Algemeen Wielernieuws

Vignegaard werd vorig jaar 2e in de Tour en reed bijna de ganse tijd in het wit omdat Pogacar al het geel droeg. Oud is hij dus nog niet. Niet zo onlogisch dus dat hij de voorbije 2 jaar een stap vooruit zette. Ze winnen niet allemaal al hun eerste GT op hun 22e hé sommige zijn al de gezegende leeftijd van 25 zoals Vignegaard.
Vingegaard had voor de tour al 1 rondeke gewonnen, in een volgens sommige hier een koers tegen Janneke en Mieke.
Vorig jaar moest hij duidelijk zijn meerdere erkennen in Pogacar. Dit jaar was hij gestart als wisselkopman naast Roglic waardoor hij de druk wel wat kon weghouden de eerste week/10 dagen. Volgend jaar zal hij moeten bevestigen. We gaan pas binnen een jaar of 7-8 kunnen zeggen of het een one-day wonder was of dat hij de komende jaren ook kan meestrijden voor de overwinning.

Was te verwachten natuurlijk.
Heeft denk ik niet meer op de fiets gekropen en zou gezien zijn hart niet verstandig zijn.

Vraag is natuurlijk waar komen die problemen vandaan, zeker als je al 32 bent en al even meedraait in het profpeloton.
Zoals het bij velen komt? Te zware inspanningen tijdens of net na serieuze ziekte... littekenweefsel op het hart met alle gevolgen van dien. Mogelijks opgebouwd gedurende verschillende jaren met plots een acute waarschuwing.

Dat is het net.
46e in zijn eerste GT, de Vuelta (in de buurt van Van Baarle begot) en het jaar nadien meteen tweede in de Tour. Dat is meeeeer dan een reuzestap.
Dat is ongeveer op gelijke hoogte met een Froome. Van ergens in top veertig naar herleide winst in de Vuelta, twee jaar later. De Brit zullen we maar geloven met zijn bacterie, zeker :unsure:?
Wat een rotopmerkingen zeg...

46ste in de Vuelta... in 2020, een compleet gestoord covid seizoen, 2.5 maand na zijn debut voor een WT team, in een team dat bestaat uit de titelverdediger Roglic, met en Kuss en Bennet in ondersteuning waar hij dus niet eens meesterknecht is.

Goh, wat vreemd dat die knecht daar in de buurt eindigd van, je weet wel... andere knechten. :unsure:

Weer een perfect staaltje "met cijfers en statistiek kan je alles 'bewijzen' ". Een béétje context en nuance kan soms écht geen kwaad.

Zijn rise to power in 2021 kwam dan wel vrij plots, die was wel mede ingegeven door het wegvallen van Roglic. Daarnaast is er ook nog een enorm verschil tussen een Vingegard die zich pas voorbij de 20 echt volledig op het wielrennen toe legt en gasten die op hun 17-18de al op zo goed als prof niveau trainen.

Ik denk toch dat het een vrij legitieme opmerking om te zeggen dat Vingegaard toch vrij snel gekomen is uit het niets.
En zelfs dat in feite niet, want neem die tour weg en zijn palmares is vrij pover. Het lijkt bijna of hij zet al twee jaar de focus op de tour, en dat zonder in feite te weten of dat hem ligt.

46ste in de Vuelta... in 2020, een compleet gestoord covid seizoen, 2.5 maand na zijn debut voor een WT team, in een team dat bestaat uit de titelverdediger Roglic, met en Kuss en Bennet in ondersteuning waar hij dus niet eens meesterknecht is.
Dat klopt niet hé, hij reed in 2019 ook al voor Jumbo.
Zo won hij de voorlaatste rit in de Ronde van Polen voor Sivakov, Hindley, Higuita, Majka. Om als leider de slotdag in te gaan en compleet door het ijs te zakken en 14"30" te verliezen. Op dat moment kon hij de druk niet aan, is achteraf naar boven gekomen uit interviews van teamgenoten.

Anderzijds komt die Tour van '21 toch wel totaal uit het niets. In Dauphiné van '21 werd hij 51e (Roglic deed niet mee) en vooral, in de laatste rit was hij mee met de vluchtersgroep. Padun reed voor de 2e dag op rij iedereen naar huis. Vingegaard verloor 1'30" op Padun en kwam boven met Konrad. Toch niet meteen een prestatie waarbij je zegt: aja, die gast gaat over 4 weken Pogacar lossen op de Ventoux.

Maar bon, terugdenkend aan die Ronde v Polen lijkt Vingegaard mentaal wat minder sterk als de gemiddelde prof, moet alles op zijn plaats vallen. Het schijnt dat zijn vrouw ook een belangrijke rol gehad heeft in het kweken van meer vertrouwen.

