Algemeen Wielernieuws

Stap voor stap richting ideale wereld dit

Gestopt met lezen op het moment dat Catalonië/Brugge-De Panne als voorbeeld werd aangehaald... I mean Brugge-De Panne? Dat is niet eens WT waardig, laat staan dat de 'Catalanen' naar hier gaan komen.
zoals al gezegd: de enige koersen waar het een probleem is, is Tirreno/Nice en is dat écht een probleem??? En zelfs als die niet samen vallen rijdt geen enkele topper beiden. Hoe gaan ze daar ook ooit nog in schuiven? De kalender zit bomvol daar.
Tirreno zit op een logische plaats tussen Strade en MSR in. En Nice vooruit trekken kan niet door te vroeg op het seizoen en achteruit kan ook niet: monumenten in de weg, Giro in de weg, te dicht bij Dauphiné, Tour in de weg... en kan je de koers naar de zon nu in september gaan rijden? (Hint: nee want dan is het Vuelta...)
Het mag duidelijk zijn dat hij daar echt wel scherp op staat.
Dit is ook maar een paar dagen verschil met de foto eerder in deze thread...
Die vorige foto was ook mid ride genomen denk ik, dat helpt ook niet.
Als ik langere ritten rij heb ik nadien ook vaak een wat gezwollen buik, dat gaat vanzelf terug weg. Heeft ook te maken met veel carbs/drinken en een spijsvertering die wat moeilijker gaat omdat er zuurstof naar andere delen gaat.

Gestopt met lezen op het moment dat Catalonië/Brugge-De Panne als voorbeeld werd aangehaald... I mean Brugge-De Panne? Dat is niet eens WT waardig, laat staan dat de 'Catalanen' naar hier gaan komen.
zoals al gezegd: de enige koersen waar het een probleem is, is Tirreno/Nice en is dat écht een probleem??? En zelfs als die niet samen vallen rijdt geen enkele topper beiden. Hoe gaan ze daar ook ooit nog in schuiven? De kalender zit bomvol daar.
Tirreno zit op een logische plaats tussen Strade en MSR in. En Nice vooruit trekken kan niet door te vroeg op het seizoen en achteruit kan ook niet: monumenten in de weg, Giro in de weg, te dicht bij Dauphiné, Tour in de weg... en kan je de koers naar de zon nu in september gaan rijden? (Hint: nee want dan is het Vuelta...)

Die vorige foto was ook mid ride genomen denk ik, dat helpt ook niet.
Als ik langere ritten rij heb ik nadien ook vaak een wat gezwollen buik, dat gaat vanzelf terug weg. Heeft ook te maken met veel carbs/drinken en een spijsvertering die wat moeilijker gaat omdat er zuurstof naar andere delen gaat.
Minder WTkoersen. Er zijn er +35, daar moet gewoon in gesnoeid worden... 25 WT koersen zijn volgens mij al meer dan voldoende, dan kom je al aan heel wat wedstrijddagen.

Eerst maken dat er geen overlap is, vervolgens schrappen, ideaal!

Minder WTkoersen. Er zijn er +35, daar moet gewoon in gesnoeid worden...
Welke dan? Ik zie misschien vier WT-koersen, die weg kunnen.
Polen en Romandië (kunnen vijf en zes zijn) zijn mooie gelegenheden voor de mindere goden en jongere coureurs om die te winnen. Stel dat Polen WT-status was ten tijde van Vansummeren, dan kon die zeggen: "hey, ik heb een WT-rittenwedstrijd gewonnen én Parijs-Roubaix. Dat kan zelfs Boonen niet!"
Neem de WT af van die wedstrijden en Polen verdwijnt van de kalender na x-aantal jaar.

