Algemene Loopthread

Ik heb Trenara weer eens geïnstalleerd en als doel een marathon <4u op 15 augustus ingegeven. De bedoeling is om wat inspiratie uit hun trainingsschema te halen, geen idee of ik effectief een marathon ga lopen (zal wrs eerder een 20-30k trail worden, vind ik veel leuker).

Ik heb de gratis versie en krijg nu constant meldingen dat ik een training gemist heb (omdat ik de dag er voor / er na gelopen heb), of dat de training te veel afweek (bvb. vandaag 10km gelopen ipv 8km, maar wel aan hetzelfde tempo).

Houdt Trenara rekening met de loopjes die ik ondertussen wel doe? Houdt hun algoritme er rekening mee dat ik ondertussen wel nog vooruitgang boek?
Om ze te verplaatsen heb je het peak abonnement nodig, met peak pro worden je trainingen ook aangepast aan hoe je je voelde bvb.
Ik merk wel dat de trainingen, tempo's toch worden aangepast naargelang je sneller/trager/meer/minder loopt.

Ik zou de gratis maand een kans geven tenzij je die al gebruikt hebt.

Trenara werkt fijn en past je afstanden aan aan de afstanden die je afgewerkt hebt.

Niet verschieten van de afstanden die ze voorschotelen.

Als je die afwerkt aan het voorgeschreven tempo, is dat goed te doen.

Nu hebben ze ook rpe geïntegreerd maar zelf nog geen training te zwaar gescoord.

Ik krijg constant berichten type “iets harder of verder lopen is leuk, maar hypothekeert jouw marathon. Oeps, overdrijven we vandaag niet wat? Deze training bevindt zich in het red light district. Oeps, hier op Trenara HQ gaat er een lampje branden, heb je niet wat overdreven vandaag? Enz…”

Ben benieuwd om te zien hoeveel van dergelijke berichten er in hun repertoire zitten. Morgen eens 2 x lopen, zien wat dat geeft.

Denk niet dat dat veel uitmaakt. Trenara telt de afstanden gewoon op.

Ja, maar als je normaal 14km moet lopen en je gaat er dan 40 in totaal doen zal Trenara wel niet gelukkig zijn 😁.

Compleet belachelijk natuurlijk voor alle duidelijkheid e, want op zich is wat Trenara mij voorschotelt nog wel dik in orde lijkt mij. Maar zoals mijn trainer op de club altijd zegt: Mathias, jij bent gewoon niet te coachen.

Noice ! Een uur geleden (ja, ik doe mijn runs altijd 's avonds laat om echt op mijn gemak te zijn, ask no further) zowaar de 4 km gehaald ! Woo woo. Ik moest volgens mijn schema 'maar' 3 km lopen maar wou voor mezelf echt die 4 al halen. Morgen ga ik voor de 5 km (de run van deze avond moest eigenlijk gisteren al gedaan zijn).

Ik krijg constant berichten type “iets harder of verder lopen is leuk, maar hypothekeert jouw marathon. Oeps, overdrijven we vandaag niet wat? Deze training bevindt zich in het red light district. Oeps, hier op Trenara HQ gaat er een lampje branden, heb je niet wat overdreven vandaag? Enz…”

Ben benieuwd om te zien hoeveel van dergelijke berichten er in hun repertoire zitten. Morgen eens 2 x lopen, zien wat dat geeft.

Wat zou die zeggen na een 100-mijler? :unsure:

Noice ! Een uur geleden (ja, ik doe mijn runs altijd 's avonds laat om echt op mijn gemak te zijn, ask no further) zowaar de 4 km gehaald ! Woo woo. Ik moest volgens mijn schema 'maar' 3 km lopen maar wou voor mezelf echt die 4 al halen. Morgen ga ik voor de 5 km (de run van deze avond moest eigenlijk gisteren al gedaan zijn).
Congrats!

Maarreuh, niet té snel opbouwen hé. Niet elk loopje moet sneller en verder zijn, soms moet je een beetje gas terugnemen om daarna weer zoveel harder te kunnen knallen ;)

Ik ben aan het kijken of ik Trenara kan doen crashen door systematisch andere trainingen te doen dan wat ik zou moeten doen.

