Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Bijkomstig dan nog eens de heel grote kans dat de rechter een veel lichtere of voorwaardelijke straf zal uitspreken. Het is nu gemediatiseerd door de dramatische gevolgen, maar tegen dat hij in 2025 of 2026 zal voorkomen, is die al lang uit het collectieve geheugen verdwenen en zal hij gewoon weer een veel te lage straf krijgen. Ondertussen zit hij tijdelijk vast, maar de kans dat hij langer dan een maand zal zitten is ook klein, aangezien hij geen direct gevaar zal vormen.
Ik hoop dat ik er zwaar naast zit, maar de geschiedenis van de rechtspraak doet toch vrezen dat het weer eens 2x niks wordt.
Ik zou juist denken dat het bij dergelijke gevallen (bewezen veelpleger van verkeersovertredingen) zeer makkelijk te beargumenteren is dat de kans op recidive zeer groot is en een gevangenisstraf passend is. Zelfs als je het even probeert los te koppelen van de vreselijke gevolgen lijkt zo iemand me toch duidelijk gewoon een gevaar voor de maatschappij.

Die zijn zodanig hardleers en een gevaar voor de maatschappij dat ze beter nooit meer zouden vrijkomen.
Ze zouden sowieso de maximumstraf moeten krijgen vermenigvuldigd met het aantal doden die ze veroorzaakt hebben. En die maximumstraf mag wel omhoog voor zulke gevallen, ook de minimumstraf van 3 maanden is te weinig.

De pakkans is toch gewoon veel te klein? Buiten 2 keer voor een ongeval heb ik nog nooit spontaan moeten blazen en ik heb 20 jaar mijn rijbewijs en doe over al die jaren makkelijk 30-40.000 km per jaar gemiddeld.

De regels moeten niet strenger. Ze moeten gehandhaafd worden.

Het is natuurlijk makkelijk gezegd dat de pakkans groter moet worden. Dat is toch bijna niet te doen? Ge kunt toch moeilijk elke avond overal een patrouille gaan neerzetten. Het is gewoon heel normaal dat de pakkans zeer klein is.

Het is natuurlijk makkelijk gezegd dat de pakkans groter moet worden. Dat is toch bijna niet te doen? Ge kunt toch moeilijk elke avond overal een patrouille gaan neerzetten. Het is gewoon heel normaal dat de pakkans zeer klein is.
Ze zouden moeten verbieden dat controles omzeild worden met apps als Waze en facebookmeldingen. Daarnaast controleren ze op de meest absurde uren, ze stonden onlangs in Brussel aan de kerk van Laken op een weekdag om 15u, buiten een ongeziene file ga je dan niets bereiken, ga daar eens in het weekend om 3-4u ‘s nachts staan…

Ze zouden moeten verbieden dat controles omzeild worden met apps als Waze en facebookmeldingen. Daarnaast controleren ze op de meest absurde uren, ze stonden onlangs in Brussel aan de kerk van Laken op een weekdag om 15u, buiten een ongeziene file ga je dan niets bereiken, ga daar eens in het weekend om 3-4u ‘s nachts staan…
Om heel eerlijk te zijn, apps zoals Waze tonen amper controles. Die die hards zitten in whatsapp en telegram groepen waar zo goed als alle controles opstaan.

Ik heb me ook al vaak afgevraagd waarom ze niet op logischere plaatsen op logischere momenten gaan staan. Voor Limburg denk ik bv in de omgeving van de Versuz of Dusart, daar heb ik nog nooit in mijn leven een controle meegemaakt.

Ik bedoel niet dat je iedereen moet pakken, dat is inderdaad onmogelijk. Maar momenteel is de kans toch gewoon heel klein. Zoals hier ook al vermeld, zou bijvoorbeeld iets strategischer controle voeren (bij uitgaansbuurt en, na sportevenementen e.d) toch helpen om de nonchalante drinkens af te schrikken.

Probleem met controles is dat men wil kunnen zeggen dat er veel personen gecontroleerd werden. Dus men zet zich op een vaste plaats die al snel doorgeven wordt.

Bij selectieve controles heb je veel meer (positieve) resultaten maar je kan veel minder pochen met het aantal gecontroleerden + het lijkt alsof er plots veel meer onder invloed gereden wordt

Wanneer je tot het besef komt dat de pakkans heel klein is, je al heel wat moet uitsteken om 14 veroordelingen op te lopen en ondertussen meer dan 10.000euro aan openstaande boetes hebt....dan vraag ik me af hoeveel overtredingen die persoon al (bewust) gemaakt heeft, waarbij hij dus nooit gepakt/beboet is. Dat moet toch een veelvoud zijn?

Wanneer je tot het besef komt dat de pakkans heel klein is, je al heel wat moet uitsteken om 14 veroordelingen op te lopen en ondertussen meer dan 10.000euro aan openstaande boetes hebt....dan vraag ik me af hoeveel overtredingen die persoon al (bewust) gemaakt heeft, waarbij hij dus nooit gepakt/beboet is. Dat moet toch een veelvoud zijn?
Her artikel is niet heel duidelijk maar het lijkt vooral te gaan om veroordelingen voor het niet laten keuren van de auto te zijn en het niet verzekerd zijn. Hij is 6 jaar geleden 1 keer veroordeeld voor dronken rijken en voor op het voetpad te parkeren.

Daarnaast controleren ze op de meest absurde uren, ze stonden onlangs in Brussel aan de kerk van Laken op een weekdag om 15u, buiten een ongeziene file ga je dan niets bereiken, ga daar eens in het weekend om 3-4u ‘s nachts staan…
Nochtans zijn dat eerder de controles waar ik er meer van wil zien. De mensen die om 15u zat rondrijden (en dat zullen er meer zijn dan je denkt) zijn in mijn ogen gevaarlijker voor de maatschappij en andere weggebruikers, want dat wijst meestal op een systematisch drinken-en-rijden probleem. Ideaal zou natuurlijk op alle uren zijn.