UAE mag weg. Genoeg voorbereidingsrondetjes in februari.
Brugge-De Panne is een opgevorderde Scheldeprijs en mag blijven staan, ook al is dat niet WT-waardig.
DDV zou ook nog een categorie lager kunnen (terug). Hun plek is nochtans wel goed op de kalender.
De Frankfurt-race in mei. Laat de Duitsers hun plezier hebben.
Benelux Tour: de Lage Landen verdienen een WT-wedstrijd over meerdere dagen.
China mag weg, spreekt voor zich.
Misschien nog een van de twee Canada-races. Québec als voorbereiding op Montréal, dat WT blijft.

Dan heb je 31 :tongue:.

Dat P-N en Tirreno overlappen is helemaal geen probleem want ze hebben een ploegentijdrit van 32km in het parcours van P-N durven duwen :mad:

Normaal gezien de tofste rittenkoers van het jaar, hopelijk verpest die ploegentijdrit dat niet.

wtf ik wist niet dat ze ook de Panne en DDV WT hadden gemaakt. De Omloop was al erg genoeg maar dat is helemaal van de pot gerukt. Die kunnen dus inderdaad al meteen geschrapt worden.

Voor mij moet je als je WT statuut wil hebben een van de 2 zaken hebben of wel een grote wedstrijd zijn zoals de GTs en de monumenten, de Parijs-Nices en Strades van deze wereld. Of wel iets toevoegan aan de internationalisering van de sport zoals de wedstrijden in N-Amerika, Duitsland, Midden Oosten, Oost Azie en Australie die mogen van mij best blijven. Daar zit ook een pak sponsering.

No way dat als er gekozen moet worden tussen UAE en Omloop dat er ook maar iemand bij de UCI voor de Omloop gaat gaan.

Ik verwacht er allemaal niet teveel van. Tegen we zover zijn zal de kalender er weer redelijk hard uitzien als de huidige.

Ik zie echt niet in wat het probleem is van de hoeveelheid WT koersen vandaag de dag... Wat maakt dat zoveel uit of dat er 35, 30 of zelfs 25 zijn? De WT ploegen moeten die "kleinste" WT koersen niet eens verplicht rijden (maar ze doen het bijna allemaal wel gewoon). Ik vind een De Panne bijvoorbeeld ook een non-koers, maar in een wielerwereld waarin elke grote ronde zwaarder en zwaarder wordt en er steeds minder sprintkansen zijn is het misschien niet zo erg dat er hier en daar wat WT koersen voor sprinters zijn. Interessant is dat niet altijd nee (al kan dat in De Panne wel als er wind is).

Laatst bewerkt:
Polen en Romandië (kunnen vijf en zes zijn) zijn mooie gelegenheden voor de mindere goden en jongere coureurs om die te winnen. Stel dat Polen WT-status was ten tijde van Vansummeren, dan kon die zeggen: "hey, ik heb een WT-rittenwedstrijd gewonnen én Parijs-Roubaix. Dat kan zelfs Boonen niet!"
Neem de WT af van die wedstrijden en Polen verdwijnt van de kalender na x-aantal jaar.

Brugge-De Panne is een opgevorderde Scheldeprijs en mag blijven staan, ook al is dat niet WT-waardig.
DDV zou ook nog een categorie lager kunnen (terug). Hun plek is nochtans wel goed op de kalender.
De Frankfurt-race in mei. Laat de Duitsers hun plezier hebben.
Benelux Tour: de Lage Landen verdienen een WT-wedstrijd over meerdere dagen.
China mag weg, spreekt voor zich.
Misschien nog een van de twee Canada-races. Québec als voorbereiding op Montréal, dat WT blijft.

Dan heb je 31 :tongue:.
Benelux Tour is gewoon schrapbaar imo. Nederland loopt niet warm voor hun luik, tis vaak eerder de Ronde van België + daguitstap naar Nederlands Limburg. En eerlijk: België heeft al genoeg (teveel) WT wedstrijden.

+ het deelnemersveld is de laatste jaren gewoon om te huilen. De toppers rijden of de Vuelta OF ze passen omdat ze kiezen voor een stage om via Canada naar het WK te werken. En in 2022 gewoon niet vereden omdat ze 'geen plaats vonden op de kalender'. No kidding, er is ook geen andere plaats, tenzij ná het WK... maar hoe interessant is dat nog?

