We zijn ook wat offertes aan het opvragen voor airco's. Het doel is om het frisser te kunnen houden in huis in de zomer, maar ook als backup-verwarming voor wanneer onze gasketel het ooit moest begeven of gas zo duur wordt dat verwarmen met airco interessanter is.
Het gaat over 4 ruimtes die we willen koelen/verwarmen.
Vandaag de eerste offerte gekregen van een plaatser met zeer goede reviews (4 binnenunits en 2 buitenunits):
- DAIKIN STYLISH Wit 5,0 kW SET DK-FTXA50BW + DK-RXA50B (living + open keuken)
- DAIKIN MULTISPLIT BUITENUNIT 3MXM40ADK-3MXM40A
- DAIKIN PERFERA 2 KW binnenunit DK-FTXM20A (slpkmr 1)
- DAIKIN PERFERA 2 KW binnenunit DK-FTXM20A (slpkmr 2)
- DAIKIN PERFERA 2 KW binnenunit DK-FTXM20A (slpkmr 3)
- 2 aluminium omkastingen voor de 2 buitenunits
- leidingen, goten, werk, ...
€ 7.738,00 incl 6 pct btw.
(of zonder de 2 alu omkastingen: € 7.038,00 incl 6 pct btw.)
Voor de kenners: lijkt deze setup oké? En de prijs ook?
Zelf ben ik geen fan van 2 buitenunits gezien die het uitzicht van je huis verpesten (worden wel aan de zijkanten van ons huis geplaatst, dus niet zichtbaar van straatkant of achtertuin), maar met die strakke alu omkasting is het wel nog te verteren vermoed ik.
Deze plaatser raadde aan om de binnenunits tegen een buitenmuur te plaatsen, zodat je makkelijk en onzichtbaar (binnen in huis) met de leidingen weg kan en geen pompje nodig hebt voor condensvocht. Daardoor worden er op de gevel natuurlijk wel extra leidingen en condensafvoerbuisjes zichtbaar. Hij zei wel dat plaatsing boven de binnendeuren met condenspompje ook mogelijk is, maar hij vond zelf de buitenmuren de betere optie. Wel wil hij elektriciteit nemen via een stekker in stopcontacten en daar ben ik niet echt fan van, zeker niet als je weet dat we een kruipkelder en zolder hebben via waar je eenvoudig van de zekeringkast naar de buitenunits geraakt.
Een andere plaatser, waarvan ik de offerte nog niet heb, ging mee met mijn idee om de binnenunits boven de deuren te plaatsen. Dat verkies ik omdat je dan geen ruimte verliest waar je eventueel een kast kan zetten en ze zo ook niet meteen opvallen wanneer je een ruimte binnenkomt. We hebben een kruipruimte en kruipzolder over ons hele huis dus in principe kunnen ze met alle leidingen over de zolder weg en hij zou het condensvocht laten weglopen in de kruipkelder zodat een pompje niet nodig is. Zo kan je met 1 buitenunit en 1 goot op je gevel werken. Hij zou ook met een extra zinken goot werken zoals onze dakgoot, zodat het eigenlijk helemaal niet opvalt. Dat bevalt me ook wel. Ik vraag me alleen wel af hoe hij van boven aan de binnenunits naar onze kruipkelder gaat geraken. Dat is dan waarschijnlijk met lelijke goten in huis... Deze plaatser zou ook gewoon een nieuwe kring voorzien in de zekeringkast.
Welke van de 2 opties (plaatser 1 of plaatser 2) is de betere (zonder af te gaan op de prijs, want ik heb nog maar 1 offerte natuurlijk)?