Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Ik zeg toch nergens dat het "normaal" was. Mensen moeten eens leren van geen woorden in andermans mond te leggen. Ik heb enkel de realiteit even gegeven, of jullie die nu leuk vinden of niet gaat er niets aan veranderen. Of mijn teller nu 180 of 30 aangeeft, de realiteit blijft dat 138 km/h reële snelheid vroeger een simpele verkeersovertreding was en nu opeens een zware verkeersovertreding is geworden op een baan die veiliger ingericht is.

140 rijden op die baan is nooit absurd geweest in het midden van de nacht en is dat nog steeds niet. 140 rijden op de autobahn is gevaarlijker, want daar heb je op- en afritten, verkeer dat van baanvak kan veranderen en vaak nog bochten ook. Die zaken heb je op het bewuste stuk allemaal niet (of de snelheidslimiet daar nu 30, 50, 70, 90 of 120 is verandert daar niets aan). Maar goed, iedereen is hier moeder Theresa. Ze rijden allemaal met een dikke bak rond (ahja, BG), maar de pk's die gebruiken ze nooit hoor. Schijnheiligheid is maar iets vies.
Nu was dit specifieke voorbeeld eigenlijk een heel goed voorbeeld waarom uw uitleg niet klopt:

Op de moment van het ongeval waren er ook wegenwerken op die baan waarbij een rijvak is afgesloten en je plots van rijvak moest wisselen.

140 rijden op die baan is nooit absurd geweest in het midden van de nacht en is dat nog steeds niet. 140 rijden op de autobahn is gevaarlijker, want daar heb je op- en afritten, verkeer dat van baanvak kan veranderen en vaak nog bochten ook. Die zaken heb je op het bewuste stuk allemaal niet (of de snelheidslimiet daar nu 30, 50, 70, 90 of 120 is verandert daar niets aan). Maar goed, iedereen is hier moeder Theresa. Ze rijden allemaal met een dikke bak rond (ahja, BG), maar de pk's die gebruiken ze nooit hoor. Schijnheiligheid is maar iets vies.
Dus een dure auto kopen maar niet af en toe dubbel de toegelaten snelheid rijden op een 1-vak baan, is 'schijnheilig'?

Er moet hier dringend een BG-topic komen om de allerdomste post van 2024 te verkiezen, want dit is een mooie kanshebber.

Als een hert plots oversteekt is de kans bij elke snelheid nog steeds reëel dat je niet meer kan stoppen.
Een collega had dit zelfs voor bij +-50 km/u.

Maar de remafstand is kleiner en de impact (als je de aanrijding alsnog niet kan vermijden) is natuurlijk wel kleiner. (Al was het hert nog steeds morsdood)
Overlaatst midden in de nacht nog moeten stoppen omwille van herten die op de baan stonden. En dat was dan ook maar aan een 50km/u. Stel dat je daar aan 90km/u komt afgereden dan zit je er op. Daar moet je nog niet voor gedronken hebben. Ik denk toch dat de schade niet te overzien is dan aan je auto, en als je een hert door je voorruit krijgt kan je het ook schudden.

Overlaatst midden in de nacht nog moeten stoppen omwille van herten die op de baan stonden. En dat was dan ook maar aan een 50km/u. Stel dat je daar aan 90km/u komt afgereden dan zit je er op.
Als een hert plots oversteekt is de kans bij elke snelheid nog steeds reëel dat je niet meer kan stoppen.
Een collega had dit zelfs voor bij +-50 km/u.
Dat is natuurlijk wat die sociopatische bestuurders weigeren te snappen, nl. dat er soms onverwachte zaken gebeuren op de weg, los van uw goddelijke rijkunsten.

Vorig jaar hier op de autosnelweg een schaap moeten ontwijken.
'S nachts, geen baanverlichting.
Als ik 150 gereden had ipv de toegelaten 100, dan was ik morsdood.

Ook al heb ik slipcursussen gedaan, ook al was er geen kat ( ;)) op de baan, en heb ik keizerlijke controle over de auto: shit happens, onverwachte dingen gebeuren (dieren, slechte chauffeurs, roodrijders, etc.).

Langs die N10 zitten trouwens weiden met schapen en paarden.
Maar mr. 140 zal dat indien nodig allemaal wel kunnen ontwijken waarschijnlijk.

Laatst bewerkt:

Ik hoop op geen straf, of een lichte straf. En dat alcohol wordt té tolerant in onze maatschappij.

