Aircohaat

Die de bulk van de overlijdens uitmaken, normaal wordt een periode van oversterfte bij een hittegolf gevolgd door een periode van ondersterfte. Het is nog wat te vroeg, en in dit geval zou er inderdaad wel wat oversterfte kunnen zijn bij individuen die misschien nog wel een jaar of zo hadden kunnen leven, gezien de intensiteit en duur van deze hittegolf, net zoals dat bij intensere hittegolven in 2022 of wat was het misschien wel wat significante oversterfte was i.t.t. laatste gepubliceerde cijfers van 2023 die ik deelde.

Mijn hele punt is dat niet iedereen nood heeft aan airco. Wie nog een beetje gezond is, kan echt wel een paar dagen 28 graden binnenshuis verdragen.

Dat zal afhangen van de toestand van het gebouw. Extra isolatie helpt ook in de winter wat de terugverdientijd verkort. Isolatie tot een redelijk niveau heeft bijna altijd een gunstige terugverdientijd, zelfs bij bestaande woningen. Zonwering is helemaal zo duur niet voor een niet-recente woning die geen visbokaal is, vergt geen/weinig onderhoud, i.t.t. airco.

30 graden binnen is toch echt wel zonder noemenswaardige maatregelen. Moest er gewoon al wat minder geklaagd worden, men geen 1001 artikels schrijven in de gazetten, het zou al veel van het productiviteits- en comfortverlies teniet doen. :lol:

n=1. Met die specs snap ik niet goed hoe het 30 graden wordt in een slaapkamer, tenzij die onder een dak ligt dat met 8-10cm PUR geïsoleerd is, de e-60 vooral met zonnepanelen werd bekomen etc. Daarbij, hoe lang is het dan uiteindelijk 28, 30, whatever graden geweest binnen? Een dag of twee-drie? Was dat dan zo een ellende?
Er treedt ook gewoon gewenning op aan hogere temperaturen, na enkele dagen al.

Ik kan nu ook niet erg goed warmte verdragen. Mijn vrouw loopt zelfs bij 25°C+ met een trui rond. Maar met een simpele ventilator (van 10 jaar oud die destijds 20-30 euro heeft gekost) naast mijn bureau en bed, heb ik eigenlijk geen reden tot klagen. Ja, het is wat zweten als je dan toch per se eens buiten moet, maar daar zal die airco niet aan helpen, integendeel.

Ik ben anderzijds helemaal niet passief van aard, heb meer een probleem met het geklaag over die paar dagen hitte, dan maak je gewoon een probleem van iets wat het in Vlaanderen niet is.

Maar daar zijn we nu dus nog niet, dus veel van de airco die nu draait is op fossiele brandstoffen en maakt het probleem op termijn gewoon erger.

Agree.

Let's agree to disagree.

In my opinion: in Vlaanderen is hitte (voorlopig) echt wel een first world problem. En dan niet persoonlijk op u maar in het algemeen: dat echo-chamber gewhine over elke kleine storm in een glas water, niet enkel deze hittegolf, is nog het grootste probleem. Wat een nest verwende, depressieve, obese, ellendige, ... pussies zijn vele Westerlingen eigenlijk geworden.

Vandaag en volgende dagen wordt het weer een 25°C+ of zelfs 30°C+, maar laten we i.p.v. te zagen over de binnentemperatuur ons op een beschaduwd terras zetten, pak er u uw favoriete zomermaaltijd en een fris glas wijn, een pint of whatever bij. Maak bij valavond een fietstocht. Ga ergens in een bos of een park onder een boom in het gras gaan liggen en kijk en luister wat de wereld te bieden heeft. Pik één van de vele zomeractiviteiten mee die in elke stad georganiseerd worden. Enjoy the ride, of probeer het toch. Of doe dat niet, en straks is het weer kil, grijs en regenachtig (of een ander recurrent klaagzangonderwerp), en kan men van vooraf aan beginnen.
Ik zie hier toch maar 1 iemand klagen hoor.

