Aanpak van de gas- en energiecrisis

Lakigigar

Well-known member


Ik zie overal dit soort berichten terugkomen, en itt andere wintervoorspellingen zijn deze veel meer gefundeerd. Het is niet dat het absoluut 100%
zeker is dat het zo zal zijn, maar de kans lijkt me veel groter dan andere jaren, en de waarschuwingssignalen zijn er duidelijk. "Strenge winter" vind ik wat overdreven, omdat daarvoor het toch gedurende langere tijd moet vriezen, maar het zijn vooral de signalen op een heel erg vroege start die me zorgen baren.
 
Met die grote voorspellingen over zomers en winters let ik toch wel op. Deze zomer zou ook gortdroog en warm worden, maar het is kletsnat geworden. Indien het wél een koude winter zou worden heb ik alvast de juiste beslissing gemaakt om een tijdje geleden mijn kelder te isoleren zodat mijn stookkosten dalen.
 
Met die grote voorspellingen over zomers en winters let ik toch wel op. Deze zomer zou ook gortdroog en warm worden, maar het is kletsnat geworden. Indien het wél een koude winter zou worden heb ik alvast de juiste beslissing gemaakt om een tijdje geleden mijn kelder te isoleren zodat mijn stookkosten dalen.
Ze voorspellen elk jaar een strenge winter, probleem is alleen als je elk jaar hetzelfde voorstelt dat het wel een keer juist zal zijn, maar ik begrijp wat dat je bedoelt. Zeer hete zomers voorspellen is makkelijker, want ze komen vaker voor dan vroeger. En strenge winters minder door klimaatverandering.

Bovendien is de voorspelling geen strenge winter hier, de voorspelling is een vroege start.
 
Twordt tijd dat Tinne & De Croo een Thalys boeken naar Parijs en gaan praten met Engie om toch nog Doel 4 & Tihange 3 open te houden...
 
No way dat die in juni dit jaar nog niet zagen aankomen wat er ging gebeuren.

Vergelijk het met de aandelenbeurs. Er zijn altijd analisten die het naar boven of naar beneden zien gaan.
Wat je nu ziet op de energiemarkten is echter het equivalent van een beurscrash waar de BEL20 met 70% gedaald is op een paar maand.
Letterlijk niemand in de hele sector zou hier in juni geld op hebben durven inzetten.
 
Vergelijk het met de aandelenbeurs. Er zijn altijd analisten die het naar boven of naar beneden zien gaan.
Wat je nu ziet op de energiemarkten is echter het equivalent van een beurscrash waar de BEL20 met 70% gedaald is op een paar maand.
Letterlijk niemand in de hele sector zou hier in juni geld op hebben durven inzetten.
nah dat geloof ik niet. De trend was ingezet van de stijgende prijzen. Met het aanzwengelen van de economie ziet het er naar uit dat die prijzen nog niet direct gaan zakken. Mensen pushen naar variabele tarieven is een manier om die energieleveranciers economisch niet kapot te maken.
In Engeland zijn ondertussen al een paar leveranciers failliet gegaan.
https://www.independent.co.uk/news/business/energy-companies-uk-bust-latest-b1925373.html
 
Wetende dat een land gans zijn nucleaire energieproductie schikt af te bouwen en volledig afhankelijk zal worden van import of nieuw te bouwen gascentrales om in de winter niet in het donker te zitten, zou ik ook mijn prijzen verdubbelen.
 
nah dat geloof ik niet. De trend was ingezet van de stijgende prijzen. Met het aanzwengelen van de economie ziet het er naar uit dat die prijzen nog niet direct gaan zakken. Mensen pushen naar variabele tarieven is een manier om die energieleveranciers economisch niet kapot te maken.
In Engeland zijn ondertussen al een paar leveranciers failliet gegaan.
https://www.independent.co.uk/news/business/energy-companies-uk-bust-latest-b1925373.html

Ik geef je gelijk dat het niet de taak van de VREG is/zou mogen zijn om mensen naar een vast dan wel variabel tarief te duwen.

Maar nogmaals, er zijn altijd mensen en instanties die een stijging en een daling voorspellen. Werkelijk niemand heeft dit voorspeld. En ik heb door m’n functie (niet bij een leverancier, dus maakt mij niet uit of je bij deze of gene leverancier zit en vast of variabel hebt genomen) toch een serieuze vinger aan de pols.