En in 2022 gewoon niet vereden omdat ze 'geen plaats vonden op de kalender'.

Niet verreden omdat die Hollandse politie zich moest focussen op de boeren en de Vueltastart.

Opnieuw zie ik het probleem niet. De enige WT ronde voor klassieke renners (die hebben niets te zoeken in de Vuelta en in het verleden werd de combinatie met Canada wel degelijk gemaakt). Top 10 in 2020 en 2021 was nog gewoon echt serieus sterk trouwens.

Laatst bewerkt:
Stel dat Polen WT-status was ten tijde van Vansummeren, dan kon die zeggen: "hey, ik heb een WT-rittenwedstrijd gewonnen én Parijs-Roubaix. Dat kan zelfs Boonen niet!"

Ik weet niet of je het weer maar de ronde van Polen is als sinds 2005 pro tour en sinds de invoering van de world tour gewoon world tour.
Dus ja Vansummeren heeft een WT-rittenkoers gewonnen.

Of wel iets toevoegan aan de internationalisering van de sport zoals de wedstrijden in Duitsland,
Oké dan. Rare uitspraak maar goed.
No way dat als er gekozen moet worden tussen UAE en Omloop dat er ook maar iemand bij de UCI voor de Omloop gaat gaan.

Ik verwacht er allemaal niet teveel van. Tegen we zover zijn zal de kalender er weer redelijk hard uitzien als de huidige.

Wat is er mis met de omloop?
Dat is gewoon een semi-klassieker met een brede geschiedenis. Als je daar de erelijst bekijkt is het ook geen wedstrijd voor de derderangs, allez buiten Vanmarcke dan.

Laatst bewerkt:

Dat is aan de UCI om te bepalen. Wel zou ik een paar criteria naar voren kunnen schuiven: traditie (blijft koers), kijkcijferpotentieel (we hebben centen nodig), de financiële toestand van de wedstrijd(organisator) zelf, veiligheid, etc.

De afvallers mogen gerust doorgaans met organiseren, gewoon niet als World Tour. Goede planning, goede inkomsten en een sterk deelnemersveld. Dat zou je moeten willen bereiken met de world tour, maar dat gaat uiteraard niet van de ene dag op de andere. Als kijker hebben we er alleen maar bij te winnen. En de koers nog het meest van allemaal.

Warlop alsnog werk gevonden bij Soudal quick step devo team. Als ervaren prof zal hij de jongeren bijstaan in deze opleidingsploeg. Ik weet wel niet in hoeverre of hoe dicht zij staan bij de 1ste ploeg en welk programma zij juist rijden
Ik denk dat hij op deze manier ook bij de 'grote' jongens mag of kan rijden als het seizoen vordert en er een andere coureur van Soudal-QS bv lange tijd out is.

Net nu gepolariseerd trainen algemeen ingeburgerd begint te geraken gaan ze bij uae terug (of misschien nooit overgestapt) old Skool sweetspot trainen.

Stond onlangs ook in De Standaard en vond het ook frappant dat ze daar nog gewoon lekker brommeren als training :p Moet de Pogi dan toch goed afgaan precies, of misschien maakt het met zo een talent helemaal niet uit welke trainingsleer je volgt (beetje a la MVDP & WVA).

Stond onlangs ook in De Standaard en vond het ook frappant dat ze daar nog gewoon lekker brommeren als training :p Moet de Pogi dan toch goed afgaan precies, of misschien maakt het met zo een talent helemaal niet uit welke trainingsleer je volgt (beetje a la MVDP & WVA).
Nils van der Poel hield er ook een heel aparte manier van trainen op na... die trainde in het off-season 5 dagen na elkaar 6-7u in LSD om dan in het weekend 2 dagen niks te doen, richting seizoen trainde die 5 dagen van 5u met tempo blokken (wat naar het schijnt eerder SS blokken waren). Er is momenteel geen enkele trainingsleer die dat als winnende planning naar voor gaat schuiven denk ik maar hij is wel dubbel Olympisch kampioen...