Dat klopt niet hé, hij reed in 2019 ook al voor Jumbo.
Zo won hij de voorlaatste rit in de Ronde van Polen voor Sivakov, Hindley, Higuita, Majka. Om als leider de slotdag in te gaan en compleet door het ijs te zakken en 14"30" te verliezen. Op dat moment kon hij de druk niet aan, is achteraf naar boven gekomen uit interviews van teamgenoten.

Anderzijds komt die Tour van '21 toch wel totaal uit het niets. In Dauphiné van '21 werd hij 51e (Roglic deed niet mee) en vooral, in de laatste rit was hij mee met de vluchtersgroep. Padun reed voor de 2e dag op rij iedereen naar huis. Vingegaard verloor 1'30" op Padun en kwam boven met Konrad. Toch niet meteen een prestatie waarbij je zegt: aja, die gast gaat over 4 weken Pogacar lossen op de Ventoux.

Maar bon, terugdenkend aan die Ronde v Polen lijkt Vingegaard mentaal wat minder sterk als de gemiddelde prof, moet alles op zijn plaats vallen. Het schijnt dat zijn vrouw ook een belangrijke rol gehad heeft in het kweken van meer vertrouwen.
Ik heb mij inderdaad een jaar gemist. Evengoed, het mentale aspect is gewoon even belangrijk als het fysieke.

Aan de start komen met mentaliteit "ik rij ze hier vandaag allemaal het snot voor ogen" of "Wie doet mij hier iets?" VS "ga ik dit wel kunnen?" is geen marginal gains verschil meer.

Padun in de Dauphiné 2021 was nu wel een specialeke en de Dauphiné is sowieso een speciaal koers. Brajkovic die Contador daar onder de duim hield, Talansky die 'per ongeluk' GC wint... zijn al vaker rare dingen gebeurd.

En in de Tour van 2021 verloor Vingegaard het grootste deel van zijn tijd op Pogacar na die epische raid. En ik vermoed niet dat Vingegaard daar aanvankelijk niet mee kon maar dat hij daar keek naar Carapaz en co met het idee 'het kan toch niet dat ik het hier moet gaan doen?'. Met iets meer vertrouwen haakt hij daar misschien zijn wagonnetje aan en rijd hij gewoon mee. Misschien ook helemaal niet natuurlijk.

In ieder geval heeft hij daar waarschijnlijk wel gezien wat er mogelijk is en als je dan in de winter op training waardes rijdt die evengoed of beter zijn dan die van Roglic en je zet daar een karakter als Van Aert bij die zo´n gast bij elke mogelijkheid nog een mentaal zetje geeft dan kan je echt wel een enorm verschil maken in een sport waar de marges meestal klein zijn.

In ieder geval heeft hij daar waarschijnlijk wel gezien wat er mogelijk is en als je dan in de winter op training waardes rijdt die evengoed of beter zijn dan die van Roglic en je zet daar een karakter als Van Aert bij die zo´n gast bij elke mogelijkheid nog een mentaal zetje geeft dan kan je echt wel een enorm verschil maken in een sport waar de marges meestal klein zijn.

Maar hij moet geen waarden trappen zoals Roglic. Hij moet waarden trappens zoals Pogacar of Remco.
Volgend jaar zal het duidelijk worden hoe het zit met Vingegaard. Ik ben er echt benieuwd naar.

Maar hij moet geen waarden trappen zoals Roglic. Hij moet waarden trappens zoals Pogacar of Remco.
Volgend jaar zal het duidelijk worden hoe het zit met Vingegaard. Ik ben er echt benieuwd naar.
Roglic werd tot voor de Tour van vorig jaar toch wel gezien als de beste ronderenner na Pogacar. Als je betere waarden trapt dan Roglic ben je dus bijna automatisch de eerste uitdager voor Pogacar.

Trouwens 'vrij pover palmares buiten de Tour', who cares? Iedereen weet nog dat Oscar Peirrero de Tour gewonnen heeft, geen kat dat nog weet wat de man nog gewonnen heeft. Maar wat maakt het uit als je de Tour gewonnen hebt?

Roglic werd tot voor de Tour van vorig jaar toch wel gezien als de beste ronderenner na Pogacar. Als je betere waarden trapt dan Roglic ben je dus bijna automatisch de eerste uitdager voor Pogacar.

Trouwens 'vrij pover palmares buiten de Tour', who cares? Iedereen weet nog dat Oscar Peirrero de Tour gewonnen heeft, geen kat dat nog weet wat de man nog gewonnen heeft. Maar wat maakt het uit als je de Tour gewonnen hebt?
Aangezien Oscar Peirrero maar 1 rittenkoers, en 5 andere overwinning gehaald heeft is dat niet echt verwonderlijk.

