Algemene Loopthread

Verdomme he begin pijntje in m'n linkse achillespees te krijgen, dat is ook een eerste keer.

Heeft er iemand tips voor? Tis niet echt pijn maar eerder een soort geïrriteerd gevoel.

Verdomme he begin pijntje in m'n linkse achillespees te krijgen, dat is ook een eerste keer.

Heeft er iemand tips voor? Tis niet echt pijn maar eerder een soort geïrriteerd gevoel.

Mijn belangrijkste tip: van zodra het naar pijn gaat, direct stoppen en hulp zoeken. En misschien indien het structureel is (ipv eens tijdens 1 loopje en dan gedaan), ook al.

Ik heb vorig jaar te lang blijven aanmodderen met m'n Achillespees: 2 dagen rusten en terug vertrekken zonder dat het echt helemaal weg was, 2 weken rusten, terug beginnen opbouwen, na 4 weken terug helemaal moeten stoppen, etc. Dat spelletje heeft een drietal maand geduurd op die manier. Het is maar beginnen beteren toen ik foto's heb laten nemen, bleek met een grote ontsteking te zitten, dus aan de antibiotica moeten gaan. Daarna bij een goede sportkinesist geraakt die mij enkele wijzigingen aan m'n loopstijl heeft laten doorvoeren, en vanaf dan heb ik wel positief kunnen opbouwen en in 1 keer tot een marathon opgebouwd zonder ooit nog iets van pijn te hebben.

De conditie was ook sterk achteruitgegaan op die tijd. Ben ook heel achterdochtig naar eender welk gevoel in m'n Achillespezen nu :)

Mijn nonkel daarnet: Je moest even lossen op de bergop?

Ik dacht (maar ik moest eerst even op adem komen): Neen het ging nog wel, ik zat niet helemaal kapot, MAAR je ging serieus stevig hard door en mijn HR ging plots naar zone 5. Ik heb dan even ingehouden zodat de HR meteen terug naar zone 4 ging. (En daarna terug naar zone 2-3 tijdens de afdaling).

Sorry maar als je met mij meeloopt dan moet je wel de HR zones respecteren. Ik ga mij niet meer kapot lopen .. :)

Gemiddeld genomen was het een stevig loopje, maar de HR was wel gemiddeld nog net OK voor de afstand. Alleen op de bergop ging het wat snel en zone 5 wilde ik absoluut vermijden dus toen mijn nonkel te hard doortrok heb ik een gat laten vallen .. Nu ga ik proberen nog voor zondag een korte recuploop te doen, de benen losschudden.

Laatst bewerkt:
Ik ben 'fervent' fietser, maar omdat dat in de winter toch wat stil ligt en lopen wat toegankelijker is in de donkerdere dagen ben ik 5-6 weken geleden beginnen lopen.
Vroeger kreeg ik altijd wel ergens last en durfde ik nooit volume opbouwen, maar nu loop ik al 5 weken (gespreid over 2 dagen) +-10km per week.
Loop alles in endurance zone (vastgelegd na een 5k all out) en ik moest me echt temperen om het volume nog niet op te bouwen.
Voorlopig nergens last en denk dat die 5-6 weken van 10km per week nu wel genoeg zijn om er een 3e loopje per week in te steken en volume geleidelijk naar 15km te brengen. Het is de eerste keer dat ik de smaak zo hard te pakken heb :clap:.

Mijn belangrijkste tip: van zodra het naar pijn gaat, direct stoppen en hulp zoeken. En misschien indien het structureel is (ipv eens tijdens 1 loopje en dan gedaan), ook al.

Ik heb vorig jaar te lang blijven aanmodderen met m'n Achillespees: 2 dagen rusten en terug vertrekken zonder dat het echt helemaal weg was, 2 weken rusten, terug beginnen opbouwen, na 4 weken terug helemaal moeten stoppen, etc. Dat spelletje heeft een drietal maand geduurd op die manier. Het is maar beginnen beteren toen ik foto's heb laten nemen, bleek met een grote ontsteking te zitten, dus aan de antibiotica moeten gaan. Daarna bij een goede sportkinesist geraakt die mij enkele wijzigingen aan m'n loopstijl heeft laten doorvoeren, en vanaf dan heb ik wel positief kunnen opbouwen en in 1 keer tot een marathon opgebouwd zonder ooit nog iets van pijn te hebben.

De conditie was ook sterk achteruitgegaan op die tijd. Ben ook heel achterdochtig naar eender welk gevoel in m'n Achillespezen nu :)

Het is zeker geen pijn op de moment, het voelt wat aan als een schaafwond ofzo iets. Zal vanavond maar binnen blijven en mij op de foamroller pijnbank leggen.

Beetje raar, de laatste weken zegt mijn Garmin dat ik 'unproductive' bezig ben (te hoge intensiteit), terwijl ik naar mijn gevoel exact hetzelfde doe als ervoor.
En als ik dan eens rustiger loop, is het direct 'recovery', maar dat helpt dan blijkbaar niet om de volgende run 'productive' te zijn?
VO2max ook wat gezakt. 'Fitness' en 'Load' gezakt.

Ik begrijp het niet goed :p
Ik zou bijna denken dat ik covid heb, maar ik voel me prima, ook tijdens het joggen.

