Airco (multi unit)

1) ben je zeker van dat vloermodel bij Daikin ? Dat je dat wil.
2) uitklaren dat die geschatte prijs enkel kan verminderen maar niet vermeerderen bij Mitsu.

Beiden zijn in mijn ogen ok. Heb zelf een Mitsu. Maar ben geen expert in kwaliteit.
Dacht dat je gezegd had dat die kennis van u pas kon plaatsen volgend jaar of zo? Ik weet ook niet met die regeling van de vlaamse regering die men van plan was om te veranderen of die 6% dan 9% wordt als je te lang wacht ?
Toen ik hem erop aansprak kon het plots toch aan 6%... Desnoods door de factuur al vroeger op te maken 🙈

Is er iets mis met dat vloermodel? Volgens verkoper is dat omdat de unit weggestoken moet worden in een ingemaakte kast, en dat zou de beste optie zijn daarvoor. In de offerte zit er ook een variant met wandmodel.

Ik ben er inmiddels ook uit. Heb een zelfbouw firma (Swipe zelfbouw) gevonden die zelfbouw met Daikin doet, heb wel effe moeten zoeken want was de enigste die met Daikin werkt.

Want de toestellen plaatsen en de leidingen leggen vind ik zelf geen probleem, en de opstart door koeltechnieker zit in de prijs. Ik spaar in totaal +/- 3500€ uit. Op die manier kan ik ook overal Stylish units plaatsen en een pak geld overhouden.

Ik vroeg mij wel af voor 5 binnenunits (2 x 3,5kW en 3x 2kW) of het interessanter is om 2 kleinere buitenunits te pakken van 5kW (3MXM52A) tov 1 buitenunit van 9kW (5MXM90A) ?

Laatst bewerkt:
Ik ben er inmiddels ook uit. Heb een zelfbouw firma (Swipe zelfbouw) gevonden die zelfbouw met Daikin doet, heb wel effe moeten zoeken want was de enigste die met Daikin werkt.

Want de toestellen plaatsen en de leidingen leggen vind ik zelf geen probleem, en de opstart door koeltechnieker zit in de prijs. Ik spaar in totaal +/- 3500€ uit. Op die manier kan ik ook overal Stylish units plaatsen en een pak geld overhouden.

Ik vroeg mij wel af voor 5 binnenunits (2 x 3,5kW en 3x 2kW) of het interessanter is om 2 kleinere buitenunits te pakken van 5kW (3MXM52A) tov 1 buitenunit van 9kW (5MXM90A) ?
Persoonlijk zou ik 2 kleinere units nemen. In principe zijn er altijd minimumverbruiken. En des te groter de buitenunit, des te groter is dat minimumverbruik.

Al heb je wel het nadeel dat je per groep van units niet meer dan 5kw kan trekken. Dus best even nakijken welke je tegelijk zou opzetten. Om het zo te verdelen.

Persoonlijk zou ik 2 kleinere units nemen. In principe zijn er altijd minimumverbruiken. En des te groter de buitenunit, des te groter is dat minimumverbruik.

Al heb je wel het nadeel dat je per groep van units niet meer dan 5kw kan trekken. Dus best even nakijken welke je tegelijk zou opzetten. Om het zo te verdelen.
Das inderdaad een beetje het probleem, in de zomer zal waarschijnlijk de living unit (3,5kW), slaapkamer unit (2kW) en bureau unit (2kW) samen opstaan overdag en dan zit je al aan 7,5kW.

Ik had ook een offerte laten maken met een 6de binnenunit in, omdat ik initieel 1 kamer er uit gelaten had die ik momenteel niet gebruik. Maarja, later kan dat een kinderkamer worden of iets dergelijke... Maar prijsverschil met die kamer bij is me toch wat teveel, komt 2400€ bij omdat de ene buitenunit dan zwaarder moet zijn, meer lengte leidingen, ook condensatiepomp,... zo loopt dat op.
Dus ik dacht eraan om die toch weg te laten en moest het later toch nodig zijn gewoon voor die kamer een single split te voorzien. Praktisch zou dat ook beter uitkomen omdat ik dan op de achtergevel weg kan met de leidingen en unit tegen de muur kan zetten ipv nu zou ik via de zolder moeten gaan met boringen en geen natuurlijke afvoer condensatie, etc.

