meteen naar 160-170 om tegen km 4 aan 185 te zitten... Terwijl ik duidelijk in de benen voel dat ik nog een hoop marge heb...

Als ik dan kijk naar mijn mede-lopers die zeker niet meer of sneller trainen dan zie ik een hartslag dat gemiddeld 20 slagen lager ligt.

Heb ik gewoon een slecht hart? Kan ik dit ergens meten? Is dit gevaarlijk?
Hartslag is superpersoonlijk. Daarom werkt iedere coach eigenlijk ook met percentages en niet met absolute cijfers. Iedereen z'n rusthartslag is anders, iedereen zijn max is anders, en de punten waarop je plots veel meer suikers gaat verbranden (de omslagpunten) zijn anders.

Je max zal niet veel verhogen of verlagen naarmate je meer of minder sport, maar wel verlagen naarmate je ouder wordt. Je rusthartslag gaat normaal gezien omlaag hoe meer 'in vorm' je bent. Maar er zijn mensen met een rust-HR van 35 en er zijn er met eentje van 65. Lager hoeft niet beter te zijn.

Hier heb ik pas nog eens naar een oude post van me verwezen:

Misschien kan het wel handig zijn om eens zo'n test uit te voeren om je max-HR te weten? Dan weet je pas op welk percentage daarvan je eigenlijk zit met 170-180. Kan zijn dat je gewoon nog veel over hebt. Maar het zou ook kunnen dat je eigenlijk constant te snel traint. Da's niet verschrikkelijk of zo, maar gewoon niet zo efficiënt als zou kunnen.
 
Terug
Bovenaan