Academy Awards 2022

Coda niet gezien maar ben wel verbaasd dat Campion de oscar voor beste regie pakt en Power of the dog verder met niks naar huis gaat.

Cumberbatch speelde daar toch de rol van zijn leven volgens mij maar ook daar heb ik King Richard niet gezien en kan ik dus niets zeggen over of ik akkoord ben. Smith heeft er in ieder geval voor gezorgd dat het geen saaie bedoening werd.

Belfast dat original screenplay pakt vind ik dan weer verbazend, film was goed maar Licorice Pizza was voor mij 10 keer beter.

Verder content dat Dune toch 6 van de 10 beeldjes pakt al had Villeneuve echt wel op zen minst de nominatie voor beste regisseur moeten krijgen.
 
Ik denk dat het vooral gaat vloeken zijn bij Netflix.
Bijna overal er naast gegrepen.
En iedereen denken dat ze eerste streamingdienst gingen zijn met best picture en dan gaat Apple er mee lopen 😂
 
Ik zou in bijna elke categorie een andere winnaar gekozen hebben. CODA was een aangename film maar toch écht niet de beste film uit die hoop.

The Mitchells vs The Machines is bestolen bij beste animatie! En hemeltje Will Smith, beschamend voorval met Chris Rock. Triestige kerel.
 
Ik heb hier AppleTV+ nog staan dankzij mijn LG aankoop, superveel content hebben ze niet, dus zelden gebruikt. Toch eens een poging wagen om naar Coda te kijken (en Pachinko)
 
Over de Oscars zelf:
Ik vind CODA dan weer wel een mooie winnaar, maar Kodi Smith-McPhee mocht toch bijrol winnen. k had sowieso liever Power of the Dog zien winnen, maar CODA was toch ook wel heel goed. Voor beste nummer had Encanto wel iets mogen binnenhalen, maar beste muziek gaat weer naar een Villeneuve-film. Die maakt toch formidabel gebruik van de score, hè. Magistraal. En het ligt misschien aan mij, maar ik snap West Side Story niet. Ik vond dat vreselijk van in het begin, en dat is niet gebeterd.
 
Ik heb hier AppleTV+ nog staan dankzij mijn LG aankoop, superveel content hebben ze niet, dus zelden gebruikt. Toch eens een poging wagen om naar Coda te kijken (en Pachinko)

Wolfwalkers is ook de moeite. Prachtige animatiefilm met mooi verhaal
 
Soit dit topic gaat er al lang niet meer over, maar voor wie interesse heeft in de films: je kan eigenlijk al een hoop genomineerden via streaming platformen zien.

Being the Ricardos: Amazon Prime
CODA: Apple TV+
Don't Look Up: Netflix
Encanto: Disney +
The Eyes of Tammy Faye: Disney +
The Hand of God: Netflix
The Lost Daughter: Netflix
The Mitchells vs the Machines: Netflix
Nightmare Alley: Disney +
The Power of the Dog: Netflix
Raya and the Last Dragon: Disney +
Spencer: Amazon Prime
Summer of Soul: Disney +
Tick, Tick... Boom!: Netflix
The Tragedy of Macbeth: Apple TV+
West Side Story: Disney +

Te huur:
Dune
King Richard
Madres Paralelas
The Worst Person in the World

Zal er nog wel enkele vergeten zijn, zeker bij die wat al te huren zijn.
 
In de meantime, iemand nog meningen over de prijzen zelf ;) ? Wat is verdiend, wat niet,...
CODA niet gezien maar heb daar niet zo veel interesse in. Nuja, dat had ik vorig jaar ook niet bij The Father en dat bleek een meesterwerk te zijn, maar toch...

Tammy Faye ook niet gezien maar de poster zag er vreselijk uit en ik heb een hekel aan de trend van goed acteerwerk gelijk te stellen aan "fysieke transformatie". Of de Oscar voor Chastain verdiend is kan ik dus niet zeggen, wel dat ik haar een goede actrice vind en het haar gun.