Ook nog een vraagje, heeft er iemand ervaring met leidingen mooi achter unit wegwerken als de leidingen via de vloer van de zolder erboven komen ? Ik heb 1 kamer waar ik niet anders kan dan vanaf de zolder een gat naar beneden boren. Ik zou die leidingen graag mooi wegwerken zodat ze niet zichtbaar zijn.

Das inderdaad een beetje het probleem, in de zomer zal waarschijnlijk de living unit (3,5kW), slaapkamer unit (2kW) en bureau unit (2kW) samen opstaan overdag en dan zit je al aan 7,5kW.
De zomer zal het probleem niet zijn, de opgenomen vermogens zijn dan eerder beperkt. Wij hebben een buitenunit van 8kW, 1 binnenunit van 5kW en 3 van 2kW. In de zomer staan ze regelmatig allemaal aan, nog nooit problemen mee gehad.

Het opgenomen vermogen bij verwarmen is veel hoger.
Wil je ze in de winter gebruiken om te verwarmen?

De zomer zal het probleem niet zijn, de opgenomen vermogens zijn dan eerder beperkt. Wij hebben een buitenunit van 8kW, 1 binnenunit van 5kW en 3 van 2kW. In de zomer staan ze regelmatig allemaal aan, nog nooit problemen mee gehad.

Het opgenomen vermogen bij verwarmen is veel hoger.
Wil je ze in de winter gebruiken om te verwarmen?
2 units op zolder ga ik inderdaad ook gebruiken als verwarming in de winter, omdat ik daar nog geen verwarming voorzien had. Dus op zolder 3.5kW en 2kW voor koeling en verwarming. Op 1ste verdiep 2 units van 2kW voor koeling (slaapkamer en bureau) en moest het nodig zijn bijverwarmen. In de living 3.5kW enkel voor koeling.

Ik heb net twee verschillende offertes gekregen voor een airco. Het wordt een inbouwplafondmodel. De ene offerte vermeldt echter "daikin plenum FDXM35 extractieluik zijkant", terwijl daar in de andere offerte geen sprake van is. Iemand die mij kan uitleggen wat een plenum precies is? Want met google word ik er niet echt wijzer uit...

plenum-3x200.JPG

aansluitstuk op uw plafondmodel waarop ze een rooster of dergelijke kunnen aansluiten, hoeft niet persé met die ronde uitgangen te zijn.
de extractie is in ieder geval de aanzuigzijde.

plenum-3x200.JPG

aansluitstuk op uw plafondmodel waarop ze een rooster of dergelijke kunnen aansluiten, hoeft niet persé met die ronde uitgangen te zijn.
de extractie is in ieder geval de aanzuigzijde.
Dank! Is dat altijd nodig dan, of optioneel? Ik vind het vreemde dat de ene installateur dit voorziet en de andere niet.

We zijn ook wat offertes aan het opvragen voor airco's. Het doel is om het frisser te kunnen houden in huis in de zomer, maar ook als backup-verwarming voor wanneer onze gasketel het ooit moest begeven of gas zo duur wordt dat verwarmen met airco interessanter is.
Het gaat over 4 ruimtes die we willen koelen/verwarmen.

Vandaag de eerste offerte gekregen van een plaatser met zeer goede reviews (4 binnenunits en 2 buitenunits):

- DAIKIN STYLISH Wit 5,0 kW SET DK-FTXA50BW + DK-RXA50B (living + open keuken)
- DAIKIN MULTISPLIT BUITENUNIT 3MXM40ADK-3MXM40A
- DAIKIN PERFERA 2 KW binnenunit DK-FTXM20A (slpkmr 1)
- DAIKIN PERFERA 2 KW binnenunit DK-FTXM20A (slpkmr 2)
- DAIKIN PERFERA 2 KW binnenunit DK-FTXM20A (slpkmr 3)
- 2 aluminium omkastingen voor de 2 buitenunits
- leidingen, goten, werk, ...

€ 7.738,00 incl 6 pct btw.
(of zonder de 2 alu omkastingen: € 7.038,00 incl 6 pct btw.)

Voor de kenners: lijkt deze setup oké? En de prijs ook?