Aangezien Oscar Peirrero maar 1 rittenkoers, en 5 andere overwinning gehaald heeft is dat niet echt verwonderlijk.
Maar we weten wel dat hij de Tour gewonnen heeft. Er zijn waarschijnlijk renners die 50 koersen gewonnen hebben die 10 jaar geleden gestopt zijn waarvan je al bijna niet meer weet dat ze gekoerst hebben...

Vignegaard won dit jaar de Tour en werd vorig jaar 2e. Dus WTF we zullen volgend jaar zien? Zijn er nu echt mensen die denken dat dit een 3 weekse vlieg is of zo? Was vorig jaar ook al de betere bergop in de 2e helft van de Tour. Ik zie echt niet in wat die jongen nog moet bewijzen voor jullie er een Tour winnaar in zien. Dit is eigenlijk nog zotter dan het Evenepoel gedoe voor en tijdens de Vuelta. Vignegaard heeft de Tour al gewonnen en er zijn er nog die twijfelen. :help:

Goh, wat vreemd dat die knecht daar in de buurt eindigd van, je weet wel... andere knechten. :unsure:
Is totaal niet vreemd. Wel dat hij minder dan een jaar later, tweede eindigt in dé koers van het jaar.
Zijn rise to power in 2021 kwam dan wel vrij plots, die was wel mede ingegeven door het wegvallen van Roglic. Daarnaast is er ook nog een enorm verschil tussen een Vingegard die zich pas voorbij de 20 echt volledig op het wielrennen toe legt en gasten die op hun 17-18de al op zo goed als prof niveau trainen.
Dat hij in het tijdrijden mooie stappen zet, wil ik gerust nog wel geloven (zeker bij Jumbo). Daar zit uw houding op de fiets mee in.
Maar drie weken op niveau rijden ineens? Mocht hij dit jaar niet zo goed hebben gedaan in de kleinere rondes, dan zou ik spreken over Armstrong 2.0 (zonder het pestgedrag natuurlijk).

Het is toch merkwaardig te noemen dat hij - ondanks het uitvallen van de kopman - zonder de raid van Pogacar, vrij dichtbij kwam om de Tour te winnen in 2021?
Moet ik echt geloven dat een gemiddelde coureur (als knecht uitgespeeld zijnde in zijn eerste jaren, oké) met de methodes, die ze bij Jumbo hanteren, zo goed wordt op een klein jaar?
Tuurlijk, evengoed is zijn lichaam gemaakt om alles zo goed te absorberen, maar dan mogen ze hem na zijn dood gerust onderzoeken en wat ze vinden, het gebruiken om supermensen van te maken voor duursporten.

Voor de wielersport hoop ik dat het niets is.
Anderzijds is het zeer verwonderlijk te noemen.

Maar we weten wel dat hij de Tour gewonnen heeft. Er zijn waarschijnlijk renners die 50 koersen gewonnen hebben die 10 jaar geleden gestopt zijn waarvan je al bijna niet meer weet dat ze gekoerst hebben...
Je bent toch niet serieus hoop ik?
Hij won de tour niet voor alle duidelijkheid. Hij was diegene die de winst kreeg omdat hij niet betrapt is geweest en Landis wel.
Kijk gewoon is naar het rijtje waar hij tussen staat, Menchov, Sastre, Evans en dan de nobele Oscar Pereiro.
Dat hij de winst van tour van 2006 kreeg dat onthoudt niemand. Dat hij in juli 2006 serieus goed gesneden brood had dat wel.
Vignegaard won dit jaar de Tour en werd vorig jaar 2e. Dus WTF we zullen volgend jaar zien? Zijn er nu echt mensen die denken dat dit een 3 weekse vlieg is of zo? Was vorig jaar ook al de betere bergop in de 2e helft van de Tour. Ik zie echt niet in wat die jongen nog moet bewijzen voor jullie er een Tour winnaar in zien. Dit is eigenlijk nog zotter dan het Evenepoel gedoe voor en tijdens de Vuelta. Vignegaard heeft de Tour al gewonnen en er zijn er nog die twijfelen. :help:
Hij slaagt er ook enkel maar in om goed te zijn in de tour. De rest van het jaar rijdt hij toch maar vooral in de marge.
Ontegensprekelijk dat hij een zeer goed renner is, anders win je de tour niet en wordt je geen 2de. En als de trend zich verderzet dan is hij ook gewoon de man die veel kans maakt op heel in 2023.
Maar er is ook nog meer dan enkel die 3 weken tour. Als je enkel 3 weken top bent en de rest van het jaar er niet aan te pas komt dan denk ik dat het wel terecht is dat mensen een kritische noot zetten.

