Algemeen Wielernieuws

Dat is toch ook gewoon een klein beetje zo? :unsure:

Hele goede renner, heel attractief, gigantisch talent, maar niet de renner die de Vlaamse media er soms van wil maken.

Die touretappes zijn het grote verschil, maat die vergelijking voelt, voor mij althans, niet helemaal terecht gezien de specifieke omstandigheden waar hij in zat.

De rest van zijn seizoen was toch vrij typisch. Winst in een voorjaarsklassieker (had er met GW altijd 2 moeten zijn). Net te kort komen voor de monumenten. En dan einde van het jaar hier en daar nog iets meenemen waar mogelijk.

Voor de rest stond hij er weer van de Cross tem september op mee te bikkelen voor de prijzen. Dus een minder seizoen van VA? Geen idee hoe je dat zou moeten staven.
Hij wint de vorige 2 jaren 3 ritten in de Tour. Dit jaar wint hij er geen enkele. Maar nee, ik heb ook geen idee hoe je zou kunnen staven dat het dit seizoen minder was.

Wie is de renner van het jaar voor jullie?

MVDP haalt twee monumenten en het WK binnen. Nog ereplaatsen in de Ronde en de E3.
Pogacar wint in de Ronde, Parijs-Nice, Amstel, Waalse Pijl en Lombardije. Ereplaatsen in E3, Tour, Sanremo, WK,...

Toch maar Vingegaard dan?
Zonder te twijfelen Pogacar natuurlijk. Daar is geen twijfel over.

Dan zou ik Vingegaard (had twee grote ronde kunnen winnen als hij wou en mocht) en dan MVDP zeggen.

Dat is toch ook gewoon een klein beetje zo? :unsure:
Het is aan VA om het tegendeel te bewijzen he. Als sportman ;)

De rest van zijn seizoen was toch vrij typisch. Winst in een voorjaarsklassieker (had er met GW altijd 2 moeten zijn). Net te kort komen voor de monumenten. En dan einde van het jaar hier en daar nog iets meenemen waar mogelijk.
Ik vind wel niet dat hij zich er nu moet bij neer leggen dat dit zijne limiet is en hij niet beter kan.

Als je dat mentaal denkt dan kan je beter stoppen als wielrenner (vind ik). Je moet altijd streven naar dat trapje hoger. Mislukt dit? Dan is dat maar zo maar hij moet daar voor blijven vechten he.

Hij wint de vorige 2 jaren 3 ritten in de Tour. Dit jaar wint hij er geen enkele. Maar nee, ik heb ook geen idee hoe je zou kunnen staven dat het dit seizoen minder was.

Pfoe man dat bespreek ik letterlijk in mijn post. Ga je hier weer tien berichten discussiëren zonder eens iets deftig te lezen?

MVDP wint San Remo, Parijs-Roubaix en wordt WK. Dat ligt toch in de weegschaal met Pogacar imo. Vingegaard een mooie 3e.

Kan ik wel begrijpen. Maar Pogacar stond er gewoon weer het hele seizoen. Heel het jaar door dikke prijzen gereden. MVP is voor mij dan meer de wereldkampioen en man van het voorjaar. Maar Pogacar gewoon man van het jaar. RVV, AGR, WP, 2de in de Tour, Il Lombardia, podium WK,..

Jammer dat hij is gevallen in Luik. Had het graag gezien.

Pfoe man dat bespreek ik letterlijk in mijn post. Ga je hier weer tien berichten discussiëren zonder eens iets deftig te lezen?
Ik heb je post deftig gelezen hoor maar het slaagt gewoon op niet veel. Je gaat naar eigen gevoel net hetgeen negeren wat net het verschil maakt in zijn seizoen. Die overwinningen in de Tour waren er en zijn er nu niet, los van de omstandigheden. Van 13 overwinningen in 2021, 9 in 2022 en nu amper 5. Aantal en kwaliteit van overwinningen lijkt mij een goede manier om dingen te staven.

Van der Poel, Pogacar, Evenepoel, Vingegaard en Roglic dé 5 renners van dit seizoen.

