Algemeen Wielernieuws

Het is een cruciaal deel van het wielrennen, en het is gewoon enorm entertaining.

Een cruciaal deel is misschien wat overdreven.
Het aantal kilometers over normaal asfalt overstijgt in grote mate het aantal over kasseien en grind. Als Vlaming is het makkelijk om te denken dat dit echt zo belangrijk is, maar het valt echt wel mee.

Entertaining is ook relatief. Persoonlijk vind ik er weinig entertaining aan als het betekent dat elke klassementrenner en ploeg het wil neutraliseren tot de dood. In 2018 gebeurde het, 2022 was ook geen gigantisch succes.

Dat zijn drie etappes op een totaal van 168.
Daar vind ik helemaal niets mis mee gezien de hoeveelheid klassiekers en monumenten die over gravel en kasseien gaan.

Daarentegen kan ik mij sinds 2010 elke gravelrit in de Giro nog goed herinneren.
In de Tour zijn de kasseiritten van 2010 en 2014 toch ook memorabel. 2018 was wat saaier maar toch beter dan vlakke etappe.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo'n etappes zijn leuk maar dan moeten ze iets voorzien dat de klassementsmannen geen tijd kunnen verliezen door valpartijen of pech want de kans daarop is veel groter. Als klassementsman wil je maanden voorbereiding niet in rook zien opgaan door pech in zo'n spektakeletappe. Sprinters kunnen in bergetappes ook gewoon laten lopen dus dit zou ook omgekeerd moeten zijn voor klassementsmannen.

Zo'n etappes zijn leuk maar dan moeten ze iets voorzien dat de klassementsmannen geen tijd kunnen verliezen door valpartijen of pech want de kans daarop is veel groter. Als klassementsman wil je maanden voorbereiding niet in rook zien opgaan door pech in zo'n spektakeletappe. Sprinters kunnen in bergetappes ook gewoon laten lopen dus dit zou ook omgekeerd moeten zijn voor klassementsmannen.
Dat hoort toch gewoon bij de koers? En het is ook gewoon de bedoeling dat renners zich mee gaan voorbereiden op dergelijke etappes. Je kan natuurlijk ook gewoon zoals Mas en Carapaz dit jaar uitvallen na nog geen volledige eerste etappe, dan is ook je hele voorbereiding ineens weg.

Je kan dan trouwens toch ook hetzelfde zeggen over Parijs - Roubaix bv., waarom pieken renners naar die koers? Da's namelijk de koers met de grootste kans op materiaalpech.

Als klassiek renner wil je maanden voorbereiding niet in rook zien opgaan door pech in zo´n spektakelkoers?

Je kan exact hetzelfde statement doen voor een renner die platte band in PR. Maar onder andere Van Aert en Laporte hadden exact dat voor dit jaar (lek) én vorig jaar (lek met als gevolg wielbreuk).

Hoort gewoon bij de koers hé. Ze moeten de Tour niet door het Bos sturen (hell, die strook is zo schandalig dat ik het niet erg zou vinden dat die uit PR verdwijnt) of over een baan die de helft van de dag onder zeeniveau ligt (zie Passage du Gois in '99). Maar een beetje gravel? Het is niet dat ze die mannen over ne singletrack rotsen gaan sturen...

Vaughters staaft het gebrek aan kennis bij onaangeroerde markten met een anekdote toen zijn team in 2013 met Dan Martin Luik-Bastenaken-Luik won.

Een vertegenwoordiger van zijn toenmalige sponsor Garmin reageerde als volgt: "Cool! En is Luik-Bastenaken-Luik dan een kwalificatiewedstrijd voor de Tour de France?"
Deze vond ik toch te mooi om zomaar te laten passeren. Zeker het feit dat het dan ook nog iemand van Garmin is, dat met zijn technologie zelf van dichtbij betrokken is, legt er nog een extra pijnlijk laagje bovenop. Dit ga ik een mooi plekje geven in mijn favorieten om in de aanslag te hebben als er iemand weer eens de discussie over het belang van Tour ritten vs klassiekers opstart :laugh:

Veel te veel geluksfactor in grote ronden met kasseien en gravel.. pech/val en gans uw klassement is om zeep als GC-man. Not done om een grote ronde op deze manier te beslissen.. mijn mening en ik blijf daar bij.
Eens een kasseistrook moet zeker kunnen, echte kasseiritten zijn op het randje en gravel hoort niet echt in een meerdaagse koers. Eendagswedstrijden moeten kasseien zeker kunnen, gravel enkel als het brede gravelwegen zijn zoals in de strade. Een boerewegel opzoeken om het extremer te maken hoeft niet echt vind ik.

