Aansluiting en oplaadpunt voor thuisladen bij 3x230V

rubenvb

Well-known member
Beste BGers,

we zijn elektriciteit aan het leggen in mijn nieuwbouw en ik vroeg me af wat ik best voorzie voor de toekomstige laadpunten voor de wagen(s).
We zitten vast aan een 3x230V aansluiting (geen 400V in de straat).

Ik vraag me nu af wat voor kabel ik best trek van de kast naar buiten naar de autostaanplaatsen.
In principe gaan er 2 auto's staan + evt bezoekers.
In eerste instantie gaat het enkel dienen voor een Hyundai Tucson PHEV (kan 50km elektrisch rijden, en hier gaan we uitvoerig gebruik van maken).
Specifieke details over de specificaties zijn ook zeer moeilijk te vinden en alle keuzehelpers lijsten enkel de vol-elektrische op

Ik vind wat tegenstrijdige dingen, waaronder dat een 3-fasig oplaadpunt ook altijd op 2 fasen kan worden aangesloten (en het dus meer future-proof is om ineens de 3-fase versie te kopen, ook al sluit ik het monofasig aan).
Wat ook vaak terugkomt is dat die verdomde 3x230V een Belgische anomalie is en er niets op voorzien wordt en dus de 3-fase oplaadpunten daar helemaal niet op werken en enkel monofasig erop kan aangesloten worden.
Ik vind bijvoorbeeld dit monofasig aansluitpunt op 32A: https://www.bol.com/be/nl/p/wallbox...h=k-0Xs6klxLUTsajguDJO3g.2_17.25.ProductImage
en de 3-fasige versie:
Die zijn nagenoeg gelijk in prijs dus als de 3-fasige variant ook werkt op monofase of toch de 3x230V lijkt me dat wel de toekomstbestendige optie.

Als ik dan kijk naar de aangeraden kabeldiktes vind ik eigenlijk ook allerlei getallen van gewoon 1,5 tot zelfs 6 mm².
De afstand tussen elektriciteitskast en oplaadpunt zal iets van een kleine 20 meter bedragen.

Ik heb aan mijn elektricien gevraagd om een toekomstbestendige dikke kabel te nemen maar ik vrees dat die mens niet heel ver in de toekomst kan kijken en daarom vraag ik het hier toch eens. Het realistische en pessimistische scenario is dat er nooit 400V gaat komen, en we dus vastzitten aan die 3x230V valse 3-fase.
 
De prijs tussen een 5g6 en een 4g6 is zodanig klein dat je beter gewoon de 5g6 trekt. Dan ben je direct klaar als er ooit 400v komt in je straat.

Doorsnede in mm²
Nominale stroom automaat (A)
Nominale stroom smeltveiligheid (A)
1,51610
2,52016
42520
63225
 
Laatst bewerkt:
Hangt ook af of u auto aan 32A kan laden. Zie brochure Fluvius.
Dit staat er in:
- Plugin hybride voertuigen kunnen zelden of nooit 3-fasig laden. Een monofasig stopcontact of monofasige stekker volstaan.
- 3-fasig laden op 230V is niet mogelijk.  Als je niet veel kilometers rijdt, heb je geen 3-fasige aansluiting nodig voor je FULL EV (50 tot 100 km per dag).
- Een aansluiting > 25kVA wordt niet beschouwd als residentieel of een oplossing voor thuisladen.
- 11 kW laden voor een FULL EV is het maximum voor thuisladen.
- Vraag niet onmiddellijk een verzwaring van je installatie aan als je een PHEV of FULL EV aankoopt. Check eerst de mogelijkheden van je bestaande installatie

Je kunt mss ook kijken naar een Transfo.
 
De prijs tussen een 5g6 en een 4g6 is zodanig klein dat je beter gewoon de 5g6 trekt. Dan ben je direct klaar als er ooit 400v komt in je straat.

Doorsnede in mm²
Nominale stroom automaat (A)
Nominale stroom smeltveiligheid (A)
1,51610
2,52016
42520
63225
https://gigatek.be/nl/kabel-energiekabel-exvb-eca-5g6-mm-b500--kobexvb5g6
CTMB kabel is verboden in vaste installatie, is kabel met soepele aders.
 
En je moet ook weten EXVB mag in huis niet tegen andere kabels liggen dus kun je beter gewoon XVB nemen en buiten in de grond in een buis leggen.

Tip: leg er ook een utp naar toe.
 
Nexxtender home kan ook op 3x230v worden aangesloten, maar niet elke auto kan hiermee overweg. De mijne is ook mono aangesloten, anders laadt mijn 330e niet
 
Dat is 3x230v zonder neuter?

Vgls mij heb je vaak neuter nodig om 3f te laden; dan dien je scheidingstransfo te plaatsen en zelf neuter maken.
 
Hangt ook af of u auto aan 32A kan laden. Zie brochure Fluvius.
Dit staat er in:
- Plugin hybride voertuigen kunnen zelden of nooit 3-fasig laden. Een monofasig stopcontact of monofasige stekker volstaan.
- 3-fasig laden op 230V is niet mogelijk.  Als je niet veel kilometers rijdt, heb je geen 3-fasige aansluiting nodig voor je FULL EV (50 tot 100 km per dag).
- Een aansluiting > 25kVA wordt niet beschouwd als residentieel of een oplossing voor thuisladen.
- 11 kW laden voor een FULL EV is het maximum voor thuisladen.
- Vraag niet onmiddellijk een verzwaring van je installatie aan als je een PHEV of FULL EV aankoopt. Check eerst de mogelijkheden van je bestaande installatie

Je kunt mss ook kijken naar een Transfo.
Dat klopt toch gewoon niet? Je kan bepaalde auto's ook gewoon op 22kW laden?
 
Dat klopt toch gewoon niet? Je kan bepaalde auto's ook gewoon op 22kW laden?
Bepaalde auto's wel ja, maar bv. alle (nieuwe) Tesla zijn max 11,5kW, ik heb thuis een 2F 32A lader op 2x230V net. En kan dus max laden aan 7,7kW.

Op laders van bv. merk Tesla, of Wallbox met hun Copper SB of Pulsar, kan kan je L1 en L2 aansluiten op L1 en L2, en L3 op N i.p.v. op L3.

 
Inderdaad, elektricien een XVB 5G6 laten trekken. Vanaf buiten wel in een rode flex of buis, maar flex werkt gemakkelijker.
 
Terug
Bovenaan