Academy Awards 2022

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat een film als CODA wint, en dat dan een film als La Famille Bèlier eigenlijk bijna door de volledige filmwereld indertijd genegeerd bent. Het uitsluiten van anderstalige films is belachelijk aan het worden, en het is niet dat er zoveel gesproken zal zijn in La Famille Bèlier. Ik heb ooit Plemya gezien (ook een film over een dove school denk ik), er wordt amper een woord in gezegd.

Tweede iets dat ik me realiseerde. Ik denk dat The Power of the Dog genomineerd was voor origineel scenario. The Power of the Dog wint dat dus ook niet. CODA is een aangepast scenario. Belfast wint die categorie. Als CODA bvb. niet bestond, dan denk ik dat Belfast met de meest bekende award gaan lopen was.

EDIT: Neen, Power of the Dog toch aangepast scenario. Ze geven geen podium vrij, maar ik denk dat die drie 1,2 en 3 zouden geweest zijn, maar wie zilver en wie brons spreek ik me niet over uit.
 
Ik denk dat de hoofdzaak is dat we de Oscars vooral niet te serieus moeten nemen. Die hebben altijd toch vooral gediend om Hollywood zelf te vieren en ze hebben daar altijd oogkleppen op gehad voor films die buiten hun systeem gemaakt worden, op wat uitzonderingen na.

Als je de genomineerden voor Beste Film door de jaren heen bekijkt, zie je goed dat de grote studio’s zeker het laatste decennium veel minder interesse hebben in prestigefilms met een relatief groot budget. Het probleem is dat de Academy toch vooral in eigen vijver blijft vissen en daar worden gewoon niet meer altijd de betere artistieke films gemaakt.
 
Juist CODA gezien en i liked. Ik moet toegeven dat ik nog maar zelden films zie maar deze deed het heel goed. Of hij beste film verdient.. geen idee, ik betwijfel dat, maar desalnietemin enorm van genoten.
 
Terug
Bovenaan