Ik dacht dat ik Trenara lichtjes aan het misbruiken was, dan komt gij effe dit posten 🤣

Ja, maar als je normaal 14km moet lopen en je gaat er dan 40 in totaal doen zal Trenara wel niet gelukkig zijn 😁.

Compleet belachelijk natuurlijk voor alle duidelijkheid e, want op zich is wat Trenara mij voorschotelt nog wel dik in orde lijkt mij. Maar zoals mijn trainer op de club altijd zegt: Mathias, jij bent gewoon niet te coachen.
Waar denkt ge nog te kunnen winnen qua training? Is dat dat blessurepreventie? Of wil je nog sneller en verder kunnen gaan?

Je zit toch op een gigantisch hoog niveau voor een niet professionele loper. Of mis ik ergens iets?

Nu een week symptoom vrij van Corona corona. 2 loopjes van ongeveer 8km gedaan aan 6:30 zonder problemen.

Zonet geprobeerd om 10km te lopen aan een snel tempo. Ongeveer 4:45 voor mij.
Maar na 5.5km gewoon moeten stoppen. Plots enorme vermoeidheid in de benen en ademhaling. Zelfs vertragen ging niet.

Na pauze terug naar huis gelopen en gewandeld.
Zelfs tempo van 5:30 ging niet terwijl ik 2 weken geleden 28km gelopen heb aan dat tempo. Ik hoop dat dit rap voorbij is se. Marathon is nog maar 2 maand.

Ben er echt wel ewa lastig van.

Waar denkt ge nog te kunnen winnen qua training? Is dat dat blessurepreventie? Of wil je nog sneller en verder kunnen gaan?

Je zit toch op een gigantisch hoog niveau voor een niet professionele loper. Of mis ik ergens iets?

Ik heb tot op heden nog niets gepresteerd dat mij zou kwalificeren als loper van hoog niveau hoor. Als 32-jarige man die er iets of wat serieus mee bezig is een PR van 2u51 hebben op de marathon is acceptabel, niet meer, niet minder. Een 100mijl finishen zegt meer over uw mentale weerbaarheid en capaciteit om lange trainingen af te werken dan over uw kwaliteiten als loper.

Ik heb echt de indruk dat ik nog veel progressiemarge heb. Het is gewoon een evenwicht zoeken tussen de ultra’s en het echte lopen. Dit jaar ga ik proberen wat meer specifieke blokken in te lassen en dan moet ik vooral als loper nog serieuze stappen kunnen zetten. We zullen zien tegen december wat het is geworden.

Ik ga uiteraard mijn plezier er niet voor laten e, dat is en blijft het belangrijkste.

Voor blessures moeten we uiteraard allemaal opletten, maar ik heb het geluk dat ik mijn lichaam serieus kan belasten voordat het echt tekenen van vermoeidheid toont.

Gisteren de Pines and Dunes trail 100K gedaan.

Had eind vorige week corona opgelopen maar meer dan 1 dagje lichte koorts en enkele dagen keelpijn was het niet.
Was donderdag gaan loslopen en het gevoel zat gelukkig goed.

De trail was meer een zicht hoe de knie er voor stond, tijd was onbelangrijk.
Toen ik vertrok zat het gevoel meteen goed. De darmen die ook eens goed leken mee te werken.

Normaal probeer ik om de x-tijd te eten. Maar voor een keer at ik wanneer ik honger kreeg en waar ik zin in had. Ik had dan zelf ook niets meegenomen. CP's genoeg. Veel fijner om te doen op deze manier.

Na 20km mijn koplamp afgenomen. Na wat lopen opeens gemerkt dat men gsm uit men zak was gevallen. Ik wist meteen waar het was gebeurd. Met het heen en weer lopen toch 5km extra gelopen. Was verder dan ik dacht.

Het ging tot half weg. Daar ruim de tijd genomen om te eten. Bij het vertrekken was de pijn in de knie opeens weer daar.
Lopen ging niet meer. Ik heb 16 km afgezien. Bergaf moest ik achterwaarts doen van de pijn en de laatste km's vaak moeten stoppen van de pijn.
Mentaal vooral vermoeiend en ik wist niet hoe ik ooit terug ging geraken.
Toen aan de CP even met een medeloper gebabbeld en die bood me paracetamol aan.
Ik neem niet graag iets in, maar ik was echt radeloos. Zo'n pijn had het nog niet gedaan maar ik moest thuis geraken natuurlijk. Het was dan ook nog 35km.