Zelf ben ik geen fan van 2 buitenunits gezien die het uitzicht van je huis verpesten (worden wel aan de zijkanten van ons huis geplaatst, dus niet zichtbaar van straatkant of achtertuin), maar met die strakke alu omkasting is het wel nog te verteren vermoed ik.
Deze plaatser raadde aan om de binnenunits tegen een buitenmuur te plaatsen, zodat je makkelijk en onzichtbaar (binnen in huis) met de leidingen weg kan en geen pompje nodig hebt voor condensvocht. Daardoor worden er op de gevel natuurlijk wel extra leidingen en condensafvoerbuisjes zichtbaar. Hij zei wel dat plaatsing boven de binnendeuren met condenspompje ook mogelijk is, maar hij vond zelf de buitenmuren de betere optie. Wel wil hij elektriciteit nemen via een stekker in stopcontacten en daar ben ik niet echt fan van, zeker niet als je weet dat we een kruipkelder en zolder hebben via waar je eenvoudig van de zekeringkast naar de buitenunits geraakt.

Een andere plaatser, waarvan ik de offerte nog niet heb, ging mee met mijn idee om de binnenunits boven de deuren te plaatsen. Dat verkies ik omdat je dan geen ruimte verliest waar je eventueel een kast kan zetten en ze zo ook niet meteen opvallen wanneer je een ruimte binnenkomt. We hebben een kruipruimte en kruipzolder over ons hele huis dus in principe kunnen ze met alle leidingen over de zolder weg en hij zou het condensvocht laten weglopen in de kruipkelder zodat een pompje niet nodig is. Zo kan je met 1 buitenunit en 1 goot op je gevel werken. Hij zou ook met een extra zinken goot werken zoals onze dakgoot, zodat het eigenlijk helemaal niet opvalt. Dat bevalt me ook wel. Ik vraag me alleen wel af hoe hij van boven aan de binnenunits naar onze kruipkelder gaat geraken. Dat is dan waarschijnlijk met lelijke goten in huis... Deze plaatser zou ook gewoon een nieuwe kring voorzien in de zekeringkast.

Welke van de 2 opties (plaatser 1 of plaatser 2) is de betere (zonder af te gaan op de prijs, want ik heb nog maar 1 offerte natuurlijk)?

Laatst bewerkt:
Ondertussen 2de offerte binnen:

Binnenunits:
  • 1 Daikin FTXM42A - perfera wandmodel - inclusief infrarode bediening & online controller (leefruimte)
    • OPTIE Design Stylish wit: meerprijs 258€ excl. BTW
  • 1 Daikin FTXP20M9 - comfora wandmodel - inclusief infrarode bediening & online controller (slaapkamer 1)
    • OPTIE type Perfera: meerprijs 116€ excl. BTW
  • 1 Daikin FTXP20M9 - comfora wandmodel - inclusief infrarode bediening & online controller (slaapkamer 2)
  • 1 Daikin FTXP20M9 - comfora wandmodel - inclusief infrarode bediening & online controller (slaapkamer 3)
Buitenunit:
  • 1 Daikin 3MXM52A - buitenunit MULTISPLIT
  • 3 condenspomp zonder kabelgoot (dus blijkbaar wel met pompjes, ik had verstaan dat hij zonder pompjes zou werken)

Elektrische voeding:
  • Plaatsen van een voedingskabel incl. nieuwe zekering vanaf de bestaande zekeringkast tot aan de buitenunit.
€ 6.674,82 incl 6 pct btw.

Ik kan bij beide offertes nog wel wat spelen met al dan niet condenspompjes en al dan niet bestaand stopcontact gebruiken of nieuwe kring laten leggen. Daar ligt het verschil dus niet echt. We gaan sowieso zonder condenspompjes gaan en een nieuwe kring laten leggen.

Wel twijfel ik nog steeds welke setup het beste is:
  • 1 of 2 buitenunits? We zouden op termijn het mogelijk als hoofdverwarming gaan gebruiken, dan zullen alle binnenunits dag en nacht blijven draaien op laag vermogen om het warm te houden. In dit geval lijkt 1 buitenunit mij het zuinigste/beste, niet?
  • Zijn de binnen en buitenunits uit de offertes correct gedimensioneerd?
    De 2 offertes liggen qua vermogen van buitenunit wel ver uit elkaar: (5 kW +4 kW) vs 5.2 kW
  • Zijn de Perfera en Stylish echt de meerprijs waard?
Inhoud van de ruimtes is:
Leefruimte (Noord): 40m2 * 2,60m = 104 m3
Slaapkamer 1 (Noord): 8,75m2 * 2,60m = 22,75 m3
Slaapkamer 2 (Zuid): 14,8m2 * 2,60m = 38,48 m3
Slaapkamer 3 (Zuid): 10,5m2 * 2,60m = 27,3 m3

De hoofdzaak nu is dus koelen, maar gezien gas een eindig verhaal is zullen ze op termijn ook dienen als hoofdverwarming.
Iemand hier die er voldoende van kent om te weten wat de beste offerte zou zijn voor ons qua opstelling?