Blij met alle awards voor Dune, ik vind ze allemaal verdiend. Regie had ik graag naar PTA zien gaan maar die kans was sowieso al klein en Jane Campion was mijn tweede keuze dus ik vind dat ook echt top. Eerst vond ik het raar dat Villeneuve niet genomineerd was voor deze film, maar ik denk dat die voor Part 2 misschien wel in the running gaat zijn.

Ik ben vooral blij dat Don't Look Up nergens mee is gaan lopen, ik vreesde echt voor een clean sweep.
 
In de meantime, iemand nog meningen over de prijzen zelf ;) ? Wat is verdiend, wat niet,...
Terechte opmerking, misschien moeten ze de Smith discussie even afsplitsen.
Ik heb in elk geval nog maar schaamtelijk weinig gezien van de genomineerden :headshake:.

CODA moet ik blijkbaar maar eens bekijken dan, al had/heb ik daar niet veel zin in.

Tammy Faye ook niet gezien maar de poster zag er vreselijk uit en ik heb een hekel aan de trend van goed acteerwerk gelijk te stellen aan "fysieke transformatie". Of de Oscar voor Chastain verdiend is kan ik dus niet zeggen, wel dat ik haar een goede actrice vind en het haar gun.
Dubbel second ... maar zal de film ook maar eens opzetten.
 
CODA is een fijne kleine film maar niet zo speciaal vond ik persoonlijk. De meest safe keuze uit alle genomineerden. Ik raad aan die te bekijken als je eens zin hebt in een ontspannende, niet te moeilijke film.

Het valt wel op dat zeker bij beste mannelijke acteur het vaak neerkomt op "wie doet het best deze bekende persoon na". Rami Malek als Freddie Mercury, Gary Oldman als Churchill, Eddy Redmayne als Stephen Hawking, Day-Lewis als Lincoln... En nu dus Will Smith, die blijkbaar nog steeds aan't method acten is. Bij de actrices is het wat minder maar je scoort toch ook makkelijker een nominatie ermee.

Ik heb te weinig films gezien om echte voorkeuren te hebben. Denzel Washington had voor mij beste acteur mogen krijgen ipv deze carrièreprijs voor Smith. Bij actrice had ik gekozen voor Olivia Coleman of Kirsten Stewart, die ik veruit het beste vond aan Spencer. Ik denk ook dat Villeneuve beste regisseur gaat krijgen voor Dune Part 2, tenzij er echte toppers bij komen die het volgens de Academy "meer verdienen". Dune heeft terecht beste cinematografie gewonnen maar ik zou niet ontevreden geweest zijn als The Tragedy of Macbeth die prijs gekregen had.
 
Best screenplay voor Belfast haha wat. Lauwe scheet van een film.

Bijna al de rest is ook verkeerd natuurlijk. Best actor en actress beiden voor films die nauwelijks bestaan is wel grappig.


Het enige lichtpuntje.

Coda is wel het kijken waard. Zeer Sundance, met alle verwachte beats op de plaats waar je ze verwacht, maar het is goed gedaan en een leuk onderwerp. Ik heb er van genoten.
Met beide akkoord: Licorice Pizza had van mij die original screenplay mogen nemen. En zoals @FlyingHorseman al aanhaalt leid de academie weer aan 'moh die mens heeft echt bestaan he'syndroom. Geef mij dan maar liever Cumberbatch. En dan hadde ze van mij Stewart de award mogen geven: ok Diana heeft ook echt bestaan maar ze speelde wel echt straf.
 
CODA is een fijne kleine film maar niet zo speciaal vond ik persoonlijk. De meest safe keuze uit alle genomineerden. Ik raad aan die te bekijken als je eens zin hebt in een ontspannende, niet te moeilijke film.

