Airco (multi unit)

Ik heb nog gas he dan telt dat toch niet? Of ik lees het verkeerd

Anyway is plaatsing dit jaar zelfs nog haalbaar?
Ik heb vorig jaar gas laten trekken in mijn nieuwbouw en tegelijk ook voorzieningen getroffen voor de airco's die in maart geplaatst werden (besteld in januari). Gas gooit dus geen roet in het eten. Plaatsing dit jaar is in mijn ogen zeer realistisch, aangezien met het einde van de zomer de piek in aanvragen ook wel gepasseerd zal zijn. Ik zou wel bij voldoende loodgieters prijs vragen en hameren op levertermijn. Zeker niet wachten tot het begin van het stookseizoen want dan begint hun agenda te vullen met alle depannages...
 
Ik heb vorig jaar gas laten trekken in mijn nieuwbouw en tegelijk ook voorzieningen getroffen voor de airco's die in maart geplaatst werden (besteld in januari). Gas gooit dus geen roet in het eten. Plaatsing dit jaar is in mijn ogen zeer realistisch, aangezien met het einde van de zomer de piek in aanvragen ook wel gepasseerd zal zijn. Ik zou wel bij voldoende loodgieters prijs vragen en hameren op levertermijn. Zeker niet wachten tot het begin van het stookseizoen want dan begint hun agenda te vullen met alle depannages...
Ik zou toch echt verwachten dat ik onder 'gebruik maakt van een andere energiebron dan elektriciteit' val en dus geen recht

Heb afspraak bij 2 lokale firma's (eentje daikin, eentje fujitsu) deze/volgende week
Daikin lijken iets mooier maar qua prestatie's zijn ze dicht bij elkaar precies
 
Ik betaalde zo'n 2 jaar geleden 4547 euro (incl 6% btw) voor 1 airco living + buitenunit en 3 airco's voor de 3 slaapkamers met multisplit buitenunit. Het zijn LG's en wel tevreden van. :) Dat was via zo'n kleine zelfstandige die dat in bijberoep doet.
 
Ik zou toch echt verwachten dat ik onder 'gebruik maakt van een andere energiebron dan elektriciteit' val en dus geen recht
Die regel is er gekomen om hybride warmtepompen uit sluiten, want dat was een achterpoortje om toch aan 6% BTW een gasketel-wolf in warmtepomp-schaapskleren te kunnen installeren. Lees de FAQ maar eens goed door. Ik heb op mijn gasketel wel 21% BTW betaald, dus er is geen probleem. De verwarring bij jou komt er omdat jij van 2 losse toestellen (WP + gasketel) automatisch denkt dat dit een hybride warmtepomp is, maar dat is enkel het geval indien de combinatie van de 2 technieken als 1 all-in-one toestel in de markt gezet worden door de fabrikant. Er staat in dat geval immers maar 1 lijn op de factuur, en die kan je niet uitsplitsen in 2 BTW-tarieven.

Heb afspraak bij 2 lokale firma's (eentje daikin, eentje fujitsu) deze/volgende week
Daikin lijken iets mooier maar qua prestatie's zijn ze dicht bij elkaar precies
Daikin Stylish hier en zeer tevreden.
 
Hier ook gasketel en enkele weken geleden airco’s in de kamers laten installeren ook aan 6%.
Installateur was er ook niet 100% van op de hoogte, ik vraag mij eerder af wie en hoe ze dit gaan controleren moest het niet correct zijn.
 
1e offerte binnen maar toch duurder als ik dacht (of ligt dat aan mij?)

daikin stylish wit
2*2kwh
1*3.5kwh
1 buitenunit 7kwh

7k exclusief BTW

Overigens moeten ze de stroom van een stopcontact halen. Neem aan dat daar geen aanpassing aan zekeringskast moet voor gebeuren (of herkeuring)?
 
1e offerte binnen maar toch duurder als ik dacht (of ligt dat aan mij?)

daikin stylish wit
2*2kwh
1*3.5kwh
1 buitenunit 7kwh

7k exclusief BTW

Overigens moeten ze de stroom van een stopcontact halen. Neem aan dat daar geen aanpassing aan zekeringskast moet voor gebeuren (of herkeuring)?
Vind het duur maar kan natuurlijk alleen maar vergelijken met prijzen van vorig jaar.

Dat moet dan van een zwaar stopcontact zijn want dat heeft een dikke kabel nodig (11A ofzo, weet het niet meer juist)
 
1e offerte binnen maar toch duurder als ik dacht (of ligt dat aan mij?)

daikin stylish wit
2*2kwh
1*3.5kwh
1 buitenunit 7kwh

7k exclusief BTW

Overigens moeten ze de stroom van een stopcontact halen. Neem aan dat daar geen aanpassing aan zekeringskast moet voor gebeuren (of herkeuring)?
Hier was het 5860 exclusief BTW voor 1 buitenunit en 2 binnenunits in 2018 (Daikin)
Maar ik vond dat toen te duur en ik heb het niet gedaan.

Uw offerte is +- dezelfde dure prijs maar dan wel 5 jaar later ... ik vind het echter nog steeds te duur.

Dat moet toch goedkoper kunnen ..
 