Ik hoop op geen straf, of een lichte straf. En dat alcohol wordt té tolerant in onze maatschappij.
Ge moet die uiteraard wel straffen. Het moet hier niet het wilde westen worden en geen straffen uitdelen voor geweld, hoe gemotiveerd het ook is.

Ge moet die uiteraard wel straffen. Het moet hier niet het wilde westen worden en geen straffen uitdelen voor geweld, hoe gemotiveerd het ook is.
Een beetje verlies is er altijd.
Misschien dat een gebroken oogkas en kaak nu wel het lesje leren dat alcohol en met de wagen rijden geen goed plan is.

Een beetje verlies is er altijd.
Misschien dat een gebroken oogkas en kaak nu wel het lesje leren dat alcohol en met de wagen rijden geen goed plan is.
In tegendeel.
Met die insteek en effectief die handelingen te stellen loop je het risico om zwaarder gestraft te worden dan die drinken chauffeur.

Niet intentioneel iemand verwonden of intentioneel iemand verwonden zijn niet hetzelfde. En op dat laatste staan veel zwaardere straffen.

Sorry, het moment dat je dronken achter het stuur kruipt mag je beschouwd worden als de intentie hebbend om anderen in gevaar te brengen, en dat mag véél zwaarder bestraft worden, zeker als je dan nadien nog vluchtmisdrijf pleegt.

Een beetje basiskennis van de fysica van een auto qua massa/snelheid, de (medische) gevolgen van dronkenschap op je beoordelingsvermogen en reflexen en wat minder rechterlijke wereldvreemdheid zou hier gerust in de wet geïntegreerd mogen worden, de huidige wetgeving is gewoon bijna 19e eeuws... Ik kan morgen ook 500 stevige, puurpijlen afschieten in mijn tuin, zonder de intentie om daar brand mee te veroorzaken, de realiteit is dat brand in één van de aanpalende woningen een reëel risico is. Wat is mijn intentie dan nog waard?

De politie en juristen zullen zeggen: laat het gerecht zijn werk doen... het feit dat een vader tot dergelijke daden overgaat is omdat er minstens in de gewone samenleving (en wat mij betreft terecht) een gevoel aanwezig is dat justitie zijn werk niet doet. Dit soort daden zouden sneller én zwaarder bestraft mogen worden. Er zou een grotere gewicht gegeven moeten worden aan vergelding in de strafmaat in dit soort zaken, pas dan ga ik terug medelijden hebben van "slachtoffers" van andere dader-slachtoffers die het recht in eigen handen nemen.

Als justitie het vertrouwen van de burger wilt herstellen zouden ze op z'n minst erover kunnen waken dat deze vader minder zwaar gestraft wordt, dan de dronken laffaard in dit verhaal die een 7 jarige heeft aangereden.

Akkoord, anders zet je de deur open voor "gerechtvaardigde wraakacties". Mochten de stoppen van die vader zijn doorgeslagen op het moment zelf en die dronken chauffeur uit zijn auto hebben gesleurd en hebben toegetakeld, kan je nog zeggen dat dit in de "heat of the moment" was. Maar enkele dagen later stomdronken een huis binnenvallen, wetende dat hij een impulscontrolestoornis en alcoholprobleem heeft, maakt het moeilijk om hem nog het voordeel van de twijfel te geven.

Akkoord, anders zet je de deur open voor "gerechtvaardigde wraakacties". Mochten de stoppen van die vader zijn doorgeslagen op het moment zelf en die dronken chauffeur uit zijn auto hebben gesleurd en hebben toegetakeld, kan je nog zeggen dat dit in de "heat of the moment" was. Maar enkele dagen later stomdronken een huis binnenvallen, wetende dat hij een impulscontrolestoornis en alcoholprobleem heeft, maakt het moeilijk om hem nog het voordeel van de twijfel te geven.

Ik heb geen HLN-abo, maar wat was de inhoud van die sms? Want dat kan ook beschouwd worden als een "nieuw" moment denk ik dan, ik lees dat hier mogelijks geprovoceerd werd (als vervolg op het online gooien van de foto van die dader).

Plus als we die vader dronkenschap gaan verwijten: de impact van de vuist van een dronkaard is nog altijd lager dan die van een kleine ton of meer aan metaal en rubber aan zelfs matige snelheid.

