Airco (multi unit)

Ik werk zelf in deze sector en moet toch zeggen dat er zwaar gegooid wordt met prijzen. Als ik sommige bedragen hier zie, daar verschiet ik soms toch van. Om jullie een idee te geven:

Ik heb thuis 2 x Emura Daikin hangen ( multisplit), 1 x Perfera en 1 x comfora met in totaal 3 buitenunits voor bedrijfszekerheid. Alles zelf geplaatst maar die toestellen kostte mij nog geen 3000 euro voor 3 installaties. Als ik dan soms lees dat ze over de 10k vragen voor een installatie bij een particulier..
Waar is dit aangekocht? 4 binnenunits en 3 buitenunits voor minder dan 3000 euro materiaalkost? Lijkt mij straf zonder ergens 'speciale' korting te kunnen krijgen?

Is dit inclusief of exclusief communicatiekabel, koperen leidingen, ...?
 
Waar is dit aangekocht? 4 binnenunits en 3 buitenunits voor minder dan 3000 euro materiaalkost? Lijkt mij straf zonder ergens 'speciale' korting te kunnen krijgen?

Is dit inclusief of exclusief communicatiekabel, koperen leidingen, ...?
Aangekocht via het bedrijf waar ik voor werk. Wij hebben wel hoge kortingen op de toestellen en materialen natuurlijk. Dat weet ik wel.

Ik ben zelf projectleider in service gedeelte. Dus ik maak ook offertes. Ik weet tot in de detail wat de netto prijzen zijn van de toestellen per leverancier. Wij werken wel voornamelijk met Japanse merken zoals Daikin of Panasonic.

Voor mezelf laat ik airco meestal voor wat het is. Ik ben zelf meer met Ijswatersystemen bezig.
 
9k voor 3 + 1 tikt idd wel al aan en kan je terecht prijzig noemen. Ik ga ervan uit dat dit bv 3x 2.5kw is of 2x 2.5 en 1x5kW en geen al te exotische installatie.

Aantal zaken ivm mobiele airco's, verwijzend naar uw vraag;
  • Die vreten echt energie tov multi split. Genre: verbruik 1kW voor 2.9kW cooling. Splitverhaal is maar een fractie hiervan , kan je snel terugvinden adhv (s)cop waarde. (als ge 3 mobiele units allemaal tegelijk aanzet op ene kring is kans zelfs groot dat ge em overbelast als er nog iets op zit of als ge even microgolf aanzet).Ge moet echt de rekeningoefening maar eens maken genre; aantal uur draaien × 1kWh x aantal units x prijs kWh
  • Lawaai!!!! Echt niet te onderschatten
  • Het is omslachtig en zwaar. Neemt plaats in uw kamer en ge moet ze nadien ook nog ergens opbergen.
  • Ge moet de warmte kunnen afvoeren via een buis. Vaak is dat door een raam dan, "eleganter" is een isolatieplaat met gat voor het raam en in extremis een gat door uw muur.
Bovenstaande 2 centq vanuit ervaring; het kan oprecht niet op tegen "vast" systeem en het brengt veel ongemakken mee. Zelf 2 jaar zo ene gehad voor eerste kinderkamer met plaat voor raam. Oprecht blij dat dat weg is.

Versta mij niet verkeerd; in bepaalde gevallen kan het zijn nut of functie hebben om de warmte af te toppen.

Hopelijk kan je wat meer realistische offertes scoren

Volledig akkoord met je puntjes die je aanhaalt. Ik denk dat, na hier ook nog vanalles te lezen, ik nog wat offertes aanvraag en mij een goeie deal scoor ipv het mobiele verhaal.
De offerte was idd voor 2x2,5 en 1x5 en een buitenunit waar eventueel nog een 4de unit kon op aangesloten worden.
Merci voor je reactie!
 
@Spector; De laatste zin uit uw post hierboven is ook wel ergens prijsbepalend voor uw buitenunit. Welke is hier voorgesteld?

