Airco (multi unit)

Is dat niet veel?

Ik betaal 7k voor 4 units en 1 buitenunit.
Volledige geplaatst, alles voorzien.

Wel een totaal renovatie, dus misschien gemakkelijker qua leidingen trekken?

Hangt allemaal af van welke versie van airco je koopt natuurlijk. Als je een instapper koopt zit je vb aan deze prijs : https://www.airco-webwinkel.nl/product/daikin-comfora-ftxp35m-ftxp20m-3x-4mxm68a-totaalpakket/

die stylish versie was afgerond 7300€, deze is 4200€. En dan spreken we evengoed over 4 binnenunits en 1 buitenunit. Waarbij het kan zijn dat de installateur toch nog wel wat grotere kortingen krijgt of een kleinere winstmarge pakt op bepaalde posten (of andere een extra winstmarge want toch al meer dan genoeg werk).
Al had ik mijn ramingen 21% moeten aftrekken. Te gewend om in excl BTW te spreken terwijl ik cijfers heb bekeken incl btw.
Al is 7k bij 6% wel 8050€ aan 21% BTW. Dacht dat totaalrenovatie nog aan 6% was. Nieuwbouw is een tijdje 21% geweest (al dacht ik laatste 2 jaren ook 6%), maar als je zelfbouw doet is het volgens mij wel nog 21%.

Laatst bewerkt:
Hangt allemaal af van welke versie van airco je koopt natuurlijk. Als je een instapper koopt zit je vb aan deze prijs : https://www.airco-webwinkel.nl/product/daikin-comfora-ftxp35m-ftxp20m-3x-4mxm68a-totaalpakket/

die stylish versie was afgerond 7300€, deze is 4200€. En dan spreken we evengoed over 4 binnenunits en 1 buitenunit. Waarbij het kan zijn dat de installateur toch nog wel wat grotere kortingen krijgt of een kleinere winstmarge pakt op bepaalde posten (of andere een extra winstmarge want toch al meer dan genoeg werk).
Al had ik mijn ramingen 21% moeten aftrekken. Te gewend om in excl BTW te spreken terwijl ik cijfers heb bekeken incl btw.
Al is 7k bij 6% wel 8050€ aan 21% BTW. Dacht dat totaalrenovatie nog aan 6% was. Nieuwbouw is een tijdje 21% geweest (al dacht ik laatste 2 jaren ook 6%), maar als je zelfbouw doet is het volgens mij wel nog 21%.
Net is snel opgezocht.
Het is 1x stylish (5kw)
En 3x perfera (2,5kw)
Buitenunit van 9kw geloof ik

Net is snel opgezocht.
Het is 1x stylish (5kw)
En 3x perfera (2,5kw)
Buitenunit van 9kw geloof ik
4 perfera is 200€ meer of 800 meer.

Terwijl 5 perfera an rond de 7k ligt : https://www.airco-webwinkel.nl/product/daikin-perfera-ftxm50r-ftxm25r-2x-ftxm20r-2x-5mxm90a/
Bij 6% btw gaat dat dan eerder 6.2k zijn. Tel daar dan nog wat geld vanaf voor het feit dat je er maar 4 op aansluit en 1 hebt geupdate naar style. En dan zal dat wel ergens rond de 5.5k uitkomen niet geplaatst. Mogelijks 4.5-5k als de installateur een exceptionele korting heeft. Of actieprijs of zo.

Al denk ik wel dat 7k een scherpe prijs was. Maar er is nog altijd een serieus prijsverschil (1-2k) met vb alles in stylish. Wat ook gewoon de boodschap was.

De condenswaterpomp van onze binnenunit bromt en lijkt me stuk.
Op het eerste zicht lijkt het iets dat ik makkelijk zelf zou kunnen wisselen, maar is dat effectief zo? Speciale zaken waar ik rekening mee moet houden?
Ik heb niet echt zin om hier weer ca €300 aan werkmanuren en verplaatsingskosten te gaan betalen.
Het betreft een Sauermann SI2750 (Daikin Perfera).

€ 7500 voor 2 Samsung buitenunits, 4 binnenunits (2,0 kW koelen - 2,2 kW verwarmen), 1 binnenunit (5 kW koelen - 6 kW verwarmen) + plaatsing etc... Is dat niet veel geld? En ook: is Samsung een degelijk merk of ga ik beter voor een Mitsubishi of Daikin?

€ 7500 voor 2 Samsung buitenunits, 4 binnenunits (2,0 kW koelen - 2,2 kW verwarmen), 1 binnenunit (5 kW koelen - 6 kW verwarmen) + plaatsing etc... Is dat niet veel geld? En ook: is Samsung een degelijk merk of ga ik beter voor een Mitsubishi of Daikin?

