Aanpak van de gas- en energiecrisis

Qua isolatie; we hebben geen grondstoffen, we hebben niet genoeg/geen fabrieken en we hebben geen arbeiders (genoeg) om in die fabrieken te laten werken. Stel nu in een extreem hypothetisch geval dat we de putten van Beringen en Zolder terug zouden moeten openen gaan we letterlijk niemand vinden die daar nog in zou willen werken.

Al eens uitgerekend wat het verschil is in verbruik tussen de energiescores van een wasmachine? Kans is groot dat die dame een slimmere aankoop heeft gedaan.
Net wat mijn punt is, de "slimmere" aankoop bekijk je (net zoals vele) puur financieel. Naast het financiële proberen wij (voor zover dat zelf kan) ook rekening te houden met de duurzaamheid, ecologische, garantie, service, herkomst, ...

Maar uitgerekend, nee recent niet, maar toen was het verschil een kleine 25 eur/jaar of goed 8 jaar. En los van het feit dat haar energieverbruik nu hoger zal zijn betwijfel ik of haar merk deze 8jaar haalt. Wij hebben uiteraard ook geen garantie en ik heb haar nooit meer gezien dus kan niet vergelijken wie de beste keuze heeft gemaakt... Maar wij zijn tot op heden blij met onze keuze.

Die prijzen zijn ook enorm gestegen. In april 2021 had ik nog 1 pak Rockwool gekocht. Gisteren gekeken wat die nu kost. Bijna het dubbel. Dat was even verschieten wat dat nu kost.
Komt blijkbaar door de hoge energiekosten die de productie van rotswol met zich mee brengt.

Dat is wat ze noemen basis wiskunde.
Iemand die 2x meer verbruikt (in realiteit spreken we over gasverbruiken van een drie of viervoud in sommige gevallen) dan iemand anders omdat zijn huis minder energie-efficiënt is zal bij een prijsverdubbeling veel harder getroffen worden.

100€ verdubbelen wordt 200€, bij 200€ is dat al 400€.
Jij claimt dat de mensen die nu klagen/het moeilijk hebben de mensen zijn die hebben verbouwd maar niet genoeg aandacht hebben besteed aan o.a. isolatie.
Je argument is dat y=2x omhoog gaat.

Als je denkt dat je een complex probleem "beschrijft" met wiskunde uit het eerste middelbaar, gaan er dan geen alarmbellen af ofzo? Dus iedereen verdient hetzelfde in deze communistische staat, heeft dezelfde gezinssamenstelling en dus flexibiliteit, en iedereen is eigenaar?

Denk dat er in 2017 vooral grondstoffentekort was. Op zich is het 'maken' van PUR een relatief eenvoudig proces; je voegt twee chemische componenten, een polyol en een isocyanaat samen en voila. Maar blijkbaar was er door omstandigheden dus aan die laatste een ferm tekort. Waarschijnlijk heb je het dus over het feit dat die isocyanaten door slechts een klein aantal bedrijven gemaakt wordt (Covestro & Huntsman). Iets wat ook wel weer de slechte robuustheid van onze aanvoerketens illustreert.
Het zijn diisocyanaten, anders krijg je geen netwerk. De meest gebruikte zijn MDI en TDI, en zoals alle diisocyanaten zijn dat gewoon geen erg aangename stoffen om mee te werken (Bhopal-ramp werd veroorzaakt door een isocyanaat ook dacht ik). Het is een beetje de normale gang van zaken dat je dan met maar enkele producenten overblijft, die ervaring en infrastructuur hebben, en die dan de producenten van het PU zelf bevoorraden. Ik vermoed (maar weet niet) dat de productie van die diisocyanaten ook niet echt in West-Europese landen zal plaatsvinden.

Als je ziet wat een onwaarschijnlijke prutsers er denken dat ze goed bezig zijn qua zelfbouwers, snap ik het wel ja...
Ik denk dat we allemaal direct wel enkele van die types voor ogen kunnen halen.
Ik heb persoonlijk al meer prutswerk van "vakmannen" gezien dan van zelfbouwers. Ik zou ik al lang buiten gegooid zijn op m'n werk als ik zo'n werk aflever dat een hoop "vakmannen" doen, terwijl ze wel de hoofdprijs vragen. En daar lijkt helemaal geen controle op te zijn. Door al dat gepruts dat ik al gezien heb, doe ik nu gewoon alles zelf als het kan. Ook al kruipt er ontzettend veel tijd in.

