Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Waarom zou je zo’n mensen in uw entourage willen? :unsure: Met zo’n mensen zou ik zelf nooit bevriend willen zijn.

Van mij mag er gerust dag en nacht gecontroleerd worden, geen moeite mee.

Er wordt zeker maandelijks gecontroleerd bij ons aan het Predikheren (Mechelen). Als ex-buurtbewoner kon ik de taferelen vaak vanuit mijn venster aanschouwen. Ik denk niet dat er al een controle geweest is waarbij er geen auto’s moesten worden achter gelaten. Die moeten daar dan blijven staan op een plaats waar je normaal niet mag parkeren.
Het is niet aan mij om te bepalen met wie mijn partner al dan niet bevriend mag zijn 🤷🏻‍♀️. Ik moet zelf bekennen dat ik daarin lang veel te naïef geweest ben, ik ben geschrokken hoeveel mensen niet vies zijn van een lijntje of een bolleke. Nu snap ik waarom verschillende ex-collega’s lange uren kunnen knallen, sociaal geliefd zijn en vlot hogerop de ladder geraken :/.

Er zullen dagelijks wel enkele tegen de lamp lopen maar het gebeurt imo nog te weinig, ik merk echt een gevoel van straffeloosheid. Mensen redeneren in termen van ‘controles’, checken voor ze in de wagen stappen hun route in Waze en/of in bepaalde groepen, ze staan niet stil bij de gevolgen van een mogelijk ongeval.

Het is niet aan mij om te bepalen met wie mijn partner al dan niet bevriend mag zijn 🤷🏻‍♀️. Ik moet zelf bekennen dat ik daarin lang veel te naïef geweest ben, ik ben geschrokken hoeveel mensen niet vies zijn van een lijntje of een bolleke. Nu snap ik waarom verschillende ex-collega’s lange uren kunnen knallen, sociaal geliefd zijn en vlot hogerop de ladder geraken :/.

Er zullen dagelijks wel enkele tegen de lamp lopen maar het gebeurt imo nog te weinig, ik merk echt een gevoel van straffeloosheid. Mensen redeneren in termen van ‘controles’, checken voor ze in de wagen stappen hun route in Waze en/of in bepaalde groepen, ze staan niet stil bij de gevolgen van een mogelijk ongeval.
Vind ik een gevaarlijke stelling, niet?

Heb zo is iemand gehad die mij beschuldigde van drugs omdat ik elke dag maar 4u sliep en constant aan het werken was, minstens 1x per week sliep ik helemaal niet. Heb ik zo'n 4j gedaan.
''Ah dus ge pakt drugs, anders kunde da nie hé''.

Nee, da noemt volharden..

Heb zo is iemand gehad die mij beschuldigde van drugs omdat ik elke dag maar 4u sliep en constant aan het werken was, minstens 1x per week sliep ik helemaal niet. Heb ik zo'n 4j gedaan.

Bij die bende is dat wel het geval, vandaar. Kloppen zotte uren, zijn bij iedereen geliefd omwille van hun vlotte omgang en scheppen dus ook geld :).

Dat is volgens mij gewoon jezelf naar de kloten helpen, hopelijk tenminste tegen een meer dan riante vergoeding.

Maar het relaas van @iamhollywood klinkt voor mij als van die wandelende #workhardplayhard-clichés. Het type mensen dat zichzelf zeer geslaagd vinden en die dus geen probleem zien in onder invloed rondrijden, want het zijn toch geen marginalen.

Laatst bewerkt:
Dat is volgens mij gewoon jezelf naar de kloten helpen, hopelijk tenminste tegen een meer dan riante vergoeding.

Maar het relaas van @iamhollywood klinkt voor mij als van die wandelende #workhardplayhard-clichés. Het type mensen die zichzelf zeer geslaagd vinden en die dus geen probleem zien in onder invloed rondrijden, want het zijn toch geen marginalen.
Blijft niet duren hoor, nu zijn dat 20-30 something waarschijnlijk maar vroeg of laat loopt dat verkeerd af met zo'n types, al verschillende voorbeelden daarvan gezien. Als je al jong op je top zit, dan kan het alleen maar achteruit gaan...

Ik raad je ten zeerste aan eens wat wetenschappelijk onderzoek over de effecten van te weinig slaap te raadplegen, of medisch advies te gan inwinnen.