Ondertussen blijf ik hier sukkelen met de linkerknie. De zaalvoetbal is mij aan het nekken vrees ik. De dag nadat ik de RvV had uitgereden, moest ik alsnog gaan zaalvoetballen omdat ze anders maar met net genoeg waren. Gevolg: bibi hier heeft toch de conditie en de rest, dus bibi kon gans de match uitspelen zonder wissel, ik beloop het toch wel. Echter een paar minuten voor het affluiten iets in de knie voelen schieten aan de buitenste knieband. Pijn blijf na een dikke week rust en ibuprofen npg zitten, dus dokter gaf me rust en 2 weken zwaardere ontstekingsremmers. We zijn ondertussen nog eens 2 weken verder het is weer enorm beginnen opspelen, trap op en af is miserie :/
Ik zaalvoetbal supergraag, het is de enige teamsport dat ik ooit deed, (puur amateurniveau met de vrienden wel), maar ik vrees dat ik het ga moeten loslaten als ik alsnog aan die marathon basisopbouw wil beginnen :(
Klinkt een beetje als ITB syndroom ook?

Ik ben 'fervent' fietser, maar omdat dat in de winter toch wat stil ligt en lopen wat toegankelijker is in de donkerdere dagen ben ik 5-6 weken geleden beginnen lopen.
Vroeger kreeg ik altijd wel ergens last en durfde ik nooit volume opbouwen, maar nu loop ik al 5 weken (gespreid over 2 dagen) +-10km per week.
Loop alles in endurance zone (vastgelegd na een 5k all out) en ik moest me echt temperen om het volume nog niet op te bouwen.
Voorlopig nergens last en denk dat die 5-6 weken van 10km per week nu wel genoeg zijn om er een 3e loopje per week in te steken en volume geleidelijk naar 15km te brengen. Het is de eerste keer dat ik de smaak zo hard te pakken heb :clap:.
Het beste en verstandigste is inderdaad voorzichtig en geleidelijk opbouwen.
De truc is om nu wel niet meer te stoppen na deze winter :P

Voor de mensen die ons morgen willen volgen op de grizzly:

Ik ben nr 87. Ik ken nog een paar anderen, maar ik laat die zelf wel hun nr zeggen als ze dit willen ;)

Klinkt een beetje als ITB syndroom ook?
@blub Dat is ook het eerste waar ik aan dacht, maar misschien omdat ik er zelf last van heb gehad, hè.
Maar als dat het geval is, dan is het niet zo acuut als het wel lijkt: Het is een overbelasting van die ITB, waarschijnlijk door een spier die niet sterk genoeg is in je been. Bij mij was dat een heupspier en de bilspier. Het was wel lang laten rusten, iets van een 9 weken? En ondertussen oefeningen doen om de juiste spieren te versterken. En daarna heb je er nooit last meer van, als het goed is en je je oefeningen blijft doen.

Ik heb het hier al eens gezegd, maar de test was volgens m'n dokter om op één been te gaan staan en dan te hurken. Als je knie dan automatisch naar binnen knikt ipv rechtdoor naar voren buigt, is de kans groot dat daar het probleem zit.

Maar het kan natuurlijk iets helemaal anders zijn en wel gewoon een acuut scheurtje. Ik zou eens langsgaan bij de dokter en die kan je dan nog zeggen wat je moet doen.

Ook zeker losmaken van adductoren, tibialis anterior en TFL (google release TFL / release adductors / release tibialis anterior).

TFL zit wss wat vast, tibialis anterior mss ook. Die trekken van 2 kanten aan uw ITB en dat veroorzaakt onsteking. Gluteus trainen kan ook zeker geen kwaad, meestal kom TFL vast te zitten omdat die niet genoeg gebruikt wordt.

Kunt daar zeker in paar weken vanaf zijn en blijven voetballen (gezien je dat blijkt graag te doen :sarcastic::laugh:)

Ik heb hier ergens in deze topic mijn oefeningen eens gepost, als je interesse hebt wil ik wel eens aanduiden welke het meest interessant zijn voor jou specifiek.

Het besef mag hier stilletjes aan gaan komen dat ik morgen 100km moet lopen. Helemaal geen opwinding of kriebels bij de gedachten. Echt het gevoel dat ik morgen gewoon wat ga lopen, meer niet. Om goed te presteren heb ik toch een klein beetje druk nodig, totaal afwezig momenteel.

Wees blij, ik heb er vorige nacht al slecht van geslapen :(

Mijn gedacht was eerst om goed te finishen.
Maar wil precies toch wel meer dan dat.
Ik weet dat ik geen doelen mag opstellen want ben nogal snel ontgoocheld dan, maar toch proberen om sub 13 te gaan. Of sneller als ik merk dat ik meer aan kan.

Hier toch ook wel stress, doel blijft gewoon de finish! Zal wel beteren eenmaal vertrokken waarschijnlijk.

Het besef mag hier stilletjes aan gaan komen dat ik morgen 100km moet lopen. Helemaal geen opwinding of kriebels bij de gedachten. Echt het gevoel dat ik morgen gewoon wat ga lopen, meer niet. Om goed te presteren heb ik toch een klein beetje druk nodig, totaal afwezig momenteel.

Misschien moet je jezelf een extra opdracht geven, achteruit lopen, op één been, rugzak van 30kg...de mogelijkheden zijn eindeloos he :unsure:

Terug
Bovenaan