Als je iets doet in een huis waar je zelf nog wel een tijdje zal wonen, probeer je het meestal wel goed te doen. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen waarbij zelfbouwers gewoon geen research doen voor ze aan iets beginnen of gewoon 2 linkerhanden hebben.

Voor ik hier ben beginnen isoleren, heb ik eerst enkele maanden opzoekwerk gedaan over hoe ik dit het best zou aanpakken (welk materiaal, hoe dik isoleren, hoe monteren, ...). En dat doe ik bij alles zo. Maar daar word je dus wel voor afgestraft in dit land.

Jij claimt dat de mensen die nu klagen/het moeilijk hebben de mensen zijn die hebben verbouwd maar niet genoeg aandacht hebben besteed aan o.a. isolatie.
Je argument is dat y=2x omhoog gaat.

Als je denkt dat je een complex probleem "beschrijft" met wiskunde uit het eerste middelbaar, gaan er dan geen alarmbellen af ofzo? Dus iedereen verdient hetzelfde in deze communistische staat, heeft dezelfde gezinssamenstelling en dus flexibiliteit, en iedereen is eigenaar?

Het zijn diisocyanaten, anders krijg je geen netwerk. De meest gebruikte zijn MDI en TDI, en zoals alle diisocyanaten zijn dat gewoon geen erg aangename stoffen om mee te werken (Bhopal-ramp werd veroorzaakt door een isocyanaat ook dacht ik). Het is een beetje de normale gang van zaken dat je dan met maar enkele producenten overblijft, die ervaring en infrastructuur hebben, en die dan de producenten van het PU zelf bevoorraden. Ik vermoed (maar weet niet) dat de productie van die diisocyanaten ook niet echt in West-Europese landen zal plaatsvinden.
Ok, DIisocyanaten dan. Wij spraken op ons werk gewoon over de 'poly' en de 'iso'. :p (was in de context van het PUR-lijmen van sandwichpanelen)

Zijsprong, maar BASF maakt 650 000 metrische ton MDI in de Antwerpse haven per jaar. Covestro maakt er aniline. (grondstof voor MDI)
En de 'A' in BASF staat natuurlijk ook voor Aniline.

Laatst bewerkt:
Ik heb persoonlijk al meer prutswerk van "vakmannen" gezien dan van zelfbouwers. Ik zou ik al lang buiten gegooid zijn op m'n werk als ik zo'n werk aflever dat een hoop "vakmannen" doen, terwijl ze wel de hoofdprijs vragen. En daar lijkt helemaal geen controle op te zijn. Door al dat gepruts dat ik al gezien heb, doe ik nu gewoon alles zelf als het kan. Ook al kruipt er ontzettend veel tijd in.

Als je iets doet in een huis waar je zelf nog wel een tijdje zal wonen, probeer je het meestal wel goed te doen. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen waarbij zelfbouwers gewoon geen research doen voor ze aan iets beginnen of gewoon 2 linkerhanden hebben.

Voor ik hier ben beginnen isoleren, heb ik eerst enkele maanden opzoekwerk gedaan over hoe ik dit het best zou aanpakken (welk materiaal, hoe dik isoleren, hoe monteren, ...). En dat doe ik bij alles zo. Maar daar word je dus wel voor afgestraft in dit land.
Idem, mijn collega's verklaren mij gek dat ik al 3 jaar alles zelf aan het doen ben, maar komen dan wel klagen dat na 5 jaar hun dak nog altijd lekt bij regen. En de vakmannen hebben het al 7 keer opgelost ondertussen.
Spijtig dat er inderdaad weinig subsidies te rapen vallen voor de zelf-klusser, maar ik heb mijn dak wel potdicht gesmeten met isolatie zodat het er nu nog altijd koel aanvoelt op hete zomerdagen, dus ik denk dat ik komende winter wel goed zal zitten. Als ik alles bij elkaar optel wat ik heb uitgespaard aan vakmensen kan ik mij denk ik al een dure winter of 10 veroorloven.