First world problem? Kan goed zijn, maar dat telt voor heel veel dingen. Ik gok dat jij ook een vaatwas, wasmachine, droogkast, auto, tv, grasmaaier, haagscheer, ... hebt? Nochtans allemaal dingen die eigenlijk niet nodig zijn.

Stop nu toch eens met klagen over mensen die niet klagen omdat ze een airo hebben. Je kan zelf niet tegen klagers, maar bent anders wel goed bezig.

Mijn hele punt is dat niet iedereen nood heeft aan airco. Wie nog een beetje gezond is, kan echt wel een paar dagen 28 graden binnenshuis verdragen.
Klopt, maar zeer zeker nefast voor productiviteit en comfort.
Dat zal afhangen van de toestand van het gebouw. Extra isolatie helpt ook in de winter wat de terugverdientijd verkort. Isolatie tot een redelijk niveau heeft bijna altijd een gunstige terugverdientijd, zelfs bij bestaande woningen. Zonwering is helemaal zo duur niet voor een niet-recente woning die geen visbokaal is, vergt geen/weinig onderhoud, i.t.t. airco.
Maar goede isolatie houdt de warmte snachts nog meer vast na een paar dagen, dat is echt niet hét hulpmiddel tegen dagenlange hoge temperaturen hoor.
En de prijzen van bv. een Renson voor zonwering, daar val ik van achterover. En in vele gevallen duurder dan een airco, en véél minder effectief.

n=1. Met die specs snap ik niet goed hoe het 30 graden wordt in een slaapkamer, tenzij die onder een dak ligt dat met 8-10cm PUR geïsoleerd is, de e-60 vooral met zonnepanelen werd bekomen etc. Daarbij, hoe lang is het dan uiteindelijk 28, 30, whatever graden geweest binnen? Een dag of twee-drie? Was dat dan zo een ellende?
Er treedt ook gewoon gewenning op aan hogere temperaturen, na enkele dagen al
De hele afgelopen hittegolf, en begin juni, en in mei ook al, voor een totaal van +- 3-4 weken waar het 28+ graden was op de 2de verdieping.
De isolatie houdt de warmte 2 dagen buiten, daarna ben je gepoept.
Geen zonnepanelen hier, en uitstekende isolatie want energieverbruik in de winter is minimaal.

En je hebt geen kinderen vermoed ik?
Want met een zwangere vrouw, een aankomende baby en een peuter van 22 maand wens ik je veel slaapgeluk en gewenning in het 28-30 graden huis.

Ik ben anderzijds helemaal niet passief van aard, heb meer een probleem met het geklaag over die paar dagen hitte, dan maak je gewoon een probleem van iets wat het in Vlaanderen niet is.
In my opinion: in Vlaanderen is hitte (voorlopig) echt wel een first world problem. En dan niet persoonlijk op u maar in het algemeen: dat echo-chamber gewhine over elke kleine storm in een glas water, niet enkel deze hittegolf, is nog het grootste probleem. Wat een nest verwende, depressieve, obese, ellendige, ... pussies zijn vele Westerlingen eigenlijk geworden.
Ik woon al een paar jaar +50% buiten West-Europa, waar het onderwerp airco zelfs niet ter sprake komt omdat het een normaliteit is, net zoals het vliegtuig of de auto nemen.

Mijn deelname aan de discussie is louter ingegeven door de opvallende en vreemde aircohaat die er heerst in de pers van Frankrijk/België/Duitsland en onder een deel van de bevolking.
Het is eerder een reverse echochamber die ik van buitenaf met verwondering gadesla.

Ik zie hier toch maar 1 iemand klagen hoor.

First world problem? Kan goed zijn, maar dat telt voor heel veel dingen. Ik gok dat jij ook een vaatwas, wasmachine, droogkast, auto, tv, grasmaaier, haagscheer, ... hebt? Nochtans allemaal dingen die eigenlijk niet nodig zijn.

