Algemeen Wielernieuws

Lotto krijgt nog altijd een Wild-card voor de eendagskoersen toch ?
Ik denk dat dat meer dan genoeg is voor hoe het team momenteel is samengesteld.

Scoort dit jaar het slechts GC-gewijs van alle ploegen die de 3 grote rondes reden.
3 etappes gewonnen over alle grote rondes de afgelopen 3 jaar...
Voor een team die voor etappeoverwinningen gaat en voor geen enkel klassement is dat ondermaats

Lotto krijgt nog altijd een Wild-card voor de eendagskoersen toch ?
Ik denk dat dat meer dan genoeg is voor hoe het team momenteel is samengesteld.

Scoort dit jaar het slechts GC-gewijs van alle ploegen die de 3 grote rondes reden.
3 etappes gewonnen over alle grote rondes de afgelopen 3 jaar...
Voor een team die voor etappeoverwinningen gaat en voor geen enkel klassement is dat ondermaats

De top 2 ploegen in het ProTeam klassement krijgen een wildcard voor alle koersen. De tpp 3 voor alle eendags koersen. Lotto staat daar 1e. Dus voor volgend jaar is er niet meteen een probleem.

Het probleem is dat een WT statuut geld voor 3 jaar je bent dus 3 jaar zeker van deelname. Het PT klassement geeft maar wildcards voor het seizoen erna dus dat moet je elk jaar opnieuw behalen. Een zwak jaar kun je nog goed maken in de WT, een zwak jaar in de PT is het volgende jaar geen zekerheid op wildcards meer.

oei ja idd my bad ;) 2020 even vergeten !
Maar de 2021 en 2022 is ondermaats voor dergelijke ploeg

Dat krijg je als je sprintkopman al 3 grote rondes meermaals valt natuurlijk. En de net gepasseerde Vuelta is natuurlijk een apart geval. Cras valt daar uit, Van Gils kreeg Covid en voor de rest hebben ze al hun goede renners thuis gelaten omdat ze punten moesten scoren. Dan kun je niets verwachten natuurlijk.

Lotto heeft misschien ondermaats gepresteerd de laatste 3 jaar (daar zijn zeker fouten gemaakt, zoals Gilbert), maar het feit is wel dat Arkea en Cofidis wel WT gaan worden/blijven terwijl die respectievelijk 0 en 2 etappes in grote rondes hebben gewonnen, en over 3 jaar een stuk slechter doen dan Lotto als je enkel naar WT punten kijkt. Vergeet bijvoorbeeld niet dat Lotto vorig jaar nog 2x 2e werd in een monument hé.

Aan de andere kant is hun 2023 selectie niet WT waardig, daarvoor hebben ze te weinig klimmers (ze moeten niet eens goed zijn, maar ze hebben er gewoon nauwelijks) waardoor de weinige talenten teveel hooi op hun vork moeten nemen.

Dat krijg je als je sprintkopman al 3 grote rondes meermaals valt natuurlijk. En de net gepasseerde Vuelta is natuurlijk een apart geval. Cras valt daar uit, Van Gils kreeg Covid en voor de rest hebben ze al hun goede renners thuis gelaten omdat ze punten moesten scoren. Dan kun je niets verwachten natuurlijk.

Lotto heeft misschien ondermaats gepresteerd de laatste 3 jaar (daar zijn zeker fouten gemaakt, zoals Gilbert), maar het feit is wel dat Arkea en Cofidis wel WT gaan worden/blijven terwijl die respectievelijk 0 en 2 etappes in grote rondes hebben gewonnen, en over 3 jaar een stuk slechter doen dan Lotto als je enkel naar WT punten kijkt. Vergeet bijvoorbeeld niet dat Lotto vorig jaar nog 2x 2e werd in een monument hé.

Aan de andere kant is hun 2023 selectie niet WT waardig, daarvoor hebben ze te weinig klimmers (ze moeten niet eens goed zijn, maar ze hebben er gewoon nauwelijks) waardoor de weinige talenten teveel hooi op hun vork moeten nemen.

Ik weet dat ze wat pech hebben gehad , maar als world tour ploeg moet je toch ook back-up hebben, Ewan is ook niet alle grote rondes gestart.

Arkea "probeert" in hun grote rondes dan ook op een goed klassement met Nairo ook al lukte dat vaak iets minder dan wel.
Dan is zo een ritoverwinning van iet iets minder belang, dan als je gaat met een ploeg voor etappezeges.
Arkea heeft denk ik ook maar in 3 of 4 grote rondes gestart in tegenstelling tot de 9 van Lotto.

Cofidis mag mijn part ook uit de WT ;)

Lotto-Soudal moet nog 700 punten overbruggen en rekent deze week op onder meer Caleb Ewan en Arnaud De Lie om in het Kampioenschap van Vlaanderen, de Primus Classic en de Gooikse Pijl de kloof nog wat meer dicht te fietsen.
(https://sporza.be/nl/2022/09/12/de-...t-zijn-pijlen-plots-op-cofidis~1662978346338/)

Dat zijn natuurlijk 2 geweldige speerpunten om mee uit te pakken op dat niveau. Win je die 3 koersen, dan pak je 450 UCI punten. Of schuif je met 2 renners de top4 in, doe je nog een betere zaak. Het lijkt me zeker nog niet definitief.

Stel dat het hun toch nog lukt om erin te blijven, is het wel de vraag wat ze volgend jaar ambiëren met deze renners en nog mogelijke transfers...
Ik heb de indruk dat ze weinig leren van het geven van contracten aan Gilbert of Degenkolb, nu ze De Gendt ook weer een contractverlenging gaven van 2 jaar. Ok, hij wint een rit in de giro, maar heeft de rest van het jaar echt geen kloot uitgestoken. Zijn 2e beste uitslag is 19e in een TT. 88 koersdagen en de volledige 100 UCI punten opleveren voor je team. Over opvulsel gesproken.

Lotto-Soudal moet nog 700 punten overbruggen en rekent deze week op onder meer Caleb Ewan en Arnaud De Lie om in het Kampioenschap van Vlaanderen, de Primus Classic en de Gooikse Pijl de kloof nog wat meer dicht te fietsen.
(https://sporza.be/nl/2022/09/12/de-...t-zijn-pijlen-plots-op-cofidis~1662978346338/)

Dat zijn natuurlijk 2 geweldige speerpunten om mee uit te pakken op dat niveau. Win je die 3 koersen, dan pak je 450 UCI punten. Of schuif je met 2 renners de top4 in, doe je nog een betere zaak. Het lijkt me zeker nog niet definitief.

Stel dat het hun toch nog lukt om erin te blijven, is het wel de vraag wat ze volgend jaar ambiëren met deze renners en nog mogelijke transfers...
Ik heb de indruk dat ze weinig leren van het geven van contracten aan Gilbert of Degenkolb, nu ze De Gendt ook weer een contractverlenging gaven van 2 jaar. Ok, hij wint een rit in de giro, maar heeft de rest van het jaar echt geen kloot uitgestoken. Zijn 2e beste uitslag is 19e in een TT. 88 koersdagen en de volledige 100 UCI punten opleveren voor je team. Over opvulsel gesproken.

Laten we niet doen alsof De Gendt 4M op 3 jaar tijd verdient hé. Mensen blijven vergeten dat het behouden van zo een renners gewoon ontzettend belangrijk is voor sponsors. De Gendt moet maar één of andere tweet plaatsen en hij krijgt al een heel artikel op Sporza, HLN en HNB. De Gendt is renner met de grootste social media following van alle Lotto renners. Wielrennen blijft nu eenmaal een sport die steunt op de inbreng van sponsoren en voor hun gaat het vooral om publiciteit. Met resultaten haal je natuurlijk publiciteit, maar met mannen die in het verleden vooral dingen bewezen hebben ook.

Arkea heeft denk ik ook maar in 3 of 4 grote rondes gestart in tegenstelling tot de 9 van Lotto.

Als je er zelf voor kiest om bepaalde rondes en WT wedstrijden links te laten liggen is dat gewoon geen geldig excuus. Arkea heeft in tegenstelling tot Alpecin helemaal niet zo bewezen WT waardig te zijn (beter dan een Cofidis, Israel of Lotto). Ter vergelijking. Lotto behaalde in voorbije cyclus (2020-2022) 6751 punten uit de WT, Cofidis 6280 en Arkea 3990. Dat is een immens verschil hé. Dit jaar mochten ze rijden wat ze wilden, vorig jaar zijn ze ook mogen starten in zowat alles wat ze wilden. Enkel in 2020 niet, maar toen hadden ze het team er ook echt niet voor. Het heeft hun zelfs goed gedaan, want terwijl alle WT ploegen in 3 maand tijd alle WT wedstrijden moesten rijden heeft Arkea een hoop gratis punten in kleine koersen kunnen behalen waar zo goed als geen WT ploegen aan mee deden omdat ze door de overvolle kalender (door corona) 3 maand aan een stuk elke renner nodig hadden om in WT wedstrijden te rijden.

Arkea wordt vooral positief bekeken omdat ze op een geniale manier punten hebben zitten sprokkelen en dat aandacht heeft gekregen. Dat maakt hun niet per se WT waardig. Dat wilt niet zeggen dat ik hun 2022 selectie zwak vind overigens. Ze hebben wel wat talent, vooral Louvel en Vauquelin zijn echt jongen met veel potentieel.

Ik weet dat ze wat pech hebben gehad , maar als world tour ploeg moet je toch ook back-up hebben

Dat geldt misschien voor rijke WT teams, maar voor een team met het budget van Lotto kun je dat toch helemaal niet verwachten? Ze hebben natuurlijk veel te weinig klimmers, het gebrek aan focus daarop zorgt ervoor dat als Ewan niet draait ze te vaak afwezig zijn in grote rondes omdat die lastiger en lastiger worden (ofwel is het een rit voor klimmers, ofwel een rit voor een (sterke) sprinter). Maar goede klimmers zijn gewoon niet betaalbaar voor hun (en eerlijk die kiezen ook niet voor Lotto hé).