Een van 7kW scheelt al snel 750-1000 tov een van 9kW. En eentje van 9kW nog eens 1000 of meer tov 11kW (das echt al groot, also prijzen afgerond obv gemiddelde). Hangt ook af van wat ze u verkocht hebben. Bv als ge alle (slaap)kamer nooit samen met living gaat aanzetten zoude met 7kW buitenunit voor 2×2.5 en 1x5 kW wegkunnen. Maar daar kunde wel later gene 5kW gaan aan bijhangen Etc etc

Uw denkwijze is wel zeer terecht en correct; beter uwe buitenunit overdimensioneren voor mogelijks toekomst, dan later nog ne extra buitenunit. Wij hebben dit ook zo gedaan
 
@Spector; De laatste zin uit uw post hierboven is ook wel ergens prijsbepalend voor uw buitenunit. Welke is hier voorgesteld?

Een van 7kW scheelt al snel 750-1000 tov een van 9kW. En eentje van 9kW nog eens 1000 of meer tov 11kW (das echt al groot, also prijzen afgerond obv gemiddelde). Hangt ook af van wat ze u verkocht hebben. Bv als ge alle (slaap)kamer nooit samen met living gaat aanzetten zoude met 7kW buitenunit voor 2×2.5 en 1x5 kW wegkunnen. Maar daar kunde wel later gene 5kW gaan aan bijhangen Etc etc

Uw denkwijze is wel zeer terecht en correct; beter uwe buitenunit overdimensioneren voor mogelijks toekomst, dan later nog ne extra buitenunit. Wij hebben dit ook zo gedaan

Deze is voorgesteld geweest destijds.
Dit voor de living: https://gigatek.be/nl/dimplex-kaysun-binnenunit-kay-52-dr9-prodigy-5-2kw--dimks7035212
Dit voor de slaapkamer (2stuks zouden we opteren om te starten): https://gigatek.be/nl/dimplex-kaysun-binnenunit-kay-26-dr9-prodigy-2-6kw--dimks7032609

Sowieso wil ik de optie openhouden om nog 1 bij te plaatsen in een kinderkamer in de toekomst. Dus dan hebben we een buitenunit nodig van zeker 4 binnenunits. Ik dacht dat hij die met max 5 had voorgesteld omdat we beneden met een vrij krachtig toestel zitten.

Doe daar nog wat materiaal, pompjes en 2k werk bij en je zit aan 9k :) Wss niet overdreven, maar alle prijzen wel aan de brutoprijs.
We weten dat ze het sws verkocht krijgen he...Maar iets zegt mij dat ik wel ergens een betere deal kan krijgen.
 
Als ik het allemaal lees pompje is ook weer 120 erbij per stuk dusja als ge ze aan 3 van de 4 ofzo moet zetten weer 450 erbij enzo komde idd op den duur aan die 9k. Eerlijkheid gebiedt mij wel dat ik niet thuis ben in de prijzen en kwaliteit van dat merk, want die links zien er echt "goedkoop" uit voor 2.5 en 5kW modellen.

Zoals dus al paar keer gezegd in deze thread, het hangt ook echt af van leidingwerk en plaatsing.

Edit ik zie dat wifi bediening nog eens optioneel is; moeste hier op intekenen zou ik dit durven adviseren. Das echt gebruiksgemak dat zich echt terugbetaalt in gebruiksgemak. Noot; ik ken de exacte app niet van dat merk. Maar app >>>>>> kaske
 
Laatst bewerkt:
Als de app belangrijk is, zou ik toch aanraden om die op voorhand eens op te zoeken in de app stores en de score + reviews na te kijken. Ik ken genoeg mensen die van een product teleurgesteld waren omdat de app dan een onbruikbaar 1-ster kloteding was.
 
Ik doelde vooral op gebruiksgemak; bv airco op 2e verdiep. Altijd naar boven lopen om aan te zetten/bij te sturen/af te zetten. Plus ik kamer van de kinderen moet ik niet meer binnengaan als ze slapen etc.
 
@VN. Wifi - liefst bediening in de apple home app is een must. Wij zijn vaak allebei op de baan en willen dan ook vanop afstand de airco's kunnen bedienen zodat kamers/living mooi geklimatiseerd zijn tegen dat we thuiskomen.
Niet dat ik een merkhoer ben, maar die kaysun voelt voor mij ook wat goedkoop aan voor die prijs...ik ben ook eerder geneigd om LG of iets dergelijks te steken. Ik wil absoluut geen goedkoop = duurkoop geval met zo'n dingen. Ik geef dan nog liever een maar duizend euro meer uit als ik weet dat ik voor zoveel jaar langer goed zal zijn (geen garantie, maar je weet wel wat ik bedoel)
 
LG multisplit geplaatst.
2x 2kw en 1x 2,5kw.
De 2,5 kw werkt(koelt) enkel als 1 specifieke 2kw ook aan het koelen is.
Als de andere 2kw werkt samen met de 2,5kw zal de 2,5kw ook niet koelen.
Net zoals dat de 2,5kw niet alleen koelt ook, werkt wel maar je voelt de koude niet en je ziet ook dat er weinig elek verbruik is.
De 2x 2kw werken wel afzonderlijk en samen en normaal.