MVDP misschien globaal iets minder aanwezig dan de anderen, maar heeft enorm sterk gepiekt en 3 absolute kleppers binnengehaald. Een combinatie van overwinningen die je ook niet vaak ziet. Telkens ook nog eens op een indrukwekkende manier. Bij Pogacar speelt de gewenning al in zijn nadeel.

De beste Belgische renner dit seizoen: Evenepoel. Gevolgd door Philipsen en dan Van Aert.

Van Aert rijdt nog altijd een enorm goed seizoen hoor. 3e in MSR, 4e in de RVV, 3e in P-R, 2e op het WK, 2e op het EK, degelijke Tour, ... dan was je gewoon van begin tot einde op de afspraak. Maar... nog meer dan andere jaren slaagt hij er niet in om het af te maken. Geen overwinning in de Tour, minder indruk in de TT's, ... Het is wel zijn minste jaar van de afgelopen 4 jaar.

Uiteindelijk is het corona-jaar 2020 fantastisch voor Van Aert. Hij wint meteen de Strade en de MSR. Rijdt een sterke Tour met 2 overwinningen. Wordt 2e op het WK (zowel op de weg als in de TT). Om dan ook nog slechts 2 mm tekort te komen om de RVV te winnen. Op dat moment denk je dat de grote knikkers de komende jaren gaan binnenvallen en dat het een kwestie van tijd is dat hij de RVV, P-R en het WK wint.

En dan komt 2021. Het voorjaar brengt net niet wat je van hem dan mag verwachten, maar rijdt wederom podium in MSR en wint ook de Amstel. En vooral ook een fantastische Tirreno. Rijdt vervolgens een fenomenale Tour (met de 3 befaamde overwinningen op 3 verschillende terreinen). Hierop volgt dan nog eens zilver in Tokio op een loodzwaar parcours. Maar het seizoen eindigt wel met een eerste serieuze dreun in de vorm van het WK van Vilvoorde, ook al wordt hij daar eerst nog nipt 2e in de TT.

In 2022 rijdt hij bijna een perfect voorjaar tot Corona het komt verpesten. Ik heb nog altijd het gevoel dat hij anders de RVV of P-R gewonnen had. Desondanks wordt hij nog sterk 2e in P-R en 3e in LBL. Wederom rijdt hij vervolgens een fenomenale Tour met o.a. de groene trui als beloning. Alleen wordt het WK ook weer niet wat je er van mag verwachten. Maakt de foute keuze om de TT te skippen en heeft dan de 'pech' dat zijn grootste concurrent in zijn eigen ploeg zit.

Maar in 2023 kwam hij toch wel iets vaker een procentje te kort. Eerst de pijnlijke nederlaag op het WK veldrijden, nadat hij dat seizoen had gedomineerd. Kansloos in MSR , kansloos in de RVV en pech nekt hem dan nog in P-R. De Tour is overal nét niet, ook al is hij zeker op de afspraak. Op het WK is hij dan ook weer kansloos tegen Mathieu. Op het WK TT haalt hij niet het niveau van weleer. De 2e plek op het EK en zijn pech op het WK gravel zijn misschien tekenend voor dit seizoen. Los daarvan rijdt hij gewoon weer een zeer stabiel seizoen en is quasi altijd op de afspraak.

Van Aert is gewoon een fantastische renner, die helaas nét die panache mist die een Remco, een Mathieu en een Tadej momenteel wél hebben. Maar hij verdient gewoon nog steeds alle lof en is terecht populair bij het publiek. Een renner die er het hele jaar staat en overal op de afspraak is. Attractief rijdt en ook nog eens op bijna alle terreinen uit de voeten kan. Een droom voor iedere sponsor.

Ik hoop dan ook dat hij in 2024 de vorm terugvindt die hij in het voorjaar (en de Tour) van 2022 had. Hij verdient het gewoon om op de erelijst van RVV en P-R te staan.

Laatst bewerkt:
MVDP wint San Remo, Parijs-Roubaix en wordt WK. Dat ligt toch in de weegschaal met Pogacar imo. Vingegaard een mooie 3e.
Mathieu schiet uiteraard drie hoofdvogels af, maar buiten dat hij heeft bij wijze van spreken geen reet gepresteerd. Zijn Tour was voor zijn kwaliteiten ook gewoon enorm matig. Als je dat dan vergelijkt met een Pogacar die van begin tot het einde quasi altijd op heel hoog niveau aan het koersen was, dan is de keuze wat mij betreft snel gemaakt.

