Airco (multi unit)

Kan je met 1 binnenunit een gang + 2 slaapkamers koelen (als de deuren dan openstaan). Of is dat compleet onmogelijk?

Moeilijk, je hebt niet echt een airflow met gesloten ramen. Je zou eventueel een ventilator kunnen plaatsen in de buur van de airco om de lucht doorheen het huis te stuwen, maar dat is ook maar een McGuyver-oplossing.

Wij hebben 1 unit in de gang boven waar alle slaapkamers en badkamer mee verbonden zijn. En dat werkt vrij goed. Zelfs beneden merken we lichtjes effect.

Wij hebben 1 buitenunit en 1 binnenunit die op de zolder staat. Vanaf die binnenunit vertrekken er dikke flexibels naar 3 kamers. In die kamers zie je in het plafond enkel een kapje zoals van ventilatie in een badkamer.

Met deuren open is heel de bovenverdieping gekoeld in 20 minuten. Deuren dicht werkt dat ook heel goed. Aanzuiging warme lucht zit in de hal boven.
Zetten we de deur beneden open koelt dat beneden ook mee.

Nergens bakken of gelijk wat. Geen geluid ook.

Super content van.

Wij hebben 1 buitenunit en 1 binnenunit die op de zolder staat. Vanaf die binnenunit vertrekken er dikke flexibels naar 3 kamers. In die kamers zie je in het plafond enkel een kapje zoals van ventilatie in een badkamer.

Met deuren open is heel de bovenverdieping gekoeld in 20 minuten. Deuren dicht werkt dat ook heel goed. Aanzuiging warme lucht zit in de hal boven.

Super content van.
Ik was inderdaad uitgegaan van een enkele opbouwunit. Als het een met kanalen is, is het een ander verhaal. Maar dan kan je best wel dimensioneren op 3 kamers.

Kan je met 1 binnenunit een gang + 2 slaapkamers koelen (als de deuren dan openstaan). Of is dat compleet onmogelijk?
Het zal er koeler worden, maar het zal niet het gewenst effect hebben dat je beoogt denk ik. Plus je gaat ze lang(er) op mogen laten staan. Je kan dan gaan werken met ventilators in de gang, maar das in mijn ogen weer niet de bedoeling plus ventilator is al rap 1000-2000watt/uur, terwijl uwe airco mss 400watt per uur trekt om te koelen (eens koel zelfs niets).

noot: ik ken natuurlijk niet de exact situatie dus zeg niet dat het niet kan, maar goeie kameraad had ook dit idee twee jaar terug ook. Uiteindelijk hebben ze er dit jaar ene extra mogen zetten wat resulteert in 2x een single split opstelling (1binnen-1buiten), dus twee bakken op hun dak. Dit ipv 1 multisplit met 2 binnenunits. De kost van de binnenunit en meerprijs van de iets grotere buitenunit, zal niet opwegen tegen "hadden we maar...."

als het echt zo is dat de twee slaapkamer deuren vlak naast elkaar staan en je kan hem er vlak tegenover hangen, dat is mogelijks een ander verhaal. Je kan hem dan richten op één of de twee kamers ("zwaaien"), maar nog lijkt mij dit eerder een tussenoplossing.

Het zal er koeler worden, maar het zal niet het gewenst effect hebben dat je beoogt denk ik. Plus je gaat ze lang(er) op mogen laten staan. Je kan dan gaan werken met ventilators in de gang, maar das in mijn ogen weer niet de bedoeling plus ventilator is al rap 1000-2000watt/uur, terwijl uwe airco mss 400watt per uur trekt om te koelen (eens koel zelfs niets).

noot: ik ken natuurlijk niet de exact situatie dus zeg niet dat het niet kan, maar goeie kameraad had ook dit idee twee jaar terug ook. Uiteindelijk hebben ze er dit jaar ene extra mogen zetten wat resulteert in 2x een single split opstelling (1binnen-1buiten), dus twee bakken op hun dak. Dit ipv 1 multisplit met 2 binnenunits. De kost van de binnenunit en meerprijs van de iets grotere buitenunit, zal niet opwegen tegen "hadden we maar...."

als het echt zo is dat de twee slaapkamer deuren vlak naast elkaar staan en je kan hem er vlak tegenover hangen, dat is mogelijks een ander verhaal. Je kan hem dan richten op één of de twee kamers ("zwaaien"), maar nog lijkt mij dit eerder een tussenoplossing.
Een ventilator is geen 1000-2000watt/uur hé...

dat is 50-100Watt of zo.