Een kenner ter zake die hierover een inzicht heeft?
 
LG multisplit geplaatst.
2x 2kw en 1x 2,5kw.
De 2,5 kw werkt(koelt) enkel als 1 specifieke 2kw ook aan het koelen is.
Als de andere 2kw werkt samen met de 2,5kw zal de 2,5kw ook niet koelen.
Net zoals dat de 2,5kw niet alleen koelt ook, werkt wel maar je voelt de koude niet en je ziet ook dat er weinig elek verbruik is.
De 2x 2kw werken wel afzonderlijk en samen en normaal.

Een kenner ter zake die hierover een inzicht heeft?
Bedrading verkeerd om? Na onze installatie wou de unit in de living ook enkel koelen als de unit in de kamer van de dochter aan stond. Bleek dat de kabels gewisseld waren waardoor de buitenunit koelmiddel naar de verkeerde unit stuurde … Installateur is de dag nadien kabels komen wisselen en probleem was opgelost.
 
Bedrading verkeerd om? Na onze installatie wou de unit in de living ook enkel koelen als de unit in de kamer van de dochter aan stond. Bleek dat de kabels gewisseld waren waardoor de buitenunit koelmiddel naar de verkeerde unit stuurde … Installateur is de dag nadien kabels komen wisselen en probleem was opgelost.
Ik dacht dat een buitenunit vrij ‘dom’ is, dat eigenlijk het koudemiddel in alle leidingen zit. En als je dan een binnenunit aan zet dan ga je warme lucht over die batterij trekken waardoor je koudemiddel verdampt en dus zo de cyclus rond gaat. Een buitenunit stuurt toch geen koudemiddel richting ergens, of zitten ook geen kranen in zo’n unit om kring per kring open/toe te zetten.
 
Ik dacht dat een buitenunit vrij ‘dom’ is, dat eigenlijk het koudemiddel in alle leidingen zit. En als je dan een binnenunit aan zet dan ga je warme lucht over die batterij trekken waardoor je koudemiddel verdampt en dus zo de cyclus rond gaat. Een buitenunit stuurt toch geen koudemiddel richting ergens, of zitten ook geen kranen in zo’n unit om kring per kring open/toe te zetten.
Was bij ons nochtans wel het geval. Door de verkeerde bedrading ‘dacht’ de buitenunit dat een andere binnenunit een koudevraag had, waardoor die koudemiddel naar de verkeerde binnenunit stuurde.
 
Ik heb dat nog eens nagezien en klopt idd dat bekabeling moet overeenkomen met aansluitingen.
Dit is ook correct, mits er geen vergissing is geweest met de koudemiddelleiding, dat die verkeerd benoemd was of last minute toch per ongeluk vergist wat A/B/C moet zijn.
Dus dat moet ik nu nog eens (laten) aanpassen.
Kan dat wel zelf maar installateur ging vandaag proberen langskomen.

Vreemd is ook nog wel dat ik 18°C vraag en dat je wel merkt dat hij precies stopt vanaf kamertemp 20°C is.
Het opgenomen vermogen zakt ook volledig weg dus de vraag naar koeling is dan precies toch ook weg.
 
Ik heb momenteel 2 offertes, maar als ik het hier zo zie ga ik toch er nog wat extra aanvragen...
Als iemand tips heeft voor installateurs, regio tussen mechelen en antwerpen (rupelstreek).
Het zou gaan over 3 slaapkamers van 15-23m² en plafonds +-2,10m hoog (behalve zolderkamer die met schuine daken zit en hoogste punt 4m is).
En een living van +-62m² met plafondhoogte van 2.5m.

