rubenvb
Well-known member
Beste BGers,
we zijn elektriciteit aan het leggen in mijn nieuwbouw en ik vroeg me af wat ik best voorzie voor de toekomstige laadpunten voor de wagen(s).
We zitten vast aan een 3x230V aansluiting (geen 400V in de straat).
Ik vraag me nu af wat voor kabel ik best trek van de kast naar buiten naar de autostaanplaatsen.
In principe gaan er 2 auto's staan + evt bezoekers.
In eerste instantie gaat het enkel dienen voor een Hyundai Tucson PHEV (kan 50km elektrisch rijden, en hier gaan we uitvoerig gebruik van maken).
Specifieke details over de specificaties zijn ook zeer moeilijk te vinden en alle keuzehelpers lijsten enkel de vol-elektrische op
Ik vind wat tegenstrijdige dingen, waaronder dat een 3-fasig oplaadpunt ook altijd op 2 fasen kan worden aangesloten (en het dus meer future-proof is om ineens de 3-fase versie te kopen, ook al sluit ik het monofasig aan).
Wat ook vaak terugkomt is dat die verdomde 3x230V een Belgische anomalie is en er niets op voorzien wordt en dus de 3-fase oplaadpunten daar helemaal niet op werken en enkel monofasig erop kan aangesloten worden.
Ik vind bijvoorbeeld dit monofasig aansluitpunt op 32A: https://www.bol.com/be/nl/p/wallbox...h=k-0Xs6klxLUTsajguDJO3g.2_17.25.ProductImage
en de 3-fasige versie:
Die zijn nagenoeg gelijk in prijs dus als de 3-fasige variant ook werkt op monofase of toch de 3x230V lijkt me dat wel de toekomstbestendige optie.
Als ik dan kijk naar de aangeraden kabeldiktes vind ik eigenlijk ook allerlei getallen van gewoon 1,5 tot zelfs 6 mm².
De afstand tussen elektriciteitskast en oplaadpunt zal iets van een kleine 20 meter bedragen.
Ik heb aan mijn elektricien gevraagd om een toekomstbestendige dikke kabel te nemen maar ik vrees dat die mens niet heel ver in de toekomst kan kijken en daarom vraag ik het hier toch eens. Het realistische en pessimistische scenario is dat er nooit 400V gaat komen, en we dus vastzitten aan die 3x230V valse 3-fase.
we zijn elektriciteit aan het leggen in mijn nieuwbouw en ik vroeg me af wat ik best voorzie voor de toekomstige laadpunten voor de wagen(s).
We zitten vast aan een 3x230V aansluiting (geen 400V in de straat).
Ik vraag me nu af wat voor kabel ik best trek van de kast naar buiten naar de autostaanplaatsen.
In principe gaan er 2 auto's staan + evt bezoekers.
In eerste instantie gaat het enkel dienen voor een Hyundai Tucson PHEV (kan 50km elektrisch rijden, en hier gaan we uitvoerig gebruik van maken).
Specifieke details over de specificaties zijn ook zeer moeilijk te vinden en alle keuzehelpers lijsten enkel de vol-elektrische op
Ik vind wat tegenstrijdige dingen, waaronder dat een 3-fasig oplaadpunt ook altijd op 2 fasen kan worden aangesloten (en het dus meer future-proof is om ineens de 3-fase versie te kopen, ook al sluit ik het monofasig aan).
Wat ook vaak terugkomt is dat die verdomde 3x230V een Belgische anomalie is en er niets op voorzien wordt en dus de 3-fase oplaadpunten daar helemaal niet op werken en enkel monofasig erop kan aangesloten worden.
Ik vind bijvoorbeeld dit monofasig aansluitpunt op 32A: https://www.bol.com/be/nl/p/wallbox...h=k-0Xs6klxLUTsajguDJO3g.2_17.25.ProductImage
en de 3-fasige versie:
WALLBOX OPLAADSTATION | 32A | 3 FASE | TYPE 2 MENNEKES | bol
WALLBOX OPLAADSTATION | 32A | 3 FASE | TYPE 2 MENNEKES. Dit prachtige laadstation is uitermate geschikt om thuis of op uw werk te plaatsen waarmee u...
www.bol.com
Als ik dan kijk naar de aangeraden kabeldiktes vind ik eigenlijk ook allerlei getallen van gewoon 1,5 tot zelfs 6 mm².
De afstand tussen elektriciteitskast en oplaadpunt zal iets van een kleine 20 meter bedragen.
Ik heb aan mijn elektricien gevraagd om een toekomstbestendige dikke kabel te nemen maar ik vrees dat die mens niet heel ver in de toekomst kan kijken en daarom vraag ik het hier toch eens. Het realistische en pessimistische scenario is dat er nooit 400V gaat komen, en we dus vastzitten aan die 3x230V valse 3-fase.