Jij hebt een elektrisch vuurtje in gedachte, waar het vooral de weerstand is die warmte opwekt die zorgt voor dat verbruik van 1000-2000Watt (of meer). En dat geïntegreerd ventilatortje enkel dient om de luchtflow voor die weerstand sneller te verversen en dus en betere warmteafgifte te bezorgen.

Een ventilator is geen 1000-2000watt/uur hé...

dat is 50-100Watt of zo.

Jij hebt een elektrisch vuurtje in gedachte, waar het vooral de weerstand is die warmte opwekt die zorgt voor dat verbruik van 1000-2000Watt (of meer). En dat geïntegreerd ventilatortje enkel dient om de luchtflow voor die weerstand sneller te verversen en dus en betere warmteafgifte te bezorgen.
terechte bemerking, had idd vuurtje in gedachten! Nuja ik blijf wel bij rest van de redenering; staat er ook zo'n ventilator in uwe gang die veel luider blaast dan uwe airco, ge moet al een stopcontact in de buurt hebben anders verlengkabel etc.

Heeft er iemand ervaring met zelf airco's te installeren?

Mja, het betreft een goed geisoleerde rijwoning. Op de zuidkant zijn er screens aanwezig op alle ramen. Helaas, als het echt langdurig heet blijft, kruipt de warmte binnen en duurt het meerdere dagen voordat we die warmte er uit krijgen.

Ik zit beetje gewrongen met het feit dat ik de leidingen, waterafvoer etc niet zomaar netjes weg kan krijgen. Geen valse plafond of gyproc muren waar iets achter kan. Om dan in elke slaapkamer leidingen te gaan trekken ... Dat zie ik niet zitten.

Mijn idee was om een unit te zetten op 1ste en 2e verdiep om zo een beetje verkoeling te verkrijgen op de slaapkamers. Lees: de temperatuur 3 graden doen zakken. Ik wil geen ijskelder van 16 graden.

Ik lees hier gemengde reacties...

Hier ook één binnenunit om de bovenverdieping te koelen (drie slaapkamers) en dat werkt eigenlijk best goed. Je kan wel niet verwachten dat je alles van heet naar koel krijgt in 15 minuten. Gewoon vanaf het moment dat het buiten warmer is dan binnen, ramen toe en gezapig de airco laten draaien. Sowieso zetten we de airco 's nachts uit. Verbruikt bijna niks (en meestal komt dit gewoon vanbde zonnepanelen) en temperatuur netjes 22 graden de hele zomer (kan ook minder maar dat hebben we liever niet).

Woning is wel nieuwbouw BEN en de unit hangt op het verste punt van en haaks op het trapgat dus dat zal wel een rol spelen.

Eigenlijk zou iedere goed geïsoleerde nieuwbouw koeling moeten hebben naar mijn idee qua comfort. Want eenmaal de warmte binnen zit krijg je het bijna onmogelijk nog natuurlijk afgekoeld. De prijs hiervan op de kost van de woning is ook gewoon peanuts.

Ook eens werk van aan het maken.
Heb offerte van LG en mitsubishi voor 3 binnenunits met 1 buitenunit.
Scheelt toch 1000€ wat toch een serieus verschil is.
Iemand die nog voor die keuze gestaan heeft of ervaringen heeft met deze merken?

Hier toch ook aan het kijken om met 1 binnenunit 2 slaapkamers te verkoelen. De 2 deuren bevinden zich naast elkaar en zou de unit er dan tegenover willen hangen, op de muur van de hal. Ongeveer een meter vd deur. We zien wel wat de installateur deze week zegt, maar meningen zijn verdeeld als ik het zo lees.

Super content van.
Heb je daar een foto van (binnenunit) en wat informatie over, bv type? etc. Zou wel interessant zijn omdat je dan maar op 1 plaats ook een condensafvoer nodig hebt.

Wat is een faire prijs voor

1 buitenUnit
2 binnenUnits
99m² oppervlakte

Is Fujitsu een goed airco merk? Ik zag dit type merk hier niet zoveel passeren.