Nog eens, ik heb er geen probleem mee als Lotto degradeert, ik denk dat ze op dit moment meer baat hebben bij die status van beste Pro Team dan die van WT. Ze hebben het team niet om al die zware WT wedstrijden te rijden als ze hun jongeren rustig willen laten groeien. Maar dat discours dat die Franse ploegen het meer verdienen vind ik maar zwak. Ze hebben gewoon veel meer voor de punten gereden.

@Slackmans we zitten op dezelfde golflengte hoor ;)

Ik ben het niet zeker maar arkea mocht denk ik niet alle jaren vrij kiezen waar ze gingen starten en moest rekenen op wildcards. (Kan zijn dat ik mis op heb ).

Nu het maakt me geen moer uit wie degradeert ;)
Zou enkel jammer zijn voor mannen die enkel renderen in een grote ronde zoals De Gendt

Nu het maakt me geen moer uit wie degradeert ;)
Zou enkel jammer zijn voor mannen die enkel renderen in een grote ronde zoals De Gendt
De Gendt heb ik in de Vuelta even vaak gezien als Froome. Niet dus. In de Giro reed hij ook onzichtbaar rond bevalve die ene rit die hij dan verrassend genoeg wel won. De voorbije twee jaar was het vet ook al van de soep. Ik heb veel sympathie voor De Gendt maar zijn tijd lijkt passé, dat ze hem net nog een contractverlenging van twee jaar hebben gegeven vind ik een mooi voorbeeld van het slechte management bij Lotto.

@Renaat je hebt meer kans dat je de gendt ziet in een etappekoers , dan een eendagskoers ;)

De Gendt zijn contractverlenging vooral voor de sponsor tevreden te stellen zoals hierboven al gemeld. Komt vaak nog eens op de frontpage van Sporza en het is niet door zijn resultaten alhoewel hij enorm sterk was in de Giro Di Gendt ;)

Ik ben het niet zeker maar arkea mocht denk ik niet alle jaren vrij kiezen waar ze gingen starten en moest rekenen op wildcards. (Kan zijn dat ik mis op heb ).

in 2020 niet, maar zoals ik al zei heeft hun dat geen windeieren gelegd. Ze hadden het team absoluut niet om een breed WT programma te rijden op korte tijd (door corona werden al die WT koersen op héél korte tijd verreden). In plaats daarvan konden ze profiteren van de heel zwak bezette .Pro en .1 koersen die wel doorgingen (en waar dus gewoon geen goeie renners aan mee deden omdat die allemaal aan WT wedstrijden moesten deelnemen). Wat ik wil zeggen is dat ze in dat jaar weinig WT punten zijn kwijt gespeeld door niet te mogen starten (ze reden de meeste koersen waarin ze iets konden betekenen wel), terwijl ze eigenlijk toen onbewust het UCI puntensysteem hebben kunnen uitbuiten. Voor WT ploegen was het toen ontzettend moeilijk om kleinere koersen te rijden en al zeker om er goede renners in op te stellen.

Geen idee eigenlijk op wat dat gebaseerd is. Precies geen rekening gehouden met het feit dat Lotto 4 van zijn 10 puntenscorers mist op dit moment. Ze mogen dan wel drie Italiaanse koersen rijden deze week, ze hebben er letterlijk geen team voor. Mij lijkt de kans echt nihil. Denk dat ze stiekem hopen dat die druk van Israel (dreigen om de UCI voor de rechter te dagen) gaat werken en UCI naar 20 WT ploegen gaat.

De Gendt heb ik in de Vuelta even vaak gezien als Froome. Niet dus. In de Giro reed hij ook onzichtbaar rond bevalve die ene rit die hij dan verrassend genoeg wel won. De voorbije twee jaar was het vet ook al van de soep. Ik heb veel sympathie voor De Gendt maar zijn tijd lijkt passé, dat ze hem net nog een contractverlenging van twee jaar hebben gegeven vind ik een mooi voorbeeld van het slechte management bij Lotto.

Ik snap echt niet hoe je zo iets kan zeggen als je geen flauw idee hebt van wat De Gendt nu nog bij Lotto verdient. Waar willen jullie trouwens naartoe met het wielrennen? Dat grote namen die minder en minder worden gewoon snel uit de sport worden gesmeten? Geen contracten meer moeten krijgen? Een van de charmes van het wielrennen voor mij. Als het zo verder gaat krijgt binnen 10 jaar niemand boven de 32 jaar meer een contract.

En zoals ik al eerder zei, bij De Gendt gaat het heus niet alleen om resultaten. Die zijn PR waarde is gewoon heel hoog. En in een sport waar al het geld van sponsoren komen die om maar één ding geven (publiciteit) is dat nu eenmaal ontzettend belangrijk.

Giro staat er wel om bekend om renners te “kopen” met parcoursen op maat en financiële incentives voor de betrokken ploeg.

Lijkt mij wel de juiste stap voor Remco, eerst die Maglia Rosa eens (proberen) pakken en dan in de komende jaren alles op alles zetten voor die oppergaai!

Iemand die het verhaal achter de betaalmuur uit de doeken kan doen? :p

Terug
Bovenaan