Niet verreden omdat die Hollandse politie zich moest focussen op de boeren en de Vueltastart.
Het is bij die Nederlanders altijd wel iets. Feit is gewoon dat wielrennen daar niet écht zo populair is als wij zouden denken op basis van het aantal goede renners die zij hebben. Wielrennen is ook veel polariserender in Nederland dan in België. In België heb je wel eens die typische klagende Vlaming die zeurt over al die wielterroristen. In Nederland gaat het echt veel verder waar je een niet onaanzienlijke groep hebt die bijna klaar komt als ze een filmpje zien passeren van een wielertoerist die overhoop gereden wordt.

Laatst bewerkt:
Nils van der Poel hield er ook een heel aparte manier van trainen op na... die trainde in het off-season 5 dagen na elkaar 6-7u in LSD om dan in het weekend 2 dagen niks te doen, richting seizoen trainde die 5 dagen van 5u met tempo blokken (wat naar het schijnt eerder SS blokken waren). Er is momenteel geen enkele trainingsleer die dat als winnende planning naar voor gaat schuiven denk ik maar hij is wel dubbel Olympisch kampioen...

De kennis van de trainingsleer, zeker wat betreft topsporters, wordt gewoon gigantisch overschat. Die tak bestaat misschien 100jaar. Vandaag veel meer en betere meettechnieken. En de topsporters bestaan eigenlijk ook nog maar een paar decennia.

Voeding is blijkbaar al een hele uitdaging, wat gaan ze dan al veel weten over de effecten van bepaalde trainings om de complexe machine zijnde ons lichaam.

En dan komen we tot de kern, de experimentele setting waardoor je de prikkels kan vergelijken, controleren voor exogene prikkels. Enorm enorm moeilijk. Dus ik begrijp best dat sommige ploegen dan de huidige trends niet altijd willen volgen.

wtf ik wist niet dat ze ook de Panne en DDV WT hadden gemaakt. De Omloop was al erg genoeg
Het blijft de eerste klassieker op de kalender en staat er zeer goed geplaatst als opener van de noordelijke koersen. Verdient erkenning en zoals onderen beschreven (traditie - kijkcijferpotentieel).
Wees blij dat ze K-B-K niet WT maken :laugh:.
Benelux Tour is gewoon schrapbaar imo. Nederland loopt niet warm voor hun luik, tis vaak eerder de Ronde van België + daguitstap naar Nederlands Limburg. En eerlijk: België heeft al genoeg (teveel) WT wedstrijden.

+ het deelnemersveld is de laatste jaren gewoon om te huilen.
Colbrelli (een maandje voor zijn P-R) - Mohoric (M-S 2022) - Küng (mooie dingen laten zien in de klassiekers afgelopen jaar) - VDP (voor zijn eerste RVV). Ik wil gerust geloven dat die mannen de nodige moral hebben behaald in een koers van dit niveau en vertrouwen hebben opgedaan om dat tikkeltje harder te kunnen fietsen en meer geloven in eigen kunnen.
Is nu de Benelux, kon evengoed de ronde van Polen zijn, natuurlijk.
Neem de WT af en die mannen koersen daar misschien niet en halen de latere resultaten niet.
Dat is aan de UCI om te bepalen. Wel zou ik een paar criteria naar voren kunnen schuiven: traditie (blijft koers), kijkcijferpotentieel (we hebben centen nodig), de financiële toestand van de wedstrijd(organisator) zelf, veiligheid, etc.
De ronde van Catalonië zou in onze Belgische ogen kunnen afgezwakt worden, maar is dat geen traditiekoers in Spanje / Catalonië?
Anderzijds, het kijkcijfergehalte zal verre van P-N liggen, net als Baskenland.
E3 kwam af met die rare veiligheidsbarrières en zetten daar dus op in, in de laatste rechte lijn. Verdienen ze daarom WT boven een Polen?