Mathieu schiet uiteraard drie hoofdvogels af, maar buiten dat hij heeft bij wijze van spreken geen reet gepresteerd. Zijn Tour was voor zijn kwaliteiten ook gewoon enorm matig. Als je dat dan vergelijkt met een Pogacar die van begin tot het einde quasi altijd op heel hoog niveau aan het koersen was, dan is de keuze wat mij betreft snel gemaakt.
Langs de andere kant is zo een seizoen beter dan wat WVA doet.
Overal meestrijden voor de knikkers maar het bijna nooit kunnen afmaken.

De tour heeft hij zeer in de luwte gereden, nooit echt goeie benen gehad om zelf iets op te starten maar wel van goud geweest voor de ploeg.
En sommige koersen had hij echt amper niveau. Maar als je de balans opmaakt beleeft hij gewoon een algemeen goed seizoen.
Zeker omdat zijn seizoen al in het veld gestart is en hij daar ook WK is geworden.

Pogacar he, kan toch geen discussie over bestaan.
Ok dan :unsure:

Vingegaard rijdt buiten in Parijs-Nice dit jaar gewoon alles op een hoopje waar hij dat wilt. Wint 3 WT rittenkoersen op rij en geeft dan de Vuelta weg. Verdeel en heers noemt met dat. Als hij héél even door duwt wint hij Tour, Vuelta, Dauphiné en Baskenland. Had buiten Nice eigenlijk elke koers die hij dit jaar gereden heeft kunnen winnen als hij dat wou. Dat jij Pogacar een straffer seizoen vindt dat is u goed recht en daar is iets voor te zeggen, maar dan een beetje gaan doen alsof het niet eens close is met de renner die hem in de Tour het pak slaag van zijn leven verkocht heeft...:laugh:

Ontgoocheling van 2023?

- Girmay: mega gehyped na GW. Geen uitslag in het voorjaar, te weinig sprinter voor de Tour, zeer zwak najaar in kleinere koersen.
- Teuns: amper gezien dit jaar.
- Alaphilippe: lijkt me duidelijk.

Ik twijfel tussen Pogacar en Vingegaard. Die laatste heeft het allerhoogste niveau behaald met die tijdrit in de Tour. Pure waanzin. Hij verslaat ook zijn dichtste concurrent met overduidelijk verschil in de belangrijkste race van het seizoen. Daarnaast heeft hij een heel constant seizoen gereden waar hij behalve in Parijs-Nice overal de beste was. Door zijn Vuelta zet ik hem op 1. Ook al won hij die niet, hij besliste wel dat Kuss won, hield Roglic aan de ketting en kon schijnbaar makkelijk zelf gewonnen hebben als hij in de laatste week had doorgeduwd.

Dus Pog op twee. Eigenlijk altijd op de afspraak, heel het jaar door en nu al jaren aan een stuk.

VDP was in twee koersen onklopbaar: MSR en het WK. Roubaix had hij zonder de pech van Wout misschien ook nog gewonnen maar niet zeker. De rest van zijn seizoen was vooral opbouwen naar die extreme pieken. Daarom zet ik hem op plek 3.

Dan Roglic die toch ook wel een uitzonderlijk jaar achter de rug heeft. Nooit duidelijk de allerbeste maar wel van grote zege naar grote zege. In de Vuelta zijn meerdere moeten erkennen in Vingegaard.

En Remco op 5. Met LBL, San Sebastian, BK-titel, WK tijdrijden, 5 etappezeges in grote ronden, leiderstruien in Giro en Vuelta heeft die op 1 jaar binnengehaald wat de meeste coureurs nooit in een carrière lukt. Toch zullen de ergste criticasters dit als een minder jaar beschouwen omdat het niet is gelukt om mee te spelen voor de eindoverwinning in een grote ronde. Tja, het is duidelijk dat hij 100% voorbereid moet zijn om dat te kunnen + ook wat meeval met het parcours en koersomstandigheden. Zal wel nog eens lukken maar zeker niet elk jaar.

Daarna is er toch een groot gat met de nummer 6. Dan denk ik aan Kuss, Pedersen en Philipsen.