Iemand die een goede plaatser/leverancier kent in het Gentse? Offertes op te vragen voor multisplit airco, 1 buitenunit/4binnenunits

Ik heb een multisplit met in eetplaats een wandmodel en in leefruimte een vloermodel en ik bekloeg mij de keuze van het vloermodel eerst omdat het er wat oubolliger uitziet en het ruimte inneemt waar anders een zetel of kast had kunnen staan. Maar nu het kouder wordt, kom ik hier wel op terug. Het vloermodel warmt duidelijk sneller op en deze heeft ook een luchtstroom langs onder (Daikin model) en het is die luchtstroom op voethoogte dat wel echt mist bij het hoge wandmodel.

Ze zijn vandaag de airco's komen plaatsen bij ons. Morgen komen ze terug om de laatste zaken af te werken. Op de offerte stond qua zekering 1x 25A vermeld met 3G4 kabel, maar ze hebben elke buitenunit apart afgezekerd met een 16A zekering (voor een 4kW en 5kW buitenunit) en hebben 3G2,5 kabel gebruikt. Is dit voldoende in de praktijk en om in overeenstemming te zijn met het AREI?

Laatst bewerkt:
Ze zijn vandaag de airco's komen plaatsen bij ons. Morgen komen ze terug om de laatste zaken af te werken. Op de offerte stond qua zekering 1x 25A vermeld met 3G4 kabel, maar ze hebben elke buitenunit apart afgezekerd met een 16A zekering (voor een 4kW en 5kW buitenunit) en hebben 3G2,5 kabel gebruikt. Is dit voldoende in de praktijk en om in overeenstemming te zijn met het AREI?

Om die 1*25A te kunnen zetten moet er upstream minstens een 25A staan. Als waar ze die vanaf takken vb 20A differentieel voorstaat, dan kunnen ze geen 25A zetten. Zelfde geldt voor die 4mm2 te kunnen zetten. Je moet komen van een hogere of gelijkaardige sectie.

Voor de rest moet er gekeken worden naar de opgenomen elektriciteit. Niet het vermogen van de buitenunit. Aangezien men een 5kw buitenunit kan hebben die die 5kw genereert door een efficiëntie van 200% waardoor die dus 2.5kw elektrische energie trekt.

Een 16A zekering zekert de unit af tot 16A * 230V -> 3.7kw elektrisch vermogen.

2.5mm2 is voldoende voor 16A.
Op eerste zicht zie ik dus geen probleem maar TF checken van de unit om dat elektrisch vermogen dat er getrokken wordt te checken.

Om die 1*25A te kunnen zetten moet er upstream minstens een 25A staan. Als waar ze die vanaf takken vb 20A differentieel voorstaat, dan kunnen ze geen 25A zetten. Zelfde geldt voor die 4mm2 te kunnen zetten. Je moet komen van een hogere of gelijkaardige sectie.

Voor de rest moet er gekeken worden naar de opgenomen elektriciteit. Niet het vermogen van de buitenunit. Aangezien men een 5kw buitenunit kan hebben die die 5kw genereert door een efficiëntie van 200% waardoor die dus 2.5kw elektrische energie trekt.

Een 16A zekering zekert de unit af tot 16A * 230V -> 3.7kw elektrisch vermogen.

2.5mm2 is voldoende voor 16A.
Op eerste zicht zie ik dus geen probleem maar TF checken van de unit om dat elektrisch vermogen dat er getrokken wordt te checken.
Thanks! Ik heb de stickers van de buitenunits eens bekeken en op één staat wel "Max 16A" en de andere "Max 12,9A". Gezien er per zekering enkel 1 buitenunit aangesloten is, zou een zekering van 16A voldoende moeten zijn veronderstel ik dan? Of is het niet zo eenvoudig? :p

Laatst bewerkt:
Thanks! Ik heb de stickers van de buitenunits eens bekeken en op één staat wel "Max 16A" en de andere "Max 12,9A". Gezien er per zekering enkel 1 buitenunit aangesloten is, zou een zekering van 16A voldoende moeten zijn veronderstel ik dan? Of is het niet zo eenvoudig? :p

Als je naar de foto's kijkt dan zie je naast de max x (die 16 en die 12.9) een blokje met een lijn door. Dat slaat op de zekering.
16A lijkt mij dan ook gewoon correct.

Terug
Bovenaan