Algemeen Wielernieuws

Qua parcours met een TT en een rit naar Geraardsbergen lijkt dat idd op een RvB 2.0, maar wel geen heuvelrit (op het eerste zicht), dus kunnen we het misschien een RvB -2.0 noemen?
WT-niveau en ocharme 5 ritjes. Prachtig dit.

Wel door de UCI zelf dat het slechts 5 ritten zijn blijkbaar. Maar het is echt een lachwekkend parcours inderdaad. Je kan zo een mooi rondje maken in de Benelux en dan krijg je dit. Tja.

Het is natuurlijk ook vrij bewust dat het niet meer de benelux tour noemt.
Het heeft ook maar één jaar benelux tour genoemd.

Qua parcours is er toch nog niks bekend? Enkel de start en finish locaties. Een rit in de Vlaamse Ardennen met de muur van Geraardsbergen dat lijkt me logisch.
Maar met een finish in peer kan je wel nog vele kanten uit.

Benelux Tour was ook wel een zwaar overroepen term. We zijn volgens mij sowieso al nooit in Luxemburg geraakt en daarnaast heb je in Nederland al járen het gevoel dat ze die wedstrijd liever arm dan rijk zijn. Nederland bied eerlijk gezegd ook gewoon weinig meerwaarde kwa parcours, alles wat je daar hebt heb je hier in België ook OF kan je bereiken van Belgische startplaatsen. Je kan gerust een rit door de polders van Zeeland doen vanuit België (genre Scheldeprijs) en de slotrit Riemst - Bilzen heeft alle mogelijkheden om zowel de heuvels van Nederlands Limburg aan te doen alsook naar het Zuiden het voorgeborchte van de Ardennen op te zoeken.

Het is wel jammer dat het eigenlijk zelfs geen Ronde van België meer is maar eerder een rittenkoers variant van de Ronde van Vlaanderen.

Lefevre wint sowieso.
Contract verbreken is geld opstrijken.
Áls Remco zijn contract effectief zou verbreken (en dat zie ik niet gebeuren) dan verliest Lefevere sowieso imo. Die afkoopsom kan nooit compenseren voor de problemen die hij nadien gaat hebben met sponsoren... ondanks de aanwezigheid van een aantal andere relatief grote namen hangen van veel van zijn contracten op de Remco kapstok, als die vertrekt zakt het kaartenhuisje toch wel in elkaar. Is het niet op korte termijn, dan wel op middenlange termijn.
Het is geen 100% eerlijke vergelijking maar kijk naar Nuyens zijn ploeg. Van Aert weg = boel zakt in elkaar. Quick-Step is dan wel van een ander kaliber maar de investeringen die nu in die ploeg gedaan worden, worden niet gedaan voor Alaphilippe, Asgreen, Merlier of Jackobsen...

Mijn gevoel is trouwens ook dat áls zo'n scenario zich zou voordoen dat Lefevere ermee kapt. Maar again, allemaal vrij hypotetisch, gaat niet gebeuren.

Lefevre verliest altijd, die heeft heel zijn persoonlijke toekomst opgehangen samen met Remco. QS heeft een hele hoop aflopende contracten na dit jaar, het zal ook vooral kijken zijn wie ze allemaal gaan halen voor de GC ploeg.

.

Het is wel jammer dat het eigenlijk zelfs geen Ronde van België meer is maar eerder een rittenkoers variant van de Ronde van Vlaanderen.
.

De ronde van België is een andere wedstrijd en bestaat ook nog gewoon altijd hoor.
Zijn altijd twee verschillende wedstrijden geweest.

En ik kan toch niet zeggen dat de parcours daar echt zoveel beter zijn.
Merelbeke - Knokke-Heist gaat geen magnifieke etappe worden.
Lefevre verliest altijd, die heeft heel zijn persoonlijke toekomst opgehangen samen met Remco. QS heeft een hele hoop aflopende contracten na dit jaar, het zal ook vooral kijken zijn wie ze allemaal gaan halen voor de GC ploeg.

Met die aflopende contracten is het wel een stuk makkelijker om definitief de stekker eruit te trekken natuurlijk.
Ik zie het niet gebeuren dat Remco zou vertrekken. Maar dat lijkt me we de doodsteek te worden voor de ploeg.
Hoe dan ook al Patrick stopt dan stopt ook gewoon de ploeg. Ik zie niemand die ploeg in dezelfde hoedanigheid runnen. Wat ik wel zie gebeuren is het opstaan van een nieuwe ploeg met enkele van de huidige werknemers.

Huzarenstukje van Ewan wel. Die zijn vorm lijkt eindelijk toch terug in orde. Lek rijden op 6km van de streep, na 3(!!!) fietswissels terugkomen (ok met wat hulp van de wagen van UNO-X maar toch, en dan nog tweede worden. In de laatste 30 meter ontplofte zijn benen logischerwijze.

Maar mooi voor Gerben natuurlijk. In eigen streek, dat is prachtig. En gelukkig niet met een photofinish deze keer :biglaugh:

Kan een mooie uitdager worden voor Merlier op het BK. Als ik het goed heb rijden ze daar in het begin vd koers 2x over de kemmel en dan gaan ze wat rondjes draaien rond Izegem. Geeuw... 3x Merlier als Belgisch kampioen hoeft voor mij echt niet.

Kan een mooie uitdager worden voor Merlier op het BK. Als ik het goed heb rijden ze daar in het begin vd koers 2x over de kemmel en dan gaan ze wat rondjes draaien rond Izegem. Geeuw... 3x Merlier als Belgisch kampioen hoeft voor mij echt niet.
Die BK's zijn ondertussen nog erger dan elk jaar over de VAM berg in Nederland (en daar is het dit jaar eindelijk anders). Ik besef dat de Walen daar niet voor willen betalen (en eerlijk spannend zal zo een editie niet zijn want Remco zou solo zijn op 80km van de streep), maar zoek dan minstens eens ergens in de finale wat Vlaamse hellingen op hé zeg.

Philipsen vergeten?
Of VA?

Of Remco

Philipsen vergeten?
Of VA?

Of Remco
Ik heb toch niet gezegd dat hij de enige uitdager was 😛?
Het blijft een koers met een Belgisch peloton. Als er een vlucht ontstaat met net de goeie renners in van bepaalde ploegen dan kan het altijd wel dat die tot de meet rijden.

Die BK's zijn ondertussen nog erger dan elk jaar over de VAM berg in Nederland (en daar is het dit jaar eindelijk anders). Ik besef dat de Walen daar niet voor willen betalen (en eerlijk spannend zal zo een editie niet zijn want Remco zou solo zijn op 80km van de streep), maar zoek dan minstens eens ergens in de finale wat Vlaamse hellingen op hé zeg.
Zelfs dat is nog geen garantie.
In 2009 werd Boonen ook gewoon Belgisch kampioen in Aywaille. Dat was nu niet een parcours voor een flandrien of een sprinter.

In 2009 deed Remco voor zover ik weet dan ook niet mee.
Euh, wat? :unsure:

Het ging hem over een meer selectief parcours bouwen om zo een spannendere koers te maken.
Dat hebben ze al eens gedaan in 2009, en toen won Boonen gewoon alsnog. Remco reed toen niet mee nee, maar een man genaamd Phillipe Gilbert wel.
Diezelfde Gilbert die 6de werd op het WK, en won in Parijs-tours, Piemonte en Lombardije.

Dus zomaar even ervan uit gaan dat Remco op 80km solo naar de meet zal bollen is toch wel echt zeer voorbarig.

Wat zitten sommige te memmen over Merlier weeral zou winnen.
Zoveel massasprints zijn er niet geweest op een BK

De laatste 10 jaar zijn er 3 massasprints geweest
de laatste 20 jaar 5 of 6 denk ik.

Het gaat toch vooral over de parkoersen de laatste jaren en minder over de winnaars. Het BK zit nu al jaren in het vlakke west-vlaanderen ipv eens af te wisselen met een zwaarder parkoers in de Ardennen.

Het gaat toch vooral over de parkoersen de laatste jaren en minder over de winnaars. Het BK zit nu al jaren in het vlakke west-vlaanderen ipv eens af te wisselen met een zwaarder parkoers in de Ardennen.

Vlak vlak ..
Beetje respect voor de tiegemberg en de holstraat e ! :oi22:

Behalve Merlier had je de laatste jaren Van Aert, De Bondt, Lampaert, Naesen, Gilbert en Van Hecke als winnaars. Vijf van de zes (enkel Van Aert niet) waren in wedstrijden die bij wijze van spreken iedere Belgische renner van World Tourniveau kon winnen als die een goeie dag had en meezat in de juiste vlucht. Een vlak parcours betekent niet meteen dat het een saaie koers zal zijn.

Je hebt slechts 3 goede brede ploegen, een paar goeie WT-renners met 1-5 knechten knechten en wat procontinentale teams die vol ten aanval trekken. Op een vlak parcours kan dat alle kanten uitgaan. Met zowel De Lie, Merlier als Philipsen aan de start is wat volk vooropsturen voor Lotto, Alpecin en Quickstep nog steeds de beste tactiek, anders rijd je achter de feiten aan met het risico dat één van de anderen meer frisse mannen heeft in de finale en een betere trein kan maken.

Maar met een finish in peer kan je wel nog vele kanten uit.
Even opgezocht naar 'lijst van heuvels in België' en ik tel 1 noemenswaardige heuvel in Limburg.
Of bedoel je dat ze rondjes van 500m kunnen draaien op Noorder- en Zuidervest in de laatste 50km met telkens wie ingehaald wordt, uit race wordt gezet :love:?

Terug
Bovenaan