De kernuitstap heeft hier trouwens niets mee te maken. De stijging van de prijzen is ook voornamelijk een fenomeen voor de aankomende winter (hoewel de prijzen voor zomer ‘22 en winter ‘22 nu uiteindelijk toch deels de hausse zijn gaan volgen) omdat je dan met een soort ‘perfect storm’ van negatieve elementen zit.
Koop je nu gas voor 2025, wanneer je geen kerncentrales meer hebben, is dit een pak goedkoper dan gas kopen voor morgen, wanneer alle reactoren draaien.
Ik denk trouwens dat je een verkeerd beeld hebt van de grootte van de gasmarkt als je denkt dat een paar gascentrales de prijs zouden beïnvloeden.
De perfect storm voor de elektriciteitsmarkt in Europa zit er in ‘27/‘28 aan te komen, tegen dan zal een kritische hoeveelheid regelbare productie uit dienst zijn genomen.

De situatie in de UK kan je trouwens niet vergelijken met de Belgische situatie, ik heb dat vorige week eens uitgelegd in een ander topic.
 
Overheid verrijkt zich ook met die stijgende prijs, want ze krijgen meer inkomsten door de BTW die ook stijgt. Het percentage BTW blijft hetzelfde, maar hoeveel je uit dat percentage kan innen, stijgt natuurlijk.

FYI... links zou beter van zaken als gas- en energie een basisrecht maken. Een mensenrecht dat mensen daar toegang tot hebben, en nu komt het over als iets dat binnenkort enkel voor de elite is. En dan vragen ze zich nog af... waarom iedereen wegloopt van hun.
 
Hoe zit dat eigenli
Overheid verrijkt zich ook met die stijgende prijs, want ze krijgen meer inkomsten door de BTW die ook stijgt. Het percentage BTW blijft hetzelfde, maar hoeveel je uit dat percentage kan innen, stijgt natuurlijk.
In België verkopen ze dat niet als een voordeel? Dat is het argument hier, "ja ok de prijzen zijn x10 gegaan maar een groot deel van de winst gaat naar de (lokale) overheid dus uiteindelijk vloeit het toch terug naar de consument"

Tuurlijk.. :rolleyes: Ik vermoed dat de politicus die daar mee afkomt in belgie kan gaan lopen :p
 
Overheid verrijkt zich ook met die stijgende prijs, want ze krijgen meer inkomsten door de BTW die ook stijgt. Het percentage BTW blijft hetzelfde, maar hoeveel je uit dat percentage kan innen, stijgt natuurlijk.

FYI... links zou beter van zaken als gas- en energie een basisrecht maken. Een mensenrecht dat mensen daar toegang tot hebben, en nu komt het over als iets dat binnenkort enkel voor de elite is. En dan vragen ze zich nog af... waarom iedereen wegloopt van hun.

In Groot-Brittanië bestaat er een maximumfactuur voor energie. => gevolg: veel energieleveranciers zijn ondertussen failliet gegaan door de stijgende gasprijzen en dus de markt zal zich concentreren in 2-3tal grote bedrijven wat op lange termijn ook nefast zal zijn voor prijzen aan de consument.

(Al reeds vermeld door zwarten blijkbaar)
 
In Groot-Brittanië bestaat er een maximumfactuur voor energie. => gevolg: veel energieleveranciers zijn ondertussen failliet gegaan door de stijgende gasprijzen en dus de markt zal zich concentreren in 2-3tal grote bedrijven wat op lange termijn ook nefast zal zijn voor prijzen aan de consument.

(Al reeds vermeld door zwarten blijkbaar)
De maximuumfactuur op energie pakt het probleem niet aan. Je moet kijken naar waarom de prijzen zo stijgen. Als je een maximumfactuur op energie wilt, is er verder maar één oplossing hoe je dat kan doen, en dat is door alles te nationaliseren van energie. Als je dat doet, dan maakt de staat er verder verlies op. Maar die kan dat via andere inkomsten ophalen. Ofwel, maximumfactuur en niet nationaliseren, maar dan moet de regering alle verliezen die de bedrijven vervolgens maken dekken voor die bedrijven.

Op korte termijn kan de BTW tijdelijk omlaag naar 6% want dat zijn winsten die de regering erop maakt. En 21% als de prijs met de helft kleiner is dan nu is maar net iets meer dan 6% met nu (en de prijs is al meer dan gehalveerd).

Maar de crisis pak je het beste aan door te kijken waarom de prijzen zo stijgen, en daar doe je dan als land aan wat je kan doen, hoewel dat ook is hoe de wereldeconomie werkt (en qua energy supply) van andere landen enzovoort. Daar hebben wij, of eender welke bevoegdheid in BE of de energiebedrijven niet de bevoegdheid niet voor (of geen/nauwelijks impact op).

In een land waar goed zorg voor gedraagd wordt is het kwestie om de kas te vullen in tijden dat het goed gaat met de economie, en om uit te geven of voorzorgsmaatregelen te nemen wanneer het minder goed gaat. Hier gaat het niet goed met de energie, en is dit dus een aspect waar je moet ingrijpen (Keynesianism), maar wanneer je als een zot begint uit te geven wanneer het wel goed gaat.
 