1e offerte binnen maar toch duurder als ik dacht (of ligt dat aan mij?)

daikin stylish wit
2*2kwh
1*3.5kwh
1 buitenunit 7kwh

7k exclusief BTW
Ik heb in maart 8k exclusief betaald voor: Daikin 9kw buitenunit, Daikin Stylish zwart binnenunits: 1x 1,5kW, 2x2kW, 1x5kW
Hierin zitten wel al korting en cashback actie verrekend.

Overigens moeten ze de stroom van een stopcontact halen. Neem aan dat daar geen aanpassing aan zekeringskast moet voor gebeuren (of herkeuring)?
Typisch loodgieters. Die denken altijd dat een gewoon stopcontact genoeg is. Even kijken in de buitenunit installatiehandleiding van Daikin:

JJKlzPm.png


Kolom B is de aangeraden zekering, maar het AREI heeft hier natuurlijk voorrang op in ons land. Desondanks had mijn loodgieter eerst gezegd dat een gewoon stopcontact genoeg was voor mijn 5MXM90, terwijl ik na enig opzoekingswerk achteraf toch maar een 3G4 heb gelegd in mijn nieuwbouw, afgezekerd op 25A.

Voor een 3MXM68 zoals bij jou voorgesteld zal het met een gewoon stopcontact (3G2,5) misschien op het randje zijn.
 
Ik heb in maart 8k exclusief betaald voor: Daikin 9kw buitenunit, Daikin Stylish zwart binnenunits: 1x 1,5kW, 2x2kW, 1x5kW
Hierin zitten wel al korting en cashback actie verrekend.


Typisch loodgieters. Die denken altijd dat een gewoon stopcontact genoeg is. Even kijken in de buitenunit installatiehandleiding van Daikin:

JJKlzPm.png


Kolom B is de aangeraden zekering, maar het AREI heeft hier natuurlijk voorrang op in ons land. Desondanks had mijn loodgieter eerst gezegd dat een gewoon stopcontact genoeg was voor mijn 5MXM90, terwijl ik na enig opzoekingswerk achteraf toch maar een 3G4 heb gelegd in mijn nieuwbouw, afgezekerd op 25A.

Voor een 3MXM68 zoals bij jou voorgesteld zal het met een gewoon stopcontact (3G2,5) misschien op het randje zijn.
2*1.5kwh zou genoeg zijn maar verschil was maar 5 euro ofzo en naar buitenunit maakt het niet uit

Als stopcontact niet gaat wordt het ook wel lastig. Op die groep van stopcontact hangt wel laptop (en scherm) tijdens de werkuren
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in maart 8k exclusief betaald voor: Daikin 9kw buitenunit, Daikin Stylish zwart binnenunits: 1x 1,5kW, 2x2kW, 1x5kW
Hierin zitten wel al korting en cashback actie verrekend.


Typisch loodgieters. Die denken altijd dat een gewoon stopcontact genoeg is. Even kijken in de buitenunit installatiehandleiding van Daikin:

JJKlzPm.png


Kolom B is de aangeraden zekering, maar het AREI heeft hier natuurlijk voorrang op in ons land. Desondanks had mijn loodgieter eerst gezegd dat een gewoon stopcontact genoeg was voor mijn 5MXM90, terwijl ik na enig opzoekingswerk achteraf toch maar een 3G4 heb gelegd in mijn nieuwbouw, afgezekerd op 25A.

Voor een 3MXM68 zoals bij jou voorgesteld zal het met een gewoon stopcontact (3G2,5) misschien op het randje zijn.

Telt dit enkel voor de buiten unit of ook voor alle binnen units?
 
Hier komen ze in oktober plaatsen:

Daikin 5MXM90
1x perfera 5kw
3x perfera 2.5kw

8100 excl, vrij lastige installatie, leidingen moeten door schachten die mogelijks opengemaakt moeten worden en er wordt ook nog een nieuwe 3g4 xvb van de kelder naar de buitenunit getrokken met 25a zekering. (25 meter fzo).

Hij was ook de enige die een nieuwe zekering en draad wou zetten, al de anderen gingen aftakken van een stopcontact maar dan zit je beperkt in vermogen.
 
Telt dit enkel voor de buiten unit of ook voor alle binnen units?
De binnenunits dien je zelf niet van stroom te voorzien. Er gaat samen met de koelleiding een elektriciteitskabel naar de buitenunit. Dus alle binnenunits krijgen stroom van de buitenunit. De buitenunit is het enige toestel dat je dan van stroom moet voorzien.
 
Hier komen ze in oktober plaatsen:

Daikin 5MXM90
1x perfera 5kw
3x perfera 2.5kw

8100 excl, vrij lastige installatie, leidingen moeten door schachten die mogelijks opengemaakt moeten worden en er wordt ook nog een nieuwe 3g4 xvb van de kelder naar de buitenunit getrokken met 25a zekering. (25 meter fzo).

Hij was ook de enige die een nieuwe zekering en draad wou zetten, al de anderen gingen aftakken van een stopcontact maar dan zit je beperkt in vermogen.
Dat is goedkoper als mijn offerte lijkt me (tenzij perfera's stuk goedkoper zijn dan stylish)
 
Terug
Bovenaan