Eens een kasseistrook moet zeker kunnen, echte kasseiritten zijn op het randje en gravel hoort niet echt in een meerdaagse koers. Eendagswedstrijden moeten kasseien zeker kunnen, gravel enkel als het brede gravelwegen zijn zoals in de strade. Een boerewegel opzoeken om het extremer te maken hoeft niet echt vind ik.
Zolang het gravel geen grote stenen worden maar hoofdzakelijk fijngemalen grind zoals bij de Strade moet dat toch gewoon kunnen?
Uiteraard zijn dat altijd gevaarlijke ritten omdat iedereen van voor wil zitten bij het aanvatten van die stroken maar dat is niet anders dan naar een passage waar waaiervorming verwacht wordt of in de aanloop naar een wat smaller hellingkje in een diepe(re) finale. Voor pakweg een Mur de Bretagne wil er ook 35 man bij de eerste 15 opdraaien...

Veel te veel geluksfactor in grote ronden met kasseien en gravel.. pech/val en gans uw klassement is om zeep als GC-man. Not done om een grote ronde op deze manier te beslissen.. mijn mening en ik blijf daar bij.
Veel te veel is aardig overdreven mijn inziens. Het gaat om ocharme één ritje waar uiteraard de ploegen extra voorbereiding in moeten steken, maar hoeveel toppers zijn in het verleden nu al uitgevallen tijdens zo'n rit? Het zullen er niet al te veel zijn en volgens mij zijn die op één hand te tellen. Wat mij betreft toch serieus verwaarloosbaar dus. Je kan namelijk in eender welke etappe uitgeslagen worden met pech, zie maar deze Tour in rit 1 met Mas en Carapaz.

Veel te veel is aardig overdreven mijn inziens. Het gaat om ocharme één ritje waar uiteraard de ploegen extra voorbereiding in moeten steken, maar hoeveel toppers zijn in het verleden nu al uitgevallen tijdens zo'n rit? Het zullen er niet al te veel zijn en volgens mij zijn die op één hand te tellen. Wat mij betreft toch serieus verwaarloosbaar dus. Je kan namelijk in eender welke etappe uitgeslagen worden met pech, zie maar deze Tour in rit 1 met Mas en Carapaz.
Bwa, Froome is in het verleden in een kasseienrit uitgeschakeld, Roglic ook. En er zullen er nog wel zijn die uitgevallen zijn of minuten aan hun broek kregen door de toch wel veel grotere pechfactor dan in een gewone rit over enkel en alleen asfalt.

In de ééndagskoersen die hiervoor gemaakt en bekend zijn heb ik daar trouwens geen probleem mee.

Bwa, Froome is in het verleden in een kasseienrit uitgeschakeld, Roglic ook. En er zullen er nog wel zijn die uitgevallen zijn of minuten aan hun broek kregen door de toch wel veel grotere pechfactor dan in een gewone rit over enkel en alleen asfalt.

In de ééndagskoersen die hiervoor gemaakt en bekend zijn heb ik daar trouwens geen probleem mee.

Roglic is uitgevallen op een rotonde zonder kasseien door de motor dacht ik die een hooibaal raakte en daarmee half op de weg kwam.
Froome is uitgevallen (2x gevallen) nog voor de eerste kasseistrook (achter 35 km)

Kasseien zorgen net zoals waaiers gewoon voor nerveusiteit, maar hebben bijna nog nooit een kandidaat winnaar rechtsreeks laten uitvallen.
Ze zorgen gewoon dat als je pech hebt dat het moeilijk is om terug te komen net zoals waaiers.

Roglic is uitgevallen op een rotonde zonder kasseien door de motor dacht ik die een hooibaal raakte en daarmee half op de weg kwam.
Froome is uitgevallen (2x gevallen) nog voor de eerste kasseistrook (achter 35 km)

Kasseien zorgen net zoals waaiers gewoon voor nerveusiteit, maar hebben bijna nog nooit een kandidaat winnaar rechtsreeks laten uitvallen.
Ze zorgen gewoon dat als je pech hebt dat het moeilijk is om terug te komen net zoals waaiers.

Frank Schleck is in 2010 uitgevallen op de kasseien, geen kandidaat winnaar maar wel podium/top 5 kandidaat.

Het probleem dat ik heb met gravel, zeker in meerdaagse wedstrijden, is dat door de zoektocht naar sensatie het geen wegwielrennen meer is. In bv de Antwerp port epic zoeken ze wegels op met 2 keer 20cm gravel en een grasberm tussen. Das geen wegwielrennen maar eerder gravelracen met te veel asfalt tussen de stroken.

Frank Schleck is in 2010 uitgevallen op de kasseien, geen kandidaat winnaar maar wel podium/top 5 kandidaat.

Het probleem dat ik heb met gravel, zeker in meerdaagse wedstrijden, is dat door de zoektocht naar sensatie het geen wegwielrennen meer is. In bv de Antwerp port epic zoeken ze wegels op met 2 keer 20cm gravel en een grasberm tussen. Das geen wegwielrennen maar eerder gravelracen met te veel asfalt tussen de stroken.

Heb je zeker gelijk in , ik ben ook geen fan bvb. van die zones in GW.
Daar verlies je gewoon favorieten aan platte banden , niet omdat ze niet kunnen sturen.

Kasseien mogen van mij wel af en toe in de tour, dat hoort nu toch al even bij het wielrennen.