Het valt wel op dat zeker bij beste mannelijke acteur het vaak neerkomt op "wie doet het best deze bekende persoon na". Rami Malek als Freddie Mercury, Gary Oldman als Churchill, Eddy Redmayne als Stephen Hawking, Day-Lewis als Lincoln... En nu dus Will Smith, die blijkbaar nog steeds aan't method acten is. Bij de actrices is het wat minder maar je scoort toch ook makkelijker een nominatie ermee.

Ik heb te weinig films gezien om echte voorkeuren te hebben. Denzel Washington had voor mij beste acteur mogen krijgen ipv deze carrièreprijs voor Smith. Bij actrice had ik gekozen voor Olivia Coleman of Kirsten Stewart, die ik veruit het beste vond aan Spencer. Ik denk ook dat Villeneuve beste regisseur gaat krijgen voor Dune Part 2, tenzij er echte toppers bij komen die het volgens de Academy "meer verdienen". Dune heeft terecht beste cinematografie gewonnen maar ik zou niet ontevreden geweest zijn als The Tragedy of Macbeth die prijs gekregen had.

O, ja! Tragedy of MacBeth had daar inderdaad wel meer verdiend! Ben ook niet zo'n fan van die biopics, en zeker niet van die verheerlijkende over twijfelachtige figuren. Dus King Richard ga ik zeker weten onbekeken laten passeren. En CODA is misschien wel een beetje low hanging fruit met de dove cast, maar ik vond het toch een heel bijzondere inkijk geven in zo'n leven.
 
CODA is een fijne kleine film maar niet zo speciaal vond ik persoonlijk. De meest safe keuze uit alle genomineerden. Ik raad aan die te bekijken als je eens zin hebt in een ontspannende, niet te moeilijke film.

Het valt wel op dat zeker bij beste mannelijke acteur het vaak neerkomt op "wie doet het best deze bekende persoon na". Rami Malek als Freddie Mercury, Gary Oldman als Churchill, Eddy Redmayne als Stephen Hawking, Day-Lewis als Lincoln... En nu dus Will Smith, die blijkbaar nog steeds aan't method acten is. Bij de actrices is het wat minder maar je scoort toch ook makkelijker een nominatie ermee.

Bij beste film won de laatste tijd wel vaker een soort indiefilmpje (Spotlight, Moonlight, vandaag CODA) tov de grote topfavoriet die soms wat meer uitdagend is (The Revenant, La La Land, Roma, nu dus Power of the Dog). Green Book was meer een crowdpleaser die qua thema paste in de tijdsgeest.

Voor de Academy is belangrijk en dat zie je erg goed, nl. hoe een film van belang kan zijn voor maatschappelijk denken en maatschappelijk debat, meer dan hoe revolutionair een film is qua filmstijl enzovoort, en misschien ook wel qua script. De Academy is zich ook wel bewust dat een award een enorme boost kan zijn voor een kleinere film, want dat is zo. Zo is de "oscarbait" ontstaan, door films die ontgoochelen in de cinema en alsnog goed doen in de cinema's erna, maar daardoor zijn ook films die via de oscars hun weg vinden naar de cinema's er ook gekomen, en nu dus met streaming services, beperkte cinemarelease en dan op de streaming services).

Maar nog belangrijker is ook het stemsysteem. Soms is de minst controversiele film die wint, want niet iedereen kiest enkel zijn beste film, er wordt ook wel gerangschikt. Misschien dat Power of the Dog meer op 1 stond dan CODA, maar dat het te verdelend is en dus relatief vaak de laatste plaats aanvoerde, waardoor andere films hoger eindigen dan The Power of the Dog.
 
Bij beste film won de laatste tijd wel vaker een soort indiefilmpje (Spotlight, Moonlight, vandaag CODA) tov de grote topfavoriet die soms wat meer uitdagend is (The Revenant, La La Land, Roma, nu dus Power of the Dog). Green Book was meer een crowdpleaser die qua thema paste in de tijdsgeest.

Voor de Academy is belangrijk en dat zie je erg goed, nl. hoe een film van belang kan zijn voor maatschappelijk denken en maatschappelijk debat, meer dan hoe revolutionair een film is qua filmstijl enzovoort, en misschien ook wel qua script. De Academy is zich ook wel bewust dat een award een enorme boost kan zijn voor een kleinere film, want dat is zo. Zo is de "oscarbait" ontstaan, door films die ontgoochelen in de cinema en alsnog goed doen in de cinema's erna, maar daardoor zijn ook films die via de oscars hun weg vinden naar de cinema's er ook gekomen, en nu dus met streaming services, beperkte cinemarelease en dan op de streaming services).

Maar nog belangrijker is ook het stemsysteem. Soms is de minst controversiele film die wint, want niet iedereen kiest enkel zijn beste film, er wordt ook wel gerangschikt. Misschien dat Power of the Dog meer op 1 stond dan CODA, maar dat het te verdelend is en dus relatief vaak de laatste plaats aanvoerde, waardoor andere films hoger eindigen dan The Power of the Dog.
Klopt, het systeem van stemmen bij de Oscars is ook behoorlijk ingewikkeld. Iedereen die lid is van de Academy mag stemmen op alle categorieën, je moet niet eens alle films gezien hebben (de uitzondering is vreemd genoeg beste Internationale Film, waar dat wel moet). Vandaar dat lobbyen ook zo belangrijk is, alsook de prijsuitreikingen die aan de Oscars vooraf gaan omdat veel mensen zich daarop baseren bij het stemmen.

In die categorieën moeten de leden gewoon één film aanduiden, maar hier is Beste Film dan weer de uitzondering. Hier moeten de films gerangschikt worden. Het aantal eerste plaatsen wordt opgeteld, als een film 50% van alle eerste plaatsen heeft, wint die film. Als geen film 50% haalt, wordt de film met het laagste aantal eerste plaatsen geschrapt en worden die gegeven aan de film die op die lijstjes op de tweede plaats stond. Vervolgens wordt er weer geteld, als er nog steeds geen film 50% van de stemmen heeft, wordt de laagste weer geschrapt en de stemmen herverdeeld naar de film op de derde plaats enzovoort.

Daarom dat een weinig controversiële film als CODA dus kan winnen. The Power of The Dog bijvoorbeeld stond misschien op de meeste lijstjes op één, maar waarschijnlijk ook op een groot deel achteraan bij mensen die de film echt niet goed vonden. Terwijl CODA waarschijnlijk globaal gezien op het merendeel van de lijstjes telkens een derde plaats ofzo had en daardoor na alle tellingen en schrappingen telkens meer punten kreeg.
 
Toch wel teleurgesteld wakker geworden vanmorgen (en ik heb het niet over Smith's Bitch Slap)

Heb, mede dankzij de vele releases op de streaming diensten, een persoonlijk record aantal genomineerde films gezien (Belfast en West Side Story zijn de belangrijkste ontbrekenden)

CODA niet gezien (omdat hij me ook niet echt interesseert), maar lijkt me toch ook weer in het lijstje historische vergissingen te horen.
Had altijd naar The Power of the Dog moeten gaan

Ook totaal niet eens met de oscar voor Zimmer. Die lijkt altijd maar dezelfde score te maken, dan liever het vernieuwend geluid van Greenwood
Andere technische Oscars voor Dune lijken me wel terecht te zijn (behalve Cinematography dan misschien, al is dat eerder een artistieke award)

Verder grote fan van Chastain, maar haar Oscar kadert imo in een lange traditie van 'te late oscar voor verkeerde film': ze had hem altijd voor Zero Dark Thirty moeten krijgen en niet voor deze film

Verder erg jammer dat Licorice Pizza, mijn absolute nummer 1, met lege handen naar huis is gegaan :cry:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan