Regisseur van de maand Alfred Hitchcock

Lakigigar

Well-known member
Alfred_Hitchcock_Publicity_Photo_1976.jpg


Tijd voor misschien wel één van de grootste regisseurs aller tijden, en ook één van de meest bekende regisseurs. Wie heeft er nog niet van de naam Hitchcock gehoord. En als master van de suspense is zijn invloed ook vandaag nog alom aanwezig. Het oeuvre van Hitchcock kan wat overweldigend zijn om aan te beginnen, al is er ook niemand die zegt dat je alle 30+ films moet gezien hebben in een heel korte tijdsopname. De meest gewaardeerde en bekende Hitchcock films lijken me: Vertigo, Rear Window, Psycho, North by Northwest en The Birds te zijn, maar er zijn er nog heel wat andere zoals Strangers on a Train, Shadow of a Doubt, Rebecca en de meer experimentele film voor zijn tijd Rope. Anderen zullen op dat vlak ook wel hun mening kunnen delen, daarvoor dient deze thread dan ook voor.

Voor een lijst van alle films die de man geregisseerd heeft, zie hier.

 
Hitchcock is een regisseur waarvan ik de films zeker ga bekijken als ze toevallig eens op tv passeren ofzo, maar die ik niet echt zelf meer ga opzoeken. Geen idee waarom precies want ik heb nog maar 12 films van hem gezien en bij de rest zullen zeker nog wel toppers zitten. Misschien omdat er weinig variatie in zijn oeuvre zit qua genre: vooral suspensvolle thrillers, die hij wel als een vakman vaak op hoog niveau in elkaar zette.

Ik denk dat zijn piek van ongeveer halverwege de jaren 50 tot halverwege de jaren 60 is? Daarvoor zaten ook nog wel goeie films maar die zijn nu wel soms wat verouderd. Ik heb niet echt veel interesse in z'n latere periode aangezien die begint met de twee tegenvallers hieronder.

toppers:
Vertigo
Rear Window
North By Northwest
Psycho

(heel) goed:
Marnie
The 35 Steps
The Birds

redelijk goed tot degelijk:
To Catch a Thief
The Lady Vanishes
Suspicion

niet zo goed:
Torn Curtain
Topaz
 
Mij tijdens de lockdowns in de man zijn werk verdiept en in totaal zo 29 van zijn films gezien, op enkele na vooral uit de jaren 40, 50 en alles van de jaren 60 en 70.

Zijn dat allemaal meesterwerken? Nee tuurlijk niet, sommigen maken nooit een meesterwerk laat staan dat iemand er ooit 53 gemaakt heeft. En natuurlijk is ook niet alles mooi gedateerd.

Hij wordt niet voor niets de master of suspense genoemd. De meeste films zijn echt spannende thrillers en zijn beste films behoren tot de beste ooit.

Hitchcock ranked https://boxd.it/7C03Y

Even mijn top 15 bespreken

15) Rope: goeie thriller, het hele one take gegeven werkt goed en moet echt wel een uitdaging geweest zijn destijds. Hitch zijn eerste kleurenfilm en samenwerking met James Stewart.

14) Saboteur. Ik ben een liefhebber van de wereldoorlog 2 films die zijn gemaakt tijdens wereldoorlog 2. Deze film hoort in die categorie. Heerlijke chasemovie die je dwars door de VS meeneemt in een complot tegen de VS.

13) Frenzy: een thriller die Hitchcock zijn laatste sterke film is. In de jaren 70 houd nog maar weinig hem tegen om explicieter te worden. Dat maakt hem meer gedurfd wat de plot ten goede komt.

12) Wrong Man: heel sterke Fonda die je direct gelooft en je helemaal mee meevoelt, je kan alleen maar hopen op een goede afloop.

11) Shadow of a doubt: eerste keer was ik niet mee met deze film, tweede keer zat ik er wel echt in. Teresa Wright en Joseph Cotten zijn geweldig samen en de dubbele laag in deze film werkt heel goed. Hitchcock zijn favoriete film dat hij zelf gemaakt heeft.

10) Spellbound: een thriller rond psychoanalyse en Freud done wright. Bergman en Peck spelen sterk en ook visueel is deze film echt goed. De set van de droomsequentie is ontworpen door Salvador Dali dus eigenlijk is het jammer dat de film in zwart wit is.

9) Dial M for murder: je kan niet anders dan verliefd worden op Grace Kelly en ook de rest van de cast is geweldig. Ik ben wel eens benieuwd naar hoe deze er uit zag in 3D.

8) To catch a thief: geweldige crime movie en de chemie tussen Grant en Kelly is geweldig om naar te kijken. De plot is goed en de setting in zuid Frankrijk is leuk om naar te kijken.

7) The Birds: visueel misschien verourderd maar de sound design is geniaal en dat maakt deze film nog altijd geweldig. Dat er verder geen soundtrack is maakt het alleen maar beter.

6) Strangers on a train: als het gaat om stalkers in films heeft deze wel 1 van de betere. Acteren is top en ook visueel is dit best straf.

5) Notorious: zalige spy movie en love story ineen. Die worden perfect naar elkaar toe geschreven en dat levert een topfilm op.

4) Psycho: voor Jason, Freddie en Mike was er Norman. En Norman levert een geweldige slasherfilm op. De suspense zit hier van begin tot eind perfect, en hoe iconisch kan een douchescene zijn? Al moest ik em wel 3 keer zien voor ik em naar waarde schatte.

3) North by northwest: de plot van Saboteur verbeterd tot in het perfecte. De film heeft enkele geniale shots, een fantastische Grant, Saint en Mason. Als je 1 chasermovie moet zien van Hitch is het deze.

2) Rear Window: de manier waarop de eenkamerfilm hier wordt gemaakt is geniaal, dat concept wordt hier uitgebreid op een manier die klopt van begin tot eind. Voyeurisme was nog nooit zo boeiend als hier. En ook hier weer een fantastische Kelly en Stewart.

1) Vertigo: volgens mij de beste film na Pulp Fiction. Alles zit hier goed. Visueel is dit een parel, Saul Bass maakt de beste intro ooit en Bernard Herman levert hier 1 van zijn beste werken.Heel de cast speelt fantastisch met Stewart op kop. Als je maar 1 film van de man wilt zien neem dan deze.


Te mijden: Topaz, de man maakt daar een film die heel 50's aanvoelt maar dan eind jaren 60 en dus al gedateerd was toen die uitkwam.

Waar te beginnen: moet je zelf wat zien. Neem wat synopsissen en kies wat je het meest interreseert. Je kan het vergelijken met een boek van Stephen King: Hitchcock staat bekend voor zijn suspense en werkt altijd heel goed binnen dat kader. Beide hebben heel veel materiaal afgeleverd waardoor dat niet altijd fantastisch is maar wel heel makkelijk wegkijkt/leest. Er zijn ook meer parels dan drollen in beide hun oeuvre en de parels kunnen tot het beste in hun genre gerekend worden.
 
Laatst bewerkt:
Enkel Rear Window, Psycho en Vertigo gezien van deze grootmeester
Ik had het geluk die laatste te kunnen zien in Kinepolis Gent in het kader van het filmfestival een paar jaar geleden
Ronduit briljante film die terecht geboekt staat als één van de beste films aller tijden
 
Vertigo, Psycho en The Birds gezien. Rear Window wil ik ook ooit nog wel eens zien.
 
Ik volg een beetje de post van @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield. Rebecca verdient ook wel een vermelding want ook zeer goed.

Verder zou ik nog eens werk moeten maken van het vroege werk en een paar gaten (Under Capricorn, Paradine Case).
 
Eigenlijk nog geen slechte film van hem gezien.

Mijn toppers:
Rear Window (James Stewart :love: Grace Kelly)
Rope (single take voordat het technisch mogelijk was)

Zeer goed
North By Northwest
Dial M for Murder
Rebecca
Vertigo

Goed
Psycho
Lifeboat
Strangers on a Train
Suspicion
Shadow of a Doubt
Spellbound
The Birds
Marnie
Frenzy
To Catch A Thief
The Lady Vanishes
The 39 Steps

Jamaica Inn en Torn Curtain heb ik enkel nog maar stukken van gezien. De rest moet ik dringend nog eens verkennen
 
Paar films herbekeken:

Strangers on a train en Dial M for murder blijven even goed

Marnie vond ik nu wel iets beter: goeie Connery, Hephren was wel beter in The Birds. Cinematografie en soundtrack vielen nu ook wel meer op, op een goeie manier
 
The Birds was mijn eerste kennismaking met Hitchcock, op aanraden van mijn vader. Dat was wel een overdonderende ervaring. North by Northwest, Rear Window en Psycho vond ik ook wel goed maar Vertigo is in mijn top 10 beland. Gezien voor ik naar de VS vertrok en de OST nog vaak gespeeld toen ik in San Francisco rondzwierf en een aantal locaties bezocht van de film. De genius loci was er voelbaar. :love:
 
Terug
Bovenaan