Stop nu toch eens met klagen over mensen die niet klagen omdat ze een airo hebben. Je kan zelf niet tegen klagers, maar bent anders wel goed bezig.
Ik vind niet dat er hier in dit topic veel geklaagd wordt, is meer een discussie voordelen/nadelen airco. Als ik het over geklaag heb, is het vooral in het dagelijkse leven dat bepaalde personen dag in dag uit lopen te klagen over "de hitte" e.a., aangemoedigd door bepaalde media etc.

Ik heb ook wel een boon voor low tech dus ik heb niet alle dingen die je opsomt en heb tot ik kinderen had en verhuisd ben van een appartement naar een huis geleefd zonder al die dingen in eigen bezit uitgz. TV. Om maar te zeggen dat ik vind dat er wel wat overmatig bezit/gebruik is van al die dingen, en een milde overtuiging dat de maatschappij er beter zou bij varen moest er wat minder auto gereden, gras gemaaid, tv gekeken etc. worden. Een groot verschil met maatschappelijke impact is dat niet iedereen zijn elektrische grootverbruikers op hetzelfde moment aanzet, i.t.t. een airco. Mits wat educatie kan dat natuurlijk wel beter worden.

Klopt, maar zeer zeker nefast voor productiviteit en comfort.
Akkoord, al blijft de impact imo beperkt als het maar een paar dagen is (zie ook hieronder).
Maar goede isolatie houdt de warmte snachts nog meer vast na een paar dagen, dat is echt niet hét hulpmiddel tegen dagenlange hoge temperaturen hoor.
En de prijzen van bv. een Renson voor zonwering, daar val ik van achterover. En in vele gevallen duurder dan een airco, en véél minder effectief.
Kan goed zijn. Zonwering is anderzijds éénmalige uitgave, daar is quasi geen onderhoud aan. Bovendien kom je ook niet toe met één airco om je hele huis te koelen.
De hele afgelopen hittegolf, en begin juni, en in mei ook al, voor een totaal van +- 3-4 weken waar het 28+ graden was op de 2de verdieping.
De isolatie houdt de warmte 2 dagen buiten, daarna ben je gepoept.
Geen zonnepanelen hier, en uitstekende isolatie want energieverbruik in de winter is minimaal.
Wij wonen in een woning van 3 jaar jonger, maar hebben niet overal zonwering. De voorbije hittegolf is de eerste keer dat het binnen 28 graden werd sinds de woning gebouwd werd. Het is intussen weer afgekoeld tot 24 graden en die 24°C stoort mij eigenlijk niet meer. Dus ik vind dat wel straf dat met die specs je zo vaak en langdurig naar 28+ graden gaat. Locatie is hier ook wel grens Oost/West-Vlaanderen, dus misschien wat frisser dan waar jij woont. Met zonwering kan ik het hier sowieso nog een graad of 2 koeler houden, tenzij de hittegolven nog langer worden.
En je hebt geen kinderen vermoed ik?
Want met een zwangere vrouw, een aankomende baby en een peuter van 22 maand wens ik je veel slaapgeluk en gewenning in het 28-30 graden huis.
Twee kleuters en één baby. No issues, maar hier dan ook een max. 28 graden aangetikt.
Ik woon al een paar jaar +50% buiten West-Europa, waar het onderwerp airco zelfs niet ter sprake komt omdat het een normaliteit is, net zoals het vliegtuig of de auto nemen.
Heb ik al beantwoord. 30°C in bv. Singapore en 30°C in Vlaanderen, ik spreek uit ervaring, is van een compleet andere orde.
Zoals hierboven, vind ik het vliegtuig of de auto nemen nu ook wel niet vanzelfsprekend. :lol:
Mijn deelname aan de discussie is louter ingegeven door de opvallende en vreemde aircohaat die er heerst in de pers van Frankrijk/België/Duitsland en onder een deel van de bevolking.
Het is eerder een reverse echochamber die ik van buitenaf met verwondering gadesla.
Fair enough. Ik ben ook geen diehard airco-hater, al helemaal niet als ze draaien op excess zonnepanelenenergie of wanneer ze gebruikt worden voor een kwetsbare doelgroep. Wel een voorstander van de ladder van verkoeling of hoe het ook noemt, en van uw lichaam wat tijd te geven om aan te passen. Samengevat vind ik dat er te veel gezaagd wordt over de warmte en de nood aan airco door een subgroep aan mensen.