2 units voor 1 ruimte? Het volume is belangrijk, de oppervlakte zegt niet veel.
1 unit voor de woonkamer (+-50m² ruim genomen, het is geen echt vierkant he)
1 units voor de slaapkamer (+-30 m²)

De hoogte weet je zelf al wel, gewoon het standaard formaat.

Heb je daar een foto van (binnenunit) en wat informatie over, bv type? etc. Zou wel interessant zijn omdat je dan maar op 1 plaats ook een condensafvoer nodig hebt.
Klopt. Er komt een buisje uit de zijgevel voor de condens. Ik heb dat zo laten uitvoeren maar moet nog een oplossing vinden want er komt daar nogal veel water uit. Je kan hem ook gebruiken om te verwarmen en ontvochtigen.

General AR14RIX duct type (koelvermogen 4,2)

Kwam op een 3437 euro excl. btw

Hoe hoog is uw plafond? :p Ge moet de kubieke meter hebben, niet de oppervlakte. :)
Standaard. 2.5 tot 2.6 meter he. Particuliere woning.

Dus woonkamer +-125 m³ ik heb het even nagemeten 8 * 6.5 * 2.5 = 130 m³
Slaapkamer +- 75 m³ - ik heb het even nagemeten 3.2 * 4.2 * 2.5 = 33.6 m³

Ik had de slaapkamer nog niet gemeten en serieus overschat .. oeps .. de woonkamer klopt wel. Ik meet hier en daar wel ne cm meer of minder bij elke meting.

Laatst bewerkt:
Standaard. 2.5 tot 2.6 meter he. Particuliere woning.
125,00m³ & 75m³.
3,5kw unit & 2,5kwh unit zouden genoeg moeten zijn voor die ruimtes.
Dat kan op een split unit van 6-7kw met 2 aansluitingen. Voor een soortgelijke setup heb ik 4,2k euro btw in betaalt 3 maanden geleden voor Mitsubishi met zenitude binnenunits (geen witte bakken) + condensatie pompjes. Ik had 1x 17m leidingen en 1x 10m leidingen nodig. Dat speelt ook mee in de kost. Ze zijn er een halve dag mee bezig geweest met 2 man.

125,00m³ & 75m³.
3,5kw unit & 2,5kwh unit zouden genoeg moeten zijn voor die ruimtes.
Dat kan op een split unit van 6-7kw met 2 aansluitingen. Voor een soortgelijke setup heb ik 4,2k euro btw in betaalt 3 maanden geleden voor Mitsubishi met zenitude binnenunits (geen witte bakken) + condensatie pompjes. Ik had 1x 17m leidingen en 1x 10m leidingen nodig. Dat speelt ook mee in de kost. Ze zijn er een halve dag mee bezig geweest met 2 man.
In 2018 had ik volgende offerte verkregen (toch alweer 5 jaar geleden)

Plaatsing en installatie = 6467€ (inclusief 6% Btw) - Mitsubishi
(Ik heb even gekeken in mijn historiekfolder)

LG en Daikin waren iets goedkoper, maar ook nog rond de 6k.
(LG was 6017€ en Daikin 6211€ als ik de offertes even terug bekijk)

Ik schrok toen zo erg van die prijs dat ik het toen heb laten varen .. misschien moet ik eens in het laagseizoen prijzen opvragen.

Mitsubishi met zenitude binnenunits (geen witte bakken)
Gewoon witte bakken in die offerte die ik verkregen had.

Voor een soortgelijke setup heb ik 4,2k euro btw in betaalt 3 maanden geleden voor Mitsubishi met zenitude binnenunits (geen witte bakken) + condensatie pompjes. Ik had 1x 17m leidingen en 1x 10m leidingen nodig. Dat speelt ook mee in de kost. Ze zijn er een halve dag mee bezig geweest met 2 man.
Merci dan heb ik alvast een richtprijs.

Offerte binnengekregen:

1 x Daikin Stylish wit 5,0kW
2 x Daikin Perfera 2kW
2x Daikin Perfera 2,5kW
2 x buitenunit
3 x condensatiepomp

Inclusief installatie: 11.130,00 euro (incl. 6% BTW)

Meningen?

Terug
Bovenaan