Zie bv het ongeval van in februari met de groep fietsers: om 11u.
Of een ander recent voorbeeld, om 17u.

Ja, want dat wordt niet gedaan? lol er worden controles gedaan op willekeurige momenten van de dag en het meest nog savonds en snachts, vaak blijft men maar heel kort op 1 plaats om tegen te gaan dat controles direct verbrand worden.

Dat het efficiënter kan en moet, helemaal akkoord, maar de pakkans gaat altijd klein zijn he. Daar ga je nooit omheen kunnen.

Ja, want dat wordt niet gedaan? lol er worden controles gedaan op willekeurige momenten van de dag en het meest nog savonds en snachts, vaak blijft men maar heel kort op 1 plaats om tegen te gaan dat controles direct verbrand worden.
Toch niet in het Brusselse. Mijn partner zijn vrienden kruipen ieder weekend met een glas teveel op en andere brol in hun lijf achter het stuur, die lopen nooit tegen de lamp. Controles op de luchthaven passeren die zonder enig probleem met zakjes cocaïne in hun onderbroek. Van extrema outdoor onder invloed richting de Versus/The Labyrinth, geen enkele controle. Straks in onze achtertuin weer Voodoo village, het drugsfestival bij uitstek, geen controles.
Zelf heb ik het daar extreem moeilijk mee, mede omdat mijn mama haar leven drastisch veranderd is na een ernstig ongeval. 6 jaar na datum heeft zij nog steeds geen schadevergoeding gezien, terwijl haar levenskwaliteit grotendeels ontnomen is. Ze wordt continu opgeroepen door de verzekering voor extra onderzoeken, terwijl dat volk maar hun gangen onverantwoord kan blijven gaan.

Justitie onderzoekt blunder bij opvolging doodrijder: veroordeling werd Jurgen L. nooit officieel bezorgd (paywall)
Zijn vermoedelijk laatste veroordeling dateert van oktober 2021. Toen werd hij in beroep veroordeeld tot een rijverbod van drie maanden en een boete van 1.600 euro, omdat hij zonder verzekering met een niet-gekeurd voertuig rondreed. In eerste aanleg had hij voor dezelfde inbreuk zes maanden rijverbod gekregen. De rechter in beroep bracht de straf terug tot drie maanden, maar oordeelde dat L. zijn rijbewijs pas terug kon krijgen als hij zijn theoretische en praktische rijexamen opnieuw aflegde en een reeks medische en psychologische tests onderging. Maar om een onbekende reden is het vonnis in beroep nooit officieel betekend aan L. Dat achterhaalde De Standaard. Door die nalatigheid bleef het vonnis dode letter. L. kon zijn rijbewijs houden, moest geen tests ondergaan en heeft ook nooit opnieuw rijexamen moeten afleggen.
L. kreeg de voorbije jaren geldboetes opgelegd voor een totaalbedrag van zo’n 15.000 euro. Daarvan zou hij vandaag nog 11.000 euro moeten betalen.
Toch weer een serieus probleem bij de strafuitvoering blijkbaar.

Laatst bewerkt:
Om heel eerlijk te zijn, apps zoals Waze tonen amper controles. Die die hards zitten in whatsapp en telegram groepen waar zo goed als alle controles opstaan.

Ik heb me ook al vaak afgevraagd waarom ze niet op logischere plaatsen op logischere momenten gaan staan. Voor Limburg denk ik bv in de omgeving van de Versuz of Dusart, daar heb ik nog nooit in mijn leven een controle meegemaakt.
Omdat dat (volgens mij) niet meer echt de problematische plaatsen zijn.
Als ik de jeugd van tegenwoordig hoor lijken die mij wel bewust van het gevaar en drinken die niet als ze met de auto zijn

Het lokale dorpscafé daarentegen kan ik uw elke weekenddag 10 man (50 & 60 plussers) aanduiden die straalbezopen in de auto stappen en +-10 km naar huis moeten rijden

Toch niet in het Brusselse. Mijn partner zijn vrienden kruipen ieder weekend met een glas teveel op en andere brol in hun lijf achter het stuur, die lopen nooit tegen de lamp. Controles op de luchthaven passeren die zonder enig probleem met zakjes cocaïne in hun onderbroek. Van extrema outdoor onder invloed richting de Versus/The Labyrinth, geen enkele controle. Straks in onze achtertuin weer Voodoo village, het drugsfestival bij uitstek, geen controles.
Zelf heb ik het daar extreem moeilijk mee, mede omdat mijn mama haar leven drastisch veranderd is na een ernstig ongeval. 6 jaar na datum heeft zij nog steeds geen schadevergoeding gezien, terwijl haar levenskwaliteit grotendeels ontnomen is. Ze wordt continu opgeroepen door de verzekering voor extra onderzoeken, terwijl dat volk maar hun gangen onverantwoord kan blijven gaan.
Waarom zou je zo’n mensen in uw entourage willen? :unsure: Met zo’n mensen zou ik zelf nooit bevriend willen zijn.

Van mij mag er gerust dag en nacht gecontroleerd worden, geen moeite mee.

Er wordt zeker maandelijks gecontroleerd bij ons aan het Predikheren (Mechelen). Als ex-buurtbewoner kon ik de taferelen vaak vanuit mijn venster aanschouwen. Ik denk niet dat er al een controle geweest is waarbij er geen auto’s moesten worden achter gelaten. Die moeten daar dan blijven staan op een plaats waar je normaal niet mag parkeren.

Terug
Bovenaan