Als je het vergelijkt bij een firma die de prijzen adverteert online geïinstalleerd, dan is het een goede deal.
https://verdavento.be/product/samsung-cebu-5kw/ -> 2700€ BTW incl.
https://verdavento.be/product/samsung-multi-split-4-kamers-2-02-02-02-0kw-cebu/ -> 8150€

Tesamen : 10850€ BTW incl. Al gok ik wel dat dit 21% BTW is en bij u 6% ? Wat nog altijd +/-9500€ Incl BTW geeft.

Als je het bekijkt in functie van wat je online kan terugvinden :
https://www.climamarket.eu/nl/multi-split-samsung-aj080-cebu9-9-12-12 -> 3.571,66 incl BTW
https://www.climamarket.fr/nl/wandmodel-samsung-f-ar18nxt -> 1120,96 €
Laat ons nemen 250€ verzending (kan mogelijks wat goedkoper zijn). -> 250€
totaalprijs niet geïnstalleerd, puur materiaal : 4942 -> afgerond door uw installateur op 5000€ materiaal. Dan rekening houden met 2 dagen werk voor installateur met 2 man -> (8*2*2 uur * 60€ -> 1920€). Wat dan 500€ geeft voor klein materiaal. Persoonlijk zou ik gedacht hebben aan 500€ klein materiaal en dan nog iets van een 750 tot 1000€ voor leidingen. Dus prijszetting lijkt mij meer dan ok. Al gaat de installateur dit natuurlijk aan 6% kunnen doorverkopen waardoor er wat extra marge is voor de leidingen (15% van 7500€ is nu eenmaal 1125€) lijkt de prijs mij gewoon correct en niet veel geld. Je hebt gewoon een hoge behoefte.

Hoe goed het merk is, weet ik niet. Dat laat ik over aan anderen.

Op het eerste zicht lijkt het iets dat ik makkelijk zelf zou kunnen wisselen, maar is dat effectief zo? Speciale zaken waar ik rekening mee moet houden?
Ik heb niet echt zin om hier weer ca €300 aan werkmanuren en verplaatsingskosten te gaan betalen.
Een brommend geluid is vaak de aanloopcondensator die de pomp moet opstarten die versleten is. Je kan die normaal vrij makkelijk zelf vervangen en een nieuwe kost een paar euro dus altijd het proberen waard voor je een dure technieker moet laten komen.

Rekening houden met: afhankelijk van de capaciteit zorgvuldig (laten) ontladen want die kunnen lelijke schokken geven, goed letten op hoe die nu is aangesloten (maak een foto) en vervangen door een model met exact dezelfde specs (V, uF, ...). Indien de ruimte beperkt is, moet je ook letten op het formaat want de afmetingen durven nogal eens verschillen tussen fabrikanten.

Ondertussen een nieuwe offerte binnengekregen van Mitsubishi en die vind ik veel aantrekkelijker.
Maar die MELCloud app, jongens? Die ziet niet meer geüpdatet uit sinds 2009? :oink: Werkt dat naar behoren of bedienen jullie via afstandsbediening?

Ondertussen een nieuwe offerte binnengekregen van Mitsubishi en die vind ik veel aantrekkelijker.
Maar die MELCloud app, jongens? Die ziet niet meer geüpdatet uit sinds 2009? :oink: Werkt dat naar behoren of bedienen jullie via afstandsbediening?
Dat is inderdaad niet het modernste 😅. Maar het doet wel wat het moet dus geen klagen van.

Ik gebruik onze mitsubishi's in combinatie met home assistant. Die bridge werkt wel goed en je kan kiezen welke widgets je wil gebruiken voor de weergave.

Ik heb een offerte opgevraagd voor plaatsen airco in onze woning.

Alles van buizen / leidingen ( inclusief voeding ) is al reeds geplaatst tijdens de ruwbouwfase, dus het zou enkel om installatie gaan van 3x binnenunits voor de slaapkamers en 1x binnenunit voor het gelijksvloers + buitenunit.

Iemand enig idee welk bedrag we ongeveer mogen verwachten? Installateur werkt met Daikin..
Om hier even op terug te komen, heb zonet de offerte ontvangen:

456363118_1228156295052104_1812827558000361549_n.png

Correcte prijs? Is toch wel even slikken, had het toch net iets minder verwacht

Dat is toch geen Daikin 😅

Weet niet hoe de prijs geëvolueerd is maar 3 jaar geleden was het voor ons 8k voor hetzelfde ongeveer maar de binnenunits in de kamers waren 2,5kwh en wij hadden nog niets van leidingen voorzien.