Dus, met genoeg WT-wedstrijden in België, kunnen we ook E3 schrappen en een van de twee Duitse sprintachtige races. Dat is 29, dan.
Zoals geopperd door weet-ik-veel-wie enkele maanden terug, alle WT-rittenwedstrijden herleiden naar 5 koersdagen en Giro-Vuelta naar 16-17 koersdagen en deze 29, dan zitten we goed.
De VRT, die dan nog eens het contract binnenhaalt voor de Italiaanse koersen en het is perfect.

Colbrelli (een maandje voor zijn P-R) - Mohoric (M-S 2022) - Küng (mooie dingen laten zien in de klassiekers afgelopen jaar) - VDP (voor zijn eerste RVV). Ik wil gerust geloven dat die mannen de nodige moral hebben behaald in een koers van dit niveau en vertrouwen hebben opgedaan om dat tikkeltje harder te kunnen fietsen en meer geloven in eigen kunnen.
Is nu de Benelux, kon evengoed de ronde van Polen zijn, natuurlijk.
Neem de WT af en die mannen koersen daar misschien niet en halen de latere resultaten niet.
Ok, misschien staan er wel namen aan de start maar met welke conditie & ingesteldheid? Colbrelli & Mohoric deden in 22 daar wat ze wouden... in 21 reed vdP daar iedereen het snot voor ogen. Don't get me wrong, ik vind de Benelux Tour een leuke koers hoor... maar ik vind niet dat dat per sé WT niveau moet zijn (ik ben ook niet hard tégen voor alle duidelijkheid). Voor mij is het aantal WT koersen best ok... ik geloof ook niet dat een uitgedunde WT kalender meer concurrentie betekend. Zelfs als ze maar 10 WT koersen zijn gaat renners nog steeds niet ALLES rijden.

Dat laatste vind ik ook een beetje een non-argument tbh. Het is niet omdat een bepaalde koers een goede voorbereiding is voor een "échte top WT koers" dat die wedstrijd dan automatisch ook maar WT moet zijn/worden. Een renner moet vooral zijn hoofddoelen kiezen op een seizoen en dan kiezen langs waar de beste voorbereiding loopt niet speciaal in Polen hunne nek gaan breken speciaal omdat daar een WT label bij staat.

Ok, misschien staan er wel namen aan de start maar met welke conditie & ingesteldheid? Colbrelli & Mohoric deden in 22 daar wat ze wouden... in 21 reed vdP daar iedereen het snot voor ogen. Don't get me wrong, ik vind de Benelux Tour een leuke koers hoor... maar ik vind niet dat dat per sé WT niveau moet zijn (ik ben ook niet hard tégen voor alle duidelijkheid). Voor mij is het aantal WT koersen best ok... ik geloof ook niet dat een uitgedunde WT kalender meer concurrentie betekend. Zelfs als ze maar 10 WT koersen zijn gaat renners nog steeds niet ALLES rijden.

Euhm dat in 21 had wel echt niets te maken met de tegenstand maar alles met hoe sterk Colbrelli en gewoon Bahrain in zijn geheel in het tweede deel van dat seizoen was. Padun bijvoorbeeld al vergeten? Ik denk dat iedereen ondertussen wel weet dat heel dat gedoe wat verdacht was.