Ik heb hier toch een zeer dubbel gevoel bij, enerzijds: het is jammer voor mensen die hun energiefactuur moeilijker of niet meer kunnen betalen en zeker en vast onrechtvaardig hoeveel taksen de overheid in die factuur steekt, het is gewoon een verdoken belastingbrief.

Anderzijds: ik heb in volle coronaperiode in de zomer van 2020 toen de gas/elektriciteitsprijzen op een dieptepunt stonden bewust een nieuw vast contract afgesloten voor 2 jaar, ik zit dus nog safe tot de zomer van 2022. Ik heb gedurende die tijd ongetwijfeld ook meer betaald voor mijn elektriciteit/gas dan mensen met een variabel tarief. Dat laatste is immers een risico dat je neemt waarbij je er voordeel aan kan doen, maar ook nadeel? Net zoals ik vind dat de overheid niet zomaar moet tussenkomen als je huis overstroomt en je geen brand/natuurrampverzekering hebt, vind ik eigenlijk ook niet dat de overheid zich hier moet mengen met maatregelen die enkel en alleen in het voordeel zijn van mensen die hebben gegokt en verloren. Waar is mijn compensatie dan voor de hogere prijs die ik heb betaald voor mijn vast tarief?

Een BTW-verlaging zou ik uit principe nog vinden kunnen: energie is eerder een basisvoorziening dan een luxeproduct, zelfs al doe ik er dan minder voordeel aan.

Het sociale tarief uitbreiden? Op zich klinkt zo'n sociaal tarief mooi als je het echt alleen aan de minstbedeelden zou geven, maar als je dat aan een gigantisch grote groep, waarvan velen reeds een uitkering krijgen, geeft... is de eerlijkheid vaak ver zoek.
 
Laatst bewerkt:
"BTW gaan we niet verlagen want er zijn ook mensen die zulke maatregel niet nodig hebben." Dit is minister Tinne haar antwoord op de vraag of er geen BTW verlaging moet komen om de energiefacturen onder controle te houden voor de gezinnen. Op Terzake voegde ze er ook aan toe dat het niet de bedoeling kan zijn dat mensen hun zwembad verwarmen met energie aan een laag BTW-tarief. Maar ze benadrukt ook dat er wel maatregelen worden genomen, het sociaal tarief wordt uitgebreid en dan nog wat gerommel in de marge waardoor de gezinnen wat peanuts kunnen besparen.

Wereldvreemd! Ik heb er echt geen ander woord voor. Is er nu echt niet meer creativiteit te vinden bij ons bestuur.

In dit land ben je dus best marginaal. Want zowel aan de onderkant als aan de bovenkant van de maatschappelijke ladder zal je het minste impact ondervinden van de plotse prijsstijgingen. De onderkant wordt immers (overigens terecht) geholpen met allerlei incentives die het dagelijks leven betaalbaar houden. De bovenkant leeft in een fiscaal gunstig klimaat voor vermogens (niet inkomsten) en kan dus tegen een stootje. Bovendien zal die bovenkant vaker zakelijke contracten hebben met energieleveranciers waardoor BTW al grotendeels wordt ontweken.

Het cliché van de hardwerkende middenklasse met comfortabele hoge(re) inkomens maar zonder miljonairsvermogen is dus ook in de energiecrisis het kind van de rekening. Want de Groene minister denkt dat we door een verlaging van het BTW-tarief massaal onze zwembaden, jacuzzi's en sauna's gaan verwarmen. Be-lach-elijk... Beschamend ook en beledigend voor iedereen die elke dag opstaat, gaat werken en probeert om iets te maken van zijn leven. Welke zwembaden?

Zot idee misschien, maar waarom werken we niet met klassen die verschillend BTW-tarief hebben?

Voor gezinnen (particulieren):

- Sociaal tarief = geen BTW met begrenzing tot een normaal gezinsverbruik
- Basis tarief = 6% BTW met begrenzing tot een normaal gezinsverbruik
- Extra tarief = 21% BTW voor alle verbruik dat het normale gezinsverbruik overstijgt

Op die manier ondersteun je mensen die het moeilijk hebben. Tegelijkertijd beperk je de kosten voor het basisrecht energie voor de brede bevolking (die de prijsstijgingen erg hard voelen) en ontmoedig je het misbruik van luxe-verbruik zoals zwembaden verwarmen in het putje van de winter.

Wie het niet kan betalen wordt geholpen, wie normaal verbruikt betaalt weinig BTW en wie veel wenst te verbruiken moet meer BTW betalen. It's that easy!

Nu is het weeral de middenklasse die genaaid wordt... hoeveel veerkracht kan je verwachten van die groep?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan