Airco (multi unit)

Wij lopen naar het einde van onze verbouwing toe, en hoewel oorspronkelijk niet voorzien willen we toch de optie openhouden om eventueel later nog een vaste airco te plaatsen met buiten-unit.

Volgende week gaat er een vals plafond dicht, dus het is nu of nooit om de voorbereidingen te treffen. Vandaar mijn vraag: in afwachting van een eventuele airco, welke leidingen kunnen wij alvast van de technische ruimte naar buiten trekken voor de buiten-unit?
Wachtbuizen, je weet niet welke specifieke leidingen de units in de (nabije) toekomst nodig hebben.
 
Wij lopen naar het einde van onze verbouwing toe, en hoewel oorspronkelijk niet voorzien willen we toch de optie openhouden om eventueel later nog een vaste airco te plaatsen met buiten-unit.

Volgende week gaat er een vals plafond dicht, dus het is nu of nooit om de voorbereidingen te treffen. Vandaar mijn vraag: in afwachting van een eventuele airco, welke leidingen kunnen wij alvast van de technische ruimte naar buiten trekken voor de buiten-unit?
Ik zou enkel de stroom doen, een dikke 4G kabel van uw kast naar waar de buitenunit komt.
 
Wachtbuizen, je weet niet welke specifieke leidingen de units in de (nabije) toekomst nodig hebben.
Ik denk dat dit zowat het meest nuttige advies is. Aan de huidige standaard hebben we de leidingen van 3 airco's +stroom + afvoer condens comfortabel door een 125mm buis gekregen. Een 4e was misschien nog gelukt, maar niet zonder serieus wat gepruts. In de muur zitten hier 4 standaard wachtbuizen (van die rode van 50mm met trekdraad) maar door een enkele buis krijg je niet alle buizen van een huidige airco installatie zonder de isolatie te strippen en dan zit je eigenlijk de performantie zwaar te ondermijnen van je toestellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Wij lopen naar het einde van onze verbouwing toe, en hoewel oorspronkelijk niet voorzien willen we toch de optie openhouden om eventueel later nog een vaste airco te plaatsen met buiten-unit.

Volgende week gaat er een vals plafond dicht, dus het is nu of nooit om de voorbereidingen te treffen. Vandaar mijn vraag: in afwachting van een eventuele airco, welke leidingen kunnen wij alvast van de technische ruimte naar buiten trekken voor de buiten-unit?
Vergeet de afvoer voor de condens niet voor de binnenunit, ik ben dat vergeten, en bij mij vliegt die condenspomp er elke 2 jaar uit... heb uit miserie nu in de hoek een buis getrokken met daaronder een grote emmer.

Mij irriteert dat niet, de verpleegster vond dat echt niet kunnen (en als ik het verkoop dan koppel ik dat terug af :p)
 
Ik denk dat dit zowat het meest nuttige advies is. Aan de huidige standaard hebben we de leidingen van 3 airco's +stroom + afvoer condens comfortabel door een 125mm buis gekregen. Een 4e was misschien nog gelukt, maar niet zonder serieus wat gepruts. In de muur zitten hier 4 standaard wachtbuizen (van die rode van 50mm met trekdraad) maar door een enkele buis krijg je niet alle buizen van een huidige airco installatie zonder de isolatie te strippen en dan zit je eigenlijk de performantie zwaar te ondermijnen van je toestellen.

Dus voor elke binnen-unit moet je aparte leidingen + een condens-afvoer voorzien? En dan nog een voedingskabel voor de buiten-unit. That's it?
 
Dus voor elke binnen-unit moet je aparte leidingen + een condens-afvoer voorzien? En dan nog een voedingskabel voor de buiten-unit. That's it?
Dus de voeding van alles gaat van je zekeringskast naar je buitenunit en van je buitenunit vertrekt een stroomkabel & 2 leidingen naar elke binnenunit. Van elke binnenunit loopt hier bijkomend nog condensatie afvoer naar buiten. Je kan dit ofwel via zwaartekracht laten regelen en kleine waterafvoeren inbouwen op de plaats waar je je toekomstige units gaat hangen of je kan via een pompje werken om dit af te voeren. Er zijn er die klagen dat dit veel lawaai maakt, maar eerlijk gezegd heb ik zo 2 pompjes op onze zolder hangen en die maken amper geluid, ik moet echt al focussen 's nachts om ze te horen en dat is eerder sporadisch dan constant.
 
Naar waar voert dit pompje dat dan af? Naar de buitenunit? En volgens mij wil mac-bc weten welke leidingen (behalve stroom) het precies moeten zijn. Want achteraf dat allemaal door loze leidingen trekken is toch niet te doen bij airco's? (ik ken er niets van)

edit: ah ik zie hierboven dat moonstorm spreekt over een wachtbuis van 125mm. Ja dan wel :p
 
Naar waar voert dit pompje dat dan af? Naar de buitenunit? En volgens mij wil mac-bc weten welke leidingen (behalve stroom) het precies moeten zijn. Want achteraf dat allemaal door loze leidingen trekken is toch niet te doen bij airco's? (ik ken er niets van)
Naar ergens waar water weg kan, meestal dus naar buiten ja (terras/dakgoot/waterwegloop...)