Sorry, het moment dat je dronken achter het stuur kruipt mag je beschouwd worden als de intentie hebbend om anderen in gevaar te brengen, en dat mag véél zwaarder bestraft worden, zeker als je dan nadien nog vluchtmisdrijf pleegt.

Een beetje basiskennis van de fysica van een auto qua massa/snelheid, de (medische) gevolgen van dronkenschap op je beoordelingsvermogen en reflexen en wat minder rechterlijke wereldvreemdheid zou hier gerust in de wet geïntegreerd mogen worden, de huidige wetgeving is gewoon bijna 19e eeuws... Ik kan morgen ook 500 stevige, puurpijlen afschieten in mijn tuin, zonder de intentie om daar brand mee te veroorzaken, de realiteit is dat brand in één van de aanpalende woningen een reëel risico is. Wat is mijn intentie dan nog waard?

De politie en juristen zullen zeggen: laat het gerecht zijn werk doen... het feit dat een vader tot dergelijke daden overgaat is omdat er minstens in de gewone samenleving (en wat mij betreft terecht) een gevoel aanwezig is dat justitie zijn werk niet doet. Dit soort daden zouden sneller én zwaarder bestraft mogen worden. Er zou een grotere gewicht gegeven moeten worden aan vergelding in de strafmaat in dit soort zaken, pas dan ga ik terug medelijden hebben van "slachtoffers" van andere dader-slachtoffers die het recht in eigen handen nemen.

Als justitie het vertrouwen van de burger wilt herstellen zouden ze op z'n minst erover kunnen waken dat deze vader minder zwaar gestraft wordt, dan de dronken laffaard in dit verhaal die een 7 jarige heeft aangereden.
En wat is die veel zwaardere straf dan? Een gevangenisstraf?
Want we hebben net een hoop criminelen moeten vrijlaten omdat er geen plek is, welke extra criminelen ga je dan vrijlaten? De verkrachters?

ik snap dat het die advocaat zijn job is he, maar "hij zal nooit van zijn leven nog in een auto stappen"?
kerel had 10 jaar geleden al nooit meer in een auto mogen stappen.

uw eigen een ganse nacht op café bezatten, 's morgens naar huis rijden om een douche te pakken, om dan gewoon weer terug naar café te rijden... en dan met een extra groot stuk in uw botten terwijl ge aan het rijden zijt video-call te doen met uw lief, en gewoon verder bellen terwijl ge een groep fietsers van de baan aan't maaien zijt....

7 jaar is nog te weinig.

Dacht dat hem 9 jaar gekregen heeft en denkt gij nu echt dat hem “nooit” meer in een auto gaat stappen ?
Achtereen lezen we het wel in de gazet van dronken chauffeur maait voetgangers van de weg ondanks levenslang rijverbod …..er zijn er genoeg die zo rondrijden .

Los van de gevangenisstraf nodigt een levenslang rijverbod meer uit om te rijden zonder rijbewijs dan een vaste, zelfs lange periode.
Eens het levenslang is kunnen ze het niet meer opnieuw afpakken of verlengen. Een lange periode geeft altijd nog uitzicht op een uitweg en ooit terug een rijbewijs als je je voorwaarden houd.

Los van de gevangenisstraf nodigt een levenslang rijverbod meer uit om te rijden zonder rijbewijs dan een vaste, zelfs lange periode.
Eens het levenslang is kunnen ze het niet meer opnieuw afpakken of verlengen. Een lange periode geeft altijd nog uitzicht op een uitweg en ooit terug een rijbewijs als je je voorwaarden houd.
Die man had al tien jaar lang een rijverbod en heeft al bewezen een onverbeterlijke recidivist te zijn, de enige juiste maatregel is een levenslang rijverbod. Nu goed, niet dat zoiets veel zoden aan de dijk brengt want een rijverbod wordt door dergelijke individuen gewoon weggelachen. Een lange gevangenisstraf wegens een bewezen maatschappelijk gevaar te zijn is het enige wat je kan doen lijkt me.

25 pinten
118km/u in de bebouwde kom
videocallen achter het stuur

7 jaar cel gevorderd

Al meermaals veroordeeld voor dronken rijden en ronduit levensgevaarlijk gedrag achter het stuur.
Alle waarschuwingen en bestraffingen genegeerd en dan nu twee mensen vermoord.
Die man moet levenslang in de cel.

Terug
Bovenaan