Denk dat er in 2017 vooral grondstoffentekort was. Op zich is het 'maken' van PUR een relatief eenvoudig proces; je voegt twee chemische componenten, een polyol en een isocyanaat samen en voila. Maar blijkbaar was er door omstandigheden dus aan die laatste een ferm tekort. Waarschijnlijk heb je het dus over het feit dat die isocyanaten door slechts een klein aantal bedrijven gemaakt wordt (Covestro & Huntsman). Iets wat ook wel weer de slechte robuustheid van onze aanvoerketens illustreert.
2017 inderdaad

Sinds eind maart al zijn er productieproblemen. MDI, het basisproduct, wordt maar in een handvol fabrieken gemaakt en die zijn getroffen door technische problemen en een brand. Zo is schaarste ontstaan."

De Wereldspelers in de productie van MDI zijn:​

• COVESTRO (Bayer) (Duitsland)
  • WANHAU CHEMICAL GROUP (China)
  • BASF (Duitsland)
  • DOW CHEMICAL
  • HUNTSMAN
  1. Een reeks incidenten eind 2016 met een significante reductie van de productie-capaciteit van MDI tot gevolg:
    • Explosie en brand site Ludwigshafen (BASF) (3 doden, 30 gewonden)
    • Chemisch incident bij Wanhau (4 doden, 4 gewonden)
  2. Tijdelijke shutdown bij Huntsman (reden: onbekend)
  3. Toenemende vraag naar grondstoffen wereldwijd overstijgt het aanbod (vooral Azië)
  4. Bouw 2 grote bijkomende MDI-fabrieken (BASF en DOW) hebben zeer grote vertragingen opgelopen

Ons vast contract loopt in september af.

Na de voorbije maanden overal doemberichten te lezen heb ik eigenlijk geen flauw idee hoeveel verwarmen ons deze winter nu eigenlijk zal kosten. De berichtgeving alleen al bezorgt me stress.

Na de voorbije maanden overal doemberichten te lezen heb ik eigenlijk geen flauw idee hoeveel verwarmen ons deze winter nu eigenlijk zal kosten. De berichtgeving alleen al bezorgt me stress.
Dat zal er vanaf hangen hoe streng de winter is en hoe hard jullie stoken..

Wil je een idee qua bedrag, doe die V-test van de Vreg en schakel over, dan heb je een idee qua prijs en hangt de rest van jezelf af

Mijn vast contract bij Mega is in juli afgelopen. Op de (electriciteit) afrekening van Mega staat een totaal verbruik van 6525 kWh met 422 dagen tussen beide geregistreerde meterstanden. Ik heb er geen enkel idee van of dat veel of weinig is. Totale kostprijs voor die periode was 1600 en een beetje. Heb die V-test gedaan en voor het goedkoopste contract met vast tarief zou ik nu 2x (en een beetje) zoveel uitgeven. Dus dat zegt het zo'n beetje.

Ik heb gelukkig geen gas nodig.

Totale kosten voor komend jaar voor licht en warmte:

- +/- Electriciteit (als ik voor vast tarief ga): 3600 euro
- +/- Stookolie: 2200 euro
- +/- Hout: 700 euro

Dat maakt 541 euro per maand. Da's dik het dubbele als afgelopen jaar. En daarmee ben ik nog goed af... Voor velen zal het nog zwaarder doorwegen.

Ik heb zonnepanelen altijd uitgesteld, voornamelijk vanwege esthetische redenen, maar ga dat nu toch 's bekijken.

Laatst bewerkt:
De volledige zwarte zijn niet lelijk.
Daarbij voor het zicht van "een ander" trek ik mij geen bal van aan.

Net zoals voor een ander geen bmw of audi op mijn oprit moet hebben

De volledige zwarte zijn niet lelijk.
Daarbij voor het zicht van "een ander" trek ik mij geen bal van aan.

