Algemene Loopthread

Is da voor u geen doordeweekse wandeling dan?

Dat is een deel van het probleem, als ik mij geen echt doel opleg om een resultaat neer te zetten is daar totaal geen uitdaging aan, finishen doe ik toch. Heb mij voorgenomen om na Brugge niet te snel te pushen, dus wil ik dit gewoon relax aanpakken. Eens ik onderweg ben, zal het wel plezant zijn, maar nu heb ik echt een gevoel van “meh”.

Misschien moet je jezelf een extra opdracht geven, achteruit lopen, op één been, rugzak van 30kg...de mogelijkheden zijn eindeloos he :unsure:

Ik overweeg effectief wel om in volledige Legends Trail uitrusting te lopen om dat gewoon te worden. We shall see.

Ook zeker losmaken van adductoren, tibialis anterior en TFL (google release TFL / release adductors / release tibialis anterior).

TFL zit wss wat vast, tibialis anterior mss ook. Die trekken van 2 kanten aan uw ITB en dat veroorzaakt onsteking. Gluteus trainen kan ook zeker geen kwaad, meestal kom TFL vast te zitten omdat die niet genoeg gebruikt wordt.

Kunt daar zeker in paar weken vanaf zijn en blijven voetballen (gezien je dat blijkt graag te doen :sarcastic::laugh:)

Ik heb hier ergens in deze topic mijn oefeningen eens gepost, als je interesse hebt wil ik wel eens aanduiden welke het meest interessant zijn voor jou specifiek.
Het is inderdaad ITB syndroom. De Foam roller ga ik hier eens aanschaffen, samen met de kine-oefeningen hopelijk spoedig herstel. Ik mag van de kine blijven lopen, het zij wel trager en korter, zolang ik daarbij uiteraard geen pijn voel.

Haha, nenee, voetbal is even gedaan nu. Ik doe het graag, maar als het in de weg komt te staan van mij andere sporten, is de liefde wel snel bekoeld!
Bedankt alvast voor de oefeningen!

Verdomme he begin pijntje in m'n linkse achillespees te krijgen, dat is ook een eerste keer.

Heeft er iemand tips voor? Tis niet echt pijn maar eerder een soort geïrriteerd gevoel.
Ik heb het hier al eerder geschetst dat ik ook met een (eerder chronisch ondertussen) achillespeesontsteking sukkel.
Dit is uiteraard geen doktersadvies - en de 1e raad is allicht om het rustiger aan te doen - maar wat bij mij en velen niet werkt na verloop van tijd: rusten.

Let wel, ik heb het over aanhoudende pijn of pijn die telkens opkomt zetten bij het lopen. Bij mij was het na verloop van tijd zo erg dat ik bij het opstaan een trap op een wel erg rare manier moest afdalen omdat mijn (linker)achillespees verkort en pijnlijk aanvoelde. Eens die wat doorbloed was, ging de pijn ook wel weg.
Het enige waardoor het nu onder controle is, is door die pees stelselmatig te belasten via oefeningen ( vb. excentrische rekoefeningen zoals op trap staan en heel raises doen). Eens ik die oefeningen terug verwaarloos zoals afgelopen zomermaanden, dan kan die achillespees terug lastig doen.

Er zijn erg veel voorbeelden op het wereldwijde web te vinden over hoe je zo'n 'belastingsprogramma' voor de achillespezen opbouwt. Als je geïnteresseerd bent, kan ik je wel een document bezorgen.
Maar als de ontsteking nog niet chronisch is, rust je inderdaad best wat voor je terug gaat lopen.
Ik ben 'fervent' fietser, maar omdat dat in de winter toch wat stil ligt en lopen wat toegankelijker is in de donkerdere dagen ben ik 5-6 weken geleden beginnen lopen.
Vroeger kreeg ik altijd wel ergens last en durfde ik nooit volume opbouwen, maar nu loop ik al 5 weken (gespreid over 2 dagen) +-10km per week.
Loop alles in endurance zone (vastgelegd na een 5k all out) en ik moest me echt temperen om het volume nog niet op te bouwen.
Voorlopig nergens last en denk dat die 5-6 weken van 10km per week nu wel genoeg zijn om er een 3e loopje per week in te steken en volume geleidelijk naar 15km te brengen. Het is de eerste keer dat ik de smaak zo hard te pakken heb :clap:.
Welkom! Ik denk dat ik hier ook degene ben die het fietsen het meest combineer met lopen. Zeker in de wintermaanden is het een goede alternatieve training als je niet MTB/gravelt. Ik ondervind de voordelen van de combinatie van beiden. Al moet ik zeggen dat vnl. het nog breder maken van mijn basisconditie via fietsen meer impact heeft op het lopen dan omgekeerd :).
Hier toch ook wel stress, doel blijft gewoon de finish! Zal wel beteren eenmaal vertrokken waarschijnlijk.

Toch ook wel een gezonde spanning hier voor morgen - zeker wegens het 'onbekende'.
Het doel voor mij is ook finishen en hopelijk de pijntjes van de achillespees en heup onder controle te houden.

Maar ergens hoop ik ook wel om zeker onder de 6u binnen te zijn. Hopelijk ook niet te veel regen morgen, aanvankelijk gaven ze de voormiddag droog maar dat ziet er al niet meer het geval uit.