Gelijk @Sylverscythe hierboven zei, dat is niet gewoon "volharden", dat is jezelf kapot maken, hopelijk is het dan idd tijdelijk en riant vergoed, maar dat mag echt niet iets zijn waar anderen zich aan moeten spiegelen.

Uw beoordelingsvermogen is verminderd als je elke nacht maar 4 uur slaapt. Je zal impulsiever worden en situaties slechter kunnen inschatten , ook al besef je dat niet. Uw reactievermogen is ook trager in het verkeer dan, slaaptekort kan even slecht zijn als alcohol.
Het risico op burnout en allerlei psychiatrische aandoeningen gaat ook veel groter zijn.

Ik raad je ten zeerste aan eens wat wetenschappelijk onderzoek over de effecten van te weinig slaap te raadplegen, of medisch advies te gan inwinnen.

Gelijk @Sylverscythe hierboven zei, dat is niet gewoon "volharden", dat is jezelf kapot maken, hopelijk is het dan idd tijdelijk en riant vergoed, maar dat mag echt niet iets zijn waar anderen zich aan moeten spiegelen.

Ken er genoeg van hoor, ik leef gezonder dan de meeste omdat ik hartpatiënt ben en een maagbreuk heb gehad.
Ik zeg dat ook nooit om te stoefen of om te zeggen dat ze het moeten doen. Al draai ik wel vanbinnen eens met mijn ogen als er iemand afkomt met "kheb wel 3 dagen 12uur gewerkt he!".
Wilde maar aantonen dat ge een pak meer kunt dan ge denkt zonder drugs/stims.
Toen was dat financieel nodig, ik moest 6/7 om 2u opstaan. Das volhouden dan..

Blijft niet duren hoor, nu zijn dat 20-30 something waarschijnlijk maar vroeg of laat loopt dat verkeerd af met zo'n types, al verschillende voorbeelden daarvan gezien. Als je al jong op je top zit, dan kan het alleen maar achteruit gaan...
Die zijn tussen de 35-45 en hebben directeur-functies bij gerenommeerde bedrijven of een imperium aan eigen bedrijven. Het is zoals Sylverscythe aangaf en tevens de discussie die ik met mijn partner al vaak heb gehad ‘dat zijn geen marginalen, dus het is geen probleem’.

Ken er genoeg van hoor, ik leef gezonder dan de meeste omdat ik hartpatiënt ben en een maagbreuk heb gehad.
Ik zeg dat ook nooit om te stoefen of om te zeggen dat ze het moeten doen. Al draai ik wel vanbinnen eens met mijn ogen als er iemand afkomt met "kheb wel 3 dagen 12uur gewerkt he!".
Wilde maar aantonen dat ge een pak meer kunt dan ge denkt zonder drugs/stims.

Mja.. een pak meer kunnen maar wel een maagbreuk, hartproblemen en uw 2nd opinion topic. Klinkt alsof het allemaal in orde is ^^

Toen was dat financieel nodig, ik moest 6/7 om 2u opstaan. Das volhouden dan..

"nodig" is waarschijnlijk ook wel serieus overdreven :p Gewoon veel willen waarschijnlijk.

Mja.. een pak meer kunnen maar wel een maagbreuk, hartproblemen en uw 2nd opinion topic. Klinkt alsof het allemaal in orde is ^^

"nodig" is waarschijnlijk ook wel serieus overdreven :p Gewoon veel willen waarschijnlijk.
Ben daar allemaal nu mee gestopt he ;)

Hart is genetisch, maagbreuk kwam door stress en onrechtstreeks hart. Mijn levensstijl toen heeft daar geen impact op gehad. Mijn eerste ziekenhuisopname voor mijn hart was op mijn 9 ofzo.

Nee, toen kwam ik echt niet rond met 1 job en ik moest geld hebben om iets te huren/kopen want anders kon ik mijn kind niet zien. Er is meer aan dat verhaal maar niet voor hier.

En nou terug on topic ;)

Die zijn tussen de 35-45 en hebben directeur-functies bij gerenommeerde bedrijven of een imperium aan eigen bedrijven. Het is zoals Sylverscythe aangaf en tevens de discussie die ik met mijn partner al vaak heb gehad ‘dat zijn geen marginalen, dus het is geen probleem’.
Directeuren of eigenaar van een imperium aan bedrijven en tegelijk 35-45, toch ook wel uitzonderlijk dat je dat tegenkomt.
Laat staan dat je er zo meerdere kent.
Combineer dat nog eens met overmatig drank en drugmisbruik. Toch echt wel meerdere zaken die ergens niet kloppen.

