Ik zie hier toch maar 1 iemand klagen hoor.Die de bulk van de overlijdens uitmaken, normaal wordt een periode van oversterfte bij een hittegolf gevolgd door een periode van ondersterfte. Het is nog wat te vroeg, en in dit geval zou er inderdaad wel wat oversterfte kunnen zijn bij individuen die misschien nog wel een jaar of zo hadden kunnen leven, gezien de intensiteit en duur van deze hittegolf, net zoals dat bij intensere hittegolven in 2022 of wat was het misschien wel wat significante oversterfte was i.t.t. laatste gepubliceerde cijfers van 2023 die ik deelde.
Mijn hele punt is dat niet iedereen nood heeft aan airco. Wie nog een beetje gezond is, kan echt wel een paar dagen 28 graden binnenshuis verdragen.
Dat zal afhangen van de toestand van het gebouw. Extra isolatie helpt ook in de winter wat de terugverdientijd verkort. Isolatie tot een redelijk niveau heeft bijna altijd een gunstige terugverdientijd, zelfs bij bestaande woningen. Zonwering is helemaal zo duur niet voor een niet-recente woning die geen visbokaal is, vergt geen/weinig onderhoud, i.t.t. airco.
30 graden binnen is toch echt wel zonder noemenswaardige maatregelen. Moest er gewoon al wat minder geklaagd worden, men geen 1001 artikels schrijven in de gazetten, het zou al veel van het productiviteits- en comfortverlies teniet doen.
n=1. Met die specs snap ik niet goed hoe het 30 graden wordt in een slaapkamer, tenzij die onder een dak ligt dat met 8-10cm PUR geïsoleerd is, de e-60 vooral met zonnepanelen werd bekomen etc. Daarbij, hoe lang is het dan uiteindelijk 28, 30, whatever graden geweest binnen? Een dag of twee-drie? Was dat dan zo een ellende?
Er treedt ook gewoon gewenning op aan hogere temperaturen, na enkele dagen al.
Ik kan nu ook niet erg goed warmte verdragen. Mijn vrouw loopt zelfs bij 25°C+ met een trui rond. Maar met een simpele ventilator (van 10 jaar oud die destijds 20-30 euro heeft gekost) naast mijn bureau en bed, heb ik eigenlijk geen reden tot klagen. Ja, het is wat zweten als je dan toch per se eens buiten moet, maar daar zal die airco niet aan helpen, integendeel.
Ik ben anderzijds helemaal niet passief van aard, heb meer een probleem met het geklaag over die paar dagen hitte, dan maak je gewoon een probleem van iets wat het in Vlaanderen niet is.
Maar daar zijn we nu dus nog niet, dus veel van de airco die nu draait is op fossiele brandstoffen en maakt het probleem op termijn gewoon erger.
Agree.
Let's agree to disagree.
In my opinion: in Vlaanderen is hitte (voorlopig) echt wel een first world problem. En dan niet persoonlijk op u maar in het algemeen: dat echo-chamber gewhine over elke kleine storm in een glas water, niet enkel deze hittegolf, is nog het grootste probleem. Wat een nest verwende, depressieve, obese, ellendige, ... pussies zijn vele Westerlingen eigenlijk geworden.
Vandaag en volgende dagen wordt het weer een 25°C+ of zelfs 30°C+, maar laten we i.p.v. te zagen over de binnentemperatuur ons op een beschaduwd terras zetten, pak er u uw favoriete zomermaaltijd en een fris glas wijn, een pint of whatever bij. Maak bij valavond een fietstocht. Ga ergens in een bos of een park onder een boom in het gras gaan liggen en kijk en luister wat de wereld te bieden heeft. Pik één van de vele zomeractiviteiten mee die in elke stad georganiseerd worden. Enjoy the ride, of probeer het toch. Of doe dat niet, en straks is het weer kil, grijs en regenachtig (of een ander recurrent klaagzangonderwerp), en kan men van vooraf aan beginnen.
First world problem? Kan goed zijn, maar dat telt voor heel veel dingen. Ik gok dat jij ook een vaatwas, wasmachine, droogkast, auto, tv, grasmaaier, haagscheer, ... hebt? Nochtans allemaal dingen die eigenlijk niet nodig zijn.
Stop nu toch eens met klagen over mensen die niet klagen omdat ze een airo hebben. Je kan zelf niet tegen klagers, maar bent anders wel goed bezig.