Succes iedereen!
Ik zal er allicht niet meer zijn aan de aankomst tegen jullie arriveren - maar wie weet :D

Helemaal eens met Corthagus. In mijn ervaring (en die van mijn kine ook, die raad kwam van haar) is rust meestal niet goed. Zware belasting ook niet, maar niks doen is zelden de oplossing. Stretchen, leniger maken van de achillespees en de omliggende pezen/spieren, uitmasseren met de foamroller (misschien niet in dit geval?), omliggende spieren versterken met oefeningen... en licht belasten maar nooit te ver gaan. Als algemeen advies, nooit specifiek en nooit in plaats van doktersadvies, uiteraard.

Vraagje aan de andere (bear trail) lopers hier.
Doen jullie morgen een t-shirt of een longsleeve aan onder de regenjas? Ik weet niet wat kiezen...

Longsleeve is me nog te warm (krijg het er snel benauwd in) maar weet niet hoe men lichaam zal reageren na een hele dag in de regen te lopen.
Ik heb momenteel nog een decathlon jasje dus de regen zal er na een tijd wel doorkomen.

Ik mis de ervaring...

Maar als de ontsteking nog niet chronisch is, rust je inderdaad best wat voor je terug gaat lopen

Het is de eerste maal dat ik het voor heb en we spreken absoluut nog niet van pijn dus een paar dagen rust leek me zeker de juiste eerste stap.

Helemaal eens met Corthagus. In mijn ervaring (en die van mijn kine ook, die raad kwam van haar) is rust meestal niet goed. Zware belasting ook niet, maar niks doen is zelden de oplossing. Stretchen, leniger maken van de achillespees en de omliggende pezen/spieren, uitmasseren met de foamroller (misschien niet in dit geval?), omliggende spieren versterken met oefeningen... en licht belasten maar nooit te ver gaan. Als algemeen advies, nooit specifiek en nooit in plaats van doktersadvies, uiteraard.

In het verleden heb ik wat miserie met de knie gehad, toen ben ik specifiek gaan stretchen, foam rollen en versterken, dat heeft een wereld van verschil gemaakt. Nu was ik daar grotendeels mee gestopt en dan sluipt een nieuwe blessure toch van achter de hoek.

Vraagje aan de andere (bear trail) lopers hier.
Doen jullie morgen een t-shirt of een longsleeve aan onder de regenjas? Ik weet niet wat kiezen...

Longsleeve is me nog te warm (krijg het er snel benauwd in) maar weet niet hoe men lichaam zal reageren na een hele dag in de regen te lopen.
Ik heb momenteel nog een decathlon jasje dus de regen zal er na een tijd wel doorkomen.

Ik mis de ervaring...

Regenjas enkel aan bij de start om het niet koud te krijgen en na 1 km vliegt dat ding in de rugzak. Het wordt eigenlijk helemaal niet koud, denk niet dat ik de jas nodig ga hebben.

Als je het zeer rustig aanpakt en bvb van bij de start de klimmen wil opwandelen is een jas wel een optie. Dan raad ik u wel absoluut aan om maximum 1 laag (shirt met korte mouwen) onder de jas te dragen. Het gaat veel te warm zijn om meerdere lagen + jas aan te doen.

Denk er ook aan dat je bij de start gerust wat koud mag hebben, je gaat zeer snel opwarmen.

Rugzakje is klaar, toch gekozen voor de lichte versie, amper iets bij.

Veel plezier aan iedereen morgen!

Ok thanks. Ga ik zo doen dan.

Veel succes!

En vergeet ook niet dat je een drop bag kan gebruiken voor extra voeding en droge kleren.

Ik gebruik dat wel niet omdat ik dat voor een 100km niet de moeite vind, maar mentaal kan het een voordeel zijn om te weten dat je daar droge kleren kan aandoen.

Is er eigenlijk verschil tussen verschillende foam roller of maakt het niet veel uit? Iemand aanrader voor winkel en type?

Deze morgen gaan lopen in de regen met een kw en tshirt met lange mouwen. Na tien minuten al zweten gelijk dat het buiten 30 graden is.
Wat doen jullie aan om in de regen te lopen? Bovenlichaam dan.
Als het regent altijd in korte broek, geen zin om natte koude onderbenen te hebben.

Deze morgen gaan lopen in de regen met een kw en tshirt met lange mouwen. Na tien minuten al zweten gelijk dat het buiten 30 graden is.
Wat doen jullie aan om in de regen te lopen?

Veel te warm nu voor lange mouwen en nog eens een jas boven 🙂

Als het echt giet, gewoon loopshirt en dunne regenjas. Anders gewoon in loopshirt.

Ondertussen is @Karry98 bijna halverwege. Voor zover ik kan zien op de live tracking loopt hij +- 20e. @Vlitser zie ik nu rond de 38 km. Houdt zich precies ook kranig. Goed bezig mannen :)

Excuses aan de anderen die meedoen, ik ken jullie namen niet.

Laatst bewerkt:
Ondertussen is @Karry98 bijna halverwege. Voor zover ik kan zien op de live tracking loopt hij +- 20e. @Vlitser zie ik nu rond de 38 km. Houdt zich precies ook kranig. Goed bezig mannen :)

Excuses aan de anderen die meedoen, ik ken jullie namen niet.
En ze blijven gaan,

Geen idee hoe het in Voeren is maar hier is het weer gene vette om te lopen, laat staan om 13u te lopen :D

Terug
Bovenaan