Leidingen zijn:
2 leidingen waar koelvloeistof doorloopt in gesloten circuit binnen <> buitenunit
1 leiding waar condensafvoer afgevoerd wordt
1 elektriciteitskabel van buitenunit naar binnenunit


Dus eigenlijk heb je nodig:
- stroom voor je buitenunit(s)
- voor elke binnenunit die je verbindt met een buitenunit de bovenstaande leidingen/kabelgoten
 
Naar waar voert dit pompje dat dan af? Naar de buitenunit? En volgens mij wil mac-bc weten welke leidingen (behalve stroom) het precies moeten zijn. Want achteraf dat allemaal door loze leidingen trekken is toch niet te doen bij airco's? (ik ken er niets van)
Dat pompje pompt via een flexibel naar waar jij wil dat dit vocht naartoe zal gepompt worden. In mijn geval is dat in de kiezelstenen naast het huis. Als hij nu nog geen airco's gaat laten installeren is dat sowieso geen slim idee om die leidingen zelf al in te bouwen, die standaarden veranderen. Daarom dat ik in een eerdere post aanraadde om wachtbuizen te leggen die groot genoeg zijn, die standaard 50mm rode wachtbuizen zijn te klein om de huidige standaard buizen voor binnen/buiten unit installatie er door te trekken. Met de isolatie rond de koperen leidingen zullen die dan 2,1cm dik zijn per stuk.

Daarnaast moet je ook rekening houden dat je voor een optimaal rendement best onder 20m afstand blijft naar je buitenunit.
 
Ik mis precies iets: hoe kan je koperen leidingen door een wachtbuis trekken?
Dat is een koper mesh die plooibaar is tot 180°, die komen ook op rollen.

edit: de leidingen zien er zo uit met isolatie.

1623662431330.png
 
Naar ergens waar water weg kan, meestal dus naar buiten ja (terras/dakgoot/waterwegloop...)

Leidingen zijn:
2 leidingen waar koelvloeistof doorloopt in gesloten circuit binnen <> buitenunit
1 leiding waar condensafvoer afgevoerd wordt
1 elektriciteitskabel van buitenunit naar binnenunit


Dus eigenlijk heb je nodig:
- stroom voor je buitenunit(s)
- voor elke binnenunit die je verbindt met een buitenunit de bovenstaande leidingen/kabelgoten

Wow, echt?

Dus stel dat ik 3 slaapkamers wil voorzien van airco dan moeten volgende leidingen door mijn wachtbuis:
- 1 stroomkabel voor buitenunit
- 3 stroomkabels voor de 3 binnenunits (waarom moeten die gevoed worden via de buiten-unit? Maakt toch niet uit?)
- 3 condensafvoeren
- 6 koperleidingen met isolatie rond

Straks moet ik een poutrell steken waar ik door mijn buitenmuur ga? :unsure:

Nee serieus, ik zou dan bijna durven één uit de kluiten gewassen binnen-unit in de gang hangen, met overdag alle binnendeuren open zodat het geheel afkoelt. Dat is esthetisch minder storend, minder plaatsinname, minder doorvoeren, minder toestellen die kunnen kapot gaan, minder leidingen die kunnen lekken, enzovoort. En bij quasi alle toepassingen geldt de regel dat één groot toestel altijd een hogere efficiëntie haalt dan meerdere kleintjes voor hetzelfde geïnstalleerd vermogen. Dat zal bij airco's niet anders zijn vermoed ik.

Ik ben nu toch ook niet het type kasplantje die altijd exact 22°C moet hebben. De grootste (eventuele) warmtepieken eruit halen is al meer dan voldoende en ik kan perfect leven met sporadische binnentemperaturen van 25°C in de zomer. Alles daarboven begint pas onaangenaam te worden.

Of is dat een idioot idee op één of andere manier?
 
Wow, echt?

Dus stel dat ik 3 slaapkamers wil voorzien van airco dan moeten volgende leidingen door mijn wachtbuis:
- 1 stroomkabel voor buitenunit
- 3 stroomkabels voor de 3 binnenunits (waarom moeten die gevoed worden via de buiten-unit? Maakt toch niet uit?)
- 3 condensafvoeren
- 6 koperleidingen met isolatie rond

Straks moet ik een poutrell steken waar ik door mijn buitenmuur ga? :unsure:

Nee serieus, ik zou dan bijna durven één uit de kluiten gewassen binnen-unit in de gang hangen, met overdag alle binnendeuren open zodat het geheel afkoelt. Dat is esthetisch minder storend, minder plaatsinname, minder doorvoeren, minder toestellen die kunnen kapot gaan, minder leidingen die kunnen lekken, enzovoort. En bij quasi alle toepassingen geldt de regel dat één groot toestel altijd een hogere efficiëntie haalt dan meerdere kleintjes voor hetzelfde geïnstalleerd vermogen. Dat zal bij airco's niet anders zijn vermoed ik.

Ik ben nu toch ook niet het type kasplantje die altijd exact 22°C moet hebben. De grootste (eventuele) warmtepieken eruit halen is al meer dan voldoende en ik kan perfect leven met sporadische binnentemperaturen van 25°C in de zomer. Alles daarboven begint pas onaangenaam te worden.

Of is dat een idioot idee op één of andere manier?

Ik denk het wel... Zie deze foto hieronder. Al zijn er misschien ook installaties die met 2 kabels werken en vertakkingen ofzo? Ben geen pro :D.

Meerdere koelcircuits vertrekken uit de buitenunit
DAIKIN-airco-warmtepomp-3-binnen-en-1-buitenunit-2.jpeg


1 koelcircuit voor meerdere binnenunits?
Multi-split-airco.jpg
 
Wow, echt?

Dus stel dat ik 3 slaapkamers wil voorzien van airco dan moeten volgende leidingen door mijn wachtbuis:
- 1 stroomkabel voor buitenunit
- 3 stroomkabels voor de 3 binnenunits (waarom moeten die gevoed worden via de buiten-unit? Maakt toch niet uit?)
- 3 condensafvoeren
- 6 koperleidingen met isolatie rond

Straks moet ik een poutrell steken waar ik door mijn buitenmuur ga? :unsure:

Nee serieus, ik zou dan bijna durven één uit de kluiten gewassen binnen-unit in de gang hangen, met overdag alle binnendeuren open zodat het geheel afkoelt. Dat is esthetisch minder storend, minder plaatsinname, minder doorvoeren, minder toestellen die kunnen kapot gaan, minder leidingen die kunnen lekken, enzovoort. En bij quasi alle toepassingen geldt de regel dat één groot toestel altijd een hogere efficiëntie haalt dan meerdere kleintjes voor hetzelfde geïnstalleerd vermogen. Dat zal bij airco's niet anders zijn vermoed ik.

Ik ben nu toch ook niet het type kasplantje die altijd exact 22°C moet hebben. De grootste (eventuele) warmtepieken eruit halen is al meer dan voldoende en ik kan perfect leven met sporadische binnentemperaturen van 25°C in de zomer. Alles daarboven begint pas onaangenaam te worden.

Of is dat een idioot idee op één of andere manier?
Goh idioot zeker niet, hier ook dat principe aan het overwegen. Maar geeft wel minder zekerheid of die effectief alle ruimtes gaat koelen ben ik aan denken

Vrienden van ons ook dit principe toegepast, maar werkt toch niet echt. Zij hebben wel een lange gang met een bocht en de achterste kamers worden merkbaar minder gekoeld dan de voorste. Veel hangt dus af van de mogelijke luchtstroom, hetgeen m.i. moeilijk in te schatten is.

Plus het is ook alles of niks dan.

(Bij ons is het meer een gang in de hoogte waar zes kamer echt rechtstreeks op aftakken)
 
Hier een offerte ontvangen voor:

  1. Mitsubishi Electric wandunit: MSZ-AP25VGK x 2 (slaapkamers)
  2. Mitsubishi Electric vloerunit: MFZ-KT25VG 1x (slaapkamer)
  3. Mitsubishi Electric buitenunit: MXZ-3F54VF
Op vraag de leidingen via de zolder en onder de dakpannen naar de zijkant van de gevel en afgewerkt met gegalvaniseerde goot.

Totaalprijs kunnen afronden op 6000 euro inclusief 6% BTW.

Is dit acceptabel of best nog even rondhoren?
 
Hier een offerte ontvangen voor:

  1. Mitsubishi Electric wandunit: MSZ-AP25VGK x 2 (slaapkamers)
  2. Mitsubishi Electric vloerunit: MFZ-KT25VG 1x (slaapkamer)
  3. Mitsubishi Electric buitenunit: MXZ-3F54VF
Op vraag de leidingen via de zolder en onder de dakpannen naar de zijkant van de gevel en afgewerkt met gegalvaniseerde goot.

Totaalprijs kunnen afronden op 6000 euro inclusief 6% BTW.

Is dit acceptabel of best nog even rondhoren?

Wat is de te koelen m³?

Ik betaal 3.000 (exc BTW) voor 110m³ (44m²). Ook Mitsubishi Electric. Wel maar 1 binnen en 1 buitenunit.
 
Hier een offerte ontvangen voor:

  1. Mitsubishi Electric wandunit: MSZ-AP25VGK x 2 (slaapkamers)
  2. Mitsubishi Electric vloerunit: MFZ-KT25VG 1x (slaapkamer)
  3. Mitsubishi Electric buitenunit: MXZ-3F54VF
Op vraag de leidingen via de zolder en onder de dakpannen naar de zijkant van de gevel en afgewerkt met gegalvaniseerde goot.

Totaalprijs kunnen afronden op 6000 euro inclusief 6% BTW.

Is dit acceptabel of best nog even rondhoren?
Ge kunt altijd nog eens rondhoren, maar als dat incl btw en alle afwerking is zal het hierrond altijd wel schommelen. Nuja 5700 of 6100 is nog altijd €400 verschil denk ik dan. Dus als ge nog weet hebt van goede installateurs (zou ik alijd eens durven informeren.
 
Terug
Bovenaan