Net zoals voor een ander geen bmw of audi op mijn oprit moet hebben
Stoort me ook niet om op iemand anders zijn zonnepanelen te zien... Bij mij zouden ze echter enkel zichtbaar zijn voor wie zich in onze tuin bevindt... Dus kijk er voornamelijk zelf op :)

Mijn dakpannen zijn bourgondische tegelpannen en dat matcht visueel niet met zonnepanelen... Zo volledig zwart is idd nog ca va mits je een strak zwart dak hebt.

Soit, het gaat niet om de esthetiek maar om het rendement.

Qua isolatie; we hebben geen grondstoffen, we hebben niet genoeg/geen fabrieken en we hebben geen arbeiders (genoeg) om in die fabrieken te laten werken. Stel nu in een extreem hypothetisch geval dat we de putten van Beringen en Zolder terug zouden moeten openen gaan we letterlijk niemand vinden die daar nog in zou willen werken.

De reden waarom de steenkoolmijnen werden gesloten was omdat ze in Colombia en Zuid-Afrika de kolen zo aan de oppervlakte konden ontginnen. Daar kon men niet tegen concurreren.

Volgens het rapport van Tyl Geyselinck (ex ceo Shell) die men had ingehuurd was steenkool ook te duur ten opzichte van aardolie. Olie zou volgens hem nooit duurder dan 30 dollar worden. Pas wanneer die boven de 30 dollar was kon men winst maken met kolen. Paar jaar na de sluiting stond de olie boven de 100 dollar wegens de Golfoorlog.

De schachten waren ook ondertussen veel te ver van de kolenaders. Men was al minstens een uur onderweg met een treintje eer men pas op de werkplaats was. Er moesten eigenlijk nieuwe schachten worden geboord maar de gemeenten waar dat moest gebeuren weigerden dat wegens de onvermijdbare schade door grondverzakkingen. Nu wordt er in de mijnstreek nog altijd permanent gepompt om te voorkomen dat gebieden onder water lopen. Dat is ook zo in Wallonië. In Seraing is de grond 6 meter gezakt door grondverzakking. De Maas is daar hoger dan de huizen.

In Eisden is dat ook

Van je vorige posts gingen al m'n haren op m'n lijf rechtstaan (Was in de trant van: "Iedereen moet alle nodige investeringen maar aankunnen"), maar deze keer ben ik het volledig met je eens.
Aja, hier wou ik ook nog eventjes op reageren: Ik ben zeer hard voorstander van het idee dat de rijkeren in onze samenleving de last van de armeren mogen dragen. Ik denk dat er in deze discussie toch wel een verkeerd beeld is ontstaan over wat mijn standpunt daarin is. Ik ben zelfs nog redelijk hard tegen Mac-bc ingegaan met dat specifieke argument.

De reden waarom de steenkoolmijnen werden gesloten was omdat ze in Colombia en Zuid-Afrika de kolen zo aan de oppervlakte konden ontginnen. Daar kon men niet tegen concurreren.

Volgens het rapport van Tyl Geyselinck (ex ceo Shell) die men had ingehuurd was steenkool ook te duur ten opzichte van aardolie. Olie zou volgens hem nooit duurder dan 30 dollar worden. Pas wanneer die boven de 30 dollar was kon men winst maken met kolen. Paar jaar na de sluiting stond de olie boven de 100 dollar wegens de Golfoorlog.

De schachten waren ook ondertussen veel te ver van de kolenaders. Men was al minstens een uur onderweg met een treintje eer men pas op de werkplaats was. Er moesten eigenlijk nieuwe schachten worden geboord maar de gemeenten waar dat moest gebeuren weigerden dat wegens de onvermijdbare schade door grondverzakkingen. Nu wordt er in de mijnstreek nog altijd permanent gepompt om te voorkomen dat gebieden onder water lopen. Dat is ook zo in Wallonië. In Seraing is de grond 6 meter gezakt door grondverzakking. De Maas is daar hoger dan de huizen.

In Eisden is dat ook

Ben jij een ex-mijnwerker? Ik moet toegeven dat ik dat enorm fascinerend vind die hele techniek waarmee ze die pijlers leeghaalden.

Terug
Bovenaan