Algemene Loopthread

Zonet 6km aan 6min/km kunnen afwerken zonder last. Hoera.

Hoe kan ik van hieruit nu opbouwen. Voorlopig geen doelen, enkel belasting opbouwen.

3x/week en elke training 5 of 10% afstand erbij aan een laag tempo?

De Karry gaat hier alle momenten binnen komen ze! Wat een mooie prestatie al weer!

Hopelijk brengt de rest het ook tot een goed einde.

Zonet 6km aan 6min/km kunnen afwerken zonder last. Hoera.

Hoe kan ik van hieruit nu opbouwen. Voorlopig geen doelen, enkel belasting opbouwen.

3x/week en elke training 5 of 10% afstand erbij aan een laag tempo?

Frequentie > Duur > Intensiteit

Eerst verschillende keren per week kort lopen (20-30') zonder last of pijntjes de dag nadien.
Dat mag zelfs tot 5-6x per week zijn.

Indien dit lukt verlengen naar 30-40-50', allemaal rustige duur.

Dan pas de intensiteit af en toe gaan verhogen volgens ideaal 80/20 verhouding.
80% rustig onder of rond aërobe drempel
20% intensiever onder/rond/boven anaerobe drempel.

Google maar eens op Barry P running plan:

Here’s how the structure of the Barry P program works… take your CURRENT running volume per week (not your target or maximum weekly total!). This weekly run volume is divided into 6 days of running per week as follows:
  • 3 days per week of short runs (each short run is 10% of your total weekly distance).
  • 2 days per week of medium length runs (each medium length run is 20% of your total weekly distance).
  • 1 day per week of a longer run (the longer run is 30% of your total weekly distance).
A medium and/or longer length runs should never be on consecutive days to give the body an opportunity to recover. The precise schedule is flexible to suit your time availability; the longer run could be any day you choose. For example, for someone who currently runs 40km / 25 miles per week, their BarryP running schedule could look something like this:
barry-p-schedule

Over time, slowly increase running volume (keeping the same general structure of shorter, medium and longer length runs) in order to increase training stress and get faster.
The pace of these runs should be relatively easy. If you go to the Jack Daniels (not that JD!) running calculator here and pop in a recent race time, you want to be running around the slowest end of the “easy pace” stated under the “training” tab. You may be surprised at how slow this is; I was definitely doubtful that running at this speed would result in me getting faster.
The BarryP plan encourages long-term, conservative thinking with your running. If you can’t run 5-7 days per week then you’re running too fast.

Ik ben ook binnen en het doel is behaald: sub 6u voor de 58k.

Alleen jammer dat ik in totaal 63,5k gelopen heb of dus zo’n 5,5 extra 🤣. Ik zal morgen een relaas van mijn verhaal geven.

Top voor de 100k lopers die al binnen zijn. Kom op Vlitser!

OK na 8 weken even een verslag (voor mijzelf maar als ik dit hier neerpen dan heb ik een historiek om op te volgen ;))

Mijn HR is lichtjes gestegen tov 8 weken geleden. Maar als ik de vergelijking maak dan loop ik heden 5:39/km tov 5:45/km aan een 'iets' lagere gemiddelde HR. Die 5:39 was tevens op een zwaarder parkoers. (Stukken berg op vs volledig vlak)

Mijn runningindex is volgens strava gestegen van 50 naar 51.

Nu goed ik loop eerlijkheidshalve momenteel voor het plezier en de HR waardes zijn wel OK (gemiddeld nog steeds zone 2). En dat is het belangrijkste: DONT overdo it, take it easy :tongue:

8 weken geleden -->
34,4km (3 loopsessies) - 3u24min47sec - 5:57/km
1% zone 5 - 6% zone 4 - 13% zone 3 - 72% zone 2 - 8% zone 1

Vorige week -->
38,7 km (3 loopsessies) - 3u41min10sec - 5:42/km
1% zone 5 - 8% zone 4 - 29% zone 3 - 59% zone 2 - 3% zone 1

Terug
Bovenaan