15 min later ging het beter, en kon ik afwisselend wandelen en lopen.
Hoe graag ik ook wou blijven lopen, de keuze gemaakt om te blijven afwisselen om de knie niet te hard te belasten.
De pijn was nog lichtjes daar, maar ik kon terug volop genieten.

Tegen het einde toe 2 wandelaars tegen gekomen die beiden niet meer konden lopen door kniepijn. Ik ben dus niet alleen.

Al bij al heb ik er toch enorm van genoten. Relatief fris gefinished en geen enkel keer een dipje gehad.
Moest het langer zijn geweest, ik zou het niet erg hebben gevonden. Integendeel.

106,5 km / 15H15 in de voor mij de fijnste trail die ik in vlaanderen al heb gedaan.
Vlak parcours met enkele steile terrils in.
Zeer weinig verhard en gok toch wel +70% single tracks? Dikke aanrader.

Ik hou van zo'n lange avonturen en vind het zo spijtig dat de knie me zo tegenhoudt.
Ooit misschien.

Vandaag twee kleine mijlpaaltjes: voor het eerst meer dan 100 km in een maand gelopen en deze middag mijn langste afstand tot nu toe, 13.25 km.

Ik merk dat traag “leren” lopen echt wel helpt om de afstand te verlengen, het komt eerder over als licht joggen dan lopen. Ik had het gevoel dat ik conditioneel nog wel wat had kunnen blijven lopen, maar op het eind voelde ik het toch al wel aan mijn voeten en knieën. Ik ga dus toch voorzichtig zijn en niet te enthousiast al naar 15 km gaan.

In plaats van 3 keer per week ga ik eventjes terug naar 2 keer per week (dan wel telkens +10 km) zodat ik wat meer rust tussenin heb.

In plaats van 3 keer per week ga ik eventjes terug naar 2 keer per week (dan wel telkens +10 km) zodat ik wat meer rust tussenin heb.
Als je het doet om de rust, is het misschien geen beter idee om 2 rustige korte loopjes te doen en dan het 3e loopje wat langer door te gaan? Anders ziet je loopschema er redelijk monotoon uit imo (maar als dat werkt voor jou, zoveel te beter natuurlijk).

Als je het doet om de rust, is het misschien geen beter idee om 2 rustige korte loopjes te doen en dan het 3e loopje wat langer door te gaan? Anders ziet je loopschema er redelijk monotoon uit imo (maar als dat werkt voor jou, zoveel te beter natuurlijk).
Had ik ook overwogen maar ligt een beetje moeilijk door mijn werk. Woensdag voormiddag heb ik vrij en zondag uiteraard ook, een derde loopje zou ik eigenlijk alleen maar voor het werk kunnen doen op bv vrijdag. Maar dat is dan tussen half 7 en half 8 ‘s morgens en aangezien ik geen ochtendmens ben, zijn dat niet de leukste loopjes :unsure:

Voorlopig voelt het niet monotoon aan omdat ik door die langere afstanden verder van huis kan lopen en nieuwe routes ontdek. Verandering van omgeving doet al veel.

Had ik ook overwogen maar ligt een beetje moeilijk door mijn werk. Woensdag voormiddag heb ik vrij en zondag uiteraard ook, een derde loopje zou ik eigenlijk alleen maar voor het werk kunnen doen op bv vrijdag. Maar dat is dan tussen half 7 en half 8 ‘s morgens en aangezien ik geen ochtendmens ben, zijn dat niet de leukste loopjes :unsure:

En 's avonds lukt nooit? Ik ga steeds op dinsdagavond en donderdagavond lopen (en dan zaterdagochtend en zondagochtend), ik vertrek dan rond 20u. De rust is dan ook aangenaam 🙂

Hier ook een leuke mijlpaal bereikt vandaag. Met de LSD van vandaag 210km bereikt in januari, wat meteen m'n eerste maand ooit is van meer dan 200km.

In de aanloop naar Gent doen we daar volgende maand nog een schepje bij: zowel februari als maart worden maanden van 250km. Nu ik het uittik schrik ik daar wel een klein beetje van, want zeker voor februari benadert dat de 10km/dag gemiddeld... Maar laat maar komen :)

Trenara geeft me ondertussen als huidige tijd voor de marathon 3:56:28.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan