Algemene Loopthread

Ik heb ook een paar maanden met trenera gelopen, was vrij pittig want heb mezelf oververmoeid na 80% van m'n marathon schema. Ze malen echt wel wat km's.

Na een tijdje heb je hun manier van werken wel door en is de variatie in hun loopjes vrij karig. Bijkomenstig heb ik ook heel veel technische issues gehad dus was mijn totale ervaring misschien iets minder.

Nu ik weet dat het een geheel nieuw platform is en dat ze constant verbeteringen aanbrengen dus ik gun ze het voordeel van de twijfel wel.

Iemand een idee wat te doen tegen loopmoeheid?
Kan me precies niet meer motiveren om te vertrekken :help:

Een goeie loopdocumentaire kijken heeft mij meteen weer buiten gekregen zelfs in de gietende regen, youtube staat vol, twee hele recente over Karel Sabbe en eentje over Courtney Dewaulter en Francois D'Haene. Een anekdote van @Karry98 helpt ook wel.

Mijn hartslaggegevens zijn mee gegeven bij strava. Dus op basis daarvan zou die ook kunnen kalibreren ;).

Dinsdag zijn het normaal intervallen. Zal hier gewoon rondje langs het kanaal alles geven. Moet wel lukken dan om te kalibreren.
Dat is vooral belangrijk voor de zones. Maar trenara heeft echt die kalibratie op een maximale inspanning nodig om uw tempo’s goed te krijgen.
Je kan ook consequent te snel lopen en dan trekt hij zelf bij. Maar dit duurt wel een tijdje.

Op connect.garmin.com vind je alle training schema's terug en daar heb je verschillende marathon programma's. Inplannen en deze worden dan via de app mooi naar de horloge gesynced
Bedankt om dat hier te plaatsen, ik had tot nu toe enkel die van de Coach gevonden. Ook onhanding van Garmin om dat niet overal uniform aan te bieden.

Vandaag de “trail du Hoyoux” gelopen als laatste semi-lange training voor de Bello Gallico. 33km met 1300hm, op papier al pittig, maar in realiteit nog 10x zwaarder, wat was dat allemaal… Super steile klimmen en afdalingen, afdalingen vol los liggende stenen, modder tot boven de enkels, plassen waar je in stapt en dan wegzakt tot aan de knie, super technische secties,… Wel ontzettend genoten, een eerste editie en een geweldige organisatie, zeer aimabele mensen en vooral Waalse lopers, zoals ik het graag heb 😊. Heerlijke ervaring! Bewust wat ingehouden om mijn benen niet op te blazen, maar toch afgezien.

Kers op de taart waren de 6 everzwijnen die 100m voor mij in volle vaart het pad overstaken, prachtig om te zien.

Dat is vooral belangrijk voor de zones. Maar trenara heeft echt die kalibratie op een maximale inspanning nodig om uw tempo’s goed te krijgen.
Je kan ook consequent te snel lopen en dan trekt hij zelf bij. Maar dit duurt wel een tijdje.

Ik had zelf Trenara eens geïnstalleerd omdat ik het hier had opgepikt, maar voor mij ging die toch ook redelijk hard.
Dat waren direct weekvolumes die veel te hoog waren voor mij, misschien dat ik hem ooit eens herkalibreer als ik een stabiel weekvolume kan draaien (20-25km)

Ik had zelf Trenara eens geïnstalleerd omdat ik het hier had opgepikt, maar voor mij ging die toch ook redelijk hard.
Dat waren direct weekvolumes die veel te hoog waren voor mij, misschien dat ik hem ooit eens herkalibreer als ik een stabiel weekvolume kan draaien (20-25km)
Welk weekvolume stelde hij voor misschien?

Was direct 2 uur lopen per week en ik was rustig aan het starten met 2 x half uur per week.
Komende week nog eens een 5k all out doen en dan sta ik klaar om Trenara nog eens een kans te geven, hoewel ik eigenlijk weinig nood heb aan een trainingsschema..?
Veel rustige kilometers en heel soms eens een prikkeltje snelheid, dat kan ik zelf ook wel bedenken :tongue:

Even wat reflectie over de Garmin schema's: het enige wat mij een beetje stoort is dat ze altijd wat te rustig beginnen.

Ik kom eind oktober uit de marathon van Brugge, twee weken geleden met gemak 25km gelopen, deze week nieuw marathonschema gestart en mijn eerste long run vandaag was slechts 75 minuten. Ik heb het idee dat die eerste weken wat onttrainen zijn op vlak van load vooraleer het weer goed begint op het pikken daarna.

Nu is het sowieso met dit schema naar Gent, maar daarna ga ik Trenara een kans geven.

Even wat reflectie over de Garmin schema's: het enige wat mij een beetje stoort is dat ze altijd wat te rustig beginnen.

Ik kom eind oktober uit de marathon van Brugge, twee weken geleden met gemak 25km gelopen, deze week nieuw marathonschema gestart en mijn eerste long run vandaag was slechts 75 minuten. Ik heb het idee dat die eerste weken wat onttrainen zijn op vlak van load vooraleer het weer goed begint op het pikken daarna.

Nu is het sowieso met dit schema naar Gent, maar daarna ga ik Trenara een kans geven.
Dat moet eigenlijk sowieso om goed te zijn. 3 weken onttrainen voor je weer aan een nieuw begint. Anders dreig je in overtraining te komen, of kom je op een plateau. Moeten is relatief, maar het is wel de normale gang van zaken.

@iamgroot volgens mij was dat nog in een vorige versie? Nu zijn er ook opbouwschema’s die je in het begin kunt kiezen. Maar goed, gewoon zelf rustig opbouwen is niks mis mee, hé. Zo heb ik het ook gedaan.

Dat moet eigenlijk sowieso om goed te zijn. 3 weken onttrainen voor je weer aan een nieuw begint. Anders dreig je in overtraining te komen, of kom je op een plateau. Moeten is relatief, maar het is wel de normale gang van zaken.

Kan er wel inkomen, maar die marathon is 8 weken geleden he. Ik zou toch verwachten dat er iets meer gekalibreerd kan worden op basisconditie en load, een long run van 75 minuten vind ik echt niet meer aanvoelen als een long run...

Smijt die schema’s buiten!

Kan er wel inkomen, maar die marathon is 8 weken geleden he. Ik zou toch verwachten dat er iets meer gekalibreerd kan worden op basisconditie en load, een long run van 75 minuten vind ik echt niet meer aanvoelen als een long run...
Da’s inderdaad gewoon fout. Schema is niet afgestemd op jou, maar een algemeen ‘starten-met-marathonschema’. Daar is eigenlijk niet zo heel veel mee aan te vangen in jouw geval, denk ik. Behalve als basis om totaal aan te passen aan je eigen volumes.

Smijt die schema’s buiten!

😂

Ik heb wel nog altijd wat houvast nodig hoor, maar misschien moet ik direct de switch naar Trenara al maken. Eens zien wat die ervan maakt.

Da’s inderdaad gewoon fout. Schema is niet afgestemd op jou, maar een algemeen ‘starten-met-marathonschema’. Daar is eigenlijk niet zo heel veel mee aan te vangen in jouw geval, denk ik. Behalve als basis om totaal aan te passen aan je eigen volumes.

(y)
Ja ik had een plan genomen voor "gemiddeld" ervaringsniveau, maar nu toch idd de bedenkingen...

edit: OK, Trenara geeft me deze week toch al een 1u45 LSD. Laten we dat maar doen. :)

Laatst bewerkt:
Al werd Kimeli toch zijn eigen frustratie niet de beste Belg, dat was (alweer) Somers, die 5de werd, Kimeli zelf werd 9ste.
Kimeli heeft naar mijn mening een hele domme wedstrijd gelopen. Heeft een groot deel van de wedstrijd de kop getrokken in de tweede groep. Terwijl er minsten 3 spanjaarden en fransmannen in dezelfde groep liepen die voor het landenklassement streden. Laat die mannen toch de groep trekken...

Een pluim voor Somers die zijn hoofd wel gebruikt heeft.

Laatst bewerkt:
Kimeli heeft naar mijn mening een hele domme wedstrijd gelopen. Heeft een groot deel van de wedstrijd de kop getrokken in de tweede groep. Terwijl er minsten 3 spanjaarden en fransmannen in dezelfde groep liepen die voor het landenklassement streden. Laat die mannen toch de groep trekken...

Somers heeft veel slimmer gelopen.
Net zoals die Kaya (de titelverdediger), vooraan hé die zilver pakte, ipv Ingebrigtsen de kop op te dringen, neen héél de tijd aan kop liggen sleuren.
Nu was die laatste wél héél sterk en ik vermoed dat hij dan nog geklopt was, maar als je niets probeert, win je al zeker niet.

Dat is wel typisch voor lopers van Afrikaanse oorsprong vind ik. Die liggen meestal, héél de tijd aan kop te sleuren zonder na te denken over de gevolgen.

😂

Ik heb wel nog altijd wat houvast nodig hoor, maar misschien moet ik direct de switch naar Trenara al maken. Eens zien wat die ervan maakt.

(y)
Ja ik had een plan genomen voor "gemiddeld" ervaringsniveau, maar nu toch idd de bedenkingen...

edit: OK, Trenara geeft me deze week toch al een 1u45 LSD. Laten we dat maar doen. :)
Het is zeker niet verkeerd om eens enkele weken niet boven de 1u30 te gaan hoor.
Je gaat niet de conditie om 1u45 of langer te lopen niet verliezen als je eens 4 weken wat korter traint.

Sterker het het is zelfs positief om eens wat volume terug te schroeven om dan terug op te bouwen.

Terug
Bovenaan