Je kan een vlotte babbel hebben en dat kan gestimuleerd worden door drugs. Maar het bedrijfsleven is zo divers dat je echt wel door de mand valt, laat staan enkel met die kwaliteit er komt.
Hoe hoger op de ladder hoe meer je in the picture loopt en hoe meer mensen gaan zoeken om de poten vanonder uw stoel te zagen.

Directeuren of eigenaar van een imperium aan bedrijven en tegelijk 35-45, toch ook wel uitzonderlijk dat je dat tegenkomt.
Laat staan dat je er zo meerdere kent.
Combineer dat nog eens met overmatig drank en drugmisbruik. Toch echt wel meerdere zaken die ergens niet kloppen.

Je kan een vlotte babbel hebben en dat kan gestimuleerd worden door drugs. Maar het bedrijfsleven is zo divers dat je echt wel door de mand valt, laat staan enkel met die kwaliteit er komt.
Hoe hoger op de ladder hoe meer je in the picture loopt en hoe meer mensen gaan zoeken om de poten vanonder uw stoel te zagen.
In mijn carriere ook wel wat hoge piefen tegengekomen zijn die niet vies zijn van een lijntje hier of daar.
Ja je kan een vlotte babbel hebben gestimuleerd door drugs maar als je de brains niet hebt om de correcte beslissingen te maken gaan die drugs ook niet helpen. Ik bezie het als een als doping.

Ergste feitelijk dat ik meegemaakt heb was geen coke maar mijn n+1 toen ik net startte. Die moest elke morgen zijn jointje hebben of die kon niet meer functioneren. Die zit nu in een hoger management functie bij beursgenoteerd bedrijf +5000 werknemers. Doet nog steeds zijn jointje.
Vlotte babbel dat wel.

Laatst bewerkt:
In mijn carriere ook wel wat hoge piefen tegengekomen zijn die niet vies zijn van een lijntje hier of daar.
Ja je kan een vlotte babbel hebben gestimuleerd door drugs maar als je de brains niet hebt om de correcte beslissingen te maken gaan die drugs ook niet helpen. Ik bezie het als een als doping.

Ergste feitelijk dat ik meegemaakt heb was geen coke maar mijn n+1 toen ik net startte. Die moest elke morgen zijn jointje hebben of die kon niet meer functioneren. Die zit nu in een hoger management functie bij beursgenoteerd bedrijf +5000 werknemers. Doet nog steeds zijn jointje.
Vlotte babbel dat wel.
Dit!

Onderschat niet hoe ver je komt met zelfvertrouwen en een grote mond.
Ken er genoeg die op MT niveau zitten puur door dat, verder nul komma nul kwaliteiten.

Vlotte babbel dat wel.
Ik ken er zo ook een hoop die standaard microdosen op paddos en regelmatig wel eens wat andere "middelen" gebruiken. Die gaan dan wel gelukkig niet rijden.

Ik ga wel akkoord met voorgaande stellingen hier, de pakkans is gewoon absurd klein. En ja je kan niet overal gaan staan, maar ik denk nu bijvoorbeeld aan het stadion van KRC Genk, daar kan je eigenlijk maar 2 kanten uit. Zet eens gewoon controleposten op die 2 plekken. Ja, na 3 minuten gaat de helft waarschijnlijk een oplossing zoeken ipv zat achter het stuur te kruipen, maar je geef wel de boodschap mee dat er kan en zal gecontroleerd worden na de match.

In Antwerpen net hetzelfde aan bv De Villa, daar verlaat elke week een massa scheefgezopen (en kapot gesnove) rijkeluiskinderen de club in hun Range Rovers en wat dan nog allemaal. Zet daar eens gewoon een ploeg?

maar ik denk nu bijvoorbeeld aan het stadion van KRC Genk, daar kan je eigenlijk maar 2 kanten uit. Zet eens gewoon controleposten op die 2 plekken. Ja, na 3 minuten gaat de helft waarschijnlijk een oplossing zoeken ipv zat achter het stuur te kruipen, maar je geef wel de boodschap mee dat er kan en zal gecontroleerd worden na de match.

In Antwerpen net hetzelfde aan bv De Villa, daar verlaat elke week een massa scheefgezopen (en kapot gesnove) rijkeluiskinderen de club in hun Range Rovers en wat dan nog allemaal. Zet daar eens gewoon een ploeg?
De voorspelbaarheid van dergelijke acties zijn net de reden waarom dat geen goede oplossingen zijn. Voor de laatste kegel gezet is zal 70% van het stadion/discotheek op de hoogte zijn van de controle. En het weekend erop doen ze gewoon hetzelfde.

Dat de pakkans hoger moet is zonder discussie. Maar dat ontradingseffect gaat vooral werken op een populatie die op dit moment bijvoorbeeld 3 pinten drinkt en met de wagen gaat. Dus een gunstig effect zal er zeker zijn. Maar een grote hoop veelplegers die zich zelf zonder rijbewijs op de baan begeven en meermaals per week onder invloed rijden bereik je daar niet mee.

Hogere pakkans en zo willekeurig mogelijk + impactvollere straffen zoals onmiddelijke verbeurdverklaring van de wagen en opsluiting in thematische detentiehuizen. Zeker dat laatste is iets dat in België jammer genoeg amper tot niet bestaat.

Oplossing; Nultolerantie + evt alcoholslot. Zijn er nog dronkaards of mensen die het alcoholslot weten te omzeilen -> streng straffen door rijbewijs af te nemen.
En daarbijkomend zoals steeds: controleren, controleren controleren.

Dit is een probleem dat "eenvoudig" valt op te lossen. Het is een gedragsprobleem, maak het vertonen van het gedrag gewoon zo onaangenaam mogelijk.

Dat je dan geen Mon Chéri meer kan of mag eten is collateral damage, de wereld blijft wel draaien. Dronken rijden is niet op eigen risico, het is op andermans risico.
Niet akkoord

Nultolerantie werkt niet, het is een eenvoudig antwoord en zal altijd voor gekke situaties zorgen.

Het antwoord op dronken rijden is hetzelfde antwoord als voor eender welke andere misdaad die je echt wil aanpakken: de straf blijft dezelfde (die zijn er al), de pak-kans moet omhoog.

Hoe je dat doet, kan je over discussieren. Maar de straffen omhoog halen werkt niet, dat is al voor zoveel misdaden geimplementeerd en het werkt niet zoals je denkt dat het gaat werken.

De reden dat mensen niet moorden is niet omdat de straf eventueel de doodstraf is, het is omdat de pak-kans extreem hoog is. Er worden daar ernstige middelen dan op ingezet. Er zullen nog misdadigers ermee wegkomen, maar dat is altijd zo.

Als je een systeem kan vinden dat dronken rijden bijna gegarandeerd een boete is, zullen de mensen zich wel aanpassen.

Weerom: hoe, dat weet ik ook niet.

Verder, in verband met verplicht alcohol slot voor iedereen: Stel, je hebt een vrouw of kind met een extreem ernstig medisch probleem maar je hebt een pint of 2 op net. Denk hart-aanval of stikkend kind of...

Als je daardoor 30 minuten te laat in het spoed bent omdat je alcoholslot "neen" zegt, is dat gewenst?

Verder, in verband met verplicht alcohol slot voor iedereen: Stel, je hebt een vrouw of kind met een extreem ernstig medisch probleem maar je hebt een pint of 2 op net. Denk hart-aanval of stikkend kind of...

Als je daardoor 30 minuten te laat in het spoed bent omdat je alcoholslot "neen" zegt, is dat gewenst?
Kan mij deels vinden in uw betoog, behalve hetgeen ik quote. Daar dient een ambulance voor

De voorspelbaarheid van dergelijke acties zijn net de reden waarom dat geen goede oplossingen zijn. Voor de laatste kegel gezet is zal 70% van het stadion/discotheek op de hoogte zijn van de controle. En het weekend erop doen ze gewoon hetzelfde.
Ze moeten uiteindelijk niet gecontroleerd of gepakt worden he.
Het is toch nog steeds het doel dat ze hun auto dan laten staan en een alternatief vinden om thuis te geraken.
Wat eigenlijk reeds de bedoeling zou moeten zijn zonder controle.
Dus weer enkele met een pint teveel op vermeden van op de baan te komen.
Zou mijn inziens meer mensen van de baan houden dan nu de 'kleine kans' om gepakt te worden.

Kan mij deels vinden in uw betoog, behalve hetgeen ik quote. Daar dient een ambulance voor
Het was een op het moment verzonnen scenario, maar het punt is echter wel:

Er zijn scenario's waar een slot op de wagen om alcohol achter het stuur te voorkomen extreme gevolgen kan hebben. Draconische regels hebben soms draconische gevolgen die we helemaal niet zien aankomen.

Terug
Bovenaan