Laatst bewerkt:
@SnakeGodRovinin
Healy aan zijn raid bezig, wie weet zit dat podium er echt in als hij genoeg voorsprong heeft voor de Ganda ;)
Als hij zich koest had gehouden, had hij in de clinch gelegen met Bagioli voor plek twee, maar neen, waarom valt die nu aan van zo ver?
Nu OT: ik hoop dat dit gravel toch gewoon gaat verdwijnen van de TV uiteindelijk. Er zijn al genoeg disciplines die wél interessant zijn om te volgen. Mensen in Oost-Vlaanderen die liever de akker induiken omdat ze de betonplaten beu zijn, geen probleem, geniet van uw hobby, maar ik vind het echt ruk om naar te kijken.
Zolang ik Valverde in actie kan zien, is er geen reden om het niet op TV te laten komen. Een 43-jarige wint een sprint tegen iemand die zijn zoon kan zijn.
Voor de Vélo D'Or zal het vermoedelijk VDP zijn.
Nog nooit heeft iemand die drie grote koersen won, de prijs niet naar huis genomen.
Jammer dat hij is gevallen in Luik. Had het graag gezien.
En Remco in Lombardije. Alsof ze ermee spelen daarboven. Duimen voor de ultieme clash in Tour '24.
Ok dan :unsure:

Vingegaard rijdt buiten in Parijs-Nice dit jaar gewoon alles op een hoopje waar hij dat wilt. Wint 3 WT rittenkoersen op rij en geeft dan de Vuelta weg. Verdeel en heers noemt met dat. Als hij héél even door duwt wint hij Tour, Vuelta, Dauphiné en Baskenland. Had buiten Nice eigenlijk elke koers die hij dit jaar gereden heeft kunnen winnen als hij dat wou. Dat jij Pogacar een straffer seizoen vindt dat is u goed recht en daar is iets voor te zeggen, maar dan een beetje gaan doen alsof het niet eens close is met de renner die hem in de Tour het pak slaag van zijn leven verkocht heeft...:laugh:
Maar bij Jonas zijn dat rittenkoersen en een GT.
Pogacar zet er een kasseimonument + twee Ardennenklassiekers bij. Zet daar nog eens het WK bij, waar eigenlijk die top-tien alle lof verdiend.
+ Lombardije.
Pogacar won van begin tot letterlijk het einde. Zo zonde dat Jonas Lombardije er niet bij nam. Aan de andere kant begrijp ik dat wel na 2 GT'.
Ontgoocheling van 2023?
Thomas de Gendt en Sagan.
Onze Belg mag stilletjes aan de eer aan zichzelf houden en ofwel stoppen ofwel zich leegrijden voor andere Lotto-renners.
Sagan, tja... Had hem nog krediet gegeven na het WK vorig jaar, maar damn.

Ontgoocheling van 2023?

- Girmay: mega gehyped na GW. Geen uitslag in het voorjaar, te weinig sprinter voor de Tour, zeer zwak najaar in kleinere koersen.
- Teuns: amper gezien dit jaar.
- Alaphilippe: lijkt me duidelijk.

Eens.

Quinten Hermans kwam bij mij toch ook meteen naar boven. Vorig jaar toch veelbelovend, met o.a. die 2e plek in LBL. Dit jaar amper gezien of gehoord (misschien is daar een verklaring voor).

Eens.

Quinten Hermans kwam bij mij toch ook meteen naar boven. Vorig jaar toch veelbelovend, met o.a. die 2e plek in LBL. Dit jaar amper gezien of gehoord (misschien is daar een verklaring voor).
In Luik was die ook maar gediend doordat alles terug samen kwam natuurlijk

Dat wel. Je moet er natuurlijk wel nog zitten, en het ook afmaken.

Reed vorig jaar toch ook meer in de kijker (o.a. ook in het Baskenland of Catalonië?). Reed ook een goed WK.

Gregoire. Bij de beloften presteren is 1 ding, maar u dan ook zo laten zien bij de profs, heel fijn.
Zelfde met Lenny.
En Cian uiteraard.
En in de Giro: Derek Gee :D

ahja: De Lie, als ge dat nog een revelatie kunt noemen :D :D

Terug
Bovenaan