Ik heb het gevoel dat er velen hier de WT nog altijd zien als een soort wereldbeker van enkel de grootste wedstrijden, die dan allemaal op een soort dezelfde hoogte staan. Dat is gewoon helemaal niet het geval. De WT is gewoon een hoop (belangrijke) wedstrijden waar WT ploegen startrecht of -plicht in krijgen en waar meer UCI punten te verdienen zijn. Zeker nu UCI punten zo (overdreven) belangrijk zijn geworden en de UCI hun puntenverdeling heeft aangepast is er ook een duidelijke structuur. Je hebt de monumenten en de grote rondes die torenhoog boven de rest uitsteken, dan een hele boel topwedstrijden er onder (G-W, Amstel, Canada, P-N, Down Under, Tirreno, Romandië, Dauphiné & Suisse), gevolgd door "rang 3" (Strade, E3, San Sebastian, Waalse, Hamburg, Plouay, Itzulia, Catalunya, Polen, Binbanck) en "rang 4" waar WT ploegen geen starplicht, maar startrecht hebben (Omloop, UAE, Evans, De Panne, DDV, Frankfurt & China).

Ik vind dat oprecht geen slecht systeem. Die koersen moeten dan wel aan bepaalde criteria voldoen zoals een goede TV uitzending en veiligheid. Om die reden verdient Polen er niet meer in te zitten (de ongevallen daar alleen al, maar ook het gebrek aan internationale uitzending is toch echt WT onwaardig). Onder de WT koersen heb je dan nog de .Pro en .1 wedstrijden (met bepaalde regels voor wie mag deelnemen). De UCI probeert gewoon een soort ranking te geven aan alle profwedstrijden en de grootste ploegen startrecht of -plicht te geven voor de belangrijkste, that's it.

Laatst bewerkt:
Het blijft de eerste klassieker op de kalender en staat er zeer goed geplaatst als opener van de noordelijke koersen. Verdient erkenning en zoals onderen beschreven (traditie - kijkcijferpotentieel).
Wees blij dat ze K-B-K niet WT maken :laugh:.

Nu overschat je toch wel de Omloop hoor. In Belgie is dat een grote koers omdat het de eerste is in lange tijd maar dat stelt echt niks voor hoor. De buitenlanders bv die komen pas af met de E3 / GW in de aanloop naar de Ronde. Als je dan moet kiezen tussen de enige koers in het midden oosten (UAE) of de Omloop gaat de keuze altijd op UAE vallen. Zijn ook sponsor van een van de grootste wielerploegen die hebben een budget waar weinigen tegen op kunnen.

Dus, met genoeg WT-wedstrijden in België, kunnen we ook E3 schrappen en een van de twee Duitse sprintachtige races. Dat is 29, dan.
Zoals geopperd door weet-ik-veel-wie enkele maanden terug, alle WT-rittenwedstrijden herleiden naar 5 koersdagen en Giro-Vuelta naar 16-17 koersdagen en deze 29, dan zitten we goed.
De VRT, die dan nog eens het contract binnenhaalt voor de Italiaanse koersen en het is perfect.

E3 dan wel schrappen maar de Omloop niet? Dat is helemaal te gek. En waarom de enige wedstrijden in het grootste/rijkste Europese land schrappen? Dat ze wat mogen doen aan hun parkoers ok, zitten natuurlijk ook rotslecht op de kalender vlak na het voorjaar midden de Giro en vlak na de Tour wanneer iedereen moe is en nog niet in WK modus is gegaan.

Giro moest met corona hun start in Boedapest schrappen en ipv dan gewoon 18 ritten te doen hebben ze in een paar maanden tijd 3 nieuwe ritte gemaakt om toch maar weer met 21 te zijn. Dus als jij denkt dat de Giro en Vuelta ooit naar 16-17 koersdagen gaan herleid worden.

Ik snap niet hoe dit allemaal enige probleem gaat oplossen. Wat willen ze trouwens doen? Alle toppers in alle koersen? Alle WT koersen uit elkaar trekken?

Er is geen enkele topper die 3 GTs gaat rijden op een jaar hé. Dus alle toppers in alle topkoersen mag je gewoon vergeten. Die gaan blijven kiezen.

De WT koersen uit elkaar trekken om overlap te vermijden ok maar als de Omloop terugzakt tot Pro.BC categorie en tergelijkertijd wordt de UAE gereden denk je dan dat er in Belgie aandacht voor de UAE of voor de Omloop gaat zijn?

Terug
Bovenaan