Offerte 1, alles laten doen:
BINNENUNIT LEEFRUIMTE1 929,90€
Fujitsu Wit ASYG18KMTB MultisplitKoelen 5kW

BINNENUNIT SLAAPKAMERS 3x € 467,33€ totaal 1.401,99€ Fujitsu Wit ASYG07KMCC MultisplitKoelen 2kW

BUITENUNIT1 € 3.228,70€ Fujitsu Buitenunit Multisplit AOYG30KBTA4Koelen 8kW

AIRCOLEIDINGEN 40m x € 9,75€ totaal 390,00€ 1/4 - 3/8 Koperleiding geïsoleerd Voor de 07-14 Binnenunits

AFLOOPLEIDINGEN 40m x € 0,7824€ totaal 31,30€ Afloopleiding Voor afvoer van condenswater

KABELGOTEN 40x 14,11€ totaal 564,40€ Montagegoten Airco wit 70/105mmPrijs per lopende meter

KABELGOTEN MONTAGE STUKKEN 101,00€ Montagestukken voor kabelgoten 70/105mmSteeds afgewerkt met alle montagestukken. Eindstukken, bochten, muurdoorgangen, verbindingsstukken, T stukken,...

MONTAGESTEUN1 € 60,00€ Vloerblokken / MuurbeugelMuurbeugel of rubber vloerblokken voor op tegels of het platte dak.

KABELS BINNENUNIT € 62,00 XVB 5G 1,5mm Prijs per lopende meter

KABELS BUITENUNIT € 35,00 XVB 3G 2,5mmPrijs per lopende meter

MONTAGEMATERIAAL €75,00 Klein materiaal

PLAATSING1 € 3.000,00 Plaatsing + aansluiting Plaatsing en aansluiting uitgevoerd door onze ervaren koeltechniekers.

Totaal excl. btw€ 9.879,29
Btw 6%€ 592,74
Totaal incl. btw€ 10.472,


Offerte 2 is van easykit.
Aangezien wij totaal verbouwing doen wil gerust alles zelf installeren, dat er enkel nog de koeltech de aansluiting moet doen.

Hier stel ik me al direct de vraag of bilex vivair/sanier duval een goed merk is...
Easykit beweerd dat dit intern daikins zijn met een renamed omkasting...

Ook is de 3.5kw unit voor de living volgens mij te klein...

1 ST Vivair Buitenunit 8 KW (R32)
3 ST Vivair Binnenunit 2,5KW (R32)
1 ST Vivair Binnenunit 3,5 KW (R32)
4 ST WiFi module Vivair SDH 19/20 1 stuk per binnenunit
€ 3 660,93 excl. BTW

1 ST Automaat Teco DIJ 20A tweepolig
25 M Kabel XVB 3g2,5 (voor stopcontacten)
2 ST KIT 51ACU10: 10m KOPER KOELLEIDING VOOR AIRCO (1/4 - 3/8)
1 ST KIT 51ACU15: 15m KOPER KOELLEIDING VOOR AIRCO (1/4 - 3/8)
1 ST KIT 51ACU20: 20m KOPER KOELLEIDING VOOR AIRCO (1/4 - 3/8)
50 M Kabel LIYCY 2*0,75mm² stuurkabel airco
1 ST Pompconsolekit zware uitvoering met silentblocs L=600mm 1.200N
4 ST Installatiebox airco (530 - 113 -65 omkeerbaar)
€ 1 295,67 excl. BTW

Aansluigen LUCHT-LUCHT WARMTEPOMP
€ 745,00 excl. BTW[\spoiler]

Totaal incl btw: € 6 043,70

Meningen?
 
Laatst bewerkt:
Mss toch ook eens gaan kijken voor lucht/lucht WP (helaas nog 21% BTW) want door thuiswerk toch nood aan wat koeling (en verwarming in de winter, nu doen we dat met elektrisch vuurtje)

Situatie:
beneden VVW (op gas) dus kan later nog wat koelen als de gasketel vervangen wordt
boven 3 slaapkamers waarvan 2 kleine (22m3) dienst doen als bureau en waar geen verwarming is en er iets extra mag. Dacht eerst per kamer 1 (of toch zeker per bureau en dan 1 boven de trap) maar meeste units zijn precies minstens 1500w en heb eigenlijk genoeg aan 1000w

Of zijn er merken die dat wel hebben? (enkel nog maar snel op Daikin gekeken, dacht daarvoor te gaan of fujitsu)
 
Terug
Bovenaan