Heel verkeerd is dit niet denk ik, Mitsubishi is ook wel een deftig merk voor airco's. Ik heb ongeveer hetzelfde betaald anderhalf jaar geleden om 1 leefruimte en 3 slaapkamers uit te rusten met Daikin Stylish overal. Dat is wel duur omdat het een esthetisch design is. Jij zit in de leefruimte dan nog met een kanaalunit, dat is sowieso meer een specialleke dat duurder is denk ik.

Vraag prijs bij iemand anders. En volgende keer niet in putje zomer prijs vragen. Nu zitten de meeste installateurs al redelijk vol en vragen ze een premium om nu nog een installatie te doen. Tussenseizoen is beter moment. Toch naar hetgeen ik gehoord heb.

Prijzen van materiaal liggen ver uiteen. Hangt af van waar je het koopt en of de installateur een stuk van de korting ofwel doorgeeft aan u of niet (en dat als extra winst neemt).

Voor die buitenunit vind je prijzen van 4500€ maar vind je ook prijzen van 2710€ https://climaled.fr/unite-exterieure-mitsubishi-mxz-4f83vf2-quadri-split-4-sorties-r32
Natuurlijk hangt het af van het feit of uw installateur aan die kortingen kan geraken. In ieder geval is de prijszetting voor die 3 binnenunits redelijk aanvaardbaar al lijkt het wel wat aan de hogere kant. Online kom je die tegen rond de 450 - 550€ (https://www.klimaprofis.com/mitsubi...9xEinzrVlrbOVUYgwfg6xPNfVr6VOXqPNMUg3k1quyreN)

Aan de andere kant dat kanaalmodel is in vergelijking met de online prijzen redelijk aan de goedkope kant : https://www.123klimaatshop.nl/produ...X0WKB33BG_h3EqphcY6qhfp6LDAmAuIJg1n8w0hXgjZHz

Kortom er kan mijn inziens een 1 - 2 k van die prijs af (als je de firma kan overtuigen natuurlijk). Persoonlijk zou ik nog een paar andere offertes opvragen. En tegelijkertijd ook de firma even confronteren met de hogervermelde materiaalprijzen. Om zo te zien of die 4.4k van die wandunit niet naar 3k kan gaan. Om zo de prijs te verlagen.
Al heb je een beetje pech dat je 21% BTW betaalt ipv 6%. Kun je niet even checken of het nog even uitstellen tot uw woning 10j is ? Om het dan aan 6% te plaatsen (of mogelijks als er een nieuwe regering is met hun idee om 6% naar 9% te brengen dan aan 9%).

Persoonlijk zou ik liever dat materiaal aan 30% korting of zo hebben dan die 100% korting op de wifi module en 50% korting op de werken.

Vraag prijs bij iemand anders. En volgende keer niet in putje zomer prijs vragen. Nu zitten de meeste installateurs al redelijk vol en vragen ze een premium om nu nog een installatie te doen. Tussenseizoen is beter moment. Toch naar hetgeen ik gehoord heb.

Prijzen van materiaal liggen ver uiteen. Hangt af van waar je het koopt en of de installateur een stuk van de korting ofwel doorgeeft aan u of niet (en dat als extra winst neemt).

Voor die buitenunit vind je prijzen van 4500€ maar vind je ook prijzen van 2710€ https://climaled.fr/unite-exterieure-mitsubishi-mxz-4f83vf2-quadri-split-4-sorties-r32
Natuurlijk hangt het af van het feit of uw installateur aan die kortingen kan geraken. In ieder geval is de prijszetting voor die 3 binnenunits redelijk aanvaardbaar al lijkt het wel wat aan de hogere kant. Online kom je die tegen rond de 450 - 550€ (https://www.klimaprofis.com/mitsubi...9xEinzrVlrbOVUYgwfg6xPNfVr6VOXqPNMUg3k1quyreN)

Aan de andere kant dat kanaalmodel is in vergelijking met de online prijzen redelijk aan de goedkope kant : https://www.123klimaatshop.nl/produ...X0WKB33BG_h3EqphcY6qhfp6LDAmAuIJg1n8w0hXgjZHz

Kortom er kan mijn inziens een 1 - 2 k van die prijs af (als je de firma kan overtuigen natuurlijk). Persoonlijk zou ik nog een paar andere offertes opvragen. En tegelijkertijd ook de firma even confronteren met de hogervermelde materiaalprijzen. Om zo te zien of die 4.4k van die wandunit niet naar 3k kan gaan. Om zo de prijs te verlagen.
Al heb je een beetje pech dat je 21% BTW betaalt ipv 6%. Kun je niet even checken of het nog even uitstellen tot uw woning 10j is ? Om het dan aan 6% te plaatsen (of mogelijks als er een nieuwe regering is met hun idee om 6% naar 9% te brengen dan aan 9%).

Persoonlijk zou ik liever dat materiaal aan 30% korting of zo hebben dan die 100% korting op de wifi module en 50% korting op de werken.
Merci voor de feedback! Bevestigt toch wat enigszins dat de prijs wat aan de hoge kant ligt.

Installateur heeft sowieso pas tijd in maart - 't is ook een kennis van me dus om echt zwaar te onderhandelen over de prijs vind ik wat moeilijk 🙈

Zal nog eens enkele andere offertes opvragen ter vergelijking, maar ik weet wel van deze dat ie zeker goed werk levert.

De BTW is inderdaad een zure, we hebben nog maar net gebouwd aan 6% ( sloop en heropbouw ), dus nu hangen we er voor de volgende 10 jaar helaas aan. Mochten nog een jaar na verhuis aan 6% dingen plaatsen maar wonen er nu 2 jaar. Helaas hadden we toen geen budget :)

Merci voor de feedback! Bevestigt toch wat enigszins dat de prijs wat aan de hoge kant ligt.

Installateur heeft sowieso pas tijd in maart - 't is ook een kennis van me dus om echt zwaar te onderhandelen over de prijs vind ik wat moeilijk 🙈

Zal nog eens enkele andere offertes opvragen ter vergelijking, maar ik weet wel van deze dat ie zeker goed werk levert.

De BTW is inderdaad een zure, we hebben nog maar net gebouwd aan 6% ( sloop en heropbouw ), dus nu hangen we er voor de volgende 10 jaar helaas aan. Mochten nog een jaar na verhuis aan 6% dingen plaatsen maar wonen er nu 2 jaar. Helaas hadden we toen geen budget :)

Ik zou het juist makkelijker vinden om te onderhandelen met een kennis. Daar kun je gewoon zonder boe of bah de prijzen die ik heb opgezocht eens met hem overlopen en hem laten uitleggen hoe hij aan die prijzen komt. Als dat een goede kennis is, dan kan hij evengoed die producten vanuit een webwinkel bestellen of u zwart op wit zijn kortingspercentage laten zien op de brutoprijs of gewoon zijn inkoopprijzen bekijken.

Al vind ik het sowieso raar dat je als professional niet zelf een beetje rondkijkt. Al is het natuurlijk voor een professional nog altijd beter om gebruik te maken van een lokale grootleverancier voor garantie etc.

Indien hij dan ook nog eens die voorzieningen heeft getroffen die je gesteld had dat al lagen, dan zou ik toch wel eens vragen of hij geen effortje kan doen. Maar misschien ben ik gewoon raar, maar bij kennissen is er voor mij wel altijd een kennissen en vriendenkorting. Anders kan ik evengoed iemand anders het laten plaatsen waardoor als er problemen zijn het de (vrienden)relatie ook niet kan beschadigen.
Of er moet een relatie zijn dat hij u ook eens contacteert en u de volle pot laat verdienen in iets wat jij doet.

Al is het natuurlijk wel anders als dat gewoon een werknemer is bij een firma die dat doet of als die meerdere mensen voor hem heeft werken. En dat door zijn mensen laat doen. Maar anders lijkt het mij wel goed doorgerekend (of hij moet echt kleine kortingen krijgen). Maar dat kan mogelijks ook de intentie zijn omdat hij het liever niet heeft (om vb de relatie niet onder druk te zetten).

Maart is natuurlijk nog wel lang... wat mogelijks ook een impact op de prijs kan hebben (hij kan zich niet richten op de toestellen van mitsubishi waarop hij de grootste kortingen krijgt aangezien hij dat mogelijks pas volgend jaar kan zien).

Ik zou dus zoals je van plan bent zeker eens op een paar andere plaatsen een prijs gaan vragen. En dan kiezen voor de persoon waar je u goed bij voelt. Ook indien dit een meerkost geeft. Des te verder in de toekomst, des te hopelijk, meer reserve om de kost te betalen.

Volgens mij heb je gewoon nog recht op 6% BTW? Deze maatregel werd verlengd en is ook geldig voor lucht-lucht warmtepompen.

Los daarvan lijkt de offerte mij ook aan de dure kant.
Wij hebben vorig jaar 8.600 incl BTW betaald voor Fujitsu: 1 buitenunit en 4 binnenunits met vrij veel leidingwerk.

Die Sauerman is wel een heel oude type, kan je vervangen door de SI30.

Terug
Bovenaan