2e in Dauphine als knecht van Roglic, winnaar van een rit
2e in Tirreno na Pogacar
Rit in UAE Tour voor Pogacar

Als je in 2 van de grootste één week rondes 2x 2e wordt rijd je niet rond in de marge hé

Dat de Tour winnaar vooral uitblinkt in de Tour en de rest van het jaar minder zichtbaar is is de normaal hé. Pogacar was de uitzondering. Dat hadden we 40 jaar (sinds Hinault) niet meer gezien dat een Tour winnaar ook nog eens voorjaars en najaars klassiekers gaat winnen en gewoon een gans jaar alles opraapt en iedereen op een hoopje rijd. Laat ons hem aub niet als maatstaf nemen hé.

Dat de Tour winnaar vooral uitblinkt in de Tour en de rest van het jaar minder zichtbaar is is de normaal hé. Pogacar was de uitzondering. Dat hadden we 40 jaar (sinds Hinault) niet meer gezien dat een Tour winnaar ook nog eens voorjaars en najaars klassiekers gaat winnen en gewoon een gans jaar alles opraapt en iedereen op een hoopje rijd. Laat ons hem aub niet als maatstaf nemen hé.
?
Bernal in 2019: wint P-N en derde in Lombardije.
Froome wint in 2017 back-to-back GT'. In 2013 vijf maanden op niveau.
Wiggins' wonderjaar 2012 niet vergeten.
Evans ook een viertal maanden zeer goed in 2011.

Geen klassiekers, maar ik haal je eerste zin voornamelijk aan.
De rest heb je gelijk en dat maakt van Pogacar een waanzinnig coureur.

?
Bernal in 2019: wint P-N en derde in Lombardije.
Froome wint in 2017 back-to-back GT'. In 2013 vijf maanden op niveau.
Wiggins' wonderjaar 2012 niet vergeten.
Evans ook een viertal maanden zeer goed in 2011.

Geen klassiekers, maar ik haal je eerste zin voornamelijk aan.
De rest heb je gelijk en dat maakt van Pogacar een waanzinnig coureur.
2e in Dauphine als knecht van Roglic, winnaar van een rit
2e in Tirreno na Pogacar
Rit in UAE Tour voor Pogacar
Hoe past dat lijstje van Vingegaard 2022 niet in u lijstje? Bernal 2019 doet alleszins niet beter imo. Vingegaard geeft de Dauphiné weg (dat was overduidelijk) en als hij Nice rijdt ipv Tirreno wint hij daar hoogstwaarschijnlijk.

Wiggins... different times. Profiteren van een machtsvacuum imo. Zet de Wiggins van 2012 er vandaag tussen en we hebben een concurrent voor Ganna... niet meer dan dat.

Froome is dan weer de beste ronderenner van de laatste 20 jaar. 3 grote rondes op rij winnen zou wel eens een prestatie kunnen zijn die heel lang niet meer geëvenaard gaat worden.

En daarnaast: misschien is het ook gewoon genoeg. Moet het altijd meer zijn? Als je de grootste koers van het jaar kan winnen en je kan dat combineren met een gebalanceerd gezinsleven, is dat dan niet veel gezonder dan 10 maand per jaar van huis weg zijn op koersen en stages om die koersen voor te bereiden? Pogacar is veel leuker voor de fans maar je moet uit speciaal hout gesneden zijn...

Het zou trouwens best kunnen dat de decompressie bij Vingegaard enorm is en dat het volgend jaar helemaal niks wordt. Ook Bernal kampte uiteindelijk met mentale problemen na zijn zege.

Het zou trouwens best kunnen dat de decompressie bij Vingegaard enorm is en dat het volgend jaar helemaal niks wordt. Ook Bernal kampte uiteindelijk met mentale problemen na zijn zege.

Gisteren wel oppermachtig gewonnen in Singapore en Froome ook weer boven water :oi22:

Ik denk dat vele renners tekenen om 3 tot 5 jaar de tour te winnen en de rest van het jaar niks te presteren
Ook al vind je het dan triestige coureurs , hij heeft nu eenmaal DE TOUR gewonnen.
Dan mag je nog 40 andere 1.1 koersen hebben gewonnen , de tour staat er boven.

Eindklassement in de Tour steekt toch mijlenver boven al de rest uit in het wielrennen. Je mag al meermaals de giro en vuelta hebben gewonnen, een touroverwinning gaat daar in mijn ogen nog altijd boven.

Eindklassement in de Tour steekt toch mijlenver boven al de rest uit in het wielrennen. Je mag al meermaals de giro en vuelta hebben gewonnen, een touroverwinning gaat daar in mijn ogen nog altijd boven.
Is ook te zien hoe u beste prestatie in de tour is natuurlijk.
Maar een overwinning in de tour is van meer waarde dan eentje in de giro of vuelta.

Maar er is ook nog meer dan enkel maar de tour. Ik zet iemand die 10x tweedes werd in de tour en daarnaast elke grote ronde, elke kleine en klassiekers won toch hoger dan iemand die 1x of 2x de tour won.

Terug
Bovenaan