In mijn ogen heb je voor kasseien ook wat talent/skills nodig , omdat goed te kunnen.
Terwijl in mijn ogen gravel meer de optie geluk is dat je geen platte band hebt ipv. kunde (ik kan hierin mis zijn ;) )

Gravelrit mag ook als het echt moet (aangezien de strade toch al enkele jaren meegaat in het wegcircuit).

Maar er is ook een verschil in Gravelwegen.

Gravelwegen zoals de meeste zoals in de strade heb ik minder problemen mee.
Dat zijn meestal aangestampte wegen, met wat soms wat losse steentjes.

Maar als ik het goed op heb doen de mannen ongeveer dezelfde gravelwegen zoals de vrouwen dit jaar.
Maar dat had niks meer met wegwielrennen te maken dat waren echt (soms grote) keien op de grond, niks aangestampt.

Heb je zeker gelijk in , ik ben ook geen fan bvb. van die zones in GW.
Daar verlies je gewoon favorieten aan platte banden , niet omdat ze niet kunnen sturen.

Kasseien mogen van mij wel af en toe in de tour, dat hoort nu toch al even bij het wielrennen.

In mijn ogen heb je voor kasseien ook wat talent/skills nodig , omdat goed te kunnen.
Terwijl in mijn ogen gravel meer de optie geluk is dat je geen platte band hebt ipv. kunde (ik kan hierin mis zijn ;) )

Gravelrit mag ook als het echt moet (aangezien de strade toch al enkele jaren meegaat in het wegcircuit).

Maar er is ook een verschil in Gravelwegen.

Gravelwegen zoals de meeste zoals in de strade heb ik minder problemen mee.
Dat zijn meestal aangestampte wegen, met wat soms wat losse steentjes.

Maar als ik het goed op heb doen de mannen ongeveer dezelfde gravelwegen zoals de vrouwen dit jaar.
Maar dat had niks meer met wegwielrennen te maken dat waren echt (soms grote) keien op de grond, niks aangestampt.
Die gravelrit in de Tour van dit jaar zijn dikke stenen die los liggen.. valpartijen en lekke banden gegarandeerd. Weg ermee.

Mja, de namen die ik hier dan lees, Froome, Roglic en Schleck. Dat zijn op z'n zachtst gezegd nu ook niet bepaald de beste stuurmannen op een fiets hè. Moeten we dan de oorzaak gaan zoeken bij de kasseien of bij het feit dat zij gewoon niet zo goed overweg kunnen met dergelijke hindernissen?

En wat Roglic betreft: die is dan nog niet eens uitgevallen met iets kassei-gerelateerd, want die was gegrepen door een motard.

Lijkt me sterk,
Dan moet hij toch een stuk van het vlaamse voorjaar laten vallen ?

Passage uit het artikel op Sporza:

"Van Aert heeft ons in een interview voor de Ronde van Piëmonte (5 oktober) verteld dat hij volgend jaar naar de Giro wil", onthult de Italiaanse sportkrant.

Als die dat letterlijk heeft gezegd, dan zou dat de dag erna toch voorpagina nieuws geweest zijn in alle gazetten? Tenzij hij dat natuurlijk off-camera heeft gezegd tegen een van die mannen, maar dan is het niet echt "tijdens een interview" natuurlijk.

Geloof er voorlopig toch ook niet te veel van, die gaat blijven vechten voor RVV en PR hoor. En dat is in combinatie met de Giro toch heel onwaarschijnlijk.

:unsure: het gaat daar druk worden in de Giro.

Waarom zou VA in godsnaam naar de Giro gaan. Als die ook weer wat wil veldrijden deze winter en dan nog het voorjaar eindelijk eens de RVV of PR winnen moet je er echt geen Giro meer aan vastknopen laat staan voor een klassement.

Al enkele jaren zijn we bezig over het feit dat Van Aert zich moet leegrijden in de Tour, nu hij het eens anders gaat doen is het onbegrijpelijk :laugh:

Dat hij met GC ambities zou afzakken naar Italië lijkt me zever. Gewoon mikken op enkele ritten en van mijn part zelfs naar huis gaan na 14 dagen. VDP heeft het vorig seizoen toch ook gedaan. Dan de riem er af en toewerken richting de OS en later het WK. Hopelijk is hij dan eens fris genoeg om de hoofdvogel af te schieten.
Met 2 lange tijdritten en een gravelrit kan je natuurlijk veel tijd pakken op bepaalde klimmers, je kan natuurlijk ook 5e worden in het klassement op 10 minuten.

Hij verliest niet omdat hij niet fris is hoor. Gewoon omdat hij net iets minder is.

VDP heeft vorig jaar dan ook een eerder zwakke Giro gereden en werd in de Tour total loss gereden. De combinatie veldrijden, voorjaar en Giro is echt niet aan te raden, van leegrijden gesproken.

Als je de voorbije jaren telkens net te kort komt in het voorjaar ga je dit jaar echt geen beter voorjaar rijden door de focus op de Giro te leggen.

Terug
Bovenaan