Dus ik sta hier wellicht wat tegen de verkeerde te discussiëren, aangezien ik toch bij velen hier de nodige nuance merk die ik dus soms wat mis bij anderen.

Goh, er zijn veel zaken die mensen niet per se nodig hebben, maar dat is nog geen reden om ze dat te ontzeggen.

Eigen zwembad, jacuzzi, meerdere tv's (inclusief 65inch en groter), meerdere laptops, meerdere game-consoles, een grote tuin, meerdere dieprvriezers/frigo's, meerdere wagens, grote wagens, sportwagens, dure horloges, meerdere horloges, GSM's met meer power dan welke PC dan ook die ik had tot ergens midden jaren 2010 (en wellicht later), en nog oneindig veel meer zaken. Allemaal niet nodig, maar het maakt het leven (voor sommigen dan toch) veel aangenamer. Same for airco...

Maar als je er de financiële middelen voor hebt, waarom zou je je dat extra comfort ontzeggen?
Omdat er ook maatschappelijke nadelen zijn bv. piekenergievraag 's avonds niet gecoverd door hernieuwbare energie, en ik niet van het type ben dat zich daar niets van aantrekt. Hoe gaat dat gezegde: "mijn vrijheid eindigt daar waar die van jou begint"?

Dezelfde reden dus als waarom ik, ook al heb ik er één om mee te kunnen draaien in de maatschappij, zo weinig mogelijk met de auto rijd bv.

Voor mij weegt dat beetje extra comfort niet op tegen die nadelen.

Omdat er ook maatschappelijke nadelen zijn bv. piekenergievraag 's avonds niet gecoverd door hernieuwbare energie, en ik niet van het type ben dat zich daar niets van aantrekt. Hoe gaat dat gezegde: "mijn vrijheid eindigt daar waar die van jou begint"?

Dezelfde reden dus als waarom ik, ook al heb ik er één om mee te kunnen draaien in de maatschappij, zo weinig mogelijk met de auto rijd bv.

Ik denk dat dit dan eerder een fundamentele discussie is over een soort degrowth versus vooruitgangsstreven.
Ofwel "opofferingen doen, minderen, lager comfort" versus
"We proberen het op te lossen door elke bron van co2 uitstoot te decarboniseren, en dan kan iedereen auto rijden/vliegtuig nemen/airco blazen zoveel hij wil".

In dat genre: waar is het Europese equivalent van Breakthrough Ventures van Gates, Terrapower etc?
Hoeveel punten van het Europese Draghi rapport zijn al uitgevoerd?
Neen, comfort naar beneden op alle mogelijke manieren: dopjes aan flessen en de mensen oncomfortabel in de hitte houden want 'klimaat', om een paar Europese clichés nog maar eens boven te halen.

Toevallig eigenaar van een bakfiets voorzien van "weer een auto minder"-sticker?

Ik begrijp het:"het moet zuiniger en we moeten de problemen niet naar volgende generaties doorschuiven"-gedachtengoed.
Maar zolang de Amerikaan en de Chinees blijven vuurke stook doen, gaat de European het klimaat op zich niet redden.

Het kan ook groener én met meer comfort op een vooruitstrevende manier.
Airco's die koelen op zonne-energie, idem met warmtepompen met boiler die meer warmte creëren dan wat ze aan energie verbruiken. Elektrische auto's die je oplaadt met uw Zonnepanelen.
Er zijn zelfs panelen in ontwikkeling die waterstof produceren op zonne-energie.

De kraan dichtdraaien en terug naar de pre industrialisatie afschuiven is niet de oplossing als ze ergens anders de kraan lustig verder opendraaien.

Laatst bewerkt:
Ik vind niet dat er hier in dit topic veel geklaagd wordt, is meer een discussie voordelen/nadelen airco. Als ik het over geklaag heb, is het vooral in het dagelijkse leven dat bepaalde personen dag in dag uit lopen te klagen over "de hitte" e.a., aangemoedigd door bepaalde media etc.
Heb je er al bij stilgestaan dat het geklaag net kan komen doordat airco helemaal niet ingeburgerd is, en mensen dus niet kunnen ontsnappen aan de hitte?

In warmere landen klaagt men niet omdat vrijwel elk gebouw dat je binnenstapt (werk, winkels, huis) airco heeft en lekker koel is.

Op welke temperstuur zet je je verwarming gemiddeld?

Airco's kunnen zeer efficiënt verwarmen. Ze zijn ideaal in het tussenseizoen en kunnen soms een gas- of stookolieketel volledig vervangen.

Zelfs wanneer een deel van de elektriciteit uit fossiele brandstoffen komt, leidt dat vaak tot een lager energieverbruik en een lagere CO2 uitstoot dan verwarmen met een individuele gas- of stookolieketel.

Ik denk dat het massaal installeren van airco's tegen de hitte, de kentering kan zijn voor vele om af te stappen van het idee dat een warmtepomp een woning niet kan verwarmen bij zeer koude temperaturen.
Daarom zie ik de installatie van airco's eerder als een voordeel voor het klimaat dan als een nadeel.

Laatst bewerkt:

Dus ook wanneer het gaat om jouw manier naar anderen te duwen?

Airco's kunnen zeer efficiënt verwarmen. Ze zijn ideaal in het tussenseizoen en kunnen soms een gas- of stookolieketel volledig vervangen.

[...]

Ik denk dat het massaal installeren van airco's tegen de hitte, de kentering kan zijn voor vele om af te stappen van het idee dat een warmtepomp een woning niet kan verwarmen bij zeer koude temperaturen.
Daarom zie ik de installatie van airco's eerder als een voordeel voor het klimaat dan als een nadeel.
Dat lijkt me inderdaad de ironische situatie te zijn: aircos gaan geinstalleerd worden omdat ze goed zijn in *verwarmen*.

En dan nog denk ik dat als men warmtepompen zou verkopen die niet kunnen koelen die een euro goedkoper zijn, dat een groot deel van Vlaanderen nog zou zeggen 'pakt die goedkoopste maar, we hebben wij toch geen airco nodig' om dan vervolgens 10k aan zonnewering te installeren.

Dat lijkt me inderdaad de ironische situatie te zijn: aircos gaan geinstalleerd worden omdat ze goed zijn in *verwarmen*.

En dan nog denk ik dat als men warmtepompen zou verkopen die niet kunnen koelen die een euro goedkoper zijn, dat een groot deel van Vlaanderen nog zou zeggen 'pakt die goedkoopste maar, we hebben wij toch geen airco nodig' om dan vervolgens 10k aan zonnewering te installeren.
Maar dat is toch al jaren zo? In Belgie zijn er zelfs subsidies geweest om warmtepompen te installeren met als voorwaarde dat de koelfunctie geblokeerd was. Wat in mijn ogen gewoon te debiel voor woorden is. Niet de airco is het probleem, wel welk "soort" energie men verbruikt om die te gebruiken. Hoog tijd dat de beleidsmakers zich focussen op de kern van het probleem ipv de randfactoren te willen beinvloeden.

Maar dat is toch al jaren zo? In Belgie zijn er zelfs subsidies geweest om warmtepompen te installeren met als voorwaarde dat de koelfunctie geblokeerd was.
Ben je hiervan zeker? Het is wel zo dat warmtepompen die voornamelijk gebruikt worden als airco (zgn lucht-lucht toestellen) minder subsidies krijgen, maar vanuit subsdiestandpunt wel ergens terecht

Terug
Bovenaan